Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

variator turatie motor electric 12V


cristinel_bm

Postări Recomandate

Nu stiu daca sectiunea este cea mai buna dar montajul electronic va fi realizat pentru masina.

Asadar detin urmatoarele piese:

- una bucata masina personala cu motor pe benzina

- una bucata motor 12V care provine dintr-un ventilator de radiator de masina

- una bucata turbina, care este montata intre carburator si admisia motorului (filtru aer->carburator->turbina->admise->motor) care va fi actionata de motorul electric mai sus amintit.

 

Ce doresc sa fac:

- sa variez turatia motorului electric alimentat la 12V in functie de turatia motorului.... astfel incat pe la 3000-3500 rpm a motorului masinii, motorul electric sa aiba turatia maxima.

*ma gandesc ca, cumva, sa se numere impulsurile de la borna - a bobinei si sa se transpuna in variatie a tensiunii cu care va fi alimentat motorul electric, dar astfel incat pe la 3500 rpm tensiunea de iesire sa fie 12V.

 

bineinteles .... daca cineva are o alta idee cum as putea varia tensiunea in functie de turatia motorului...sunt deschis oricarei sugestii pertinente!

 

va multumesc!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 23
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • cristinel_bm

    9

  • Jules00

    3

  • DexTer

    2

  • Felis

    2

Top autori în acest subiect

Bine...sa spunem ca ceea ce vreau eu este mai greu de realizat....dar nu as putea sa fac un alt fel de variator de turatie....adica cu ajutorul rezistentelor...sau ceva sa pot obine mai multe tensiuni, sa spunem cu "pasul" de 1V si cumva sa il pot alimenta in functie de turatia motorului, sau gradul de apasare a pedalei de acceleratie. Haideti...nu are nimeni o idee pertinenta???? :cry:

Link spre comentariu

ai putea sa incerci sa montezi(sa adaptezi ) potentiometru pentru reglarea turatiei la clapeta de aceleratie de la carburator de incercat

Link spre comentariu
Vizitator nickname

...sunt deschis oricarei sugestii pertinente!

Eu cred ca te complici inutil. Ce rost are sa porneasca pseudo-compresorul atat timp cat clapeta de acceleratie din carburator nu este total deschisa? Deci: cu clapeta franezi/limitezi cantitatea de amestec carburant ce intra in motor iar cu turbina aia vrei sa o maresti. Cred ca aici ai un conflict de interese.La mintea mea, daca tot vreau sa mai inghesui in cilindrii ceva carburant, as porni turbina abia dupa ce pedala/clapeta de acceleratie ar ajunge la fund (si asta cu un contact chior). In faza asta cred ca nu mai ai nevoie nici macar ce controlul dozarii. La blana frate...Nu am pretentia ca sugestia mea este pertinenta dar cred ca este ceva mai realista.In rest ce sa zic... Succesuri!
Link spre comentariu

draga "nickname" nu am cum sa ma complic. In primul rand nu ii pseudocompresor. Daca ar fi pseudo....nu ar face nimic...doar s-ar invarti fara motiv...in cel mai bun caz.Apoi, exista niste compresoare, facute de fabrica, si care functioneaza din momentul in care motorul o pornit, nu conteaza ca are 500 turatii sau 5000 turatii. Se numesc blowere, se folosesc pe masinile acelea americane, care poarta denumirea de hotrod, sau muscle car, sau cum s-o mai numi.....Si fac aproape acelasi lucru ca si cum as vrea sa faca si a meu....Doar ca inca nu am reusit sa il invart mai mult de 27000 ture (teoretic). Si in plus...aci gasesc o problema....ori nu ai inteles tu prea bine esenta mesajului meu, si cu ce doresc sa fiu ajutat, ori nu am inteles eu ce nu ai inteles tu. Apoi nu stiu ce masina ai, daca ai, dar "blana" despre care vorbesti....e cel mai prost lucru care i se poate intampla unui motor, si anume: consum inutil de benzina, arderi mai mult decat incomplete, rateuri, si multe altele. Oricum iti multumesc chiar si pentru nimicul cu care m-ai ajutat!

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

varianta1: Iei una bucata masina de gaurit cu acumulator si ii iei partea de variatie a turatiei (legata de buton). Daca vrei sa o construiesti tu, nu e mare filosofie (cu un generator de pulsuri cu latime variabila - PWM) si un mosfet pt. comanda. Potentiometrul il poti regla intr-un fel de firul ce merge la carburator.varianta2: convertor frecventa-tensiune + un mosfet. convertorul frecventa tensiune e folosit in special pt. turometre si scheme sau montaje gata facute nu cred ca sunt greu de procurat. Mai pui un mosfet ce comanda motorasul si gata.Sper sa mearga ceva din ce am zis mai sus...

Link spre comentariu

multumes...ambele idei sunt foarte bune...si m-am gandit si eu la asa ceva. Dar pe mine ma interesa mai mult o schema facuta gata....dupa care sa pot face un montaj care sa functioneze. Voi ramane cred ca la schema cu un potentiometru si un LM 317 parca.... Acuma alta bataie de cap pe care o am este cum as putea face de la 12V (acumulator auto) sa am 50 V curent continuu (cu curent de aproximativ 1-2A)???? Cant mai putin costisitor si mai simplu. Detin o sursa UPS care nu functioneaza...adica as putea folosi traful din el. NU stiu daca are o infasurare de 50V .... Multumesc

Link spre comentariu
Vizitator tyc

La faza cu LM317 tre si un mos pe final-curentul de pornire la motoarele de cc e decateva ori mai mare decat c nominal-,iar cu treba 12v=>50v se poate cu piese recuperate dintr-o sursa de calc,trafu din UPS nu e bun la asta.

Cum si ce tre facut cu sursa de calc gasesti aici http://valveaudio.tripod.com/Membuatsendiri.htm ,daca nu mere lincku cauta pe la amplificatoare audio,surse pt amplificatoare,din acest forum),trafu sursei ca sa il desfaci il pui la fiert~3 min.

Sursa de calc(refacuta) fa-o la de 3* curentul nominal,las-o in carcasa ei cu tot cu ventilator.

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Nu pot sa fac ce zice acolo pentru ca in primul rand nu inteleg perfect...iar in al doilea rand eu am cautat in 10 surse de calculator si nu gasesc transformatoare toroidale...in plus ce trafuri sunt sunt foarte mici...nu cred ca pot duce alea ce vreau eu...

Link spre comentariu

Nu pot sa fac ce zice acolo pentru ca in primul rand nu inteleg perfect...iar in al doilea rand eu am cautat in 10 surse de calculator si nu gasesc transformatoare toroidale...in plus ce trafuri sunt sunt foarte mici...nu cred ca pot duce alea ce vreau eu...

Sursele de calculator au traf normal E+I ( in cele mai multe cazuri) Acel traf il folosesti tu, cel mai mare de pe placa. Un asemenea traf iti poate asigura o putere de 150-200W, deci mai mult decat ai nevoie tu. Ai spus ca vrei 50V si 2 A, asta inseamna 100W, pe care ii scoti fara nici cea mai mica problema din traful de sursa de PC.
Link spre comentariu

Pai treaba e ca acel traf nu functioneaza la 50Hz ci la o frecventa mult mai mare (pe undeva la 50kHz) la frecventele acelea sectiunea transformatorului se reduce considerabil... :dans:

Link spre comentariu

Pana la urma am facut un astabil cu doua NPN-uri cateva rezistente si doi condensatori de 1uF (nu stiu ce frecventa are) cu care comand doua PNP-uri iar in continuare 2 x 2N3055. Am pus ramurile la un primar de traf de UPS si functioneaza. Dar am cateva intrebari ...poate ma ajutati:1) cum pot sa izolez corpul unui 2N3055 de radiator, ca sa folosesc un radiator mai mare pentru amandoua2) in cazul in care as putea folosi un traf de ala minuscul....care lucra la 50kHz...cum pot sa aduc montajul de astabil sa functioneze la 50kHz3) cum calculez numarul de spire pentru traf si pentur 50kHzMultumesc

Link spre comentariu

Uite aici o schemuta pt. o sursa SMPS

http://mdcs.w.interia.pl/car100w/car100w.html

voi reveni cu link-ul catre site-ul in care am gasit formule de dimensionare pt. un traf...

Vezi ca foloseste mosfeti pt. partea de comutare care ar trebui sa imbunatateasca performantele convertorului tau facut cu 2N3055.

In poze se observa ca a folosit si traf de sursa PC. Daca vrei totusi sa ramai la varianta ta, pune foi de mica TO3 pt izolare tranzistor-radiator si suruburile de prindere sa aiba 'saiba' de plastic (nippel). La mivarom pe site (sectiunea Fludor, cablaj, letcon etc) gasesti lucrurile acestea. Spor la treaba!

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

oricum solutia aleasa cu motor electric cu perii nu e solutia ideala pentru ceea ce vrei sa realizezi(motoarele electrice cu perii sunt destinate sa lucreze perioade scurte de timp nu in regim continuu mai ales supravoltate.) mai ales la 12 V. Mai util ar fi alegerea unui motor bipolar sau unipolar la care varierea turatiei se face prin varierea frecventei impulsurilor.(vezi coolerele utilizate in calculatoare , incinte frigorifice etc)

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări