Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pornire motor trifazic la retea monofazica


alibiduda

Postări Recomandate

Cand pui comutatoru stea triunghi puntile dintre borne se scot Puntile sant pentru a putea lega motoru in cele doua variante -cand sint legate cele tri borne la un loc (cele care nu au firele de alimentare) motoru este legat in stea -cand bornele sant legate cate doua (una care are fir alimentare si cea de langa din siru de borne alaturat ) motoru este legat in triunghi -comutatoru stea triunghi are trei trepte 0 oprit 1 stea 2 triunghi cand se comuta pentru pornire in stea se asteapta motoru sa prinda turatie si se comuta in triunghi

Link spre comentariu
  • 3 luni mai târziu...

Buna! Pentru ca am aceeasi problema cu un motor trifazic pe care vreau sa-l folosesc la 220V, am sa postez aici in loc sa deschid un nou topic. Initial aveam 30mF (microfarazi) pe el dar nici in gol nu erau suficienti sa-l porneasca. Motorul il am de la cineva si binenteles ca-i lipseste eticheta cu datele tehnice, deci nu stiu ce cum cat. Este destul de mare probabil peste 3KW, dar nu mai mare de 5KW (am si unul de 5KW si asta este mai mic, cel putin ca dimensiuni exterioare). Il folosesc la antrenarea unui compresor de RABA. Am reusit sa-l pornesc in sarcina cu un condensator de 170mF (masurat cu aparatul) dar am facut greseala sa-l las vreo 15 secunde cuplat (condensatorul) si a puscat :jytuiyu Acum am facut rost de un alt condensator de 150mF insa doresc sa fac un releu temporizator care sa bage acest condensator in circuit pentru 3 secunde de fiecare data cand presostatul da comanda la motor. Asta ca sa dea impuls de pornire motorului si dupa ce intra in regimul normal (cele 3 secunde) sa ramana pe condensatori de valoare mai mica de lucru (prin probe cu 15mF merge foarte bine fara nici un zgomot suspect). Am cautat releu temporizat in comert dar nu am gasit nimic care sa se poata regla intre 1 secunda si 3 secunde. Ma poate ajuta cineva cu o schema electronica pentru un astfel de montaj? Vreau ca montajul sa lucreze la 220V, sa nu ma complic cu trafo. Am luat pana la urma un senzor de miscare in speranta sa folosesc temporizarea de la el, dar din pacate nu e prea fiabil, plaja de reglaj este variabila. Cateodata 3 secunde, alta data 7 secunde. Si plus ca el este senzor de prezenta. Deci, ma poate ajuta cineva? Multumesc.

Link spre comentariu

...dar am facut greseala sa-l las vreo 15 secunde cuplat (condensatorul) si a puscat...

Condensatorul s-a distrus foarte probabil nu datorita timpului limitat sau nu, ci datorita unei tensiuni limita de strapungere, garantate de producator la limita celei maxime in circuit. Trebuie tinut in permanenta cont ca 220 V este valoarea efectiva a tensiunii de retea, care este cam 0,707Umax. Adica Umax=220/0,707=311 V. In plus la condensatorii de forta se lasa o marja de siguranta de aproximativ 20%. Asta inseamna ca tensiunea inscrisa pe condensator trebuie sa fie mai mare sau cel putin egala cu 1,2x311=373V. Dupa norme, se fac condensatori cu Umax=350 V si Umax=400 V. Este evident ca primii sunt cam la limita de risc - deci se vor alege pe cat posibil cei cu Umax=400 V.Din alt punct de vedere, introducerea unui releu de timp in circuit este o complicatie costisitoare. Motorul poate functiona la fel de bine cu condensatorul cuplat permanent. Si chiar este recomandat acest lucru, deoarece la o franare ampla a turatiei sau chiar o oprire in sarcina datorita suprasolicitarii mecanice, nu va mai exista condensatorul pentru ai da impulsul de pornire. Se ajunge astfel la o situatie de avarie foarte periculoasa.
Link spre comentariu

Condensatorul era cotat la 400V. Imediat am pus mana pe resturi si erau foarte fierbinti. La fel si motorul, se incinsese destul de tare.In legatura cu lasatul condensatorului in mers: la 30mF avea un huruit motorul, semn ca se infrana. 170mF huruia mult mai tare, dar eram in perioada de probe, cable electrice peste tot, o gramada de scule pe jos si pana mi-am revenit din extazul ca l-am facut sa plece in sarcina, a si bubuit. De aia solutia cea mai simpla este introducerea in sistem a condensatorului de pornire pentru impulsul initial. Acum, pot sa o fac manual cu un simplu intrerupator (buton) cu revenire sau cu un releu temporizat. Prefer ultima varianta pentru confortul lucrului, nu vreau ca din doua in doua minute sa merg la compresor sa-l repornesc.Din pacate au trecut mai multi ani de cand ma ocupam cu rezistente, tranzistori, condensatori si am cam uitat si putinul care-l stiam. De aceea apelez la ajutorul celor care au cunostintele necesare. Asa ca lansez din nou provocarea: se poate face un sistem temporizat care odata ce este pus sub tensiune sa dea comanda unui releu pentru 1-3 secunde? Si sa faca acest lucru de fiecare data cand este pus sub tensiune? De fiecare data cate un ciclu de max 3 secunde.PS: Am urmarit si celelalte topicuri si link-ul facut de un american cu un dimmer si un releu pe una din infasurari. Nu vreau sa ma complic atat, vreau o solutie simpla si sigura. Multumesc

Link spre comentariu

E buna varianta cu temporizare.Eu folosesc pentru pornire doua condensatoare de 470uF/450vcc legate in serie (carcasele impreuna)combinate cu un temporizator Eberle SBA 2 si un contactor manual cu protectie termica PKZM0-16(Moeller)ptr. motor de 2,8kw/2950rpm trifazat.Motivul ptr. care folosesc condensatori electrolitici la pornire este cuplul foarte mare pe care il are motorul cand porneste,temporizarea este reglata la 3secunde.

Link spre comentariu

...In legatura cu lasatul condensatorului in mers: la 30mF avea un huruit motorul, semn ca se infrana. 170mF huruia mult mai tare, dar eram in perioada de probe, cable electrice peste tot, o gramada de scule pe jos si pana mi-am revenit din extazul ca l-am facut sa plece in sarcina, a si bubuit. De aia solutia cea mai simpla este introducerea in sistem a condensatorului de pornire pentru impulsul initial...

Mai mult ca sigur, atunci cand resursele nu reprezinta o problema este solutia cea mai comoda, insa vei observa ca necazurile incep abia dupa ce crezi ca ai rezolvat-o. Motorul Electric este un sistem dinamic, care reactioneaza la variatiile mecanice de sarcina, sau la cele accidentale. Alimentat in trifazic, motorul are in permanenta un mecanism natural care-i ofera cuplul necesar la pornire, sau la accelerare - atunci cand este incetinit. De aceea atunci cand folosim alimentarea in reteaua monofazica, este bine sa ne gandim la toate situatiile care ar putea interveni in practica. Modul comod de rezolvare a problemei, poate fi costisitor nu numai in faza de implementare a solutiei tehnice de regula cu automatizare, ci mai ales dupa punerea in exploatare a sistemului. Lasat singur sa functioneze - caci doar este automat, nu? - motorul se poate opri accidental si fara mecanismul de repornire cu condensator se arde in cateva secunde, intrand asa cum mai spuneam intr-un regim electric deosebit de periculos. Realizarea acelui american, cu un releu de tensiune foarte simplu pentru reintroducerea in circuit a condensatorului in cazul incetinirii regimului de turatie, mie personal mi s-a parut interesanta - desi nu am experimentat-o - si inclin sa o recomand inaintea oricarui sistem de temporizare care scoate definitiv condensatorul de pornire din circuit. Si la urma urmei este si mai ieftina decat un releu de timp electronic - in general pretentios. Altminteri problema se mai poate rezolva tatonand (munca de cercetare) si gasind acea valoare practica a capacitatii de pornire, care lasata permanent in circuit sa nu duca la o functionare defectoasa.
Link spre comentariu

Sa nu fiu inteles gresit, resursele (financiare) reprezinta problema de baza. Altfel cumparam un compresor profi de 1500-2800RON si nu ma mai chinuiam cu temporizatoare. Tot din motivul asta ma orientasem spre un simplu senzor de prezenta care are si temporizare. Problema este ca nu am reusit sa fac modificarea ca in loc de impulsul dat de senzorul infrarosu, sistemul sa actioneze la punerea sub tensiune. Am abandonat solutia pentru ca nu am cunostintele necesare sa fac modificarile. Am gasit intr-o carte mai veche urmatoarele scheme electronice pentru temporizarea plafonierei la masina. Cred ca solutia este una dintre ele, probabil cea cu tranzistori. Va cer doar sfatul in legatura cu fiabilitatea si pretarea la ceea ce vreau sa fac.ola_nicolas, in legatura cu riscul mentionat de tine: nu-mi fac astfel de probleme pentru ca eu oricum o sa stau pe langa compresor dar nu doresc sa fac pasi spre el sa-l pornesc manual. De monitorizat nu este nici o problema. Iar motorul este foarte puternic, mult prea mare pentru ce am nevoie dar asta este. Cum spune americanu': overkill.LE: ola_nicolas, te rog sa-mi dai si mie link-ul cu dimmer-ul si releul daca stii pe unde este. Nu reusesc sa-l mai gasesc. Multumesc.Uitati si schemele:

Link spre comentariu

O varianta simpla de temporizare

KP - contact presostat

K1 - bobina contactor pornire motor, respectiv contactele aferente

Cf - condensator functionare

Cp- condensator pornire

Puntea redresoare

C1 - condesator electrolitic Exemplu 100microF/400 V (capacitatea va da timpul. Modificand-o, veti modifica timpul - tensiunea condensatorului sa fie superioara tensiunii de lucru)

d1 - releu intermediar de curent continu, respectiv contactele aferente. Se gasesc relee, contactori cu bobina de 230 V dc.

Am gasit aici cum puteti calcula valoarea ideala pentru condensatori.

Sper sa fie de folos

Link spre comentariu

Foarte fain. Practic toata chestia este controlata prin descarcarea condensatorului electrolitic C1 punand sub tensiune releul d1. Multumesc DM7, sper sa functioneze.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Am incercat varianta cu releu si dimmer. Nu am reusit sa fac motorul sa plece de fiecare data insa functioneaza schema. Releul cupla si aiurea in timpul mersului sau nu cupla la pornire dacat cu reglajul variatorului. Ar fi trebuit sa o frec mai mult insa nu prea am mai avut timp. Am comandat insa un releu de timp reglabil (22ron) si o sa incerc si varianta cu temporizare. Sper ca aia sa fie varianta castigatoare. Daca da, o sa postez rezultatele pentru referinta.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Varianta cu temporizatorul a cazut pentru ca era la 12V A/C si nu am mai vrut sa ma complic cu transformator.Dar am avut timp si am refacut schema cu dimmer si functioneaza perfect. Am inlocuit releul folosit anterior cu un contactor (220V) si functioneaza perfect. Am eliminat si dioda din montaj. Cata vreme este in sarcina la pornire, folosesc condensatori de 150 microfarazi si imediat ce se invarte bine motorul, releul deconecteaza condensatorii. Ii tine exact cat are nevoie, cat simte motorul. O recomand ca metoda ideala de pornire a motoarelor trifazice la 220V. Nu am mai avut dispozitia necesara astazi dar o sa fac niste poze si o sa le postez pentru exemplu.

Link spre comentariu

...O recomand ca metoda ideala de pornire a motoarelor trifazice la 220V. Nu am mai avut dispozitia necesara astazi dar o sa fac niste poze si o sa le postez pentru exemplu.

Nu ma indoiam ca in final te vei convinge. Daca nu te deranjeaza, poti face si o scema electica detaliata in care sa dai amanunte despre componente?
Link spre comentariu

Scuze de intarziere, acum am reusit sa fac pozele promise si sa le uploadez. Din pacate nu am avut mult timp pentru a lucra cum trebuie, asa ca toate piesele sunt momentan aruncate pe acolo. Cand o sa gasesc timp o sa le reasamblez ca sa fie frumos.Deci, condensatorii folositi pentru pornire sunt condensatori scosi de prin aparate vechi (nu sunt sigur de provenienta lor) dar sigur nu sunt speciali pentru pornire motor. Au valori de 110 si 120 microfarazi dar banuiesc ca din 1973 s-au mai modificat valorile. Sunt cotati pana la 350V. Desi 230 microfarazi ar fi mai mult decat suficient sa porneasca motorul in sarcina, cu condensatorii astia se cam chinuie. Dar o sa gasesc altii si o sa-i schimb. Condensatorii care raman permanent in circuit sunt 2 de 10 microfarazi fiecare (la 220V folositi la lampile cu neon) montati in paralel. Motorul nu huruie si merge excelent in sarcina. Releul folosit este un releu contactor monofazat cu bobina la 220V cu 2 contacte normal deschis si 2 contacte normal inchis. Pe acestea doua din urma sunt legati condensatorii de pornire. Dimmer-ul este unul din comert, obisnuit, a costat 12,5 RON. Schema folosita este cea din link-ul dat de ola_nicolas, singura modificare este ca nu am mai montat dioda inainte de dimmer pentru ca bobina contactorului este de curent alternativ. Dimmer-ul este momentan deschis la maxim si ansamblul functioneaza perfect. Daca rotesc spre inchis, contactorul decupleaza si intra in sistem condensatorii de pornire. Daca incerc sa infranez motorul (am incercat cu un lemn pe fulie), cum scade turatia releul decupleaza si intra condensatorii de pornire.LE: Din pacate filmuletul nu pot sa-l atasez asa ca se poate vedea la urmatorul link:http://img829.imageshack.us/img829/1595/28082010040.mp4

Link spre comentariu

Fain "purcelus".Din poza se vede ca raportul de transmisie 1/1 de la motor la compresor,parerea mea ca daca pui o fulie mai mica la motor o sa ai un cuplu de pornire mai bun in detrimentul debitului de aer care o sa fie ceva mai mic.Oricum daca functioneste :aplauze si e in regula ca debit de aer e ok.Cel mai bun utilaj este cel care functioneaza dupa asteptarile pe care le ai restul e doar istorie si praf.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări