Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

cer ajutor - amp minimalist 18w pp cu el84


cristinel_bm

Postări Recomandate

Am realizat schema atasata...cu mici modificari si anume:-grilele 2 a finalelor le-am conectat la alte prize de la primarul trafului (din ala cu 5 prize, ultraliniar) prin rezistente de 5.1K-la conexiunea C am pus un semireglabil de 100K si doua rezistente de 100K pentru a regla biasul (inlocuindu-le pe celelalte existente-alimentez schema la 250V ccProbleme:porneste frumos...merge 10 secunde dupa care raguseste si incepe sa pocneasca ...din ce in ce mai tare...fara sa se auda sonorul...ca rezolvare temporara ... am scos prima trioda...cea de preamplificare si am lipit intre sursa si semireglabilul del a bias o rezistenta de 68K....si merge....(pe anozii lampilor defazor este 73,4V; pe catozi ceva in jurul a 4-5 V)oare care ii problema si care ar fi rezolvarea?va multumesc!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 47
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • cristinel_bm

    9

  • carageae

    7

  • 89-CEC

    4

  • allexx1968

    4

Top autori în acest subiect

Separa galvanic intrarea cu traf sau condensator. Un 2.2nf ar fi deajuns. Cred ca ai un condensator strapuns. (de aici pocniturile) Poate cel din anodul cele-i de-a doua triode sau cel de dupa pot de volum. Alte idei: Pune grilele 2 inapoi pe alimentare, si eventual decupleaza-le cu un 100nF la 1kV. Poate e prea mare reactia? Nu-s inversate firele de la traf? Adica anod-grila? Urmareste tensiunile in timp ce incepe sa faca temenele. (anozi, grile, tot.) Poate ai un tub cu aer si dupa ce se inchinge bine catodul descarca... cine stie.... e si asta o posibilitate. Bafta.

Link spre comentariu

Cate o data imi vine sa fac asa... :sparge: Dar stau un pic si a doua zi revin...si mai incerc ceva...Am incercat sa masor tensiunile cand pacanea....si am constatat ca probabil erau prea mari tensiunile pe anozii defazorului..De aceea am pus o rezistenta intre alimentare si semireglabil...si am reusit sa il fac sa mearga...dar fara etajul de preamplificare.Am incercat si cu G2 pe alimentare dar tot asa facea...Lampile sunt noi....oricum prea multe nu pot sa verific fiindca nu am decat un aparat de masura....Am verificat toate firele si sunt lipite corect...

Link spre comentariu

Am realizat schema atasata...cu mici modificari si anume:-grilele 2 a finalelor le-am conectat la alte prize de la primarul trafului (din ala cu 5 prize, ultraliniar) prin rezistente de 5.1K-la conexiunea C am pus un semireglabil de 100K si doua rezistente de 100K pentru a regla biasul (inlocuindu-le pe celelalte existente-alimentez schema la 250V ccProbleme:porneste frumos...merge 10 secunde dupa care raguseste si incepe sa pocneasca ...din ce in ce mai tare...fara sa se auda sonorul...ca rezolvare temporara ... am scos prima trioda...cea de preamplificare si am lipit intre sursa si semireglabilul del a bias o rezistenta de 68K....si merge....(pe anozii lampilor defazor este 73,4V; pe catozi ceva in jurul a 4-5 V)oare care ii problema si care ar fi rezolvarea?va multumesc!

Care semireglabil de bias ca nu e nici unul in schema ?Care : "Am incercat si cu G2 pe alimentare dar tot asa facea..."Ce numesti tu G2 ? Grila a 2 a de la tuburile EL84 ? Daca da , nu de acolo ai probleme, lasa schema asa cum e .Daca toate piesele sunt bune asta merge din prima !
Link spre comentariu

Deci... si prin urmare. Din simptomele descrise de tine ori intra in autooscilatie din pricina unei reactii pozitive (chiar niste fire care ajung de la iesire sa fie prea aproape de dubla trioda) , ori incepe sa descarce un conezator de trecere ori descarca un tub.Daca ma gandesc mai bine, pe moment pun reactia pozitiva pe primul loc. Revizuieste traseele si asigura-te de buna decuplare a alimentarii. Cuvantul chee este RABDARE :da

Link spre comentariu

Cred ca am solutia problemei tale.

Cateva remarci inainte:

Daca "conexiunea C" este punctul de alimentare notat cu 270V in schema data, facand acolo modificari nu reglezi biasul, ci simetria etajului final.

Daca era vorba de bias tensiunea se aplica pe grilele finalelor si era negativa - in schema asta biasul e automat, dat de grupul RC din catodele finalelor. Nu-mi place configuratia aia, merge bine doar cu finale imperecheate, recomand cate un grup RC separat pentru fiecare tub, asa ai acelasi potential catodic pentru ambele tuburi - situatie care cere si acelasi curent anodic, care difera de la tub la tub. Americanii faceau asa la amplifurile de chitara ca sa aiba motiv sa vanda tuburi imperecheate, caz in care merge mai stabil, adevarat, dar uzura in timp e diferita si cere schimbarea tuburilor destul de des.

Condensatoarele din anozii defazoarelor mi se par cam mici, macar 47 sau 100 nF cred ca ar avea raspuns mai bun la frecvente joase.

Cred ca o configuratie paralela la etajul de preamplificare e o risipa inutila, o singura trioda face treaba buna in schema asta.

Dar cea mai mare problema - si cred ca de aici face urat e tensiunea care sigur va fi mai mica pe G2 ale finalelor - nu cumva se si inrosesc anozii? Vezi asta pe intuneric. Nu stiu de unde ai luat valoarea de 5,1K dar mie mi se pare mult prea mare. G2 trebuie sa fie la un potential apropiat de anod, in general la ultraliniar se leaga direct G2 de prizele trafului sau prin rezistente de 100 ohmi la 2-3 W. Verifica simplu, suntezi ce ai acolo cu 100 ohmi si vezi cum face. Masoara tensiunea pe C de 150 uF din catozi inainte si dupa suntare si

calculezi cu legea lui ohm curentul anodic, cred ca e prea mare tensiunea legand grilele prin rezistente asa de mari.

Daca acum merge acceptabil eu zic pentru simetrie sa legi asa:

-doua rezistente de 50K in anozii defazoarelor

-capetele le legi de semireglabilul de 100k, caruia ii aplici direct pe cursor tensiunea C. Cu semireglabilul pe mijloc si cu ampliful incalzit bine verifici comportamentul la distorsiuni - un osciloscop ar fi bun, dar pana la urma cu urechile ascultam. Eu as incerca si un 12AU7/ECC82 pe post de defazor in schema asta, parca amplificarea e mai putin importanta aici decat curentul anodic.

Pentru mai multe lamuriri privind functionarea amplificatoarelor PP recomand documentul asta:

http://www.lundahl.se/claus_b.html

Mi se pare cea mai de bun simt descriere a functionarii unui amplif PP pe tuburi. Finalele acolo sunt altele, dar teoria e aceeasi.

Succes!

 

P.S. ce spun aici nu contrazice probabilitatea ca un tub sa fie strapuns sau sa fie un cuplaj parazit. Verifica asta inainte de a incerca ce spun eu, nu am legat asa G2 sa vad daca face asa urat, dar ma tem ca autooscilatiile apar si din cauza asta.

Link spre comentariu

iti multumesc pentru explicatii....le-am inteles dar unele dintre ele nu le pot incerca fiindca nu sunt chiar asa de avansat.Intradevar .... la prima schema pe care am incercat-o se inroseau anozii foarte tare...motiv pentru care am schimbat partea initiala a defazorului. Apoi totul o revenit la normal. Pana la urma am ajuns la schema asta care functioneaza....destul de bine. Se poate observa ca intre plusul montajului ~250V si cursorul semireglabilului am pus o rezistenta de 60K si am reusit sa scap de raguseala si pacanit. Se aude foarte clar...daca scot pe rand cate o lampa ... cum sonorul scade in volum cu acelasi procent...semn (parerea mea) ca lampile functioneaza bine...adica defazorul isi face treaba. Am reglat si tensiunile pe anozii defazorului iar cursorul semireglabilului nu este la jumatate si consider ca este bine asa. Eu am citit pe undeva ca diferenta de tensiune intre G2 si A la el84 trebuie sa fie 10V motiv pentru care am pus rezistentele acelea de 5,1K....dar voi incerca sa pun rezistente de 100 oameni.Acum are in jur de 10-12W ...dupa ureche... oare se mai merita sa pun si lampa de preamplificare? nu vor fi distorsiuni prea mari?Oricum nu am reusit sa fac sa mearga montajul si cu lampa de preamplificare...acelasi pacanit....Lampa defazor este un 6N1P iar finalele sunt 6P14P...alte lampi nu am ....Multumesc!

Link spre comentariu

Dar sursa de semnal ce este? Daca e cd player ala poate scoate si 2V, nu mai e nevoie de preamplificare, sau in orice caz nu asa de mare cat are ECC 83 - sau ce ai pus acolo? Ai spus ca defazoarea e 6N1P, ce e in pre?Si sper ca ai lasat o singura sectiune, nu 2 un paralel.Masoara tensiunile pe catozi si grile si revino cu valorile.

Link spre comentariu

Sursa de semnal este calculatorulIn preamplificator am pus tot 6N1PSi am lasat o singura sectiune pe preamplificare ...bineitneles nu doua ca si acolo.Azi o sa mai incerc o data sa pun si lampa din pre si o sa scriu si valorile tuturor tensiunilor masurate.Multumesc!

Link spre comentariu

Pun alaturat schema impreuna cu tensiunile. Tensiunile scrise cu negru sunt tensiunile fara partea de preamplificare.Dupa ce am cuplat si partea de preamplificare....tensiunile sunt cele cu rosu.Tensiunile sunt masurate intre masa montajului si punctul respectiv.Tensiunea de alimentare este de 250VCu preamplificatorul montat merge....fara pacanituri dar de la jumatate volumul se observa ca distorsioneaza ...si incepe sa se auda ragusit. Basul se aude destul de puternic...poate prea puternic...Totusi sunetul nu este clar cam cum m-as fi asteptat... Lampa din preu si din defazor este 6N1P.Multumesc!

Link spre comentariu

Nu trebuie sa scada tensiunea de alimentare cand cuplezi primul etaj , rezistenta aceea in serie cu alimentarea de 100K nu are ce cauta acolo . Deseneaza exact partea de alimentare , acolo e problema .

Link spre comentariu

Nu trebuie sa scada tensiunea de alimentare cand cuplezi primul etaj , rezistenta aceea in serie cu alimentarea de 100K nu are ce cauta acolo . Deseneaza exact partea de alimentare , acolo e problema .

Fa ca mai sus, dar desfa si legatura dintre catozii finalelor, ar trebui sa fie fiecare catod la masa prin cate o rezistenta. Tensiunea de aici e prea mica, chiar si fara preampliful conectat, deci se pare ca ai o alimentare subdimensionata. Si totusi nu e normal sa scada asa de mult, vezi daca nu e defect tubul de preamplif. - schimba-l cu defazorul si vezi cum face - asta e simplu si nu doare.Mai verifica si condensatoarele de cuplaj de 100 nF, nu in sensul masurarii capacitatii, ci a curentului de fuga. Numai un condensator strapuns sau un tub defect poate creste asa mult consumul. Asta insa in cazul ca alimentarea e dimensionata corect....Si chiar daca totul e ok nu uita de rezistentele alea din G2!
Link spre comentariu

Sa sa nu te mai complici experimentand poti prelua etajul final de aici:
Posted Image
Unde R12=R13=470k; R16=R17=220R/2w; R14=R15=R18=R19=1k.
E incercat si de mine (vezi pe http://www.tuburi.com/amp_PP.html) si functioneaza f. bine.

A si apropo deseneaza si tu sursa, esti sigur ca poate sa debiteze puterea necesara acestui PP? (asta ca am vazut tensiunile ff mici in catozii finalelor)

Link spre comentariu

Prea multe la sursa nu am ce sa desenez...dar va pot spune:- traful are sectiunea de 10 cm patrati- primar cu sarma de 0.3 -1150 spire- secundar cu sarma de 0.4 - cam 900 spire...corespunzator la 180-190V- doua condensatoare de 470micro pe 450V cu un drosel imens facut de mine cu sarma de 0.3- ca sa elimin brumul am redresat curentul pe filamente si am lipit o rezistenta de 180 oameni intre - si o borna a infasurarii de 6V- puntile redresoare si pentru montaj si pentru filamente sunt de 20Acam atatp.s. Am scos rezistenta aceea de pe alimentare... si am mai facut ceva modificari si am inceput sa ma apropii de tensiunile acelea...mi-o mai venit o idee si am sa inlocuiesc maine niste pieseVa multumesc!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări