ratza Postat Mai 9, 2009 Partajează Postat Mai 9, 2009 Salutare tuturor.Am o nel?murire în leg?tur? cu comportamentul finalei în cele dou? moduri. În afar? de diferen?a evident? de putere, în mod triod? sunetul e mult mai relaxant iar basul este mai pronun?at. De ce?Schema e cea de pe Lumea tuburilor, numai c? rezisten?a din grila 2 e mutat? de la alimentare la anod. Link spre comentariu
+_Florin_+ Postat Mai 9, 2009 Partajează Postat Mai 9, 2009 Sunetul este mai bun in cazul triodei pt ca liniaritatea caracteristicilor anodice ale acesteia este superioara pentodei, deci distorsiuni mai mici. Efectul grilei ecran la pentode (tetrode) este de marire a pantei tubului prin aplicarea pe ea a unei tensiuni fixe putin mai mica decat tensiunea anodica. La functionarea in regim dinamic, curentul catodului se imparte intre anodul cu potential permanent variabil (sarcina e in anod) si grila ecran cu potential fix. Astfel caracteristicile anodice ale pentodei sunt usor influentate de curentul de ecran, curent care are o lege de variatie putin diferita fata de curentul anodic. Ele (caracteristicile) sunt ceva mai neliniare decat la trioda din acest motiv. Daca conectam ecranul la anod, potentialul acestora va fi permanent acelasi in regim dinamic si logic ca "treaba" se liniarizeaza si transformam pentoda in trioda. Pentru cine vrea un SE gen Aritma cu trioda in final, o solutie ar fi conectarea a doua EL84 in paralel legate ca triode pt o putere mai mare. Daca conectam pentoda ca trioda in acelasi montaj amplificator, se modifica Ra si transf de iesire fiind acelasi poate sa aiba efect pozitiv asupra redarii bass-ului. Link spre comentariu
blue Postat Mai 10, 2009 Partajează Postat Mai 10, 2009 In afara liniaritatii mai bune ,in cazul legarii ca trioda, impendanta de iesire scade si este posibil ca transformatorul se adaptateaza mai bine, trebuiesc facute niste masuratori pt cele doua situatii ... Link spre comentariu
ratza Postat Mai 10, 2009 Autor Partajează Postat Mai 10, 2009 Mul?umesc, am priceput. M-am gîndit c? grila 2 func?ioneaz? ca anod, dar nu ?tiam în ce m?sur? afecteaz? restul parametrilor. Eu am legat EL84 în mod triod? doar de test, ca s? v?d cum se aude. Ini?ial vrusesem s? pun un switch ca s? comut dintr-un mod pe altul ?i acum nu m? mai satur de el, am l?sat trioda definitiv. Transformatoarele sînt cump?rate din tîrg ?i au fost recuperate dintr-un Capri. Din cîte ?tiu eu, finala era EL84 în pentod?. Link spre comentariu
carageae Postat Mai 10, 2009 Partajează Postat Mai 10, 2009 Revine aici cu o intrebare care ma framanta de multa vreme. De obicei la pentode legarea ca trioda se face prin legarea G2 la anod si G3 legata intern la catod. Dar sunt si lampi la care G3 e liber si am vazut conectata ca trioda prin legarea impreuna a anodului cu G2 si G3. In cazul in care nu se foloseste Uanodica mai mare decat Ug2 poate spune cineva ce avantaje/dezavantaje prezinta o asemenea legare? Eu am facut asta cu EL34 - intr-un amplif Sigma si suna nedistorsionat si foarte dinamic. Un tub asemanator cu EL84 e EL83 (6P15P) care are G3 liber. Desi am citit asta intr-o carte, in practica nu am vazut in scheme legata asa decat EF86 in mod trioda, sunt curios la tuburile de putere e vreo problema daca se leaga asa? Link spre comentariu
+_Florin_+ Postat Mai 10, 2009 Partajează Postat Mai 10, 2009 Legarea G3 impreuna cu G2 la anod influenteaza doar caracteristicile anodice deoarece vom avea un anod echivalent mai mare implicit un curent anodic mai mare in aceleasi conditii de lucru ale tubului (Ia' = Ia+Ig2+Ig3). Asta are ca rezultat micsorarea valorii Ra necesare - cel putin teoretic. Singurul dezavantaj ar fi ... ca nu mai avem grila supresoare, care elimina emisia secundara a anodului. Dupa cum spunea si blue, merita facute niste masuratori in diverse variante de montaj. Link spre comentariu
sebi_c Postat Iunie 3, 2009 Partajează Postat Iunie 3, 2009 Ma-ntreb, oare de ce s-au mai inventat pentodele, daca sunt asa de bune triodele? De ce se mai fac amplificatoare cu pentode daca suna asa de bine cele cu triode? Asta-i destul de greu de inteles!Am mai citit o afirmatie de pe un forum englezesc ca triodele, practic au feedback intern. E o mare dilema aceste informatii!Eu gasesc ca e mai facila proiectarea cu pentode, ca surse de curent comandate, fata de triode care sunt surse de tensiune comandate. Link spre comentariu
danzup Postat Iunie 4, 2009 Partajează Postat Iunie 4, 2009 Spre exemplu mie nu-mi place sunetul de trioda ( desi iti trebuie antrenament ca sa-ti dai seama de diferente, nu e o chestie care sa-ti sara imediat in urechi ! ).Eu am facut numai amplificatoare cu pentode finale !Cele facute cu triode le-am desfacut .....Am facut un amplif cu trioda cu incalzire directa si nu mi-a placut sunetul , tot la pentoda m-am intors !Ca orice altceva subiectiv din viata unui om e loc de dezbatere , oricum eu stiu foarte bine ce imi place si ce nu ! Link spre comentariu
rasputin Postat Iunie 4, 2009 Partajează Postat Iunie 4, 2009 Imi dau si eu cu parerea , care parere are la baza mai mult ( asta ca sa nu spun numai ) cele citite prin carti si mai putin observatii practice .Deci in literatura tehnica aparuta prin anii '60 ( si care folosea drept bibliografie documentatie ruseasca sau germana ) se spune : - Despre triode , ca dau distorsiuni mai mici ( comparativ cu pentodele ) dar au nevoie de semnale de intrare mai mari , deci necesitatea unei preamplificari mai mari , acest aspect atrage dupa sine si prezenta unor distorsiuni mai mari inaintea etajului de putere .- Despre pentode , au nevoie de semnale de intrare mai mici , au un randament energetic mai bun dar la capitolul distorsiuni stau mai prost decat triodele .Acum , cu titlu de fapt divers , trebuie spus ca solutia de compromis intre triode si pentode se vrea a fi regimul de lucru ultraliniar al pentodelor .Tot ca fapt divers voi reproduce date legate de tubul 6P3S ( care tub a fost folosit in montaje de multi colegi de forum ) , in speranta ca vor clarifica in vreun fel dilema trioda versus pentoda .Valorile sunt date pentru cazul folosirii tubului in montaj contratimp clasa A , deci : - in regim de trioda : puterea utila 7W , coeficientul de distorsiuni 1,5 % , randamentul anodic 25 %, coeficientul de amortizare ( raportul dintre rezistenta anodica si rezistenta de iesire ) 3 ;- in regim de pentoda : puterea utila 20W , coeficientul de distorsiuni 5 % , randamentul anodic 38 %, coeficientul de amortizare 0,05 ;- in montaj ultraliniar : puterea utila 16W , coeficientul de distorsiuni 0,7 % , randamentul anodic 36 %, coeficientul de amortizare 1 ;De asemeni am mai intalnit , la unele montaje realizate cu pentode , recomandarea autorilor de a fi folosite in regim de trioda . Se facea afirmatia ca sacrificand din putere , in regim de trioda , se castiga mult mai mult la capitolul fidelitate . Acum eu nu zic sa credeti fara sa cercetati cele de mai sus , dar cred ca pot fi o referinta sau o baza de plecare pentru d.vs. Link spre comentariu
ratza Postat Iunie 4, 2009 Autor Partajează Postat Iunie 4, 2009 Nu ?tiu cît de fidel? e reproducerea sunetului în regim de triod?, nu am cu ce m?sura s? v?d cum arat? semnalele. În orice caz, mie mi se pare mult mai relaxant ?i mai pl?cut sunetul, de?i pierderea de putere este mare. Link spre comentariu
Depanatoru Postat Iunie 4, 2009 Partajează Postat Iunie 4, 2009 Triodele sunt recunoscute ca suna mai bine decat pentodele , mai ales cele cu incalzire directa . Link spre comentariu
ratza Postat Iunie 4, 2009 Autor Partajează Postat Iunie 4, 2009 Înc? n-am apucat s? ascult a?a ceva, poate dac? voi avea timp ?i bani de cheltuial? pe viitor o s? încerc ?i triode cu înc?lzire direct?. Sunetul este în mod clar clar o chestiune de gusturi, altfel am asculta to?i acela?i amplificator, cu acelea?i incinte. Link spre comentariu
VTP Postat Iunie 5, 2009 Partajează Postat Iunie 5, 2009 Orice solutie are parti bune si rele, iar superioritatea uneia fata de alta e relativa (consecinta).Daca avem in vedere ca:- nu se pune problema sa impingi amplificatorul la clipping;- daca pastrezi un headroom de 3 dB ( utilizezi doar 1/2 din Pnominala;- ai incinte care sa lucreze bine si la puteri mici si sa aiba rezolutie suficienta pentru a nu pierde detalii la puteri mici;Atunci (cel putin din parerile multora, formate in mai multe decade si din parerea personala) se poate spune ca:- utilizarea in trioda are in principiu distorsiuni armonice si de intermodulatie mai scazute pana la clipping. Dezavantajul major: greu se poate decela auditiv ca pentoda este folosita ca trioda, iar scaderea puterii conduce usor la utilizare in conditii improprii. Nu trebuie scapat din vedere ca urechea umana nu percepe distorsiunile armonice decat de la un min. de 3-5%;- montajul pentoda - ultralinear, utilizat catre sfarsitul utilizarii pe scara mare a tuburilor nu a apucat sa se impuna, majoritatea utilizatorilor plangandu-se de inchiderea timbrului sunetului- utilizarea pentodei cu respectarea stricta a valorilor de catalog nu a avut obiectii din partea utilizatorilor, in ceea ce priveste rezultatul acustic.La sfarsitul perioadei de glorie, in anii '70, circula urmatoarea heraldica (ierarhizare - pur subiectiva dar unanima!) a tuburilor utilizate in etajele de putere, in ceea ce priveste calitatea sunetului reprodus:- triode (incalzire directa): 2A3, 6A3, 300B- tetrode: 6P3C, 6550- EL84(6P14P), 6L6,EL 34, seria KT (66,88,90,100)Sigur, si atunci si acum, multe firme au utilizat si utilizeaza si alte tuburi. Fra o comparatie directa si corecta, stabilirea unei ierarhii este superflua!Idealul pentru DIY este sa lucreze si sa utilizeze ceea ce ii place ca sunet, ierarhizarile nu servesc decat la discutii inutile! Link spre comentariu
THOMAS Postat Iunie 5, 2009 Partajează Postat Iunie 5, 2009 Triodele sunt TRIODE si pentrodele sunt PENTODE !!!!!!!Dupa inventarea triodei,care bineinteles a fost facuta cu incalzire directa si filament alimentat in cc,fizicienii au cautat sa foloseasca la maxim generarea "norului"electronic emis de filament,cautatnd o directionare si o concentrare mai buna catre anod.Pentru aceasta a fost "inventata" grila doi,sau grila ecran,care acelereaza si concentreaza acest flux catre anod,crescand astfel randamentul tubului electronic.Rezistenta interna a tubului astfel construit este mult mai mica comparativ cu cea a unei triode de aceeasi putere.Tuburile cu incalzire directa au o directionare a electronilor catre anod,relativ foarte haotica (dependenta de forma filamentului si dispunerea lui fata de ceilalti electrozi).Alimentarea in cc a filamentului duce si la o epuizare prematura a lui ; se stie ca datorita alimentarii in cc a filamentelor becurilor cu incandescenta viata lor era foarte scurta si din aceasta cauza au trecut la alimentarea in curent alternativ.Din aceste motive au inceput si alimentarea filamentelor tuburilor electronice in ac,dar...dar zgomotul (brumul) de retea era aproape imposibil de eliminat definitiv indiferent cate jonglerii se faceau,alimentare simetrica,rezistente egale si cu mediana la masa,etc..... Ca urmare a celor de mai sus,au aparut tuburile cu incalzire indirecta,tuburile moderne care se utilizeaza cel mai mult in tehnica audio si nu numai. Personal cred ca un montaj cu pentoda sau tetroda,bine realizat si cu o adaptare aproape perfecta cu difuzorul (trafo.de iesire) nu poate fi mai prejos sub nicio forma fata de unul cu o trioda,mai ales cu incalzire directa.Nu recomand folosirea unei pentode in montaj de trioda,pentru simplul motiv ca trioda e TRIODA si pentoda e PENTODA!!!!. Link spre comentariu
blue Postat Iunie 5, 2009 Partajează Postat Iunie 5, 2009 D-le Lazaroiu, nu prea sant de acord cu idea ca o trioda din pentoda nu este mai buna, cel putin in privinta liniaritatii, am testat in urma cu multi ani un tub KT66 in ambele variante si trasand o familie de caracteristici s-a vazut clar liniaritatea mai buna a triodei, in schimb este clara piederea de randament a acesteia. Parerea mea este ca se pot utiliza ambele variante cu un comutator pt Ug2 si o priza de adaptare de impendanta pt trioda , in felul acesta sant posibile auditii a diferitelor genuri de muzica ! Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum