rus_dorin Postat Ianuarie 17, 2009 Partajează Postat Ianuarie 17, 2009 Salut.sa imi explice si mie cineva diferenta dintre curent continuu si curent alternativ la nivel de deplasare a sarcinilor? Ce se intampla daca, de exemplu, as introduce o borna in pamant si prin aceasta borna as inchide un circuit, care ar fi alimentat de la faza unei prize de curent alternativ? Link spre comentariu
zal Postat Ianuarie 17, 2009 Partajează Postat Ianuarie 17, 2009 Nu te supara, dar asta gasesti în orice manual de fizica ptr scoli generale. La a doua întrebare: în functie de rezistenta acelei prize de pamînt, obtii o suprasarcina sau un scurtcircuit care va arde siguranta sau va declansa releul diferential (mai nou toate tablourile electrice monofazate din casele populatiei trebuie sa contina si asa ceva). Nu e o experienta de facut acasa. Link spre comentariu
rus_dorin Postat Ianuarie 18, 2009 Autor Partajează Postat Ianuarie 18, 2009 Zal amice ms pentru sfaturile cu cartile de scoala generala insa eu vreau o explicatie babeasca din care sa rezulte clar care e curent continuu si care e curent alternativ pentru ca nu prea pricep eu logic cum sta povestea aici. Link spre comentariu
nightmare Postat Ianuarie 18, 2009 Partajează Postat Ianuarie 18, 2009 Babeste: daca sarcinile se deplaseaza intr-un singur sens curentul este continuu, iar daca miscarea lor alterneaza in timp curentul este alternativ.LE: In legatura cu borna introdusa in pamant, daca rezistenta impamantarii e destul de mica poti alimenta ceva intre faza si impamantare, dar nu te gandi ca nu o sa se inregistreze pe contor pentru nu ai nevoie decat de faza ca sa contorizeze. Link spre comentariu
icar Postat Ianuarie 26, 2009 Partajează Postat Ianuarie 26, 2009 Repet sfatul lui Zal: pune mina pe cartea de fizica, liceu! Atentie, furtul de curent se pedepseste cu inchisoare!!! La fel si "improvizatiile" la reteaua de tensiune casnica! Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 26, 2009 Partajează Postat Ianuarie 26, 2009 cu manualele din ziua de azi poti face multe chestii,insa de invatat din ele,si singur,e greudupa ce ca informatiile sunt puse intr-o ordine determinata de pozitia lunii in luna mai,curentul continuu se studiaza in a 10-ea si cel alternativ in a 11-ea Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 29, 2009 Partajează Postat Ianuarie 29, 2009 Pai e normal, in curent continuu lucrurile-s simple (cu conditia sa studiezi circuitele dupa un timp t suficient de lung de la punerea in functiune a circuitului, ca sa aiba timp sa treaca de regimul tranzitoriu): nu exista decit rezistenta, nu si impedanta, nu ai defazaje... deci toata matematica de pina-n clasa a 10-a merge. Cind treci pe alternativ trebuie sa stii si ce-i aia numar complex si cum se face tratarea matematica a diverselor chestii de pe acolo si iti trebuie ceva mai multe cunostinte de matematica.Nu considerati ca daca la fizica se trateaza electricitatea atunci ar trebui sa fie toata laolalta tratata. Daca ar fi pe principiul asta, pentru conformitate, ar trebui ca la mecanica, in clasa a noua, sa se trateze si teoria relativitatii pentru ca, nu-i asa, viteza e si aia care e apropiata de viteza luminii si atunci nu prea mai sint valabile legile mecanicii clasice... Iar pentru teoria relativitatii e necesar un suport ceva mai zdravan depedeveu matematic. Link spre comentariu
Administratori Badman Postat Ianuarie 29, 2009 Administratori Partajează Postat Ianuarie 29, 2009 Eu cred ca subiectul asta nu isi are nici un rost aici, daca nu ai invatat la materia numita FIZICA nu ai nici o treaba nici cu electronica Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 29, 2009 Partajează Postat Ianuarie 29, 2009 Vasile, nu neaparat. Daca ai invatat mecanic, cum fac foarte multi, atunci ai invatat niste formule, niste definitii, ai impuscat 10 pentru ca ai scris ca-n carte, nu te-a intrebat nimeni de sanatate, iar tu ramii cu nelamurirea fundamentala: "ce se intimpla de fapt acolo?".De fapt, acolo, in conductorii aia metalici, fie ca-s din cupru, aluminiu, fier sau aur, se intimpla cam acelasi lucru. Structura cristalina a metalelor face ca electronii de pe ultimul strat electronic din atomii metalelor sa fie foarte putin legati de atomii de care apartin, si e suficienta energia legaturii cristaline ca sa-i "desparta" de atomii initiali. Electronii ramin in structura cristalina, dar nu atasati, asa ca in interiorul metalelor exista un "nor" electronic care se deplaseaza foarte usor la cea mai mica "adiere" a cimpurilor electrice si/sau magnetice din jur.In momentul in care apare o diferenta de potential (adica intr-un capat al conductorului sint mai multi electroni decit in celalalt), apare un cimp electric care face ca toti electronii sa se puna in miscare. Evident ca ei nu se misca ca si in vid, au o viteza destul de mica de deplasare prin conductor, dar nu definim curentul de electroni (curent electric) ca miscarea unui singur electron "stampilat" in prealabil, ci miscarea intregului ansamblu, a intregului nor electronic, si miscarea incepe imediat ce este aplicata diferenta de potential. Deci, desi un electron poate sa parcurga o lungime de 10 metri de conductor in vreo 2 secunde, n-o sa vedem lumina aprinzindu-se cu intirziere cind apasam comutatorul, ci o sa se aprinda imediat, pentru ca un alt electron din apropierea becului il va face pe acesta sa se aprinda, si nu cel care e efectiv "impins" de diferenta de potential...In curent continuu electronii se deplaseaza in permanenta in aceeasi directie. In curent alternativ, sensul polarizarii capetelor circuitului se schimba permanent, asa ca electronii au o miscare de oscilatie, singurul lucru care se transmite efectiv fiind energia oscilatiei, prin intermediul cimpului electric.Daca ar fi explicat cineva in genul asta la scoala, in loc sa pretinda sa se cunoasca doar formule si definitii, poate ca multi ar fi inteles ceva mai multe... banuiesc eu. Link spre comentariu
Administratori Badman Postat Ianuarie 29, 2009 Administratori Partajează Postat Ianuarie 29, 2009 Vasile, nu neaparat. Daca ai invatat mecanic, cum fac foarte multi, atunci ai invatat niste formule, niste definitii, ai impuscat 10 pentru ca ai scris ca-n carte, nu te-a intrebat nimeni de sanatate, iar tu ramii cu nelamurirea fundamentala: "ce se intimpla de fapt acolo?".Cum adica ? vrei sa stii electronica dar te doare in cot de fizica ? Nu exista asa ceva, cine are pasiune pentru fenomene electronice are pasiune sa si invete materiile adiacente Link spre comentariu
MifTy Postat Ianuarie 29, 2009 Partajează Postat Ianuarie 29, 2009 Vasile, nu neaparat. Daca ai invatat mecanic, cum fac foarte multi, atunci ai invatat niste formule, niste definitii, ai impuscat 10 pentru ca ai scris ca-n carte, nu te-a intrebat nimeni de sanatate, iar tu ramii cu nelamurirea fundamentala: "ce se intimpla de fapt acolo?".Cum adica ? vrei sa stii electronica dar te doare in cot de fizica ? Nu exista asa ceva, cine are pasiune pentru fenomene electronice are pasiune sa si invete materiile adiacentetot n-ai în?eles, vasile!!! ia mai cite?te odat? ce-am bolduit eu... ?i întreab?-i pe studen?i cum iau examenele, de fapt: umplând papagalice?te foile de examen cu fraze, "desene", scheme ?i formule, sau în?elegând "fenomenul" ?i descriindu-l, ad?ugând la asta ?i descrierea teoretic???? eu, unul, foarte pu?ine examene luam dac? scriam ce în?elesesem din cursuri ?i seminare... majoritatea le-am luat "transcriind" cuvânt cu cuvânt din memorie (sau fi?uic?) ce scria pe notele de curs ?i seminar... Link spre comentariu
EmyRulz Postat Ianuarie 29, 2009 Partajează Postat Ianuarie 29, 2009 In curent continuu electronii se deplaseaza in permanenta in aceeasi directie. In curent alternativ, sensul polarizarii capetelor circuitului se schimba permanent, asa ca electronii au o miscare de oscilatie, singurul lucru care se transmite efectiv fiind energia oscilatiei, prin intermediul cimpului electric.Nu este chiar adevarat ceea ce zici aici. Sa consideram un model simplu de conductie(modelul Drude). In conductori, dupa cum ai spus, electronii din banda de valenta sunt liberi si sunt foarte usor desprinsi de atomi prin intermediul energiei termice. De aceea acesti electroni se misca haotic in conductor, per total rezultand o stare de echilibru in absenta campurilor externe. Cand se aplica un camp electric uniform, electronii nu se misca toti in aceeasi directie, apare ceea ce se numeste o viteza de drift care modifica miscarea aleatoare a electronilor. Viteza din miscarea haotica poate fi foarte mare(10^6 m/s) dar viteza de drift este in general extrem de mica(cm/s) si nu poate explica transferul de informatie. Acum daca consideram un conductor cilindric si luam un volum dV acesta este egal cu A*vd*dt, unde vd este viteza de drift si dt intervalul de timp. Cantitatea de sarcina in acest volum este n*V*e unde n este nr de electroni liberi per unitatea de volum, V volumul si e sarcina elementara. Deci dq = n*vd*dt*A*e. Deci J = dq/dt*A = n*vd*e. Acum stim ca J = sigma*E(celebra lege a lui Ohm) si mai stim ca F = e*E = me*a (me masa electronului, e sarcina electronului). Acum viteza unui electron liber poate fi scrisa ca V = vi + a*t unde vi este viteza aleatoare data de agitatia termica iar a*t este viteza de drift instantanee(data de campul electric E). Daca inlocuim si facem o mediere in timp, vi mediu este zero(directie si sens complet aleatorie) deci Vmediu = vd = (e*E/me)*tau unde tau este timpul mediu intre 2 ciocniri(ca prin ciocniri isi schimba electronii sensul si directia de miscare). De aici deducem ca J = n*e*vd = (n*e^2*tau/me)*E deci am dedus legea lui Ohm in functie de modelul microscopic(atentie, ca marimile v, a, e ,J sunt vectori!), termenul din paranteza fiind chair conductivitatea sigma.De ce am facut toata dezvoltatea de mai sus? Ca sa arat ca lucrurile nu sunt chiar banale(nici complicate, chiar simple pentru cineva care a invatat la scoala) dar asta este un model foarte simplu! Fenmonele ce se petrec in conductori sunt din pacate mult mai complexe.In cazul curentului alternativ, viteza de drift va avea o lege de variatie sinusoidala, deci curentul va avea o forma sinusoidala in timp. Acum nu trebuie sa se faca confuzia intre mecanismul de conductie, prezentat simplificat mai sus, si modul in care se propaga informatia. In cazul curentului continuu masa de electroni poate fi privita ca un lichid, nu trebuie sa se miste toate particulele ca presiunea sa se simta la celalat capat. La fel si la alternativ, nu e nevoie sa ajunga primul electorn la capatul firului ca sa tranzmita miscarea sa de oscilatie. Toate astea se tranzmit prin intermediul campului electromagnetic. Link spre comentariu
MifTy Postat Ianuarie 29, 2009 Partajează Postat Ianuarie 29, 2009 aoleu!!!! "n'a?a, n'a?a", vorba lui brucan...dac? i-ai explica unui copil de gr?dini??, l-ai ame?i ?i pe el cu integrale, formule, radicali??? presupune c? ai de-a face cu un copil de 4 ani.cum i-ai explica astfel încât s? în?eleag? ce-i spui??? Link spre comentariu
EmyRulz Postat Ianuarie 29, 2009 Partajează Postat Ianuarie 29, 2009 E na, acum si tu, doar nu oi vrea sa explic mecanismul de conductie la nivel microscopic unui copchil de 4 ani. Daca omul a cerut sa i se explice la nivel de sarcini, asta a primit! Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 29, 2009 Partajează Postat Ianuarie 29, 2009 EmyRulz, exact asa am invatat si eu la facultate si este foarte-foarte bine ceea ce zici. Problema e ca un electronist amator nu trebuie sa stie absolut toate subtilitatile apropo de banda de conductie, banda de valenta, eventual il poti introduce si in teoria (cu mult mai complexa) a conductiei in semiconductori si a teoriei jonctiunilor intre semiconductori sau semiconductori-metal si asa mai departe... Unui electronist amator ii trebuie sa stie citeva chestii simplificate pentru a putea sa se ocupe de "sirme". Cu timpul, va deprinde mai multe cunostinte si daca este chiar curios de cum anume functioneaza la nivel intim, va avea de unde sa ia toate informatiile respective.Eu am propus un model simplificat care atinge, chiar daca nu riguros corect, aspectele importante, pentru a putea sa-si explice omu' eventual si ceva fenomene mai ciudate (vezi efectul Hall, de exemplu) peste care poate s-ar putea sa dea in practica. Decit un singur moment de "Ahaaaa!..." la care sa nu ajunga decit in finalul studiilor de ani de zile, mai bine o serie de "Ahaaa..."-uri mai mici, dar care sa fie satisfacatoare si sa te motiveze sa continui....a, da, asta si, evident, reusita unor scheme. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum