Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Pornire motor trifazic la retea monofazica


alibiduda

Postări Recomandate

Sau aici:http://www.shopmania.ro/bricolaj/p-motor-monofazat-2-2-kw-2850-rot-min-mmf90-cordon-alimentare-18591164sau aici :http://www.utilul.ro/poze/18681_Catalog%20de%20motoare%20electrice%20asincrone%20monofazate.pdfsi sa nu spui ca motoarele de aici incalca norma de care vorbesti.Si acum ca sa inchei omul are dreptate si motorul lui trage 2,2 kw si 14,3 A

Link spre comentariu

Cand omul a spus 14,3 A a specificat ca este curentul tras din sistemul monofazat...

Du-te inapoi si citeste din nou postarile mele. Norma pe care am citat-o este pentru motoare trifazate. Apoi si eu am folosit pentru monofazat formula simpla P=UI, insa am comparat imediat rezultatul cu ceea ce trebuia sa dea in realitate, adica intr-un sistem trifazat. Normele tehnice sunt facute pentru a fi respectate, iar in linii mari parametrii nominali pentru regimul trifazat, sunt cei indicati acolo. Apoi, eu am realizat doar un calcul estimativ, din care se vede clar ca nu se obtine cu schema in cauza nici macar niste parametri apropiati de actionarea in trifazat. Am mai mentionat ca aceste calcule sunt sub rezerva corectitudinii si preciziei cu care @IGBT 1971 a facut determinarea parametrilor.In alta ordine de idei, mai priveste odata legaturile pe care mi le-ai indicat - in special prima. Un motor de 3000rpm, cum figureaza acolo, are parametri diferiti de unul la 1500 rpm. Apoi trebuie sa iei in considerare ca motorul "dispozitiv", are el insusi un consum propriu. @IGBT 1971, a specificat ca el trage din retea un curent de 1,8 A. Revezi postarile mele si vei vedea ca eu am tinut cont si de consumul acestui motor. Mai mult decat atat, presupun ca el nu are un consum constant, ci acesta va creste, odata cu sarcina mecanica a motorului de actionare.
Link spre comentariu

Sincer imi pare rau ca am redeschis acest subiect in care am aratat si altora ceva din experienta mea practica.Nu cred ca voi mai posta ceva vreodata pe nici un forum romanesc pentru ca nu are nici un rost.

Link spre comentariu

Sincer imi pare rau ca am redeschis acest subiect in care am aratat si altora ceva din experienta mea practica.Nu cred ca voi mai posta ceva vreodata pe nici un forum romanesc pentru ca nu are nici un rost.

Pentru ce motiv? Circuitul numit de tine "rotary phase convertor", este cunoscut de mult timp. El are unele avantaje, pe care probabil ca le-ai urmarit, insa are si foarte multe dezavantaje. Eu personal, nu am intalnit pana acum un hobby-ist care sa il utilizeze. Nimeni nu are nimic impotriva utilizarii acestui sistem. Eu am vrut doar sa ii relevez dezavantajele. Personal, prefer in orice situatie acestui sistem, o simpla actionare cu motor trifazat pornit in monofazat cu un condensator. Motivele le-am aratat: - este mult mai ieftin, mai simplu si nu pierd foarte mult fata de acest "rotary phase convertor". Asadar, fiind vorba despre opinii, am relevat parerea mea despre sistem. Nimeni nu trebuie sa se simta ofensat, sau sa renunte la propria parere.PS - Imi cer scuze, pentru o greseala de calcul, care s-a strecurat mai sus. La calculul puterii in trifazat, am extras din greseala radical de ordinul 3 din 3 si mi-a dat rezultatul de 1840 W. Daca refaceti calculul, adica daca extrageti radical de ordinul 2 din 3, rezultatul corect va fi de 2210 W.
Link spre comentariu

Intrucat @IGBT 1971, nu s-a tinut de cuvant -

O sa pun si schema si eventual niste poze...

am intocmit in imaginile urmatoare:

post-27597-139829392955_thumb.jpg

post-27597-139829392962_thumb.jpg

doua scheme pe baza articolului citat la aceasta postare.

 

Prima schema, este cea despre care s-a discutat mai sus si a fost numita ad-hoc "rotary phase convertor". Cea de a doua, pe care de fapt eu i-am recomandat-o lui @IGBT 1971, atunci cand i-am recomandat articolul din postarea cu legatura de mai sus, este "static phase converter", denumita asa dupa autorul aceluiasi articol. Prima schema, asa dupa cum se precizeaza si in articol, provine de fapt din cea de a doua. Sa analizam sumar pe rand, cele doua scheme:

* - Schema din prima imagine, cuprinde un condensator de start C3, doua condensatoare de compensare a fazelor C1 si C2 si un motor "dispozitiv" Md (terminologia imi apartine) care contribuie impreuna cu condensatoarele mentionate la compensarea dinamica (intr-o oarecare masura) a celor trei faze necesare actionarii motorului util M. In mod fugitiv se pot mentiona doua avantaje principale ale schemei: 1 - Se face o oarecare compensare dinamica a fazelor de alimentare a motorului M prin intermediul campului magnetic rotitor al motorului Md, suprapusa peste compensarea statica realizata de condensatorii C1 si C2; 2 - Se asigura repornirea automata a motorului util M, in cazul in care accidental acesta se opreste in sarcina, fara a se re-cupla condensatorul de pornire C3. La fel de fugitiv se pot releva si doua foarte mari dezavantaje: 1 - Schema este expansiva atat ca pret (este scumpa prin necesitatea utilizarii a doua motoare in locul unuia singur) cat si ca spatiu si/sau masuri tehnologice si de protectia muncii necesare; 2 - Randamentul total al circuitului este scazut considerabil de consumul dinamic al motorului Md, care trebuie sa compenseze cel putin pierderile specifice unui motor asincron, asa dupa cum aratam intr-o postare anterioara.

** - Schema din a doua imagine, cuprinde de asemenea cele trei condensatoare mentionate si la cea dintai, plus un releu, un potrntiometru R1 utilizat ca reostat si o dioda D1, amplasate dupa cum reiese din schema, in scopul repornirii motorului in cazul unei opriri accidentale. Asa dupa cum recunoaste autorul articolului, desi a folosit dioda D1 in schema, nu stie sa explice care este rolul ei. Aceasta a doua schema a fost realizata si incercata de unul dintre membrii forumului, pe care din lipsa timpului necesar cautarii, nu il pot nominaliza. Cei interesati, vor trebui sa isi asume pierderea acestui timp, mai ales avand in vedere faptul ca cel in cauza a mentionat ca a obtinut rezultate bune. In mod analog cu prima schema, voi trece in revista in mod fugitiv doua avantaje principale: 1 - Se face o compensare statica a fazelor de alimentare a motorului M prin intermediul condensatoarelor de compensare a fazelor C1 si C2; 2 - Se asigura repornirea automata a motorului M, in cazul in care accidental acesta se opreste in sarcina, prin reintroducerea in circuit a condensatorului de pornire C3 de catre releu. Principalul dezavantaj, mai putin pregnant insa decat in cazul primei scheme, este faptul ca este putin mai scumpa decat o simpla actionare printr-o pornire in reteaua monofazata, utilizand un condensator, dupa schemele discutate de-a lungul acestui topic. Utilizatorul interesat, va trebui sa cheltuie suplimentar pentru procurarea condensatoarelor C1, C2, a diodei D1, a potentiometrului R1 (care trebuie sa fie unul de o putere adecvata pentru a suporta curentul de anclansare a releului) si a releului de pornire.

 

Mentionez ca schemele prezentate in imaginile de mai sus, sunt doar principiale. Ele nu contin elementele de comanda cu contacte pentru pornirea si oprirea actionarii. Pentru aceste scheme, cei interesati vor consulta articolul pe baza caruia s-au intocmit cele doua scheme. De asemenea, mai trebuiesc mentionate la capitolul dezavantaje faptul ca capacitatile celor doua condensatoare de compensare a fazelor C1 si C2, trebuie determinate prin tatonari. Mai mult decat atat, in cazul ambelor scheme, este necesara in mod obligatoriu o frana mecanica sau electromagnetica reglabila, pentru fixarea momentului nominal la arborele motorului util. Fara acest dispozitiv nu se va putea face o determinare corecta a capacitatilor condensatoarelor C1 si C2. Autorul articolului, nu da o formula universal valabila in scopul determinarii acestor capacitati, ci doar intervalul in care trebuiesc cautate acestea. Pentu 2...3 tipuri de motoare, sunt precizate prin exemplifiare in aricol, valorile acestor capacitati.

 

Am pierdut un timp suficient de insemnat din fondul propriu, pentru prezentarea generala din aceasta postare. Acest lucru trebuia facut de catre cel (cei) care au adus in discutie si respectiv au sustinut ideea realizarii unei actionari electromecanice pe baza asa-numitului "rotary phase convertor". Poate se vor hotari totusi sa o faca. In caz contrar, pentru cei care sunt interesati, in special de cea de a doua schema, se poate consulta si acest topic, precum si altele prin cautare tematica cu ajutorul functiei search a forumului.

Link spre comentariu

Convertorul de faza static l-am pus eu in practica si pot spune ca functioneaza perfect. Nu este un montaj scump, releul este de fapt un contactor monofazat iar rezistenta reglabila este un banal dimmer pentru lumina. Pe mine m-a costat 10 ron contactorul si dimmer-ul 12 ron. Dioda nu am folosit. L-am folosit la actionarea unui motocompresor si spun ca functioneaza perfect pentru ca asigura pornirea si functionarea motorului in sarcina, in cazul meu fiind comandat de presostat compresorului. Nu a trebuit niciodata sa stau cu ochii pe el. Cand motorul era fortat, contactorul introducea automat in circuit condensatorul de pornire care dadea impulsuri motorului. Nemultumirea mea a fost legata de faptul ca motorul de peste 3KW, fiind alimentat la 220V isi pierdea foarte mult din putere. Asa ca am abandonat convertorul si m-am mutat intr-o locatie cu 380V pentru a putea folosi agregatul cum trebuie.Cine doreste sa foloseasca un motor trifazat in reteaua casnica are acum la dispozitie doua metode testate si de succes :101

Link spre comentariu

Da. Iata ca nu mai trebuie sa cautati cu functia search. @daredan este cel despre care vorbeam.

...Nemultumirea mea a fost legata de faptul ca motorul de peste 3KW, fiind alimentat la 220V isi pierdea foarte mult din putere...

Asta se datoreaza faptului ca ai determinat valorile capacitatilor de compensare a fazelor cu motorul functionand in gol. Dupa cum spuneam mai sus, aceste capacitati se determina cu motorul franat sub un moment apropiat de cel nominal. Capacitatile de compensare a fazelor determinate in acest mod, vor creste intru-catva consumul motorului in gol, insa puterea in sarcina se va apropia de cea nominala.
Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

Da. Iata ca nu mai trebuie sa cautati cu functia search. @daredan este cel despre care vorbeam.

...Nemultumirea mea a fost legata de faptul ca motorul de peste 3KW, fiind alimentat la 220V isi pierdea foarte mult din putere...

Asta se datoreaza faptului ca ai determinat valorile capacitatilor de compensare a fazelor cu motorul functionand in gol. Dupa cum spuneam mai sus, aceste capacitati se determina cu motorul franat sub un moment apropiat de cel nominal. Capacitatile de compensare a fazelor determinate in acest mod, vor creste intru-catva consumul motorului in gol, insa puterea in sarcina se va apropia de cea nominala.
Buna ziua, Am achizitionat de curand o presa de peleti energetici (75kg/h) cu motor trifazat 2.5 kW si vreau sa o pornesc in monofazat. Este pe cardan si grup reductor. Intrebarea este daca e mai indicat sa refac angrenajul cu curele a.i sa pot porni motorul in gol si sa il cuplez ulterior prin presarea curelelor cu rola intinzatoare.Daca acum incerc cu mana sa rotesc cardanul nu reusesc, banuiesc ca pinioanele din reductor trebuiesc putin rodate si nu vreau sa suprasolicit motorul sau circuitul aiurea.Sau ... mai bine duc presa intr-o hala unde e trifazat pana o rodez un pic apoi o folosesc in monofazat cu metoda defazare statica prezentata ca fiind cea indicata de majoritatea.Stima!SM
Link spre comentariu

Alimenteaz-o de la un grup generator trifazat pentru inceput(ca sa nu mai cari presa),masori ce putere consume si dupa aia vezi ce solutie adopti.La 2,2kw gasesti convertizor de frecventa electronic din 1x220 in 3x220.

Link spre comentariu

Alimenteaz-o de la un grup generator trifazat pentru inceput(ca sa nu mai cari presa),masori ce putere consume si dupa aia vezi ce solutie adopti.La 2,2kw gasesti convertizor de frecventa electronic din 1x220 in 3x220.

Buna ziua, Va rog daca se poate sa imi indicati cam de unde pot lua un asemenea convertizor, un link, ceva.Stima!SM
Link spre comentariu

De exemplu de aici:http://www.hi-end.ro/convertizor-de-frecventa-monofazat-22kw-p-2109.html?zenid=1dc5409bc18bec9a51fa3d7b6e84b605sau mai cauti pe internet.Convertizorul are numai 2,2 kw dar s-ar putea ca motorul tau desi are 2,5 kw sa nu consume atat in sarcina de aia am zis sa-l masori sa vezi consumul cand presa functioneaza.

Link spre comentariu

De exemplu de aici:http://www.hi-end.ro/convertizor-de-frecventa-monofazat-22kw-p-2109.html?zenid=1dc5409bc18bec9a51fa3d7b6e84b605sau mai cauti pe internet.

Salut, Daca eram de bani gata nu mai umblam sa imi cumpar presa sa imi fac singur peletii pentru centrala termica, ii luam de la Dedeman cu 9 mii kilu.Acuma serios, nu are niciun sens sa cumpat convertizorul asta de atatea milioane cand cu doua condensatoare bune am rezolvat problema. Cred ca tot cu hi-end o rezolv.Stima!SM
Link spre comentariu

Ai pus o intrebare si eu ti-am dat o solutie eleganta si la obiect fara sa pierzi putere nu te-am intrebat de bani.Considera ca nu am raspuns daca stii atat de multe.

Link spre comentariu

Ai pus o intrebare si eu ti-am dat o solutie eleganta si la obiect fara sa pierzi putere nu te-am intrebat de bani.Considera ca nu am raspuns daca stii atat de multe.

Nu am vrut sa par nepoliticos. Chiar nu sunt. V-as ruga sa o luati doar ca pe o gluma, poate mai trebuia sa pun niste emoticoane specifice.Intrebam si eu daca merita modificarea din grup cu "cardan" in grup cu curea ca sa ii transmit treptat sarcina.Stima!SM
Link spre comentariu

Intrebam si eu daca merita modificarea din grup cu "cardan" in grup cu curea ca sa ii transmit treptat sarcina.Stima!SM

Din ce am inteles eu nu ai reusit sa antrenezi cu mana presa nici un pic ,atunci crezi ca 2 condensatoare la pornire te vor ajuta.Cam care este ciclul de functionare al motorului ,adica porneste si merge continu sau are multe porniri opriri.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări