riciu Postat Iunie 14, 2009 Partajează Postat Iunie 14, 2009 am un ventilator cu un motor asincron, monofazat, bipolar, cu protectie pe termistor si l am gasit intr o zi rotindu se la turatie deosebit de mica( poate 100 rot/min). L-am desfacut, termistorul avea rezist mare, carcasele bobinelor erau coapte. am crezut ca e ars. dupa ce am masurat termisorul, l am lasat sa se raceasca si l am alimentat din nou. a pornit foarte frumos dar dupa 10 min din nou l a oprit termistorul. in circuitul de alimentare mai continea si un condensator de 1 uF/400V, al carui rol nu l cunosc. am inlaturat condensatorul si ventilatorul functioneaza de o saptamana perfect. as vrea sa stiu care era rolul acelui condensator, de ce tip este si cu ce l as putea inlocui daca nu gasesc altul la fel. atasez mai jos poza cu condens. si cu modul de conectare al bobinelor motorului. Link spre comentariu
zal Postat Iunie 14, 2009 Partajează Postat Iunie 14, 2009 P?i ?la e condensatorul de pornire al motorului, o fi bolnav, sau ai spire în scc în una din bobine. Link spre comentariu
riciu Postat Iunie 15, 2009 Autor Partajează Postat Iunie 15, 2009 mda, asa credeam si eu la inceput ca ar fi pt pornire, dar eu stiam altfel teoria asta cu condensat de pornire. si anume, ca pe stator se aseaza un AL DOILEA bobinaj denumit faza auxiliara cu axa rotita cu 90 gr fata de axa bobinajului principal. iar dupa pornire aceasta faza se poate decupla sau nu. ori eu am doar 2 infasurari situate fata in fata, deci care formeaza cei doi polii. si motorul porneste foarte bine si fara condensator, si merge foarte bine asa cum am zis de peste o saptamana non-stop. dar voi incerca sa ma documentez mai mult in legatura cu modurile de pornire. multumesc zal pt raspuns. Link spre comentariu
remus68 Postat Iunie 15, 2009 Partajează Postat Iunie 15, 2009 Ce termistor e NTC sau PTC. Daca ar fi PTC ar trebui ca odata cu cresterea temperaturii sa-si mareasca valoarea si atunci fiind in serie cu cele doua bobine ar face sa se reduca mult curentul prin circuit, deci ar scadea puterea ; in acest caz ar interveni reactanta condensatorului (care e in paralel cu termistorul inseriat cu bobina din dreapta) si suntind acest grup ar asigura curentul necesar bobinei din stinga si motorul ar continua rotirea, dar la un cuplu mai mic, pina la racirea termistorului . In acest caz condensatorul ar putea avea pierderi mari si ar trebui inlocuit cu unul identic (banuiesc ca e la Vca si nu Vcc). Link spre comentariu
zal Postat Iunie 16, 2009 Partajează Postat Iunie 16, 2009 Legarea bobinelor în serie ?i cond în paralel pe una din ele e identic? cu leg?turile la motoarele de Maiak sau Kashtan, asta înseamn? c? cele 2 înf??ur?ri nu sînt ptr 220Vca, probabil 2x110-120Vca, deci aten?ie s? nu le legi clasic (una direct la 220Vca ?i a doua prin condensator). Link spre comentariu
riciu Postat Iunie 19, 2009 Autor Partajează Postat Iunie 19, 2009 posibil ca remus68 sa aiba dreptate intrucat asa cum am spus, ventilatorul se rotea dar la turatie extrem de mica,si daca il opream cu degetul nu mai pornea iar decat daca ii dadeam un impuls cu mana. termistorul isi marea rezist la cresterea temperaturii, de aia se si oprea dupa 10 min, tensiunea de alimentare era de 230V alterantiv, asa scria si pe carcasa si asa l-am gasit si conecta din fabrica, si eu l am conectat in cele din urma fara acel condensator intrucat nu aveam altul si merge foarte bine acum. Link spre comentariu
remus68 Postat Iunie 19, 2009 Partajează Postat Iunie 19, 2009 Daca acel condensator are pierderi mari in dielectric (defect) atunci bobina din stinga se alimenta cu tensiune mai mare si se incalzea. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum