iulidan2 Postat Martie 6, 2015 Partajează Postat Martie 6, 2015 Chiar schema din Tehnium 9/86 are acel tranzistor si variantele din diverse carti au ciudatenia de 2N2222 si ca sa fie treaba buna, nu am BC 337, sa caut pe la magazin, dar nu prea cred ca se gasesc; deci raman la intrebarea : se poate pune un BD ? Link spre comentariu
validae Postat Martie 6, 2015 Partajează Postat Martie 6, 2015 Schimbarea unui tranzistor de mică putere cu unul de putere mai mare trebuie să țină cont și de factorul de amplificare în curent, care la tranzistorii de putere nu e chiar mare. Tranzistorul BD va trebui comandat cu un curent mai mare în bază, asta va duce la modificări în schemă.Dacă nu găsești nici măcar un BC 337 nu ai decât să încerci cu ce ai la îndemână. Ar trebui să faci rost de ceva plăci cu componente recuperate din diverse TV-uri, monitoare și alte aparate industriale dacă în zonă nu ai un magazin serios de componente. Electronica, chiar la nivel de amator, necesită o bază materială minimă totuși. Link spre comentariu
armand Postat Martie 6, 2015 Partajează Postat Martie 6, 2015 (editat) pune si BD,nu are nici o problema,in afara de factorul de amplificare care e insignifiant in acest montaj...ar mai fi asa cum a zis si @validae-curentul din baza dar merge cu bd-ul. Editat Martie 6, 2015 de armand Link spre comentariu
Feretech Postat Martie 6, 2015 Partajează Postat Martie 6, 2015 Eu am construit cca. 40 buc redresoare pe aceasta schema si ultimele exemplare am realizat in lipsa 2N2222 cu 2N2219...functioneaza fara probleme! Link spre comentariu
validae Postat Martie 6, 2015 Partajează Postat Martie 6, 2015 Face cum vrea, dar trebuie știut că cel ce a experimentat schema a folosit anumite componente cu anumite caracteristici.Trebuie pus totuși un tranzistor cu caracteristici cât mai apropiate cu cel folosit de autor. Cum ar fi 2N2219 așa cum a scris colegul Feretech. Dar un BD nu e potrivit acolo, nu fără modificări pe la unele rezistențe din schemă. Link spre comentariu
gica70 Postat Martie 7, 2015 Partajează Postat Martie 7, 2015 "Pai din cate stiu eu excitatia rotorului limiteaza tensiunea la cei cca 14,4V, nu si curentul de incarcare, de aici nedumerirea mea, care inca persista." Daca se mareste tensiunea de incarcare, creste si curentul de incarcare si invers, daca scade tensiunea scade si curentul; legea lui Ohm. De exemplu, exista acele incarcatoare de acumulatoare de tip mai vechi cu ploturi (prize pe secundar) cu diferite tensiuni; regland tensiunea, practic, se regleaza curentul de incarcare. Link spre comentariu
Marian Postat Martie 7, 2015 Partajează Postat Martie 7, 2015 Gica n-ai inteles ideea, excitatia limiteaza tensiunea la 14,4V, adica turand putin motorul, tensiunea deindata ajunge la 14,4V, fie ca vrea acumulatorul, fie ca nu vrea, testeaza si te convingi. Ok pai sa zicem ca avem acumulator descarcat pana la 11V, de aici si pana la 14,4 avem 3,4V, pentru acestia nu exista limitare, sau de fapt limitarea este rezistenta cumulata, instalatie+cupru bobinaj alternator. Pe scurt curentul de incarcare la auto poate fi in ordinul a zeci de A, si totusi acumulatoarele rezista ani buni asa, deci rezulta ca limitarea cu strictete a curentului de incarcare la cote cat mai mici, nu este o regula absoluta pentru fiabilitatea acumulatorului. Cam atat am avut de spus, daca tineti neaparat sa aveti ultimul cuvant atunci va cedez aceasta satisfactie, eu ma retrag. Link spre comentariu
Florin berdila Postat Martie 7, 2015 Partajează Postat Martie 7, 2015 Pai si daca alternatorul incarca cu 14.4vcc tensiunea de varf la cat ajunge nu este 14.4vcc*1.41 Link spre comentariu
validae Postat Martie 7, 2015 Partajează Postat Martie 7, 2015 Acumulatorul auto are un regim de încărcare pe mașină complet diferit de încărcarea de întreținere făcută pe redresor. Pe mașină singura limitare de curent este cea dată de caracteristicile alternatorului, care poate oferi și până la 90-100A pentru scurt timp. Dar trebuie înțeles că factorul cel mai important pe mașină este că tensiunea de încărcare este limitată la maxim 14,4V pentru un releu bine reglat. Această tensiune nu trebuie depășită în niciun caz. După pornirea mașinii, tensiunea acumulatorului scade momentan chiar sub 12V, iar curentul de încărcare instantaneu este mare, acumulatorul absoarbe zeci de amperi pe moment.Dar tensiunea lui urcă rapid la 14,4V moment în care releul de încărcare întrerupe alimentarea înfășurării de excitație și curentul de încărcare se întrerupe scurt timp.Tensiunea acumulatorului scade iar, dar doar până la circa 13,8-13,9V moment în care excitația este iar alimentată și se reia încărcarea.Rezultă un regim de încărcare oscilant, în impulsuri de curent mare, dar acest regim este benefic acumulatorului fiindcă nu permite nici sulfatarea, iar limitarea tensiunii la 14,4V nu permite degajarea masivă de gaze, deci nu permite evaporarea electrolitului. Trebuie spus însă că pornirile prea dese și drumurile prea scurte vor cauza o încărcare insuficientă uneori pentru acumulator, de aceea pentru acumulatorii destinați mașinilor de taxi se acordă o garanție redusă. Am avut un coleg de serviciu care a schimbat într-o iarnă vre-o trei acumulatori de la aceeași firmă, i-am verificat cu atenție releul de încărcare și alternatorul și erau perfect funcționale.Atunci l-am întrebat cam câți kilometri face zilnic cu mașina..... a răspuns că vre-o doi și se mai oprea în acești doi kilometri pe la vre-o două - trei magazine...... Florin Berdilă, pe mașină acei 14,4V sunt maximul la care ajunge tensiunea continuă pe baterie, deci vorbim de o tensiune continuă de maxim 14,4V. Nu face confuzie cu tensiunea alternativă eficace (sau RMS) de 14V dată de un redresor care are o valoare de vârf de 19,4V Link spre comentariu
gica70 Postat Martie 7, 2015 Partajează Postat Martie 7, 2015 Si ca o completare la cele scrise de @validae curentul de incarcare depinde, asa cum am scris mai sus, in final si la urma urmei!, de stilul fiecarui sofer, de timpii efectivi de functionare si pauza a automobilului, de vremea de afara s.a.; adica de regimul individual. "Pe scurt curentul de incarcare la auto poate fi in ordinul a zeci de A, si totusi acumulatoarele rezista ani buni asa, deci rezulta ca limitarea cu strictete a curentului de incarcare la cote cat mai mici, nu este o regula absoluta pentru fiabilitatea acumulatorului." Daca "stilul" fiecaruia se apropie de un regim optim (asta inseamna sa nu fie socuri mari) si daca, asa cum bine spunea @validae, "media" este cea optima, atunci sunt sanse mari ca acel acumulator sa te "tina" mult si bine! Link spre comentariu
Vizitator costinicu Postat Aprilie 9, 2015 Partajează Postat Aprilie 9, 2015 Pt@iulidan am construit si eu acest redresor si plt sa spun ca functioneaza excelent. Prima data cand lam facut nu am avut 2n2222si am folosit unul din seria bc urmarea aveam in permanenta tensiune pe bornele de iesire.In mod normal tiristotul nu dedchide decat atunci can pui o baterie care are peste 10v(daca imi amintesc bine).Probleme mai mari am avut la realzarea rezistentei pt curent. Link spre comentariu
Untold Postat Aprilie 9, 2015 Partajează Postat Aprilie 9, 2015 Si eu am vreo 615.394 de 2n2222 si n-am ce face cu ei.. Link spre comentariu
marin adrian Postat Aprilie 17, 2015 Partajează Postat Aprilie 17, 2015 Salutare tuturor.Am construit un redresor auto dupa schema din Tehnium, aceea cu tristor, functioneaza foarte bine (traful este cam slabut doar 3 amperi in sarcina )mai ales ca eu sunt incepator in acest domeniu foarte complex. As avea nevoie de ceva sfaturi si poate niste scheme .Am primit un traf toroidal de 2×12v si 400va. Am vreo sansa sa realizez un redresor auto din acesta si daca ma puteti ajuta cu vreo schema .va multumesc Link spre comentariu
doru3160 Postat Aprilie 17, 2015 Partajează Postat Aprilie 17, 2015 Cred ca pe aceeasi schema cu redimensionarile de rigoare poti merge linistit cu cele 2 infasurari in serie,adica folosind 24V pt alimentarea puntii redresoare.Am folosit traf cu 24V pe acest montaj,dar din nefericire nu era de 400W,era putin mai slabut,dar schema merge fara probleme. Link spre comentariu
Marian Postat Aprilie 17, 2015 Partajează Postat Aprilie 17, 2015 Orice regulator/stabilizator de tensiune, liniar sau in comutatie, capabil sa fixeze iesirea la 14-14,4V, si sa limiteze activ curentul maxim permis sarcinii ( eventual sa permita ajustarea sa ), poate fi la fel de potrivit pentru un redresor de acumulatori, pentru ca asta ai nevoie. In cazul tau folosirea de stabilizator impune folosirea iesirii de 24Vca ( adica inserierea celor 2x*12 ), la doar 12Vca pur si simplu nu ai resurse pentru un stabilizator, mai ales ca cei 12Vca pot de fapt varia destul de mult. Ori situatia asta cam elimina varianta liniara, cu minim 30Vcc in sarcina diferenta pana la 14V este de 16V, si atata pica pe regulator, mai rau decat atat, curentul maxim tras este atunci cand acumulatorul este descarcat si acolo iesire scade spre 12 sau si mai jos, deci probabil undeva spre 20V cadere pe regulator, si daca e sa luam in calcul cei 16A ( cat ar fi capabil traful ala pentru 400VA )... sa zicem ca poti fierbe cafeaua pe regulator relaxat... Deci se impune ceva in comutatie din punctul meu de vedere. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum