maciu1 Postat Aprilie 12, 2009 Partajează Postat Aprilie 12, 2009 Salut! Am gasit pe net o schema de turometru cu 12 leduri. Am realizat-o, numai ca nu se "comporta" cum ar trebui. Schema si descrierea montajului: Turometrul descris in acest articol are o constructie simpla, folosind ca indicatoare LED-uri. El poate lucra si cand se foloseste aprinderea clasica si cea electronica. Turometrul are si posibilitatea masurarii turatiei la relantii. DATE TEHNICE Tensiunea de alimentare: 12 - 14 V Limita de masurare - 6000 rot/min (1200 rot/min) Precizia de masurare - 500 rot/min (100 rot/min) Consum - 165 mA Pentru ca montajul sa poata lucra si in cazul aprinderii electronice si in cazul aprinderii clasice, la intrare avem circuitul R1D1, care protejeaza montajul si limiteaza impulsurile la o valoare constanta. Apoi impulsurile sunt aplicate prin circuitul R2R3 in baza tranzistorului T1. Rezistorul R2 protejeaza baza lui T1, iar R3 blocheaza tranzistorul in momentul cunt pe baza nu exista impulsul pozitiv. Condensatorul C1 evita deschiderea tranzistorului la impulsuri cu frecventa mai mare de de 300 Hz, evitand posibilitatea deschiderii de catre impulsuri false care ar putea aparea la ruptor-distribuitor. Tranzistorul T1 formeaza etajul de comanda a circuitului integrat CL1. CL1 are nevoie pentru comanda de un impuls negativ care in cazul nostru se formeaza la deschiderea lui T1, cand C2 este pus la masa. Datorita faptului ca C2 este descarcat in starea de repaus a lui T1, apare pe terminalul 2 al lui CL1 un scurt impuls negativ si C2 incepe sa se incarce prin R5. La blocarea lui T1, C2 se descarca prin combinatia seric R5 -R4. Dupa acest comutator de intrare urmeaza convertorul tensiune-frecventa format dintr-un circuit basculant monostabil si un circuit de integrare. Componenta de baza a circuitului basculant monostabil este circuitul bE555, care lucreaza cu o constanta de temporizare dictata de elementele C4 si R6 dupa formula t = 1,2 C4 x R6. S-a ales constanta t=3,6 ms, care corespunde unei frecvente de aproximativ 280 Hz. Prin aceasta s-a micsorat riscul de comanda falsa. Condensatorul C3 se foloseste la filtrarea tensiunii interne de referinta a lui CL1. La iesirea lui CL1 este circuitul de intrare R7-C7, tensiunea pe C7 fiind direct proportionala cu frecventa de la intrare (turatia motorului). Etajul urmator reprezinta etajul de afisare, care in functie de tensiunea pe C7 aprinde progresiv 12 LED-uri. Circuitul este montat dupa indicatiile din catalog. Rezistoarele R9 si R11 formeaza divizorul tensiunii de referinta pentru CL2. In schema este reprezentata punctat posibilitatea conectarii in cazul cand vrem sa schimbam gama de masurare (pana la 1 200 rot/min), gama pentru reglajele de relanti. Tensiunea de alimentare si tensiunea de referinta pentru CL2 sunt stabilizate cu dioda Zener D2 compensata termic de catre D3. Pentru functionarea circuitului basculant monostabil stabilizarea nu are nici un efect, ea fiind necesara pentru ca tensiunea de pe C7 sa nu depinda de tensiunea de alimentare. REGLAJ Pentru reglajul turometrului avem nevoie de o sursa de 12 V si un generator AF. Generatorul se leaga la turometru prin intermediul circuitului din fig. 2. In locul lui R9 se leaga un potentiometru semireglabil de 15 kohm, care se va regla astfel ca LED-urile sa lumineze progresiv, conform tabelului. ---------------------------------- TURATIA f(Hz) (rot/min) ---------------------------------- 500 16,7 1000 33,3 1500 50,0 2000 66,7 2500 83,3 3000 100 3500 117 4000 133 4500 150 5000 167 5500 183 6000 200 ---------------------------------- Tabelul este valabil pentru motoarele in 4 timpi (Dacia, Skoda etc.). Dupa reglaj se masoara potentiometru semireglabil si se pune in loc un rezistor de acea valoare. La fel se procedeaza si pentru reglarea lui R10 la turatia de relanti. LISTA DE PIESE R1=820 W; R2, R3=12 kW; R4=5,6 kW; R5=22 kW, R6=220 kW; R7=270 W; R8=120 W/0,5 W; R9=8,2 kW (vezi textul); R10=1,5 kW (vezi text), R11=15 kW; R12=10 W/2 W; R13=82 W; C1=150 nF; C2=22 nF; C3=10 nF; C4=20 nF; C5=20 mF/25 V; C6=20 mF/25 V; C7=200 mF/25 V; T1=BC108; T2=BC107; D1, D2=PL5V1Z; D3, D4, D5=1N4001; D6=PL12Z; CL1=bE555; CL2=A277D Autor: ing. Dragos MARINESCU Revista Tehnium 1/1989Scheme electronice http://img15.imageshack.us/my.php?image=turometru.jpg Am observat ca in descrierea motajului apar T2 si R13, ce nu se regasesc pe schema...La fel, se vorbeste despre "figura 2"...Are cineva revista respectiva? Si inca o intrebare. Am incercat montajul pe o masina cu motor pe benzina, 4 timpi, 4 cilindri, cu calculator, luind semnal pt turatie de la pinul corespunzator din calculator. Cred ca nu e suficient de puternic...De unde altundeva pot preleva semnal corespunzator? Multumesc pt raspunsuri! Link spre comentariu
Felis Postat Aprilie 13, 2009 Partajează Postat Aprilie 13, 2009 Si inca o intrebare. Am incercat montajul pe o masina cu motor pe benzina, 4 timpi, 4 cilindri, cu calculator, luind semnal pt turatie de la pinul corespunzator din calculator. Cred ca nu e suficient de puternic...De unde altundeva pot preleva semnal corespunzator?off respectivul turometru e destinat sa culeaga semnalul dupa ruptor adica borna 15 a bobinei de inductie nu dupa vreun pin al vreunui calculator de motor acolo se utilizeaza cu totul alte scheme de intrare pentru semnal Link spre comentariu
maciu1 Postat Aprilie 13, 2009 Autor Partajează Postat Aprilie 13, 2009 Ma gindeam eu ca n-o sa mearga cu semnalul tras de la calculator...dar am zis sa verific. Oricum, masina e dotata cu 4 bobine de inductie, asa ca o sa incerc sa iau semnal de la minusul bobinei corespunzatoare cilindrului nr. 1.Daca stie cineva o schema de turometru cu 12 leduri pt motoarele cu calculator, sa-mi spuna si mie. :)Multumesc pt ajutor. Link spre comentariu
Felis Postat Aprilie 13, 2009 Partajează Postat Aprilie 13, 2009 si la motoarele cu calculator tot dupa sistemul de aprindere sau alternator se iau datele pentru turometre Link spre comentariu
yo9hrb Postat Aprilie 13, 2009 Partajează Postat Aprilie 13, 2009 Spune-mi si mie, de curiozitate, ce masina cu calculator ai, si n-are turometru. Doar daca nu e dacia cu motor cu injectie, ca alea parca n-aveau decat la varianta de lux. Link spre comentariu
dan-a2 Postat Aprilie 13, 2009 Partajează Postat Aprilie 13, 2009 dacia pe injectie are sigur turometru ;si aveam si la wartburgul personal asa ceva (cu leduri ) Link spre comentariu
Felis Postat Aprilie 14, 2009 Partajează Postat Aprilie 14, 2009 Nu va grabiti cu concluziile sunt destule autoturisme care nu au inclus turometru si din cele cu,calculator.Totul depinde de clasa de echipare in care este facuta masina(sunt masini facute si la nivelul anului 2008 facute fara turometru) Link spre comentariu
yo9hrb Postat Aprilie 14, 2009 Partajează Postat Aprilie 14, 2009 ...si aveam si la wartburgul personal asa ceva (cu leduri ) Ala nu era turometru, ala era un indicator de consum instantaneu. Link spre comentariu
dan-a2 Postat Aprilie 15, 2009 Partajează Postat Aprilie 15, 2009 ...si aveam si la wartburgul personal asa ceva (cu leduri ) Ala nu era turometru, ala era un indicator de consum instantaneu.aha eu asa am crezut Link spre comentariu
nelu F Postat Aprilie 15, 2009 Partajează Postat Aprilie 15, 2009 Avea si turometru. http://www.wartburgpeter.de/download/dzm.pdf Link spre comentariu
johans Postat Mai 31, 2009 Partajează Postat Mai 31, 2009 De exemplu: Fiat panda activ 2008 nu are turometru si am doua bobine de inductie pentru patru cilindri(1108 cm). Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum