Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Indicator de tensiune cu LED (bareta de leduri tip VU-metru)


Vizitator tamir

Postări Recomandate

Vizitator tamir

Salut pe toata lumea.Am un stivuitor electric pe care folosesc un acumulator de 24V/200Ah(12 celule de 2V), din pacate stivuitoruleste un model vechi si nu are pe el un sistem care sa avertizeze sau sa indice gradul de descarcare al acumulatorului.In dorinta de a proteja acumulatorul de descarcare excesiva sunt interesat de o schema pentruun indicator de tensiune cu LED-uri (ceva gen VU-metre) in plaja 21-24V (cu increment de 0.2-0.3V)Multumesc anticipat tuturor celor care-mi vor da o mana de ajutor.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 11
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Salut.se folosea la Dacii un montaj pentru supravegherea acumulatorului cu 3 leduri dar schema este pentru 14,2V,apoi s-a trecut la voltmetre cu C520D .Mai sunt prin reviste scheme de lupe de tensiune cu indicator analogic,care masoara doar domeniul de tensiuni care te intereseaza , sa zicem 20-25V ,dar scala instrumentului trebuie reetalonata .Mai practic este un instrument analogic ,un microampermetru-milivoltmetru adaptat sa masoare 0-30V sau chiar unul digital ,D830 costa la tarabe 10 ron ,doar ca mai trebuie si o sursa de 9V .

Link spre comentariu

Nu stiu daca o sa te ajute prea mult dar solutia cred ca este LM3914 sau 3915 (bargraph cu 10 led-uri) . Trebuie insa sa ai ceva experienta pentru a realiza ceea ce iti doresti plecand de la exemplele din foaia de catalog.

nu se poate folosi in aplicatia de fata LM3915-are indicatie logaritmica,e bun pentru vu-metre.sunt insa de cumparat kit-uri gata montate cu LM3914(parca la conex)pe care omu le poate adapta pentru cazul de fata.trebuie consultat si datasheetul.....
Link spre comentariu

Buna ziua. Stimate domn, tema de lucru cred ca este eronata. Tensiunea de alimentate la "scula' dumneavoastra nu este de 24 V ci de fo 28 V. Daca acumulatorii sunt corect incarcati si in gol, tens. este de 28. Daca acu. este in sarcina tens. ajunge pe la 26.4, etc. Nu are rost sa facem teoria incarcarii acumulatorului. De ce nu iei un panelmetru (Voltmetru de panou, mic si in general foarte fiabil) alimentat printr-un stabilizator la tens. indicata si cu rez aditionala corect montata. Cu putina experienta si studiind fiecare stare a acu. in raport de tensiune, vei avea mult mai multe info despre cum func. acumulatorul. Un panelmetru este in jur de 30 lei. Numai ca sa faci cablajul, montajul, si sistemul de fixare te va costa mai mult, iar un voltmetru este totusi un voltmetru, nu o insiruire de LED-uri. Spor la treaba. Mosu Tuti.

Link spre comentariu

Am avut ceva timp liber in acesta dimineata si am facut un experiment cu LM3914N (varianta liniara). Limitele domeniului de masura sunt 21,5V (prag de stingere al ledului 1) si 26,5V (prag de aprindere al ledului 10), in modul de afisare cu un singur led aprins (pinul 9 lasat in aer). Schema este relativ simpla si din punctul meu de vedere se poate realiza si in aer. Cuprinde un LM3914N, un afisor bargraph cu 10 led-uri verzi tip LTA1000G, un stabilizator de 12V tip 7812, 4 rezistoare, 2 condensatoare si cateva diode zener (depinde de valorile pe care le avem la indemana, valoarea trebuie sa fie in jur de 21,5V).

 

@tamir: este varianta pe care probabil as fi ales-o si eu pentru acesta aplicatie, pentru ca mi se pare cea mai practica in sensul ca este relativ usor sa estimezi cantitatea de energie ramasa pe baza observatiei si a asocierii cu indicatia display-ului. Indicatia mai mult ca sigur nu o sa fie liniara cu gradul de incarcare al acumulatorului dar dupa cateva cicluri de descarcare vei putea estima destul de bine nivelul de incarcare in functie de indicatia de pe bargraph si eventual vei putea modifica putin domeniul de masura catre zona mai semnificativa. Iti pot trimite schema prin e-mail si eventual si ceva comentarii asupra modului in care o poti modifica ulterior in functie de observatiile practice.

 

@cipriyan 123: se poate folosi si 3915, si poate chiar cu rezultate ceva mai bune, depinde de domeniul de masura. Din puctul meu de vedere 3915 ofera o rezolutie mai buna a gradului de incarcare in domeniul inferior, pana in 35-50%.

 

@ Mosu Tuti: dvs aveti perfecta dreptate, 26,4V reprezinta un acumulator incarcat complet si lasat in gol. Dar odata ce este pus in sarcina, chiar si pentru un timp foarte scurt, tensiunea la bornele sale o sa scada la aproximativ 25,5V si va ramane la acest nivel. Fiind o masina care doar consuma (nu are sistem de incarcare) practic ledurile 9 si 10 din indicator sunt irosite si mai mult ca sigur se vor stinge in primul minut de functionare. Din puctul meu de vedere as fi preferat un prag maxim la 25,5 in favoarea unei rezolutii mai bune a gradului de incarcare. Referitor la varianta cu voltmetru mi se pare o alegere mai nepotrivita. Este mai greu sa asociezi niste valori numerice ale unei tensiuni cu gradul de incarcare al bateriei. Dar este o parere personala bineinteles.

Link spre comentariu
Vizitator tamir

Buna ziua. Stimate domn, tema de lucru cred ca este eronata. Tensiunea de alimentate la "scula' dumneavoastra nu este de 24 V ci de fo 28 V. Daca acumulatorii sunt corect incarcati si in gol, tens. este de 28. Daca acu. este in sarcina tens. ajunge pe la 26.4, etc. Nu are rost sa facem teoria incarcarii acumulatorului. De ce nu iei un panelmetru (Voltmetru de panou, mic si in general foarte fiabil) alimentat printr-un stabilizator la tens. indicata si cu rez aditionala corect montata. Cu putina experienta si studiind fiecare stare a acu. in raport de tensiune, vei avea mult mai multe info despre cum func. acumulatorul. Un panelmetru este in jur de 30 lei. Numai ca sa faci cablajul, montajul, si sistemul de fixare te va costa mai mult, iar un voltmetru este totusi un voltmetru, nu o insiruire de LED-uri. Spor la treaba. Mosu Tuti.

Solutia ar fi perfecta daca cu acest echipament as opera doar eu, dar din pacate nu este asa si nici nu pot sa spun la toti utilizatorii: "vezi ca atunci cind se face cam de 21.6-22V ar fi bine sa nu mai folosesti scula ca se strica acumulatorul". Cel mai bine ar fi ca avertizarea sa fie clara si explicita -pun un led rosu intermitent- si daca s-ar putea as face chiar si o avertizare sonora.Ar trebui sa va spun ca un astfel de acumulator (24V/200Ah) costa cam 700 euro.
Link spre comentariu
Vizitator tamir

Am citit ca o celula de acumulator cu Pb ajunge la sfarsitul ciclului de incarcare la 2.6-2.7V ceea ce inseamna ca

tensiunea maxima la bornele acc este de 12x2.7=32.4 (in stare complet incarcata). Dealtfel am masurat cu un voltmetru electronic tensiunea la bornele acumulatorului (in timp ce stivuitorul era pe ON dar nu in sarcina) si acesta indica 31.1 V

 

Indicatia tensiunii pe intervalul 0V-20.5V nu ma intereseaza deloc caci daca tensiunea a scazut sub 20.5V procesul de descarcare devine ireversibil. Deci pe mine ma intereseaza sa monitorizez plaja de potential de 2.5V dintre 21V si 23.5V

21V-21.5V Rosu intermitent(2 led-uri); 21.5-22V =ROSU (2 led-uri); 22-23=GALBEN(4 led-uri); peste 23V=verde(2 led-uri)

 

Daca vreti sa-mi trimiteti scheme pe mail adresa mea este: [email protected]

Link spre comentariu

Avertizare sonora se poate face si la LM3914 in varianta cu afisare "dot" ( un singur led aprins ). Pe iesirea de la primul led se conecteaza un difuzor piezo cu oscilator incorporat fie direct daca curentul necesar o permite, fie printr-un tranzistor. Tensiunea de 31 V este un pic cam prea mare, limita de incarcare pentru acumulatoarele pb cu electrolit lichid este de 2,4V / element (28,8V pentru cele de 24V). Oricum acesta tensiune scade rapid la cuplarea in sarcina la aproximativ 2,2V / element (26,4V).

Link spre comentariu

Este cam de copii acel pdf. Gasesti mai multe informatii pe wikipedia, lead-acid battery.Tensiunea maxima la bornele unei baterii auto este de 14,4V (2,4V pe element) si este reglata de releul de incarcare din alternator (la masinile noi). Este una dintre verificarile care se face la acordarea garantiei pentru acumulatorii noi. Ti-am trimis si schema, sper sa intelegi pentru ca am facut-o pe hartie si am cam mazgalit-o. Diodele zener sunt desenate pe dos, am remarcat ulterior. Catodul (linia de pe dioda) este orientat spre plusul bateriei.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări