Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

construire redresor auto


iulian_2233

Postări Recomandate

Pai de ce nu incerci varianta rebobinarii secundarului.Din ce spui traful este baban,trebuie doar rebobinat pentru a scoate 18-20V.Nu cred ca in Zalau sa nu mai fie ateliere de bobinat motoare.In anii '70 cind locuiam in Zalau(sint salajan de loc) stiu ca la Cooperativa mestesugareasca Mesesul, era un atelier de bobinat motoare.

Link spre comentariu

Inca mai exista :da chiar daca acum este orientat mai degraba spre reparatii masini de spalat , si este chiar foarte aproape de mine , deci as putea rebobina secundarul pentru a obtine tensiunea dorita ,dar din pacate asta nu cred ca rezolva si celelalte cerinte .As putea folosi mai multe rezistente in paralel (pe pozitia lui R12) de valorile necesare in functie de curentul de incarcare dorit si sa comut pe cea de care am nevoie dar ar trebui de fiecare data sa ajustez si P1 pentru a obtine caderea de tensiune dorita pe R12 ceea ce nu este foarte comod .Sau gresesc ?

Link spre comentariu

E adevarat solutia folosirii mai multor rezistente,comutabile, nu este cea mai comoda, dar e cea mai sigura.Apoi ajustarea valorii lui P1 la fel este destul de migaloasa.Ai putea incerca sa folosesti in locul semireglabilului,un comutator(de tipul celor folosite la osciloscoape)cu mai multe pozitii,cu rezistente cu valoari corespunzatoare pentru curentii de incarcare alesi. Am citit undeva despre folosirea unui tranzistor ca rezistenta de sarcina.Ai putea incerca si tu asa ceva,inlocuind rezistenta R12 tot ce-ti trebuie e un tranzistor de putere mare.

Link spre comentariu

Din analiza schemei se vede ca pe rezistenta R12 de 0,33 Ω cade o tensiune care are un nivel mediu de aproximativ 1 V. Componenta pe care cade insa o tensiune importanta in timpul comutarii este tiristorul Th. In textul original care insoteste schema este specificat faptul ca tensiunea secundara pe transformator trebuie sa fie de minimum 18 V. Eu personal am folosit un transformator de 24 V. In functie de tensiunea din secundarul trafului de alimentare se va regla timpul de comutare al tiristorului, iar pe rezistenta interna a acestuia va avea loc o cadere de tensiune mai mare sau mai mica in limita puterii maxime permise pentru disipatia termica.

Link spre comentariu

Spuneam ca am citit undeva, despre folosirea unui tranzistor de putere,ca rezistenta de sarcina. Articolul respectiv se afla intr-o carte,una dintr-o serie de carti, editate de Teora,"301 Circuite electronice",carte ce cuprinde scheme electronice aparute dea lungul anilor, in cunoscuta revista Elector.

Link spre comentariu

...As putea folosi mai multe rezistente in paralel (pe pozitia lui R12) de valorile necesare in functie de curentul de incarcare dorit si sa comut pe cea de care am nevoie dar ar trebui de fiecare data sa ajustez si P1 pentru a obtine caderea de tensiune dorita pe R12 ceea ce nu este foarte comod .Sau gresesc ?

R12 se poate realiza sub forma unei rezistente de putere cu mai multe prize intermediare, iar comutarea se realizeaza prin straparea sectiunii sau sectiunilor neutilizate. Tensiunea maxima pe R12, este intotdeauna de aproximativ 1 V. Deci diferitele sectiuni ale rezistentei se vor dimensiona pentru aceasta tensiune si curentul de incarcare necesar. Tensiunea pe R12 fiind aceeasi in orice situatie, nu vad de ce ar trebui redimensionat reostatul P1, care impreuna cu rezistenta R9 de 2,2 k formeaza un divizor de tensiune pentru polarizarea bazei tranzistorului T2. Reajustarea, este necesara in multe situatii chiar si pe aceeasi valoare a rezistentei R12, intrucat acel potentiometru reostatic regleaza pragul de blocare al tranzistorului T2 in functie de curentul prin rezistenta R12. Sa nu uitam ca domeniul curentului de incarcare al unui acumulator variaza intre 10% si 20% din capacitatea acestuia. Este de multe ori de preferat un curent mai mic chiar daca timpul de incarcare creste.
Link spre comentariu

Din analiza schemei se vede ca pe rezistenta R12 de 0,33 Ω cade o tensiune care are un nivel mediu de aproximativ 1 V... Componenta pe care cade insa o tensiune importanta in timpul comutarii este tiristorul Th.

Nu stiu de unde ai dedus asta. Pe R9 cade intotdeauna aceeasi tensiune (Vbe). Tensiunea pe R12 depinde de valoarea lui R9.Pe tiristor cade intotdeauna aceeasi tensiune, si anume tensiunea la care se satureaza (e adevarat ca este putin dependenta de curentul care trece prin el). Limitarea de curent o face R12, sarmele de legatura, bobinajul secundar, etc. Tiristorul in conductie este o alta "sarma". Reglajul de putere se face din intarzierea amorsarii lui fata demomentul de trecere prin zero a tensiunii secundarului (dupa redresare). Odata amorsat, acesta ramane "sarma" pana cand tensiunea pe el scade sub pragul sau de mentinere.

... Tensiunea pe R12, este intotdeauna de aproximativ 1 V. ... Tensiunea pe R12 fiind aceeasi in orice situatie, nu vad de ce ar trebui redimensionat reostatul P1, care impreuna cu rezistenta R9 de 2,2 k formeaza un divizor de tensiune pentru polarizarea bazei tranzistorului T2.

inca odata: tensiunea (medie) pe R9 este intotdeauna aceeasi, nu pe R12. Deci se poate face un comutator cu mai multe pozitii pentru R9, dar trebuie tinut cont ca plaja nu poate fi oricat de larga din motive de disipatie.
Link spre comentariu

Tensiunea este de 1 V, pentru ca asa se dimensioneaza rezistenta R12 la trecerea curentului de incarcare. Prin rezistenta R12 trec impulsurile de curent pentru incarcarea bateriei. Pentru a ramane deschis, tranzistorul T2, trebuie polarizat pe baza cu aproximativ 0,7...0,8 V. Acest nivel deriva prin divizarea tensiunii de la bornele lui R12. T2 se deschide si blocheaza pe T1, atunci cand exista un maximum de tensiune (prestabilit prin reglajul lui P1) pe R12. In acelasi timp, tensiunea la bornele bateriei este urmarita de tranzistorul T3, care il comuta pe T1. Pe timpul cat tiristorul este blocat si deci prin R12 nu mai circula curentul de incarcare al acumulatorului, condensatorul C1 mentine nivelulul tensiunii la bornele lui R12 foarte apropiat de tensiunea maxima (necesara blocarii) descarcandu-se in mod lent prin grupul R9, R12.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Intre timp am facut rost de cateva rezistente bobinate de 0R1 , 0R33, 0R47, 1R, 2R2 si 10R. Daca tensiunea pe R12 va fi intotdeauna 1V inseamna ca as putea folosi aceste rezistente , pentru curentii de incarcare corespunzatori : 10A-3A-2A-1A-0.5A-0.1A ?Am verificat si transformatorul si din pacate nu se poate rebobina secundarul fara a se micsora si curentul pe care il poate livra insa am facut cateva masuratori si am vazut ca de fapt transformatorul "scoate" 17V si nu 12. Am masurat atat in gol cat si cu o sarcina de 70W si tensiunea a ramas aproximativ aceeasi (17V ,respectiv 16.9V) . S-ar putea folosi , in schema propusa, transformatorul daca acesta "livreaza" 17V sau ar trebui totusi rebobinat pentru a obtine 20V chiar daca voi avea un curent maxim mai mic ?

Link spre comentariu

De la 12 la 17 e diferenta mare,cam greu de confundat...nu ai de facut decat sa realizezi montajul,si la probe o sa vezi cat poti stoarce ca si curent maxim.Garantat vei putea sa obtii 6..7A.La 10A e discutabil,dar daca te joci cu valoarea lui R12 posibil sa o pacalesti.Schema in felul cum e conceputa nu realizeaza un reglaj pe plaja mare al curentului maxim debitat,de aceea fiecare alege domeniul care ii convine,si atunci nu sunt probleme.Daca o vrei versatila,comuti mai multe valori ale rezistentei in circuit si ai rezolvat-o(asta ca sa nu modifici schema in dreptul tranzistorului responsabil de limitarea curentului maxim).Ce pot spune cu certitudine,acea rezistenta de putere eu am ales s-o confectionez dupa nevoie,orice am pus "de gata" ori nu facea fata,ori era mult peste gabarit.Bobinata in aer,are si racire corespunzatoare,volum mic si se poate amplasa in asa fel incat sa nu incinga incinta in care se afla restul componentelor...e singura care disipa caldura(mare),restul sunt nesemnificative,mai ales daca se merge pe supradimensionare.

Link spre comentariu

am zis initial ca este un transformator de 12v pentru ca asta scria pe el : 12V . Curentul maxim , daca e sa ne luam dupa ce scrie pe tablita transformatorului este de 27.5A . Rezistentele de putere sunt de 25W ...sper sa fie suficient dar cred ca ai dreptate si nu voi stii sigur decat dupa ce le vad la lucru .Multumesc !

Link spre comentariu

E dificil si nu e valabil in toate cazurile.Daca pleci de la zero,pretul de achizitie a unui asemenea traf e destul de mare,comparabil cu a unui acumulator bun(de ex de 55Ah),pe care daca il tii in casa la caldura,poti porni dimineata fara sa depinzi de intinsul cablurilor pana la masina.Ai luat bateria,ai cuplat-o peste cea de pe masina si ai rezolvat.Am si eu robot de pornire,dar prefer solutia cu baterie ,e mult mai comod,si oricum situatiile astea sunt destul de rare,cand temperaturile sunt mai scazute de -25,in rest cu baterie buna,nu are treaba dieselul,porneste la fel de usor ca un benzinar(daca e in toate mintile,si nu e in pragul programului rabla).In schimb un asemenea redresor e f bun pt conservarea unei astfel de baterii auxiliare.PS- am vazut jucaria aia...cam cate kg are? :rade:

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări