Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pornire motor trifazic la retea monofazica


alibiduda

Postări Recomandate

Pentru a generaliza puţin toată treaba, care sînt parametrii motorului? Dacă doriţi să aveţi cădere de tensiune din start vă spun că nu este logic aveţi de afacere cu mărimi care oscilează periodic.

Link spre comentariu

Varianta descrisă de ExtremeEdition se poate folosi pentru pornirea monofazată a unui motor trifazic, folosind ca defazor un alt motor asemănător. Ca în articolul acesta: http://www.emil.matei.ro/motor1.php

Da dar acole sant legate paralel ,primul este pe post de generator si al doilea de motor de sarcina .Pe net este destula teorie despre acest mod de legare destul de neeconomic.

Editat de mihaighe
Link spre comentariu
Vizitator ExtremeEdition

eu m-am gandit la schemele cu becuri mai intai din cauza afirmatiei

 

 

eu cred că motorul de care vorbiţi este monofazat (cel de 5W, trifazat dacă-i legat, zic că se lasă cu artificii).

adica se spune ca cel de 5W si altele de fapt daca e legat la 380V ar bubui din cauza bobinelor facute pt 220V nu pt 380V. Atunci m-am gandit sa mai reduc din tensiune inseriand 3 becuri cate unul pe fiecare faza. Ar merge asa ceva? ar functiona motorul de 5W la parametrii optimi? N-am retea trifazica ca as fi incercat cu 6 becuri inseriate pt siguranta maxima si motorul legat in stea cum e el.

Editat de ExtremeEdition
Link spre comentariu

eu m-am gandit la schemele cu becuri mai intai din cauza afirmatiei

adica se spune ca cel de 5W si altele de fapt daca e legat la 380V ar bubui din cauza bobinelor facute pt 220V nu pt 380V. Atunci m-am gandit sa mai reduc din tensiune inseriand 3 becuri cate unul pe fiecare faza. Ar merge asa ceva? ar functiona motorul de 5W la parametrii optimi? N-am retea trifazica ca as fi incercat cu 6 becuri inseriate pt siguranta maxima si motorul legat in stea cum e el.

Dar dacă nu aveţi reţea trifazică , cum veţi realiza acest experiment? În locul dumnevoastră mi-ar fi frică să încerc aşa ceva,doar dacă nu aveţi nevoie cu acest motor şi doriţi să experimentaţi! Avînd în vedere că alimentaţi cu energie electrică alternativă, tensiunea şi curentul oscilează armonic şi sînt defazate în dependenţă de anumiţi parametru. Deci... Să zicem că cumva reglaţi dumnevoastră montajul astfel încît să aveţi o cădere de tensiune pe bec la funcţionarea motorului în gol.  Dar cînd motorul va funcţiona în sarcină , curentul consumat de acesta va fi cu totul altul (mai mare) rezultă o valoare mai mare de cădere de tensiune pe bec decît în cazul cu lucrul în gol.

Link spre comentariu
Vizitator ExtremeEdition

pai tocmai ca nu am retea trifazata si nu pot efectua experimentul. De aceea doream sa obtin direct niste pareri cam cum ar fi rezultatul. De fapt intrebarea este mai simpla:

 

-motorul astfel construit probabil pt curent monofazat si bobina auxiliara este capabil sa functioneze la o retea trifazata fie ea si nu cu 380V cum e stasul ci cu 220V sa zicem un curent trifazic facut de un alt generator trifazic? ca doar tensiunea trifazica poate avea nu doar 380V ci orice valoare

 

-ar fi randamentul motorului (si puterea) mai mari in cazul alimentarii si functionarii native trifazice si creerii unui camp invartitor decat in cazul functionarii monofazice care cum stim face doar campul pulsatoriu care doar imita un camp magnetic invartitor?

Editat de ExtremeEdition
Link spre comentariu

pai tocmai ca nu am retea trifazata si nu pot efectua experimentul. De aceea doream sa obtin direct niste pareri cam cum ar fi rezultatul. De fapt intrebarea este mai simpla:

 

-motorul astfel construit probabil pt curent monofazat si bobina auxiliara este capabil sa functioneze la o retea trifazata fie ea si nu cu 380V cum e stasul ci cu 220V sa zicem un curent trifazic facut de un alt generator trifazic? ca doar tensiunea trifazica poate avea nu doar 380V ci orice valoare

 

-ar fi randamentul motorului (si puterea) mai mari in cazul alimentarii si functionarii native trifazice si creerii unui camp invartitor decat in cazul functionarii monofazice care cum stim face doar campul pulsatoriu care doar imita un camp magnetic invartitor?

Încercaţi să găsiţi nişte programe de simulare,poate o să observaţi careva efecte. Nu pot să vă spun nimic pînă cînd nu ţin în mînă acel motor :)

Link spre comentariu

Salut.

Motorul asincron monofazat si cel asincron trifazat au constructii total diferite..............la cel monofazat ai bobina de lucru si bobina ajutatoare,decalata cu 90 de grade fata de cea de lucru.La motorul asincron trifazat ai 3 infasurari,decalate cu cate 120 de grade una fata de alta.............nu prea se aseamana.

Link spre comentariu

No, hai că îndemn şi eu, nu de alta, dar în ultimele zile mă tot îndeletnicii cu "tăiat de frunză la cîini" şi degustat de trăscău. Nu zic că-i de rău, numa' că nu-i chiar aşa de apropiat inimi mele.

Ca să avem fundament de gîlceavă (a se înţelege bază de discuţii) vă îndemn, dacă vă este la îndemînă, să măsuraţi valorile rezistenţelor între cele trei fire. Asta ar însemna că este bine de ştiut ce rezistenţă prezintă bornele R-S, R-T şi T-S; adică cam ce am îndemnat în figură:

post-177041-0-65495100-1420375329_thumb.png

Chestia asta ne apropie mai mult de tipul motorului dvs.

Între timp încerc să fundamentez treaba cu becurile înseriate (asta dacă nu mă calcă iară musafirii), cel puţin teoretic eu zic că nu aţi greşit la ce aţi îndemnat. Treaba e că eu trebuie să şi susţin, în zbor, porumbelul ce am slobozit acum din gură. 

Mata fă măsurătorile şi eu îndemn la cele ce spuneam. 

Legat de măsurători, nu vă îndemn pînă la a zecea zecimală, dar un minim simţ de răspundere îi binevenit.

Link spre comentariu

No, hai că îndemn şi eu, nu de alta, dar în ultimele zile mă tot îndeletnicii cu "tăiat de frunză la cîini" şi degustat de trăscău. Nu zic că-i de rău, numa' că nu-i chiar aşa de apropiat inimi mele.

Ca să avem fundament de gîlceavă (a se înţelege bază de discuţii) vă îndemn, dacă vă este la îndemînă, să măsuraţi valorile rezistenţelor între cele trei fire. Asta ar însemna că este bine de ştiut ce rezistenţă prezintă bornele R-S, R-T şi T-S; adică cam ce am îndemnat în figură:

Posted Imagepost-220811-0-57914800-1420365671.png

Chestia asta ne apropie mai mult de tipul motorului dvs.

Între timp încerc să fundamentez treaba cu becurile înseriate (asta dacă nu mă calcă iară musafirii), cel puţin teoretic eu zic că nu aţi greşit la ce aţi îndemnat. Treaba e că eu trebuie să şi susţin, în zbor, porumbelul ce am slobozit acum din gură. 

Mata fă măsurătorile şi eu îndemn la cele ce spuneam. 

Legat de măsurători, nu vă îndemn pînă la a zecea zecimală, dar un minim simţ de răspundere îi binevenit.

Corect aţi spus, teoretic , de multe ori există abateri între teorie şi practică. Aştept să văd rezultatele acestui experiment. Nu zic că metoda cu becurile e greşită. Succes!

Link spre comentariu

Așteptam să întrebi asta, e un pas important pentru fazarea unui motor trifazat. Dacă firele începuturilor și sfârșiturilor de bobinaj nu sunt marcate diferit și separate între ele (cum ar face un bun meseriaș), atunci trebuie identificate. Pentru asta ai nevoie de o baterie de minim 3V și un VU-metru de orice fel, sau orice microampermetru, voltmetru analogic găsești.În lipsa unui microampermetru, poți folosi și un led roșu cu două fire de culori diferite, pentru plus și minus. Prima dată vei identifica cu ohmmetrul cele trei bobine (grupe de bobine de fapt).

Apoi cu microampermetrul legat la bornele uneia dintre ele (oricare, la început) se aplică un impuls cu bateria la bornele altei bobine. Ține minte sau notează la ce borne ai pus plusul bateriei și plusul microampermetrului la fiecare verificare.Dacă acul se mișcă spre dreapta, notează la bornele plus la care ai pus bateria și instrumentul un semn  (+). Repetă cu celelalte bobine, astfel ca acul microampermetrului să devieze spre dreapta mereu și notează bornele unde ai pus plusul cu (+). Când vei avea notate toate cele trei capete cu (+) atunci vei considera de exemplu că firele notate cu plus (+) sunt începuturile bobinelor. Apoi faci fazarea bobinelor pe o placă cu șase borne.

Aici se arată configurația plăcii de borne.

U1 - U2 , V1- V2  și W1-W2 sunt cele trei bobine. Vei nota începuturile fiecărei bobine cu U1, V1, W1 și sfârșiturile cu U2,V2,W2.

Apoi le poziționezi pe placă exact ca în figuri, pentru fazare corectă.  

Am scris cam în același timp cu colegul  flomar60 :rade:   

post-179973-0-66641900-1420384764_thumb.jpg

Editat de validae
Link spre comentariu

Cum pot afla inceputurile si sfarsiturile bobinelor unui motor? Adica sa stiu ca sunt trei inceputuri si trei sfarsituri ale infasurari motorului

 

Colegu Florin, mata vrei să porneşti acel motor (care motor, fără doar şi poate, este monofazat cu bobină ajutătoare) sau vrei a afla mai multe despre motoare electrice? Ce ai întrebat acum nu-ţi este de folos pentru pornirea acestui motor, mai mult chiar, ajungi să te poticneşti în prea multă informaţie. 

Link spre comentariu

Va multumesc domnule Validae sunteti un om deosebit si nu in ultimul rand si celorlalti care se mai supara pe mine dar eu ii inteleg ca nu prind asa de repede cum siar dori domniile lor va multumesc

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări