Vizitator KaN Postat Iulie 25, 2012 Partajează Postat Iulie 25, 2012 Poate la alte forme/scheme de incarcatoare auto sa se ajunga la aceste valori...la schema in discutie tensiunea e riguros constanta la sfarsitul ciclului la valoarea reglata,respectiv 14,4V,folosesc montajul de cativa ani,si nu am observat sa se comporte in modul descris,deci inclin sa cred ca ori n-a fost executat corect,ori dispersia valorilor componentelor a facut sa se comporte in felul asta,sau reglaj necorespunzator.In ciuda simplitatii,schema este stabila in timp,si se poate lasa fara grija un acumulator cuplat permanent la bornele redresorului alimentat,timp in care tensiunea va fi constanta la valoarea maxima prestabilita din P2 pt care am folosit multitura,iar P1 l-am scos pe panou,pt a putea stabili mai multe valori ale curentului de incarcare(dupa caz),iar curentul debitat dupa sfarsitul ciclului de incarcare va compensa doar curentul de autodescarcare al acumulatorului,si nimic mai mult.N-am inteles cum s-a stabilit tensiunea de pornire incarcare la 13V si mai ales de ce,dar daca se respecta schema si se fac corect reglajele(de altfel explicatiile din articol sunt mai mult decat suficiente,trebuie doar urmate),in mod sigur va functiona corect,si in nici un caz nu va ajunge sa incarce pana la 16V...la modul cum il folosesc eu,adica il decuplez uneori si dupa cateva zile de la conectarea alimentarii,bateria era de mult varza cu 16-16,5V la borne.Multumesc mult de explicatii. Este adevarat ca am folosit componente din "recuperari", tranzistoarele sunt unele compatibile, cred ca valorile rezistentelor s-au devalorizat. Am banuit ca de la componente este comportamentul "bizar" si deja am cumparat un set de componente nou noute si am sa fac alt montaj. Am pus tot "redresorul" intr-o sursa de PC si am legat ventilatorul sursei de PC la iesirea catre acumulator (asta pentru a scapa de caldura degajata de cele 2 rezistoare de 0.15ohm 5w legate in serie). Presupun ca adaugarea ventilatorului in schema nu genereaza un comportament bizar. La urmatorul montaj o sa folosesc un regulator de tensiune si am sa il leg direct de la sursa, ca sa ramana schema intocmai ca cea din revista. Am sa revin cu noutati, dar dupa vacanta de vara. Caldura suportabila la toti. Link spre comentariu
doru3160 Postat Iulie 25, 2012 Partajează Postat Iulie 25, 2012 Ca tot veni vorba de caldura,e recomandabil ca rezistenta de putere sa fie pe cat posibil supradimensionata(la modul "nesimtit") si daca incasetarea nu permite distanta suficienta de restul componentelor care nu trebuie sa se incalzeasca,atunci e recomandabil sa se amplaseze in exteriorul casetei,pt o disipare buna,fara riscuri pt celelalte componente.Am mers pe racire pasiva,pt ca mi se pare mai fiabil,si de ce nu,mai putin zgomotos.Varianta pe care am facut-o ultima data acum cativa ani,am definitivat-o pt un curent maxim de 10A,dar toate componentele rezista usor la 20A(de aici si termenul de supradimensionare"nesimtita").Prima varianta,mai veche, am facut-o pt max 4A,si e functionala,dar mi s-a parut cam putin pt o jucarie care trebuie sa faca fata la toate situatiile aparute in timp(acum pot sa incarc lejer acumulatori de 75Ah si chiar de 100Ah daca e cazul).Singurul "dezavantaj" pe care l-am constatat,a fost traful,care pe langa curent,trebuie sa debiteze o tensiune aproape dubla fata de ce e nevoie,pt a putea compensa caderea de tensiune pe punte,rezistenta si tiristor.La varianta de 4A am folosit un traf care poate duce lejer pana la 10A,dar din cauza tensiunii din secundar de doar 18V,n-am reusit sa cresc curentul de incarcare peste 4,5A(nu mai era loc de bobinaj,si la rezistenta n-am vrut sa-i scad valoarea,pt ca devenea insuficienta tensiunea pt reglajul curentului la valori mici).La cel care il folosesc acum,tensiunea in secundar e de 22V,si e suficient pt a putea deschide tiristorul in asa fel incat sa obtin cei 10A,masurati pe rezistenta de sarcina.De altfel e recomandat ca reglajul sa se faca la banc,pe rezistente de sarcina,iar primele cicluri de incarcare sa se faca supravegheat,in rest,chiar nu ai nici o grija,am un acumulator pe care il conserv cu o sarcina de 0,1A si il incarc la 12-14 zile,o sa vad daca "traieste "pana la iarna,fara sa fie exploatat pe masina.Caseta de la o sursa pc mi se pare totusi mica pt a putea strecura la interior tot ce e nevoie pt un montaj fiabil...normal ca totul depinde de volumul ocupat de traf,si mie nu mi-a fost pe plac sa lucrez cu un traf "cald"(subdimensionat). Link spre comentariu
Vizitator KaN Postat Iulie 26, 2012 Partajează Postat Iulie 26, 2012 Caseta de la o sursa pc mi se pare totusi mica pt a putea strecura la interior tot ce e nevoie pt un montaj fiabil...normal ca totul depinde de volumul ocupat de traf,si mie nu mi-a fost pe plac sa lucrez cu un traf "cald"(subdimensionat).Am folosit in loc de traf+punte un alimentator de laptop de 4.7A 19.5VIn carcasa a intrat la fix, tiristorul l-am montat pe interiorul "capacului" sursei, rezitentele de putere sunt in fata ventilatorului.Pentru ca tot am loc in carcasa, as mai vrea sa adaug urmatoarele:- regulator tensiune LM338 - 5A + potentiometru pentru a avea sursa reglabila de tensiune- Multimetru panel (voltmetru si ampermetru)- regulator turatie ventilator cu termistor (recuperat de la un cooler termaltake)- buzzer atentionare inversare polaritate la bornele acumulatoruluiOrice sugestie este bine venita. Link spre comentariu
Vizitator Postat Iulie 26, 2012 Partajează Postat Iulie 26, 2012 aceasta schema este gandita exact pe deschiderea cu "unghi" variabil a unui tiristor ce se poate realiza numai cand avem tensiune continua pulsatorie pt a se putea "stinge" tiristorulnici nu-mi imaginez cum a functionatcu alimentator se poate folosi o schema de sursa liniara cu limitare de curent sau una simpla in comutatie, ex. cu mc34063 si tranzistor de putere Link spre comentariu
em2006 Postat Iulie 26, 2012 Partajează Postat Iulie 26, 2012 ...Am folosit in loc de traf+punte un alimentator de laptop de 4.7A 19.5V.....Tiristorul s-a deschis si a ramas asa ca element de decor, contributia lui reducandu-se la caderea de tensiune de pe el.Restul a facut alimentatorul de laptop, care s-a luptat singur si probabil ca el a limitat curentul si n-a crapat.Sarmanul tiristor, e folosit tot mai rar si tineretul de azi nu prea are habar cum functioneaza.... Link spre comentariu
doru3160 Postat Iulie 26, 2012 Partajează Postat Iulie 26, 2012 ...probabil ca el a limitat curentul si n-a crapat. Au mai fost si rezistentele de putere,cred ca alea au salvat situatia... 2. Daca masor tensiunea la bornele R12 gasesc o tensiune de ~2.5V, tensiune care orice reglaj as face din P2 si P1 ramane la felAcum e explicabil comportamentul,dar cine sa-si inchipuie cu ce a alimentat toata dracovenia... Link spre comentariu
Vizitator xena Postat Septembrie 21, 2012 Partajează Postat Septembrie 21, 2012 Am facut si eu montajul de redresor cu tiristor. Dar cred ca nu functioneza cum trebuie.Probele le-am facut cu un acumulator de ups 7Ah/12v.In primul rand ledul nu clipeste ci doar se aprinde daca cresc curentul de incarcare cu un bec in paralel cu acumulatorul.In al doilea rand am la iesire aprox.12 V in gol reglabila din P2 intre 9 si 12V.Oare functioneaza corect ?; nu am acumulator auto ca sa il pot proba. Link spre comentariu
bercioiu Postat Septembrie 21, 2012 Partajează Postat Septembrie 21, 2012 Am facut si eu montajul de redresor cu tiristor. Dar cred ca nu functioneza cum trebuie.Probele le-am facut cu un acumulator de ups 7Ah/12v.In primul rand ledul nu clipeste ci doar se aprinde daca cresc curentul de incarcare cu un bec in paralel cu acumulatorul.In al doilea rand am la iesire aprox.12 V in gol reglabila din P2 intre 9 si 12V.Oare functioneaza corect ?; nu am acumulator auto ca sa il pot proba.Cam ciudat simptom, cred ca ai tensiunea mica de intrare... Ar trebui sa fie vre-o 18-20 v.De asemenea, in gol nu trebuie sa ai tensiune deloc la iesire spre acumulator. Ledul trebuie sa clipeasca in momentul in care incarcare se apropie de sfarsit, in rest, cand incarca, trebuie sa fie aprins (atata timp cat tiristorul este deschis). Link spre comentariu
Vizitator xena Postat Septembrie 22, 2012 Partajează Postat Septembrie 22, 2012 Am 18,2 V dupa punte. Cred ca e de ajuns.Tb sa-mi fac rost de o baterie veche auto ca sa am pe ce testa. Am 2 masini Mercedes (pe una sunt chiar 2 acumulatori, unul mare si unul mic) dar mi-e cam frica sa fac probele pe bateriile lor deoarece sunt pline de electronica si sa nu le dau peste cap. Daca le-as scoate de pe masini as avea probleme cu re -setari si coduri. Link spre comentariu
Vizitator xena Postat Septembrie 23, 2012 Partajează Postat Septembrie 23, 2012 Am facut sute de montaje dar mai indaratnic ca acest redresor n-am intalnit.Inteleg ca in lipsa bateriei tensiunea pe iesire tb sa fie 0, dar la mine e intre 9 si 12 V si nu reusesc sa imi dau seama ce se intampla.Am reverificat toate componentele am inlocuit toti tranzistorii si nu reusesc sa obtin la iesire 0 V in lipsa tiristorului. Am reverificat cablajul (e din ala cu multe gauri de probe) si nimic.Postez tensiunile pe tranzistoare poate ma ajuta cineva cu o idee:Tensiuni fata de borna (-) a iesirii spre bateriei cu tiristorul scos si Uout=11.5 VT1- c -3.7 b 11.4 e 11.5T2- c 11.4 b 11.5 e 11.5T3 c 11.5 b 10.9 e 11.5T4 c 0 b -6.1 e -6.2Tensiuni fata de borna (-) a alimentarii redresorului Uin=18.5 VT1 c 15.4 b 18 e 18.5T2 c 18.3 b 18.4 e 18.5T3 c 18.5 b 17.9 e 18.5T4 c 7 b 0.9 e 0.8Multumesc anticipat. Link spre comentariu
doru3160 Postat Septembrie 23, 2012 Partajează Postat Septembrie 23, 2012 Am facut si eu montajul de redresor cu tiristor. Dar cred ca nu functioneza cum trebuie.Probele le-am facut cu un acumulator de ups 7Ah/12v.In primul rand ledul nu clipeste ci doar se aprinde daca cresc curentul de incarcare cu un bec in paralel cu acumulatorul.In al doilea rand am la iesire aprox.12 V in gol reglabila din P2 intre 9 si 12V.Oare functioneaza corect ?; nu am acumulator auto ca sa il pot proba.Indiferent cu ce vei face probele,jucaria trebuie sa mearga,numai ca nu stiu cum te astepti sa poti face probe cu un acumulator de 7Ah,si reglaje echivalente pt cele de 70Ah.Sunt chestii diferite,si nu prea compatibile,ca sa nu mai spun ca poti sa-l supravoltezi,la probe se poate intampla...in primul rand,pt limitari valori mici ale curentului de incarcare,trebuie sa te joci cu valoarea lui R12 (0,33ohmi/15W),sau cu valorile divizorului R9-P1Si oricum nu mai conteaza alte aspecte,spui ca ai pe iesire in gol o tensiune intre 9 si 12V...total aiurea,schema e gandita ca fara acumulator la iesire,sa nu poti deschide tiristorul...daca la tine se intampla asta,inseamna ca ceva e gresit...nu vreau sa intru in amanunte ca cine stie ce ai facut pe acolo(a mai fost un exemplu mai inainte,in care ne chinuiam sa gasim o solutie,si omul ne spune la urma ca a alimentat cu o scula in comutatie in loc de traf).In momentul cand obtii zero V pe iesire in gol(vezi cine iti deschide aiurea tiristorul),cupleaza un condensator de valoare cat mai mare ai tu prin casa(daca nu ai,cumpara,eu am folosit un 22000uf/40V,ca asta am avut),si in paralel cu acel condensator iti vei face cateva rezistente de sarcina,cu care vei putea obtine curentul dorit la iesire(becuri de far,rezistente de putere,resou si alte alea).Pornirea o vei face de la acel buton(de pornire,evident),pt ca montajul va considera ca ai "acumulatorul" descarcat sub pragul admisibil,si odata pornit,iti vei putea face linistit reglajele,nu-ti trebuie acumulatorul masinii si nici sa risti sa strici alte alea pe masina.Oricum,cu tensiunea de 18V pe traf,nu o sa poti scoate mai mult de 4A( max 5A in cazul cel mai fericit) pe iesire...nu ai de unde,pt ca aici putem discuta de un inconvenient al schemei,necesita tensiune destul de mare pt a intra in parametri...ai cadere pe puntea redresoare,pe R12 si pe tiristor...daca si pe secundar mai pica in sarcina din cauza ca e subdimensionat traful,nu prea ai sanse sa obtii ce vrei.La prima varianta,am folosit un traf care e capabil sa dea in secundar 18V/10A,si la iesire am obtinut (cu greu) max 4,5A,si dupa ce am vazut cum stau treburile,am facut alta varianta in care traful imi da 22V/10A,si cu asta am reusit reglaj in curent de la 3A la 10A.Sub 3A n-am putut limita,deci asta nu e indicat pt acumulatoare de genul celui folosit de tine la proba,decat daca se pune un comutator care sa schimbe valoarea lui R12 dupa caz,lucru pe care nu l-am gasit necesar,pana la urma il folosesc la auto,si acolo plaja asta mi s-a parut mai mult decat suficienta.(am mai amintit astea si cu alte ocazii)Schema nu e indaratnica,explicatiile sunt mai mult decat suficiente,pt cine vrea sa le bage in seama,totul e sa lucrezi corect,in rest nu sunt probleme.Poate am mai uitat eu ,ca au trecut ceva ani de cand am facut-o,dar daca mi se parea ceva in neregula,cu siguranta nu mai abordam si varianta a doua,care merge si acum fara probleme(de fapt merg ambele fara probleme,fiecare dupa "puterile"ei,daca ne referim la scheme,adica la "dansele") Link spre comentariu
Vizitator xena Postat Septembrie 23, 2012 Partajează Postat Septembrie 23, 2012 Multumesc pentru sugestii. Intre timp am si rezolvat problema si se pare ca totul functioneaza OK. Ce era: modelul de tranzistor 2n2222 pe care il am eu este cu pinii inversati E si C fata de un tranzistor normal. De aici plecau toate problemele.Asta e greseala de incepator. Link spre comentariu
Vizitator xena Postat Septembrie 23, 2012 Partajează Postat Septembrie 23, 2012 Apropo de traf; acesta scoate dupa punte 18,5 V la un curent de 5 A. Pentru mine e de ajuns si nu am de ce sa ma grabesc atunci cand incarc un acumulator. Chiar daca va fi de 100Ah se va incarca usurel la 4-5 A intr-un interval ceva mai mare decat daca s-ar incarca la 10 A. Link spre comentariu
doru3160 Postat Septembrie 24, 2012 Partajează Postat Septembrie 24, 2012 E si asta un punct de vedere...eu folosesc cu pondere acumulatori de 72-75Ah.Pt o incarcare completa,la 7,5A(ma refer la cel de 75Ah) imi trebuie 12-14 ore.De multe ori il pun seara,si daca asa cum spui,usurel,usurel se incarca si cu 4A,ar insemna sa-l las pana seara a doua zi...de multe ori n-am la dispozitie acest timp...dar daca nu e problema de timp,e adevarat,se poate incarca si cu 2A curent maxim,nu e nici o problema.Am vrut varianta care sa dea curent mai mare initial,pt a grabi lucrurile(prima varianta am facut-o cand foloseam acumulatori de 55Ah),altfel,si eu pot limita curentul maxim de incarcare de la 3A,daca am timp si vreau sa-l las sa dospeasca mai multe zile la incarcat...din mult,poti face putin,din putin, mult...e mai greu. Link spre comentariu
Vizitator valeriubratu Postat Septembrie 26, 2012 Partajează Postat Septembrie 26, 2012 Salut tuturor,am construit un incarcator de baterii bazat pe aceeasi schema din revista tehnium din 86...., As vrea astfel sa ii adaug o protectie la scurtcircuit, credeti ca este posibil? .N-au nici o treaba cele 2 scheme intre ele,chiar daca in final realizeaza acelasi lucru...Este posibil sa montezi si pe montajul tau protectie,cel mai simplu e sa pui un fuzibil pe iesire dimensionat pt valoarea maxima a curentului de incarcare,sau poti interpreta caderea de tensiune pe grupul R14,P3,R11,sau mai facil,intercalarea in circuitul de iesire a unei rezistente de putere,pe care vei regasi tensiunea mare in caz de scurt(in cazul asta trebuie avut in vedere sa nu devina prea mica tensiunea debitata de traf in regim normal)...in privinta asta schema e in "suferinta",nu are nimic prevazut pe circuitul de forta,si indiferent ce model de protectie te hotarasti sa pui,cred eu ca un fuzibil de vreo 10 A ar fi necesar,chiar daca nu suficient.Spuneam ca nu are nimic in comun cu schema despre care discutam,pt ca cea despre care e vorba aici,e cu tiristor, http://dl.dropbox.com/u/21319851/monatj%202.pngsi in privinta asta e protejata aproape la modul ideal,adica poti inoda sarmele la iesire cu redresorul alimentat,si nu se intampla nimic(daca nu ai cuplat acumulatorul),poti cupla gresit acumulatorul si nu se intampla nimic,deci are si sistem "antiprost",banuiesc dupa ce-ai cuplat(corect) firele la borne nu mai are rost sa te gandesti ca le vei pune in scurt.Salut Doru,un pic de ajutor suplimentar te rog; partea cu fuzibilul mi-e clara, il pun inainte de iesire pe borna pozitiva, si ar trebui sa fie ok. Insa nu mi-e clar ce inseamna a interpreta caderea de tensiune de pe acel grup, si/sau unde as putea intercala acea rezistenta de putere, si care ar trebui sa fie valoarea ei.Cu scuzele anticipate pentru nestiinta, mersi de ajutor. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum