Vizitator Alioshag Postat Martie 26, 2009 Partajează Postat Martie 26, 2009 Salutare,as avea nevoie de un rezistor cu stabilitate mare dpdv termic, un fel de opus al termistorului,as vrea sa'l inseriez cu o sonda de apa motor diesel, pentru a citi tensiunea de pe el cu ajutorul unui CAN,sunt incepator in ale electronicii, ma poate ajuta si pe mine cineva, exista asa ceva?sau vb despre lucruri SF?si daca exista si stiti unde as putea gasi va rog sa ma anuntati si pe mn, eventual sa imi dati un cod al acestui produs. Link spre comentariu
yo9hnf Postat Martie 26, 2009 Partajează Postat Martie 26, 2009 Termistoarele's de doua feluri :-NTC- cu panta negativa-PTC- cu panta pozitiva.Pe tine sa inteleg ca te intereseaza sa-ti creasca rezistenta functie de temperatura? Link spre comentariu
Vizitator Alioshag Postat Martie 26, 2009 Partajează Postat Martie 26, 2009 pe mine nu ma intereseaza un termistor, am deja unul(sonda de apa de la motor)eu am nevoie de un rezistor foarte stabil dpdv termic. Link spre comentariu
yo9hnf Postat Martie 26, 2009 Partajează Postat Martie 26, 2009 Ok...deci o rezistenta pe post de traductor de tensiune/curent.Pai nu pui rezistenta langa radiator ci o pui in habitaclu. Link spre comentariu
Vizitator Alioshag Postat Martie 26, 2009 Partajează Postat Martie 26, 2009 pai problema e urmatoarea:toata chestia asta vreau sa o fac pentru o combina, care initial nu avea cabina, apoi a fost pusa una de la alt utilaj(improvizatii);in prezent nu are o usa, deci practic eu asez aceasta rezistenta in aer liber.acea combina poate functiona la 40 grade C in timpul verii la paioase sau la temperaturi in jur de 0 grade C in timpul toamnei sau inceputului de iarna, daca se intarzie cu recoltatul.deci gandesc eu ca o diferenta de temperatura de 40-50 grade C nu e de trecut cu vederea.treaba asta as vrea sa o fac deoarece s'a stricat ceasul indicator, si unul original costa destul de mult. Link spre comentariu
Vizitator Alioshag Postat Martie 26, 2009 Partajează Postat Martie 26, 2009 deci ideea mea este urmatoarea:2 rezistente inseriate, una este sonda(rezistenta variabila la temp) si alta e o rezistenta cu stabilitate termica mareacest ansamblu il alimentez la o tensiune de 12V, iar apoi folosind un microcontroler care are un CAN citesc tensiunea de pe oricare din cele doua rezistente;in functie de aceasta tensiune imi dau seama ce rezistenta are sonda, apoi cunoscand caracteristica temperatura-rezistenta a sondei am rezolvat treaba(aflu temperatura apei din motor); tot ce mai ramane este sa afisez temperatura pe un bargraph sau pe un display gen 7 segments LED sau chiar pe unul gen LCD.pentru a obtine o temperatura corecta prin pasii pe care i-am descris eu mai sus ar trebui sa am o REZISTENTA STABILA d.p.d.v. TERMIC(careia sa nu i se modifice valoare in functie de temperatura; banuiesc ca teoretic nu exista asa ceva, dar macar una care sa isi modifice valoarea foarte putin in functie de temperatura ambientului).apropos!!daca stie cineva temperatura apei dintr-un motor diesel la care intra indicatorul pe rosu, il rog sa mi-o spuna si mie Link spre comentariu
Vizitator Alioshag Postat Martie 26, 2009 Partajează Postat Martie 26, 2009 o temperatura a apei destul de mare sugereaza ca pot exista 2 probleme:1 - poate fi sarita sau rupta cureaua de la radiator, lucru care este posibil datorita constructiei care predispune la astfel de evenimente; cureaua se invarte fiind indoita tot timpul la 90 de grade pe la jumatatea ei, cele doua fulii nefiind in acelasi plan, ele aflandu-se in plane perpendiculare (destul de complicatata treaba)2 - poate fi infundat filtrul de la radiator, sau chiar radiatorul cu diverse resturi vegetale de dimensiune mica, lucru care se intampla foarte des in timpul treieratului la paioase.la acest utilaj temperatura apei este foarte importanta, deoarece combina functioneaza pe toata durata treieratului la turatie maxima(blana ).Astept orice eventuale sugestii de la voi.Salutare!! Link spre comentariu
cirip Postat Martie 27, 2009 Partajează Postat Martie 27, 2009 Salut,Cred ca te complici. Coeficientul termic al rezistivitatii cuprului este 0.004041. In plus de asta, conteaza multe alte chestii. Nu e clar daca temperatura e masurata cu termorezistenta sau cu termocuplu. Abordarea in cele doua cazuri e diferita, dar chiar si asa, variatia rezistentei cuprului cu temeratura este probabil neglijabila in cazul tau.Inca ceva care nu e clar este care temp vrei sa o masori? A motorului sau a aerului din cabina? In functie de asta se pot gasi alte solutii mai simplu de aplicat.Cirip Link spre comentariu
Vizitator Alioshag Postat Martie 27, 2009 Partajează Postat Martie 27, 2009 vreau sa masor temperatura apei din motor;nu vreau sa folosesc acea rezistenta, de care tot intreb, pe post de termistorin momentul de fata am doua sonde functionale si un ceas indicator stricat, capsat.in vechiul sistem, cel cu ceasul analogic treaba mergea in felul urmator: sonda de apa isi modifica rezistenta in functie de temperatura apei din motor si astfel prin ea trecea un curent IP cu valoarea rezistentei, iar acest curent trecea printr-o bobina care determina miscarea unui ac; proces asemanator cu functionarea vechilor MAVO analogice.eu nu cunosc nici un procedeu prin care sa evaluez acel curent care trece prin sonda si sa-l transpun intr-o informatie numerica intr-un microcontroller; astfel m-am decis sa evaluez tensiunea, si cred ca nu era ceva mai simplu decat a inseria sonda cu o rezistenta cu o valoare bine cunoscuta(prin acea valoare bine cunoscuta ma refer la stabilitate termica) iar apoi sa alimentez montajul serie cu o tensiune constanta.masurand tensiunea de pe sonda sau de pe rezistenta folosita pot determina rezistenta sondei, lucru care ma conduce la determinarea temperaturii apei din motor daca cunosc caracteristica de temperatura a sondei.eu unul nu vad o metoda mai simpla si totodata mai accesibila; mentionez inca o data, nu vreau un termometru de ambient, vreau un termometru al apei din motor.tin sa spun ca nu cunosc detalii tehnice despre constructia rezistentelor si pana in momentul de fata am folosit doar rezistente normale 5% precizie, de putere 1/2 sau 1/4 W.toate rezistentele sunt construite din cupru?deci sa inteleg din cele spuse de tine ca as putea folosi orice rezistenta normala care suporta puterea necesara montajului deoarece o diferenta de 40 grade C produce o variatie f. mica a valorii rezistentei folosite? Link spre comentariu
Vizitator Alioshag Postat Martie 27, 2009 Partajează Postat Martie 27, 2009 mi-ai dat de gandit cirip referitor la faptul ca ma complic si revin cu inca o intrebare; exista CAN pt. curent? eu din media mea experienta cu microcontrollere nu am prea auzit de asa ceva, nu am vazut proiecte cu asa ceva si nici prin documentatii sau carti nu am prea vazut asa ceva. Link spre comentariu
cirip Postat Martie 27, 2009 Partajează Postat Martie 27, 2009 vreau sa masor temperatura apei din motor;nu vreau sa folosesc acea rezistenta, de care tot intreb, pe post de termistor Ok, dar cum vrei sa masori temperatura daca nu folosesti un element sensibil la temperatura? eu nu cunosc nici un procedeu prin care sa evaluez acel curent care trece prin sonda si sa-l transpun intr-o informatie numerica intr-un microcontrollerCe parere ai de folosirea convertorului A/D din controler? astfel m-am decis sa evaluez tensiunea,[...]eu unul nu vad o metoda mai simpla si totodata mai accesibila; Pai mi se pare corect, la prima vedere. mentionez inca o data, nu vreau un termometru de ambient, vreau un termometru al apei din motor. Acum e clar. Care e temperatura maxima la care poate ajunge motorul? Daca e sub 125 de grade, ai putea folosi un senzor digital de genul DS18B20. Citirea e digitala si scapi de alte artifcii cu rezistente si curenti. toate rezistentele sunt construite din cupru? Nu. Rezistentele se fabrica din carbon sau aliaje cu rezistivitate ridicata. deci sa inteleg din cele spuse de tine ca as putea folosi orice rezistenta normala care suporta puterea necesara montajului deoarece o diferenta de 40 grade C produce o variatie f. mica a valorii rezistentei folosite? Da. Cred ca eroarea este acceptabila. exista CAN pt. curent?Nu cunosc, dar cred ca e cale lunga de la curent pana la CAN. Curentul e o marime analogica pe care trebuie s-o convertesti in digital, apoi s-o "asezi" pe protocolul CAN. Daca desenezi si o schema de principiu a ceea ce vrei sa faci, cred ca ar fi mai usor de discutat. Cirip Link spre comentariu
Vizitator Alioshag Postat Martie 28, 2009 Partajează Postat Martie 28, 2009 vreau sa masor temperatura apei din motor;nu vreau sa folosesc acea rezistenta, de care tot intreb, pe post de termistor Ok, dar cum vrei sa masori temperatura daca nu folosesti un element sensibil la temperatura?pai tocmai asta e, ca tu nu intelegi functionarea unei sonde;sonda in sine este un element sensibil la temperatura, ea isi modifica rezistenta in functie de temperatura. Link spre comentariu
djlove Postat Martie 28, 2009 Partajează Postat Martie 28, 2009 Deci ce am inteles eu: folosesti un termistor inseriat cu o rezistenta. Alimentezi circuitul si masori teniunea care cade pe rezistenta, fiind direct proportionala cu cresterea temperaturii. Asta vrei sa faci? Link spre comentariu
Vizitator Alioshag Postat Martie 28, 2009 Partajează Postat Martie 28, 2009 daca pot numi sonda de temperatura a motorului un termistor atunci ceva in genul ala.in datele tehnice ale sondei pot gasi un tabel din care pot obtine temperatura apei la un moment dat daca cunosc rezistenta sondei la acel moment.masurand tensiunea pe rezistenta, prin intermediul unor calcule pot obtine rezistenta sondei si prin urmare temperatura apei. Link spre comentariu
Vizitator Alioshag Postat Martie 28, 2009 Partajează Postat Martie 28, 2009 practic as vrea sa mai stiu un singur lucru: cu cati omi poate diferi valoarea unei rezistente(rezistenta normala, nu este vorba de un termistor) daca temperatura mediului ambiant variaza cu 50 grade celsius? eventual un ordin de marime al variatiei. Cirip spunea de ceva coeficienti ai cuprului, dar nu stiu cum sa calculez. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum