Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

construire redresor auto


iulian_2233

Postări Recomandate

Multe discutii,unele chiar inutile...ai zice ca se poate scrie o carte pe tema asta,cand ideal ar fi ca cei ce vor sa abordeze asemenea constructie,ca citeasca putin fizica de liceu,si atunci in mod firesc,unele intrebari ar putea fi evitate.Ca o recomandare pt cei ce vor un domeniu de reglaj mai mare in curent,se poate folosi un grup serie,selectat de un comutator(sau borne pe panoul frontal),in felul asta rezistenta de putere semnificativa va fi de valoare mica(sa zicem 0,33 ohmi),iar pt cazurile in care se doresc reglaje pe domenii mici se pot inseria una sau mai multe rezistente cu cea de putere,dar cu valori mult mai domestice, in asa fel incat valoarea tensiunii de deschidere a tranzistorului de reglaj sa fie aceeasi,la curenti diferiti.Se evita in felul asta disiparea inutila de caldura in cazul folosirii la curent maxim,a unei singure rezistente de valoare mai mare.Daca se doreste ceva fiabil,atunci in mod sigur varianta cu rezistente de 3...5...10W din comert,nu e solutia tocmai potrivita.Am folosit la fiecare versiune( si am facut cateva pana acum) doar rezistente bobinate in aer din kantal sau crom-nichel(dar la fel de bine se poate folosi nichelina ,manganina, etc),montate pe regleta ceramica, in exteriorul carcasei( de ex http://i43.tinypic.com/2eg5xdl.jpg http://i40.tinypic.com/fndaih.jpg ) ,si prin amplasare am urmarit o ventilare cat mai buna si evitarea stocarii caldurii la interiorul carcasei.E pacat daca nimic nu se incalzeste la interior,sa dea totul in clocot doar din cauza amplasarii necorespunzatoare a acestei rezistente,repet,singura care disipa semnificativ caldura(mai ales in cazul utilizarii in varianta de 10A),restul in functie de dimensionare(sau mai bine spus,supradimensionare),nu se incalzeste mai deloc,sau la max 40...50 grade,si dupa ore de mers in sarcina.

Link spre comentariu

Daca tot a venit vorba de imbunatatiri cred ca un AO si micsorarea rezistorului la 0,1ohmi rezolva multe, zic asta pentru ca e mai simplu sa adaugi cateva componente electronice decat sa ai ditamai resoul.Sau folosirea unui sunt de 10-20A cu 75mV si AO e ok, probabil cand o sa imi vina cheful o sa ma distrez si cu asta (cand o sa cred ca am o viata mai usoara si vreau sa o complic).Tind mereu sa faca electronica treaba decat sa umplu panoul frontal de comutatoare, in schimb pun multe indicatoare ca sa vad cand chiuleste de la job. Mi se pare cam greoaie metoda cu rezistori de schimb, robusta, dar greoaie, necesita comutatori sau relee sau punti care sa suporte curenti mari, nu e o critica, e doar prezentarea unor dezavantaje.

Link spre comentariu

Schema e conceputa la nivelul anilor 80...evident ca acum se pot cloci variante moderne cu alte componente,numai ca utilitatea nu e tocmai mare la o asemenea scula ca sa merite efortul,se foloseste destul de rar(si in varianta asta merge ciocanit doar din "resturi" recuperate),dar e bine sa-l ai cand e nevoie,si sa te poti bizui pe caracteristicile lui,asta pe de o parte,iar pe de alta parte,si asa simpla cum e,vad ca ridica probleme in realizare pt unii colegi,deci daca sunt probleme in a dimensiona o rezistenta,introducerea unui AO in schema data,cred ca ar fi o adevarata aventura pt ei,dar cine doreste e liber s-o faca si sa impartaseasca impresiile...una e sa poti face ceva,alta e sa faci efectiv acel ceva.

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Buna seara!

Inainte sa aduc vorba despre ce nu merge, iata ce piese am folosit :

1. traf toroidal de 24 VAC 9.6A

2. punte din 4 diode BBC 595, despre care nu am gasit detalii, dar par solide

3. rezistenta din nichelina 0.3 - 0.35 ohmi (8 fire de 0.4mm puse in paralel)

4. tiristor SSC 208975 , nu am gasit detalii despre el, dar mi se pare destul de solid

5. montajul facut pe cablajul postat de @bercioiu la pagina 18, la care am respectat intocmai valorile componentelor din schema

 

Iata ce tensiuni si curenti am masurat :

1. curent reglat din P1 = 5A

2. tensiune dupa punte, in sarcina= 21.9 V

3. tensiune pe R12 =1.5V la 5A

4. tensiune pe tiristor =7V

5. tensiune pe baterie =13V , care scade in 5 minute la 11.5V si se incalzeste tiristorul la 80-90 grade , iar R12 la 160-170 grade (masurate cu sonda de la multimetru). Se incalzesc si diodele la fel ca tiristorul, iar traful cam la 60-65 de grade (destul de fierbinte). Asa arata "chestia" :

http://postimg.org/image/vu01ge293

 

Intrebari :

 

1. E normal sa scada tensiunea asa? Ar trebui sa il las sa incarce bateria si sa creasca din nou pana la cei 14.4V? Asa se comporta montajul si la dvs. (cei care l-au realizat)?

2. Daca inlocuiesc tiristorul cu unul dintr-un modul de 2 tiristori de 95A/1200V, mai este suficient T4 (2N2222) pentru a-l comanda in conditii bune? Am incercat si a cedat T1 (BC177) dupa 10 min. Banuiesc ca din cauza tiristorului.

3. Pentru un curent maxim de 6A, sunt suficient dimensionate piesele?

Link spre comentariu

Salut-nu e normal, probabil acumulatorul e defect, adica are elementi in scurt, intodeauna tensiunea la borne creste daca e OK, chiar si in perioada de inceput a incarcarii(bulk charging).-diodele par solide dar se monteaza pe radiator, la fel si tiristorul, dupa ce il pui pe radiator probabil nu o sa vrei sa il schimbi, dupa capsula e ceva mai mare de 10A, probabil 16 sau 22A.-pentru tiristorul "modul" poti folosi BD137- 139 si R3-2k2.Trafu nu ma convinge dupa cum arata ca si face 24VAC/9,6A, dar nu e o problema pana la 80-90 de grade, oricum se incalzeste mai mult in prima faza a incarcarii.Pentru incarcarea unui acumulator de pana la 50Ah e suficienta "instalatia" la o incarcare de 10ore, daca e mai mare capacitatea acumulatorului...astepti mai mult pana se incarca.

Link spre comentariu

Buna ziua!Multumesc pentru raspunsul prompt. Se pare ca aveti dreptate :cry: , acumulatorul are in scurt ultima celula de langa borna plus. Este singura care nu degaja gaze la incarcare, iar tensiunea pe acumulator revine la 10.6 v si dupa ce a stat o ora conectat la un incarcator functional. O sa caut un acumulator bun ca sa testez incarcatorul.Cam off-topic : se poate face ceva ca sa-si revina si celula defecta?

Link spre comentariu

Buna,scurtul e din cauza pastei de pe elementi care s-a desprins si e depusa in partea de jos a bacului,probabil daca goliti acumulatorul de electrolit dupa care incercati sa il spalati de cateva ori, exista sanse de reusita dar capacitatea acumulatorului e posibil sa fie afectata in procentaj foarte mare, asta inseamna ca probabil nu mai merita deranjul, dar daca aveti timp si sunteti curios in cca 1 ora aflati daca ati pierdut timpul cu folos sau nu.

Link spre comentariu
Vizitator nanutza

au vecin de-al meu a fost la farmacia veterinara si a cumparat o soluti praf parca. A spalat in interior bateria pt curatarea elementilor .O sa intreb maine si va spun daca a reusit ceva cu ea.

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...
  • 1 lună mai târziu...

am nevoie de un incarcator pentru un acumulator pe baza de plumb 12v/20Ah ; am gasit o schema care pare potrivita insa am cateva intrebari :

 

-in schema este un transformator de 14V , eu am insa doar unul de 18V ...as putea sa-l folosesc pe acesta ?

-schema permite reglajul pentru un curent de incarcare de 10A? daca da , care trebuie sa fie caderile de tensiune pe R12 pentru curenti de incarcare de 0.5A , 1A ,2A , 5A , 10A ?

 

-Se poate monta un ampermetru pentru indicarea curentului de incarcare ?

 

Schema este urmatoarea :

 

Posted Image]

Link spre comentariu

Traful trebuie sa aiba in secundar o tensiune de 18-20V si sa poata furniza un curent de minim 4A.Schema a fost proiectata pentru un curent de incarcare in jurul valorii de 3A.Sigur se poate reproiecta si pentru alti curenti de incarcare.Daca vrei un curent de incarcare mai mare trebuie sa ai grija sa folosesti un traf corespunzator diode sau punte redresoare de curent mai mare,tiristor cu un curent mai mare..Pentru un curent de incarcare in jurul valorii de 3A rezistenta va fi de 0,33 ohmi/15W.La curenti de incarcare mai mari puterea rezistentei va fi mai mare.Caderea de tensiune pe rezistenta R12 este de 1V la un curent de incarcare de 3A.Da, se poate monta un ampermetru de cc pentru urmarirea curentului de incarcare,legindul in serie cu acumulatorul,sau poti folosi un miliampermetru de cc legat in paralel cu rezistenta R12.Acul instrumentului de masura va salta incontinuu,asta datorita tiristorului.Cit despre traful pe care-l nu cred ca o sa poti sa incarci bateria avind in vedere ca traful da 12V, ori tensiunea bateriei incarcate este de 14-14,5V

Link spre comentariu

multumesc pentru ajutor .din pacate nu am decat un transformator de 12v/27A pe care as fi vrut sa-l folosesc ; avand in vedere curentul destul de mare pe care il poate asigura as fi vrut sa fac un incarcator care sa aiba posibilitatea de reglaj al curentului de incarcare pentru a putea incarca mai multe tipuri de acumulatori de 12V, inclusiv un acumulator auto de 100Ah .Inteleg ca folosind aceasta schema ar fi destul de dificil de realizat acest lucru . In acest caz , imi poate cineva recomanda altceva mai potrivit ?

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări