Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pornire motor trifazic la retea monofazica


alibiduda

Postări Recomandate

Vizitator ExtremeEdition

Nu sunt izolate , rezistenta conteaza...poze mai detaliate , se poate ?

Am cautat si gasit evident si motorul cu pricina, rotorul nu e magnetizat si este chiar special. nu seamana cu coliviile deloc. Apoi l-am montat la loc.

 

Aspecte din timpul demontarii unui motor electric special. 

 

poza complet Posted Image demontat complet Posted Imagerotorul vazut de sus sau fata si lateralPosted Image Posted Image Posted Image Posted Image
 
Posted Image rotorul vazut din spate (fund)Posted Image partea externa din fata a motorului cu angrenajul montat la locPosted Image Rotorul are in partea superioara un sistem cu un resort infasurat pe ax care are un rol cred ca de a evita rotatia in alt sens. Ultimul segment al rotorului este mai masiv si prezinta mobilitate fata de primele 2 segmente, sau acestea fata de el, nu mai retin care este fix fata de ax.
 
Partea externa care este independenta de partea interna a motorului si probabil nu-i influenteaza functionarea decat mecanic prin cuplul rezistiv prezinta 2 discuri groase solidare cu axul si prevazute cu cate 6 magneti rotunzi aflati fata in fata la distanta de aproximativ 2-3 mm de alti 6 magneti prezenti pe un ultim disc situat in capatul axului cum e in poza ultima dupa ce l-am montat la loc.Discul subtire din material compozit cu gauri se fixeaza pe primul disc si inconjoara magnetii. 
 
Din pacate abia acum constat ca nu am facut poze din toate pozitiile pt rotorul ala ciudat. Este posibil tot un motor cu inductie insa cat de asincron sau de alt tip este ramane de vazut. Nu inteleg in ce se face inductia, posibil in discul ala mai gros si in anume fel sa magnetizeze celelate 2 discuri cu cate 3 poli
Editat de ExtremeEdition
Link spre comentariu
Vizitator ExtremeEdition

Statorul e bobinat, iar rotorul nu-i magnetizat deloc, nu atrage deloc surubelnita si nici nu opune rezistenta la rotire sau in momentul scoaterii sau introducerii in stator. Pt a produce curent trebuie invartit extrem de tare si abia lumineaza f slab un led rosu. daca avea ceva magnet prin el facea tensiune f usor invartit cu mana mai ales ca are sarma de 220V sua 110V.

 

Asta de exemplu e sincron cu rotor magnet si stator bobina de 220V si face 2-3V invartit cu mana f usor si aprinde un ledPosted Image

 

Am facut un film cu el in 2012, l-am uploadat acum. Il pusesem la 50V la un traf cu un condensator de aprox 47 microf elwa. Se roteste f usor, se vede in film cum cu degetul il rotesc ca sa porneasca si dupa mai multe incercari porneste. O singura data atunci  a pornit si fara rotire, probabil intr-o anumita pozitie  a polilor. Nealimentat se roteste si mai usor. https://www.youtube.com/watch?v=gUlRFJ13e4Q&feature=youtu.be

Editat de ExtremeEdition
Link spre comentariu
Vizitator ExtremeEdition

Nu am inteles de nicaieri cum functioneaza acest tahogenerator. Asadar el e un motor normal care antreneaza acele discuri cu magneti externi care la randul lor induc tensiune in alt stator? pai care-i utilitatea? masor turatia unui motor? pai asta se poate stii dinainte.

 

Sau treaba e interna, jumate din bobine sunt pe post de generare si cealalta jumatate pe post de excitare a rotorului ca sa se invarta? iar e aberant ca masor cu cat se invarte el insusi?

 

Sau acest aparat complet e antrenat extern prin magneti prin intermediul acelor discuri externe si el face intern apoi o tensiune mica (poate trifazica in cazul nostru) proportionala cu turatia? baiul e de ce trifazica si de ce un generator asincron care abia face o f mica tensiune neavand un inductor eficient? probabil pt ca are un cuplu rezistent f slab

Editat de ExtremeEdition
Link spre comentariu
Vizitator ExtremeEdition

Adica e versiunea a doua din afirmatia mea de mai sus ca citisem linkul inainte deoarece cautasem. Deci ala face tensiune proportionala cu turatia altuia si se masoara dupaia dupa ce se mai si redreseaza dupa cum spune prin link.

 

Tahogeneratoarele asincrone au o construcţie asemănătoare cu servomotorul asincron bifazat cu rotorul în formă de pahar, dar prezintă un cuplu electromagnetic extrem de redus. Pe stator se află două înfăşurări distincte, decalate în spaţiu cu 90°, una de excitaţie, alimentată cu tensiune alternativă sinusoidală de amplitudine şi frecvenţă constante şi una de ieşire, în care se induce o tensiune electromotoare proporţională cu turaţia, având frecvenţa egală cu cea a tensiunii de excitaţie. Proporţionalitatea dintre turaţie şi tensiunea de ieşire se menţine până la circa 30% din turaţia sincronă. În repaus, tensiunea indusă în înfăşurarea de ieşire, teoretic nulă, este de circa 1% din valoarea corespunzătoare turaţiei de 1.000 rotaţii/minut din cauza nesimetriei inevitabile a sistemului electromagnetic. Principalul avantaj al acestui tahogenerator este independenţa frecvenţei tensiunii de turaţie. Frecvenţa tensiunii de excitaţie se poate lua de ordinul sutelor de Hz (de exemplu, 400 Hz), ceea ce duce la miniaturizarea tahogeneratorului, iar tensiunea de ieşire se poate redresa şi filtra.

 

 

Am si un dictionar de energetica si electronica si electrotehnica si culmea nu apare deloc tahogenerator, nici tahometru.

 

Si totusi aparatul l-am pornit doar cu acel condensator si legate toate firele. Unde as fi masurat tehnsiunea generata de bobina defazata la 90? in locul condensatorului? Si in final cum masoara el turatia unui alt motor de exemplu? mai bine nu-l mai scoteam de la naftalina sa tot intreb atata despre el, mi-a facut numai curiozitate

Editat de ExtremeEdition
Link spre comentariu

Domnilor am masurat pe ambele infasurari pe cea cu fire groase care e legata la retea am 209v iar pe cea cu condesator c fire subtiri am 119v motoru pleaca acum singur dar nu destul de repede trebuie sai adaug condeatoare pana se apropie tensiunea de 119v de cea de 209v? Si vreau sai inversez si sensul de rotatie

Link spre comentariu

Da Florine, am mai scris asta într-una din postările din urmă, dar nu ai reținut sau nu ai citit.Tensiunea de pe bobinajul ajutător (alimentat prin condensator) trebuie să fie cât mai apropiată de cea a rețelei.Nu este fiindcă nu ai capacitate suficientă la condensator. Dar nu trebuie să pui nici prea mare, efectul va fi dăunător. Sfatul meu e să nu mai postezi  până nu citești tot ce ți s-a răspuns. Uite aici, la postarea #191: http://www.elforum.info/topic/19748-pornire-motor-trifazic-la-retea-monofazica/page-13

Editat de validae
Link spre comentariu
Vizitator ExtremeEdition

motoarele mele din postarile anterioare cum e si cel de 5W ar putea fi alimentate direct la 380V trifazic daca s-ar inseria cate un bec de 220V (40-60W) cu fiecare bobina in parte sau chiar cate 2 becuri inseriate pe fiecare faza? Poate orice motor din acest tip cu bobina ajutatoare fi alimentat trifazic?

 

Ar putea fi demontate aceste motoare si legate 2 motoare in serie la retea trifazica? Bobinele unuia dintre ele constituind rezistente pt bobinele celui de-al doilea? Am facut o schema simpla cu paint. primul e cu bobinele legate in stea, al doilea nu stiu ce legare are. Ar merge? a facut cineva asa incercare?

Editat de ExtremeEdition
Link spre comentariu

Multe-ti mai trec prin cap,cum sa legi 2 motoare in serie ?.Curentul printr-un motor depinde de sarcina si de tipul motorului,de turatie si de schema de bobinare.

Cam ai lacune in "masini electrice"

Editat de mihaighe
Link spre comentariu

Motorul 2 va constitui pt. motorul 1 ( prin bobinele sale ) doar rezistente de limitare a curentului...doar motorul 1 se va invarti...ar merge inserierea a 2 motoare absolut identice , conectate in triunghi ....asta in teorie , in practica n-am incercat niciodata!...dezavantajele legate de puterea la ax sunt mari , si fac aceasta solutie neeconomica....fii convins ca s-au gandit si altii , dar au renuntat rapid la astfel de idei paguboase...

Link spre comentariu

Îmi este interesant şi mie acest subiect cu "legarea a două motoare în serie" . Niciodată n-am văzut abordarea unei asemenea probleme în ştiinţă. Este puţin lipsit de logică montajul de mai sus. Două motoare diferite, caracteristici total diferite, comportări diferite la aceeaşi sarcină, bobine cu caracteristici diferite. Nu prea am privit conversaţia de la început dar dacă motoarele sînt trifazate şi să le montaţi în serie ,cred că sînteţi la curent că nu vor funcţiona şi din lipsa turaţiilor se vor încălzi,fum mult şi ... etc,etc. Dar nu cred că doriţi să montaţi motoarele în serie pentru a efectua "cădere de tensiune" acesta e curent electric alternativ :)

Motorul 2 va constitui pt. motorul 1 ( prin bobinele sale ) doar rezistente de limitare a curentului...doar motorul 1 se va invarti...ar merge inserierea a 2 motoare absolut identice , conectate in triunghi ....asta in teorie , in practica n-am incercat niciodata!...dezavantajele legate de puterea la ax sunt mari , si fac aceasta solutie neeconomica....fii convins ca s-au gandit si altii , dar au renuntat rapid la astfel de idei paguboase...

Mai posibil este că ambele vor sta pe loc,dar nu neg şi varianta dumnevoastră 

Link spre comentariu
Vizitator ExtremeEdition

Multumesc pt raspunsuri. Asadar motorul 2 nu va functiona? ma intereseaza doar experimental pt mers in gol, am experimentat legarea in serie a motoarelor pt retele monofazate si pt c.c. cand apare cuplu rezistent la unul se tureaza celalat, cam asa e situatia.

 

Dar cu inserierea a 3 becuri pt fiecare faza ar merge o proba? cum am intrebat aici 

 

 

motoarele mele din postarile anterioare de 5W sau de 60W ar putea fi alimentate direct la 380V trifazic daca s-ar inseria cate un bec de 220V (40-60W) cu fiecare bobina in parte sau chiar cate 2 becuri inseriate pe fiecare faza? Poate orice motor din acest tip cu bobina ajutatoare fi alimentat trifazic?
Editat de ExtremeEdition
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări