Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

PCC 189


+_Florin_+

Postări Recomandate

Am o nelamurire legata de aceasta dubla trioda. Consultandu-i caracteristicile pe http://frank.pocnet.net/index.html am constatat urmatorul lucru: desi cele doua triode sunt identice ca parametrii (tensiuni, curenti, panta, factor de ampl. etc) la capitolul "valoarea max a rez de grila recomandata" lucrurile stau diferit adica pentru una din triode e recomandat Rg max=500kohm iar pentru cealalta 1Mohm. Mai mult, cea cu Rg mai mare trebuie sa fie la intrarea unui eventual montaj iar cealalta la iesire (!?). DE CE? Care este diferenta intre ele, imi scapa mie ceva? :jytuiyu

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...
  • Răspunsuri 12
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • +_Florin_+

    4

  • Depanatoru

    3

  • carageae

    2

  • ratza

    1

Top autori în acest subiect

Nu stiu daca vei gasi pe cineva sa-ti dea un raspuns absolut exact/sigur.Datele de catalog recomanda in mod clar ca fiecare dintre triodele tubului sa ocupe un anume loc specific in configuratia cascoda, deci trioda conectata la pinii 6-7-8 sa fie utilizata in configuratie catod comun, iar cealalta in configuratie grila comuna, si asta datorita structurii fizice a tubului (este vorba in speta despre capacitatile parazite intre electrozi determinate de aranjarea lor fizica la baza tubului, scopul fiind obtinerea unei capacitati de reactie globala pentru configuratia cascoda Cga' cat mai redusa).Chiar si la frecvente mai joase, in receptoarele profesionale de HF ale vremurilor respective (Eddystone, Racal), ECC189 era utilizat tot in modul acesta indicat de fabricant, iar in audio in etaje cu castig reglabil (compresoare/expandoare).PCC (ECC) 189 au fost special proiectate pentru etaje amplificatoare cascoda in VHF cu amplificare variabila (etaje cu RAA/AGC), deci sunt triode cu panta variabila. Caracteristica de panta variabila este obtinuta prin modul specific de "bobinare" a firului grilei pe suporti. In mod normal, intr-o configuratie cascoda, tensiunea de reglaj/control a amplificarii se aplica triodei ce functioneaza cu catod comun, aceasta asigurand o dinamica mai mare a reglajului (mai ales in regim de RAA).Tinand cont de toate acestea, rezulta ca ar fi fost posibil ca numai trioda care functioneaza ca amplificator cu catod comun sa fie cu panta variabila, ceea ce ar fi putut constitui motivul principal pentru diferenta intre valorile maxime permise pentru rezistentele din grile, insa foaia de catalog arata in mod clar ca ambele triode sunt din acest punct de vedere identice, ambele sunt cu panta variabila, iar caracteristicile statice, cu exceptia capacitatilor dintre electrozi, par identice.Este posibil insa ca valorile maxime specificate pentru rezistentele de grila sa fie de fapt valorile destinate pentru chiar aplicatia tubului, respectiv pentru cazul de amplificator cascoda, si de aici sa provina diferenta, chiar daca foaia de catalog nu mentioneaza asta in mod explicit.

Link spre comentariu

Exact. Asta ar exploata principala carateristica a tubului pentru care acesta este optimizat -panta variabila, nu prea se gasesc alte triode capabile sa-l substituie cu performante similare in asemenea aplicatii.Insa, nu vad motive pentru care sa nu poata functiona si in regim cu polarizare constanta, atat in radio cat si in audio, dar despre calitati specifice in audio, altele decat cele date de aplicatiile legate de panta variabila nu as putea spune...

Link spre comentariu

În threadul cu "E88CC buffer - probleme în construc?ie" am postat cîteva m?sur?tori f?cute cu un PCC189. Ca sunet mi s-a p?rut neutru, fapt confimat ulterior ?i de m?sur?tori. Trebuie s? recunosc c? nu m? a?teptam la a?a rezultate; practic la ie?ire se reg?se?te semnalul de intrare u?or atenuat. Îmi pare r?u c? nu am verificat ?i diferen?a de faz? la semnale de frecven?? joas?.viewtopic.php?p=302436#p302436

Link spre comentariu

Parca m-ar bate gandul sa experimentez un preamplif de microfon cu comp de dinamica pt calculator, ar fi ceva inedit si interesant. Chiar o sa ma gandesc cum ar trebui facuta bucla de compresie adica cum sa varieze negativarea grilei (sau grilelor) in functie de nivelul semnalului audio. :nas: .

Link spre comentariu

Din cauza pantei variabile distorsiunile in audio sunt mai mari decat la "fratele" cu panta fixa ECC88 sau celelalte lampi cu panta fixa . Totusi la un buffer unde reactia negativa este totala , A=1 , se observa cel mai putin aspectul asta . Si pentru urechile mele suna bine ca buffer , dar in alte montaje nu l-am incercat .

Link spre comentariu

Din cauza pantei variabile distorsiunile in audio sunt mai mari decat la "fratele" cu panta fixa ECC88 sau celelalte lampi cu panta fixa . Totusi la un buffer unde reactia negativa este totala , A=1 , se observa cel mai putin aspectul asta . Si pentru urechile mele suna bine ca buffer , dar in alte montaje nu l-am incercat .

E adevarat ca panta variabila modifica forma semnalului mai mult sau mai putin in functie de amplitudinea acestuia. Parerea mea este ca daca tubul lucreaza cu semnale mici cum este cazul preampl de microfon sau doza electrodinamica variatia pantei odata cu variatia potentialului grilei datorata formei semnalului nu este semnificativa. Cel putin asa pare la prima vedere...
Link spre comentariu

Da , cu cat e mai mic semnalul cu atat influenta pantei variabile e mai mica , dar e clar ca un tub ECC88 are distorsiuni mai mici in orice situatie , asta am vrut sa zic . Poate e satisfacator la nivel mic si ECC189, dar tendinta normala , zic eu , e sa alegi ce-i mai bun cand faci un proiect cu lampi .

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

O lampa cu un comportament asemanator cu PCC189 e 6N24P - asemanator cu 6N23P/ECC88 dar cu pinii dispusi altfel; parca echivalentul european e ECC89. Caracteristicile sunt apropiate, difera tocmai panta variabila.

Link spre comentariu

Imi pare rau pentru inducerea in eroare... Asa este, am citit si eu datasheeturile. Am citit asta mai demult intr-un site care se referea la diferite "arome" de tuburi pentru un amplif ce folosea in original SV83. Imi pare rau ca am pierdut bookmark-urile din acea perioada, dar poate o sa-l regasesc. Ce e comic e ca am mai vorbit cu cineva despre acest tub ca despre unul cu panta variabila si desi stiu sigur ca se pricepe la tuburi nu m-a contrazis...

Trecand peste greseala mea - rog moderatorii sa editeze postul meu anterior pentru a nu induce si alti useri in eroare - se pare ca EL83 suna foarte bine desi esta fratele mai slab al lui EL84. Cum am spus am aceste tuburi si cand o sa le pun la treaba o sa anunt si aici. Am mai gasit si alte sursa in care se spune ca are un sunet foarte muzical - ramane de vazut daca acest "muzical" se refera la amplificatoarele de chitara sau hi-fi.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări