Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

construire redresor auto


iulian_2233

Postări Recomandate

Vizitator christian78

Va salut!

 

Am citit ca pentru a incarca un acumulator auto tensiunea maxima care se aplica la bornele acc. trebuie sa fie max. 14,4V.

 

Totusi, aici, se spune ca trebuie sa fie intre 13,5 - 16,5, iar la sfarsitul incarcarii, tensiunea de pe acumulator are valoareaa de 15,80….16,50 [V] la temperatura de 25°C. La aceasta tensiune nu se sulfateaza?

 

Citat: Regimul de reincarcare a bateriei

 

Se supune procesului de reincarcare pe redresor, orice baterie aflata intr-una sau mai multe din urmatoarele situatii:

- Baterie descarcata accidental (sub 75%).

- Baterie depozitata, la finalul fiecarui interval de stocare precizat in tabelul de la capitolul "Depozitare".

- Baterie descarcata - reclamata ca defecta - inaintea prezentarii la service pentru diagnosticare.

 

Procesul de reincarcare poate fi executat, de regula, cu ajutorul oricarui redresor comercial (si nu numai) de curent continuu care poate sa asigure la iesire urmatoarele:

13,5V ≤ Uiesire (V) ≤ 16,5V si un curent 4A ≤ Iiesire (A) ≤ 25A

 

In principiu, incarcarea pe redresor se face cu un curent a carui valoare este de cca. (5÷10) % Cn (A), pana cand apar degajari uniforme de gaze in toate elementele bateriei, iar densitatea electrolitului se stabilizeaza in jurul valorii de 1,28±0,0 1 (g/cm³).

 

Spre finalul incarcarii tensiunea la bornele bateriei atinge valorea de 15,80….16,50 [V] la temperatura de 25°C (atentie! in regim de functionare redresor). Pe toata durata incarcarii pe redresor, dopurile bateriei vor fi scoase. Este recomandata efectuarea reincarcarii de catre ateliere specializate.

 

si linkul de unde a fost luata informatia : http://www.rombat.ro/index.php/ro/instructiuni-de-exploatare/baterii-de-pornire

 

Va multumesc!

Link spre comentariu

Hai sa lamurim cateva aspecte,si daca dupa asta mai esti nelamurit,discutam.Materialul nu-mi apartine,dar mi s-a parut de bun simt,si demn de luat in seama.

Uzura:

Acumulatorii nu au viaţă veşnică. Când acumulatorul îmbătrâneşte, plăcile interioare devin acoperite cu un strat de sulfaţi. Această îmbătrânire apare după 2-8 ani, în funcţie de solicitarea, tipul şi calitatea acumulatorului. O baterie sulfatată se descarcă uşor, îi scade tensiunea, capacitatea de înmagazinare a curentului electric şi curentul de pornire.

 

Încărcare insuficientă /sulfatare precoce:

Nu este un defect de fabricaţie, ci o problemă legată de stilul de utilizare al automobilului. Vorbim de problemă de încărcare în cazul în care încărcarea acumulatorului nu ajunge până la 13,8–14,4V. Încărcarea insuficientă determină sulfatarea secundară a acumulatorului.

În timpul funcţionării normale, acumulatorul se descarcă şi se formează sulfaţi primeri de plumb pe plăci, care dispar când acumulatorul se încarcă din nou. Acest proces nu este dăunător acumulatorului, face parte din funcţionarea normală a acestuia.

Dacă, însă, descărcarea este mai lentă – în cazul depozitării prelungite sau dacă folosiţi maşina mai rar, deci acumulatorul nu este complet încărcat o perioadă îndelungată – se formează sulfaţi secundari, care nu se mai pot înlătură de pe suprafaţa plăcilor. Acumulatorul începe să se sulfateze dacă densitatea electrolitului scade sub 1,225g/cm3. Sulfatarea care apare în cursul autodescărcării, dăunează acumulatorului, care nu va mai putea prelua încărcarea. Puteţi preveni sulfatarea dacă menţineţi întotdeauna acumulatorul în stare încărcată. Dacă această problemă a apărut deja, acumulatorul se poate recondiţiona cu ajutorul unui aparat desulfator special.

Desulfatorul este de fapt un încărcător de acumulator, care supraîncarcă acumulatorul în primele două ore după conectare, astfel înlăturând sulfatul depus pe plăci, care este eliminat într-un compartiment separat.

Totuşi acumulatorul nu mai poate fi recondiţionat 100%, deci prevenirea sulfatării este mai uşoară decât remedierea defectului.

Putem vorbi despre diferite grade de sulfatare. Sulfatarea mai uşoară nu este vizibilă, se poate diagnostica cu ajutorul unui aparat de măsură special, iar sulfatarea mai puternică este vizibilă şi pe plăcile acumulatorului. În cel mai grav caz, sulfatarea lasă urme asemănătoare îngheţării.

 

Supraîncărcarea:

Dacă sistemul de încărcare al unui autoturism funcţionează la valori mai ridicate decât 14,4V, acumulatorul se va supraîncărca, ceea ce determină pierderea electrolitului prin evaporare. Dacă nivelul de electrolit este foarte scăzut, plăcile se vor deteriora definitiv. Evaporarea electrolitului este mai probabilă în perioada de vară, deoarece temperatura de funcţionare este mai ridicată din cauza temperaturii ambientale mai înalte. În cazuri extreme, chiar şi un acumulator de calitate superioară se poate “evapora” într-o lună de supraîncărcare.

Îngheţarea:

În condiţii normale de funcţionare un acumulator bine încărcat nu îngheaţă. Acumulatorul poate îngheţa dacă densitatea electrolitului nu este corespunzătoare, adică raportul acid / apă distilată este prea mic, sau dacă bateria nu este suficient de încărcată. Aceşti doi factori sunt legaţi unul de celălalt: dacă densitatea electrolitului scade sub un anumit nivel, acumulatorul nu se poate încărca suficient, iar dacă nu este încărcat suficient, şi densitatea va fi mai scăzută.

Dacă un acumulator cu electrolitul diluat se descarcă, el poate îngheţa chiar şi la -10oC. Simptomele îngheţării: carcasa devine bombată pentru că lichidul din interior se transformă în substanţă solidă şi işi măreşte volumul.

În majoritatea cazurilor, în acumulatorul îngheţat se întrerupe şi legătura dintre celule.

 

Întreruperea legăturii dintre celule:

Tensiunea nominală în fiecare din celulele acumulatorului este de 2V. Aceste celule sunt legate în serie pentru a obţine un acumulator de 12V. Legătura dintre aceste celule se poate întrerupe, fenomen care poate fi cauzat atât de acţiuni fizice asupra acumulatorului – lovire sau scuturare –, cât şi de probleme de fabricaţie. Este foarte important ca acumulatorul să fie bine fixat, pentru a evita întreruperile cauzate de lovire şi scuturări.

 

Scurtcircuit între celule:

Substanţele solide care se depun în interiorul acumulatorului pot cauza scurtcircuite. Substanţa formată se numeşte nămol şi este compusă din impurităţile care pătrund în interiorul acumulatorului, depunerile de sulfat de pe plăci şi oxizi. Pentru a evita scurtcircuitul cauzat de acest nămol, acumulatorii sunt echipaţi cu un vas special pentru colectarea acestor substanţe şi au plăcile pozitive învelite în plastic.

In materialul tau se da limita de 16,5V ca fiind maxima, in schimb limita optima,in toate documentatiile e data valoarea de 14,4V ca fiind necesara si suficienta.De aici incolo,fiecare face cum il taie capul,daca cineva are pofta sa bage in acumulator 16,5V e liber s-o faca...in schimb am vazut pe masina ce inseamna un releu care "a pierdut" referinta si pe timp se vara a expus bateria la 15,5V...crede-ma nu vrei sa afli pe pielea ta ce s-a intamplat cu acel acumulator...dar daca esti excesiv de curios,poti incerca si cu 16,5V si ne impartasesti impresiile dupa,noi le astptam cu interes.

Exista pe autoturismele moderne,sistemul de incarcare smart charge,dar si acolo in conditii de temperatura scazuta,de -15...-20 grade, referinta releului este dusa de PCM pana la 14,8V dar nici in cazul asta nu am auzit de incarcarea unei baterii cu 16,5V cu atat mai mult,cu cat incarcarea pe redresor se face de regula in spatii incalzite,si nu sub cerul liber in ger.Ori incarcarea pe redresor,pt ca de asta e vorba in acest topic,cred ca trebuie sa respecte regimul de incarcare de pe masina,mai ales in ce priveste regimul de tensiune,pt ca la curent e cu totul alta poveste.

Link spre comentariu
Vizitator christian78

In materialul tau se da limita de 16,5V ca fiind maxima, in schimb limita optima,in toate documentatiile e data valoarea de 14,4V ca fiind necesara si suficienta.De aici incolo,fiecare face cum il taie capul,daca cineva are pofta sa bage in acumulator 16,5V e liber s-o faca...in schimb am vazut pe masina ce inseamna un releu care "a pierdut" referinta si pe timp se vara a expus bateria la 15,5V...crede-ma nu vrei sa afli pe pielea ta ce s-a intamplat cu acel acumulator...dar daca esti excesiv de curios,poti incerca si cu 16,5V si ne impartasesti impresiile dupa,noi le astptam cu interes.

Exista pe autoturismele moderne,sistemul de incarcare smart charge,dar si acolo in conditii de temperatura scazuta,de -15...-20 grade, referinta releului este dusa de PCM pana la 14,8V dar nici in cazul asta nu am auzit de incarcarea unei baterii cu 16,5V cu atat mai mult,cu cat incarcarea pe redresor se face de regula in spatii incalzite,si nu sub cerul liber in ger.Ori incarcarea pe redresor,pt ca de asta e vorba in acest topic,cred ca trebuie sa respecte regimul de incarcare de pe masina,mai ales in ce priveste regimul de tensiune,pt ca la curent e cu totul alta poveste.

Eu am un incarcator care furnizeaza tensiunea la iesire 13.7V. Dupa aproximativ 12 ore de incarcare am la bornele bateriei 16.5V(cu redresorul conectat) si 13.51V dupa decuplarea redresorului. Depinde de cat de descarcata era bateria, capacitatea ei , temperatura, s.a. Dupa ce am citit toate cele 27 de pagini din acest topic am ajuns la concluzia ca incarcatorul meu nu este bun. In fond intrasem ca sa-mi construiesc singur un redresor auto.

 

Totusi, in materialul prezentat de mine se specifica "Spre finalul incarcarii tensiunea la bornele bateriei atinge valorea de 15,80….16,50 [V] la temperatura de 25°C (atentie! in regim de functionare redresor)."

Link spre comentariu

Redresorul este bun,doar ca fiind un redresor simplu nu ai condensator de filtraj si de aceea la masuratoare in gol iti arata numai 13.7volti.Tensiunea finala la incarcare depinde de capacitatea si de uzura acumulatorului.Oricum acest redresor nu este bine sa stea nesupravegheat,din cand in cand verifici si temperatura acumulatorului.

Link spre comentariu

In general,o baterie buna se incarca suficient pe instalatia masinii.In cazuri exceptionale,bateria se poate descarca pe masina si atunci e nevoie de un redresor.Schema in discutie prezinta unele avamtaje in exploatare,dar nu are pretentia ca e cea mai buna,deci fiecare isi incarca in asemenea situatie bateria cu ce are,si fiind vorba de situatii de exceptie,aproape ca nu are importanta ce fel de redresor se foloseste.Important e sa se asigure anumiti parametri valorilor tensiune-curent,astfel incat un tratament de incarcare sa nu faca mai mult rau decat bine.Cine vrea sa reproduca aceasta schema,va scapa cu siguranta de supravegherea in timpul incarcarii,de supravoltarea acumulatorului,de grija unui scurt intre cabluri pana la cuplarea acumulatorului,de eventuale necazuri pricinuite de cuplarea inversa accidentala la borne,de decuplarea la sfarsit de ciclu de incarcare,de altfel astea au fost motivele pt care eu am fost multumit de felul cum deserveste un acumulator,si spun asta dupa mai bine de 20 ani de folosire,daca socotim ca prima varianta am facut-o in 90.Daca sunt argumente serioase care sa reclame o tensiune de 16,5V la finalul incarcarii,eu pot sa admit ca e corect rationamentul,si voi modifica referinta la redresor.Dar atata timp cat multi vin cu povesti din burta,fara sa-mi argumenteze de ce e mai buna tensiunea de 16,5V fata de ce am probat de atatia ani,tensiunea de 14,4V,cred ca discutam discutii,si atunci mai bine mutam subiectul la bodega.Schema e jenant de simpla,admite piese cu toleranta 20%,la tranzistori nici pomeneala sa mearga numai tipuri in comutatie,merg oricare tip care au Uce mai mare de 20V,orice BC la pnp si orice BC sau BD la NPN...cu rusesti n-am incercat,nu mi-au placut niciodata cum se comporta in circuit tranzistorii rusesti fata de ai nostri.Deci cine vrea sa abordeze schema nu va fi dezamagit,cine nu vrea,n-are decat sa incarce bateria la o sursa de calculator sau de la un simplu traf cu punte,rezultatul va fi probabil acelasi,diferenta o va face timpul consumat pt asta.Deci cine sustine ca tensiunea de 14,4V nu e suficienta pt incarcarea unui acumulator,sa vina cu argumente rezonabile ca e mai bine cu 16,5V si treaba e in regula,daca nu au argumente,atunci e mai bine sa nu arunce piatra in balta,doar de plictiseala,,ca sa vada cine o va scoate...eu cu siguranta nu-i voi lua in seama. :rade:

Link spre comentariu

Pai nu prea o face,decat argumenteaza modul de functionare a schenei lui(care lipseste).Sunt interesat de motivatia incarcarii la tensiunea de 16,5V si de avantajele fata de incarcarea la tensiunea de 14,4V.Ca fapt divers,din cele constatate real de mine...la sfarsitul incarcarii cand tensiunea e de 14,4V,curentul tinde spre zero,cum e normal.Daca in aceasta faza,cresc tensiunea la 16,5V curentul creste la 2...3A si bateria incepe sa "fiarba".Sincer,nu vad ce rost are sa continui operatiunea de incarcare,atata vreme cat tensiunea de 16,5V nu are nici o logica.Un acumulator e format din 6 celule de 2V,care la tensiunea maxima de incarcare pot ajunge la 2,4V/element,deci 14,4V per total.De ce trebuie sa duc tensiunea unui element la 2,75V,ca sa-l consider incarcat,asta nu inteleg....si poate ne explica cineva.Si daca aceasta tensiune e considerata normala pt un acumulator complet incarcat,de ce pe toate tipurile de autoturism sau utilaj care are in instalatia electrica un acumulator cu plumb de 12V,releul de incarcare limiteaza tensiunea la 14,2...14,4V,cand dupa acest rationament ar trebui sa fie 16,5V?

Link spre comentariu
Vizitator superman13

Parerea mea este ca merge cu orice tranzistoare bipolare comune T1-T3 (BC 547, 2N3904)) NPN si T4 (BC 556, 2N3906) PNP.

pe mine ma interesaza anume 2n2222 cu КТ315 (rusesc) sau C945 ?2n2907A cu КТ361 (rusesc) sau A733 ?deoarece de acestea am multe si cele mentionate de tine din pacate nu le am... Si plus la aceasta ar fi vre-o diferenta daca am sa inlocuiesc Tiristorul(SCR) cu un Mosfet? :d
Link spre comentariu
Vizitator christian78

Se pare ca o simpla intrebare pe acest topic a deranjat. Cum am spus, dupa ce am citit ce s-a scris pe aici am tras concluzia ca incarcatorul meu nu este bun, daca la sfarsitul incarcarii am 16.5V. Nu l-am construit eu, l-a primit tatal meu si il folosea asa cum era. Nu spun ca asa trebuie sa fie..cu U=16.5V... Eu doream sa-mi realizez altul, cu decuplare la sfarsitul incarcarii, ca sa nu stau sa monitorizez U/I.De asta am si postat in topicul dedicat construire redresor auto. Dar am vazut pe alte site-uri ca se vorbeste de tensiune de 16.5V si am cerut o lamurire de la cei mai experimentati. Dar vad ca am fost inteles gresit. Nu vreau sa fiu off-topic.

Toate cele bune!

Link spre comentariu

N-ai fost deloc inteles gresit,eu incercam sa explic cum ca tensiunea de 14,4 V la sfarsit de ciclu de incarcare e cea corecta,si daca sunt pareri argumentate ca aceasta valoare e gresita si trebuie 16,5V sunt gata sa-mi revizuiesc pozitia.Dar doar pt faptul ca se spune pe nu stiu unde,de nu stiu cine ca 16,5 ar fi valoarea corecta,parerea mea e ca nu merita luata in consideratie,si nu merita adusa in discutie.La intrebarea ta despre "sulfatare" la aceasta tensiune,deja ti s-a raspuns,dar insisti pe aceasta valoare,de 16,5...N-am pretentia ca le stiu pe toate,dar ca sa schimb o informatie cu alta,trebuie cateva date rezonabile care sa sustina schimbarea,si tocmai asta incercam sa aflu de la cei care vehiculeaza astfel de valori ale tensiunii de incarcare,poate gresesc eu si nu stiu.In alta ordine de idei,schema discutata in acest topic,poate fi lesne modificata sa dea 16,5V,numai ca pt a face asta trebuie explicat si de ce,altfel,avand deja baza,se poate reproduce schema asa cum e fara nici un fel de problema,daca cine o reproduce nu are o problema ca e conceputa la nivelul anilor 80...isi face treaba,si asta e lucrul cel mai important,nu e mare inginerie de incarcat un acumulator,fiecare o face in felul in care prefera...important e ca valorile-tensiune curent sa fie corecte.

Link spre comentariu

@doru--am cautat cat m-am priceput dar nu am gasit argumentarea cu 16,5v2)tot aici,dar acum vreo 2 ani(cand eram la inceputuri) am auzit prima data de incarcarea la 16,5v-sa nu spun o prostie,argumentarea era ceva la modul ca s-ar face o echilibrare a incarcarii intre diferitele celule-dupa mintea mea,energetic sa spunem,prin limitarea curentului la o valoare si de C/20 nu mai pune in pericol de fierbere bateriaSi nu cred ca cineva si-ar risca firma sa puna in vanzare produsele prezentate de mine far niste testari si un suport teoretic minimalPt. @cristian--nu inteleg supararea ta dar pt neelectronisti este destul de greu sa tot reamintim ce este cu incarcarea bateriilorPt mine este un subiect ce nu se va sfarsi niciodata.Dupa toata documentatia recomandata de la batteryuniversity sau cum se scrie,tot va veni cineva care sa spuna ca a gasit in garajul unei matuse un incarcator asa de simplu,numai cu un traf si ala ruginit de care s-a servit 30 ani si ne rade in nas ca ce umblam noi cu atatea scheme complicate(bineinteles ca electronistii sant niste oameni fara ocupatie si se mai dau si ei mari din cand in cand.Un ansamblu traf si punte redresoare nu este un circuit controlabil,el da o tensiune functie de cat este reteaua(nu a amintit nimeni in 3 ani de cand sant pe forum ce se intampla cu aceste banale "incarcatoare" cand ai 250V la retea sau cand ai 170V--am luat date din plangerile unor forumisti care s-au plans de tens prea mica sau prea mare) si un curent functie de bobinaj si starea bateriei.Daca uiti de el la incarcat sigur ca poti gasi bateria la 16,5v.Si stii care este partea hazlie? ca acest simplu redresor,la o anumita tens a retelei poate sa faca o incarcare apropiata de algoritmul recomandat,adica un curent mare cand bateria este descarcata si un curent din ce in ce mai mic cand tens se apropie de 16,5V.Dar asta este o loterie.De aceea acesti electronisti plicticosi propun incarcatoare "inteligente".Pt. noi este un exercitiu de mentinere in forma dar pt unul ce doreste realizarea inseamna piese mai multe,reglaje sacaitoare deci bani si timp.Si chiar schema aceasta cu tiristor pare ceva tabu.Multi propun trafuri diferite sau tensiuni diferite daca au traful gata bobinat dar nimeni nu s-a atins de rez de 0,33 ohm.Ea a rezultat din calculul aferent unui anume traf si interval de curenti.Cand modifici traful automat va fi o alta valoare optima pt noile conditii.Dar asta inseamna sa ai osciloscop,sa faci masuratori si sa optimizezi.Am obosit.....

Link spre comentariu

Un acumulator obosit are rezistenta interna mare.Chiar si cu un curent de incarcare mult mai mic de 1/20 este posibil ca tensiunea la bornele lui sa depaseasca in scurt timp 14.4volti/16volti in celelalte cazuri,dar asta nu inseamna ca este incarcat si tensiunea de incarcare poate fi decuplata..Oricum ce trece de 14,7 volti este cam periculos.Bine ar fi sa nu se faca o rutina pentru incarcarea acumulatorului,el trebuie folosit doar in caz de urgenta.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări