ionioni2008 Postat Iulie 7, 2009 Partajează Postat Iulie 7, 2009 Nu se poate compara calitatea transferului termic cu cea a KSE-ului, care face contact cu o suprafata de cel putin 6 ori mai mare si in contact direct, fara rezistenta termica a foitei de mica !Daaaa... si are inertia termica de nspe ori mai mare datorita masei mai mari, iar in ce priveste conductivitatea termica metal de 0.5mm grosime vs. plastic totul e perfect!Las-o... ca macane, n-ai avut deloc dreptate si te incapatanezi s-o tii pe-a ta! Link spre comentariu
ionioni2008 Postat Iulie 7, 2009 Partajează Postat Iulie 7, 2009 Lasand controversa cu remus68 la o parte si fara a intentiona sa-l ofensez, consider ca este util a lamuri, totusi, problema. Solutia adoptata de IEI in anii 80' privind superdioda este, in opinia mea, mai Hi-end, daca imi permiteti, decat cea cu tranzistor in capsula SOT-32 (tip BD) sau TO128 (tip KSE), chiar daca acestea erau si sunt intalnite f des in amplifuri de marca. Totul se rezuma la bani, si pentru un producator care cumpara 10.000 de tranzistori pretul unui BC devine aproape egal cu al unui BD. Solutia cu capsula flat are, in realitate, DOAR avantajul fixarii foarte usoare pe radiatorul finalilor, din toate celelalte puncte de vedere, electric si termic, BCul este superior. (cu complicatii mai mari sau mai mici privind fixarea). Un test simplu, pe care il puteti incerca usor, polarizati un BC cu un semireglabil in baza si puneti in colector un MAVO, apoi suflati asupra BCului si urmariti cat de repede si cat de mult deviaza acul sub influenta aerului nu foarte cald din corp. Repetati cu BDul sau KSEul preferat si trageti concluzia! Oricum, in cazul dat, stiind ca acel amplif a functionat cu superdioda aia, asa facuta, -si ca el, alte cateva sute sau mii- pentru yo2liw esential ar fi sa se asigure ca modulul superdioda pe care il are deja este functional, si, daca ulterior vrea face-lift, poate adopta solutia cu BD sau KSE. Have a nice day! II Link spre comentariu
remus68 Postat Iulie 8, 2009 Partajează Postat Iulie 8, 2009 Solutia aleasa de marile firme si nu numai, comerciala sau nu, cu utilizarea capsulei TO126, poate fi utilizata cu succes si foarte mare usurinta de catre toti aceia care vor sa-si construiasca un amplificator audio. Link spre comentariu
Vizitator yo2liw Postat Iulie 8, 2009 Partajează Postat Iulie 8, 2009 Va salutsi va multumesc pentru sugestii. Urmandu-le am masurat tensiunea de alimentare in gol, +/- 33.5VApoi am dezlipit componentele de pe placa si le-am masurat. Toate bune in afara de T409 (BD140) si T411 (BD139) care aveau EC is scurt. Am curatat cablajul cu alcool si masurat de scurturi/intreruperi/crapaturi, etc.Totul bine. Montat inapoi componentele (inlocuite cele 2 BD-uri) si refacut masuratori la cablaj in vederea scurtcirc. sau altor posibile probleme. Totul OK pana aici. Apoi am desfacut placutele cu montajul superdioda, ambii tranzistori BC108B scurt jonctiunea BC.Intr-adevar exista o folie de mica si vazelina siliconica acolo.Pe un montaj superdioda am schimbat deja un tranzistor si s-a ars din nou si odata cu el si cele doua BD-uri...tare ma tem ca si acum se va intampla la fel...nu stiu cum as putea evita acelasi comportament..ionioni2008:recomandati un BC dar pnp pt superdioda? Acum am un bc108b.Credeti ca ar lucra mai bine cu un bc pnp (in cazul asta ar trebui inversat E cu Colectorul)Orice sugestie este de un real folos.Multumesc Link spre comentariu
zal Postat Iulie 9, 2009 Partajează Postat Iulie 9, 2009 Ca s? repari provizoriu ampliful, înlocuie?te s?r?cia aia de superdiod?, direct pe plac?, cu 3 diode 1N4003-4007 înseriate (sensul de conduc?ie dinspre colectorul trz din etajul pilot pnp de pe ramura +, c?tre colectorul trz opus, de pe ramura -), î?i depanezi etajul final ?i pe urm? po?i s? faci experien?e. Verific? ?i restul de rezisten?e. BC108 are numai 25Vc-e, ai nevoie de un trz care s? suporte minim 60Vc-e.Trz din superdiod? trebuie s? reziste curentului accidental debitat de etajul pilot, deci ar trebui s? fie de acela?i ''calibru'' cu cei de acolo. BC-urile sînt firave, tr?deaz? cînd nu te a?tep?i, ?in numai dac? ampliful e corect realizat ?i echilibrat. Nu stric? s? montezi ni?te siguran?e de 3A pe ramurile de alimentare la fiecare plac? final?, exist? ni?te supor?i de montat pe fir. Link spre comentariu
ionioni2008 Postat Iulie 9, 2009 Partajează Postat Iulie 9, 2009 Salut yo2liw si scuze de intirziere! Fac mea culpa, in schema ta (A350) superdioda este cu BC npn.(si nu pnp, BC177...179 cum am zis eu anterior, aveam alta schema in minte). Eu as pune acolo (si am si pus efectiv de vreo 10 ori pana acum) BC107 cu B sau C in coada. BC 108 cum este el original este cam slabut. Aici nu sunt un pic de acord cu Zal, el iti recomanda un BC cu Vce0>60V, astea ar fi BC174 din cele romanesti sau MPSA06 sau 2SC2240...sau altceva...care au Vceo>80V... DAR astia-s in capsula de plastic!!! Din ce am incercat eu, BC107C functioneaza stabil pe etaje finale facute de mine cu alimentarea de +-45Vcc....+-51Vcc si asta timp de ani de zile, si chiar si cand am ars tranzistorii finali, BCurile din superdioda nu s-au ars. In concret, inclin sa cred ca ai curentul de mers in gol prea mare. Uite ce as face eu: as inlocui iar BD139/BD140, as pune un BC107 la superdioda (sau cum bine spune Zal- poti pune 3 diode 1N400x in loc de), dar inainte de a alimenta as schimba si semireglabilul R605 de 5k cu unul nou, si CU CURSORUL LUI pus astfel incat R603+R605 sa aiba rezistenta cea mai mare, ADICA cu cursorul tras complet spre emitorul BCului dpdv electric. (vezi ca fizic nu mai stiu cum este montat pe placuta- pune in asa fel incat cu MAVO pe scara de ohmi sa-ti indice 0ohmi intre cursorul semireglabilului si emitor. De aici, fara semnal, vei creste USOR/FIN curentul de mers in gol pe care-l masori cu MAVO dat pe Amperi CC,( scala mare (2A...5A) inseriat ori intre bara de + si montaj, ori intre- si montaj) pana spre 35mA...40mA). Astea fiind facute, nu cupla boxe pe iesire, desfa cablul de semnal de pe intrare (apropo, repari doar un final odata, deci pe celalalt nici nu-l alimentezi) si mai fa o proba. Daca merge, reglezi curentul(cum ti-am spus mai sus) si poti lega si cablul de semnal ce vine din pre-corector. Daca acum iti arde iar BDurile, inseamna ca ai o oscilatie din preu, si aici e alt fel de depanare. Bafta! II P.S.: Ah, si alimentarea +-33.5Vcc in gol "trage" 2n3055urile alea cam la limita. Daca intentionezi sa "forjezi" ampliful, eu ti-as recomanda sa cauti SDT9202, SDT9207 de IPRS daca ai cumva de unde sa mai iei (ca ar fi ieftine) sau KD503 Tesla. Daca nu, cauta MJ15003 facuti de ON, dar vezi sa fie originali. Astia ar fi super-buni, dar sunt cam scumpi: 9-18roni/buc. Verifica si R455 (poate fi de 10ohmi in loc de 8,2ohmi ca in schema)!!! Link spre comentariu
zal Postat Iulie 9, 2009 Partajează Postat Iulie 9, 2009 Am recomandat 3 diode acolo, în loc de montajul superdiod?, findc? orice ai face, orice pies? ar fi bulit? pe acolo, cele 3 diode vor avea oricum o c?dere de tensiune pe ele, de circa 2V (adic? vreo 500mV pe toate b-e la trz prefinali ?i finali) ?i sînt suficient de grase ca s? reziste curentului debitat de etajul pilot, oricît s-ar str?dui el de mult, ca ?i curentului ?i tensiunii accidentale ce ar putea ajunge pe ele cînd se str?pung trz finali ?i prefinali. În privin?a diferen?elor de r?spuns la temperatur? între trz în capsul? TO18 fa?? de cei TO126, am urm?toarea observa?ie: aparent BC-ul e mai rapid, avantajul jonc?iunii mici, dar are dezavantajul suprafe?ei de contact mic? cu radiatorul, iar BD-ul mai lene? are suprafa?a de contact mai mare, poate fi ?i capsula total de plastic, are avantajul c? dispare foi?a de mic?. Dac? ne uit?m la majoritatea amplifurilor serioase, astfel de trz se folosesc.Dintre amplifurile române?ti, numai cele 3 modele realizate pe aceea?i schem? (A350 ?i varianta de 2x40W, AS2050, Club2000), plus ampliful AS15201 (?sta are scuza tensiunii ?i puterii mici) au superdioda cu BC-uri, restul: AS3220, Delia, 2x25W Tehnoton, 2x75W Electromure? ?i cel de 2x300W, SM2202 ?i toate amplifurile de radioficare de la IEI pîn? la cel de 200W, au superdioda cu BD-uri. În afar? de japonezi ?i cei care îi copiaz?, nu am mai v?zut în ultimii ani s? mai foloseasc? cineva trz minusculi la superdiod?. Link spre comentariu
Vizitator yo2liw Postat Iulie 11, 2009 Partajează Postat Iulie 11, 2009 Va salut si va multumesc de sugestii. Iata ce am mai facut:1.Inlocuit T409/T411 (BD140/139).2.In superdioda am inlocuit BC-ul ars cu unul BC107C (nu am mai avut un BD la indemana, am tot inlocuit in etajul pilot si am ramas fara pt moment). Deasemenea am inlocuit semireglabilul R605 cu unul nou (la mine pe placuta este de 2.5k)3.Neavand la indemana 2 sigurante de 3A am inseriat cate un bec de faza scurta 12V/55W pe latura de + si pe cea de -. 4.Am schimbat foita de mica a tranzi din superdioda. (era cam perforata)5. Am constat unele inadvertente intre schema si placa.De exemplu R447 pe scema are 22ohmi iar pe placa 82ohmi.Condensatoarele de 360p (C411 si 415) au 470p pe placa.6.Procedura reglaj curent de mers in gol: initial am pozitionat R605 pe val maxima si am conectat alimentarea cu ampermetru inseriat: I=15mA. Am modificat fin valoarea R605 pana ce am abtinut I=35mA. Fara sarcina si fara semnal la intrare.I de mers in gol a crescut in decurs de 10min cu 1.6mA iar T409/411 si T517/419 usor fierbinti.7.Am profitat de ocazie si am masurat tensiunile pe toti tranzistorii, pe care le-am notat pe schema atasata cu culoare rosie. Unele dintre acestea nu mi s-au parut in ordine.Urmeaza sa cuplez intrarea sa vad daca apar ceva autooscilatii etc. DAta trecuta cand am reusit sa fixez cat de cat curentul de mers in gol, la cuplarea boxei acesta s-a dublat si era destul de instabila toata treaba...curentul continuand sa creasca usor, fara semnal la intrare Ce parere aveti?PS. T903 este 2N3055H, restul sunt SDT9202. In locul lui 2N3055 as avea la indemana 2N3442G. Link spre comentariu
remus68 Postat Iulie 12, 2009 Partajează Postat Iulie 12, 2009 Ar fi fost bine daca ai fi imperecheat prefinalii si finalii in ceea ce priveste factorul de amplificare ; poti inlocui cu 2N3442 tranzistorii finali (inlocuieste-i pe amindoi dupa un canal) ; curentul de mers in gol e cam mic (din cauza asta ai tensiune mica Ube la finali cu amplificatorul in gol) - daca la nivel mic de auditie ai distorsiuni, va trebui marit curentul de mers in gol. Cu amplificatorul in gol, masoara fata de masa ce tensiune Ucc ai pe iesire (e pina in +/-0...15mV ?). Link spre comentariu
Vizitator yo2liw Postat Iulie 12, 2009 Partajează Postat Iulie 12, 2009 Tensiunea la borna 413 (out fara sarcina) este de -0.096VVoi incerca sa maresc curentul de mers in gol la 40mA pentru a observa daca creste Ube pe finali. Link spre comentariu
remus68 Postat Iulie 12, 2009 Partajează Postat Iulie 12, 2009 Poti incerca ajustarea tensiunii de offset, cit mai aproape de 0V, prin inlocuirea lui R409 din colectorul lui T403 cu un semireglabil de 5K (il vei regla inainte de montare la valoarea initiala a rezistentei de 3K9). Dupa efectuarea reglajului ar fi bine sa inlocuiesti semireglabilul cu o rezistenta , cit mai apropiata ca valoare, obtinuta prin sortare cu ohmmetrul din rezistente cu precizie scazuta. Pentru un reglaj mai fin poti utiliza un semireglabil multitura (helipot). Link spre comentariu
zal Postat Iulie 13, 2009 Partajează Postat Iulie 13, 2009 M?re?te tensiunea b-e la trz finali pe la 500mV ?i s? vezi cum încep s? se egalizeze tensiunile prin amplif, mai pu?in deriva care are alt? cauz?, diferen?a de amplificare a trz din diferen?ial, sau rez din el. Link spre comentariu
Vizitator yo2liw Postat Iulie 13, 2009 Partajează Postat Iulie 13, 2009 Va salut, revin cu cateva masuratori/constatari:1. Cu intrarea in scurt si fara sarcina am marit curentul de mers in gol a.i. la pornire am 38mA, urmand ca intr-un interval de 10min sa creasca cu inca 15mA.In 30 min a ajuns la 54mA si aici s-a stabilizat oarecum. In aceste conditii Ube pe finali este de 0.515V (pe 2N) respectiv 0.498V (pe SDT).Voi cauta sa pun doi tranzi la fel pt a evita aceste diferente.2. La conectarea intrarii si sarcinii (8 Ohmi) curentul ramane in jurul valorii de 50mA, crescand usor catre 55mA.Am aplicat si o sursa de semnal si ...surpriza (prima placuta in ultima vreme)..functioneaza, insa pe frecvente joase bazaie/baraie , inaltele si mediile fiind redate binisor...ma gandesca ca poate fi din cauza faptului ca nu am 2 tranzi la fel in final, unul dintre ei fiind abia deschis.Urmeaza sa corectez offset-ul cum s-a sugerat si sa observ daca mai apare zgomotul respectiv la redare, odata cu inlocuirea tranzistorilor finali.Mersi mult de sugestii, va tin "la curent" cu ce am mai facut. Link spre comentariu
zal Postat Iulie 13, 2009 Partajează Postat Iulie 13, 2009 Trz finali sînt deschi?i bine, erau bloca?i dac? aveai cî?iva mV pe b-e. Diferen?e vor fi întotdeauna între trz. Poate e semnalul prea tare. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum