ctepeo Postat August 19, 2008 Partajează Postat August 19, 2008 Care a mai v?zut în ultima vreme un televizor color hibrid func?ionând? Vreau s?-mi rezolv mania de a vedea unul func?ionând! Link spre comentariu
zal Postat August 20, 2008 Partajează Postat August 20, 2008 Am vazut unul nemtesc, total pe lampi, prin 90 in tirg, avea finale PL519 cred, ca erau tare mari si tubul era exact ca cel de monitor de calculator crt, cu luminoforii asezati in triunghi (cum naiba-i zice...?). Cred ca avea 50 de lampi. Link spre comentariu
Vizitator Postat August 20, 2008 Partajează Postat August 20, 2008 ... tubul era exact ca cel de monitor de calculator crt, cu luminoforii asezati in triunghi (cum naiba-i zice...?).Se numeste tub cinescop "Delta", respectiv tub cu tunuri electronice / luminofori "in delta".Nu toate tuburile de monitor sunt/erau cu tub delta, sunt/erau multe si cu tuburi cu "aperture grill", de genul Trinitron (de la Sony) si Diamondtron (Mitsubishi) utilizate mai ales in modelele high end ale unor firme mai importante (Sony, Iiyama, Samsung, HP, Eizo, etc.), ca si Croma Clear de la NEC (in mod sigur utiliza tot un sistem de "aperture grill")... Link spre comentariu
zal Postat August 20, 2008 Partajează Postat August 20, 2008 Exact asta mi-a sarit in ochi atunci, stiam tuburile de la Cromatic si Elcrom, iar de tipul asta citisem in ''Televiziunea in culori. Întrebari si raspunsuri'' din 1970. :smt003 Link spre comentariu
ctepeo Postat August 20, 2008 Autor Partajează Postat August 20, 2008 Am vazut unul nemtesc, total pe lampi, prin 90 in tirg, avea finale PL519 cred, ca erau tare mari si tubul era exact ca cel de monitor de calculator crt, cu luminoforii asezati in triunghi (cum naiba-i zice...?). Cred ca avea 50 de lampi.Nu avea cum s? aib? 50 de l?mpi. Coloarele hibride aveau cam maxim 10. Link spre comentariu
zal Postat August 20, 2008 Partajează Postat August 20, 2008 Am vazut unul nemtesc, total pe lampi... Cred ca avea 50 de lampi. :smt006 Link spre comentariu
Depanatoru Postat August 20, 2008 Partajează Postat August 20, 2008 ... tubul era exact ca cel de monitor de calculator crt, cu luminoforii asezati in triunghi (cum naiba-i zice...?).Se numeste tub cinescop "Delta", respectiv tub cu tunuri electronice / luminofori "in delta".Nu toate tuburile de monitor sunt/erau cu tub delta, sunt/erau multe si cu tuburi cu "aperture grill", de genul Trinitron (de la Sony) si Diamondtron (Mitsubishi) utilizate mai ales in modelele high end ale unor firme mai importante (Sony, Iiyama, Samsung, HP, Eizo, etc.), ca si Croma Clear de la NEC (in mod sigur utiliza tot un sistem de "aperture grill")...Tuburile "Delta" nu se mai folosesc din anii '70 . Specific era asezarea celor trei tunuri electronice si a luminoforilor in triunghi echilateral = delta si sistemul complex de convergenta , absolut necesar pentru tipul acesta de tub . Toate tuburile actuale sunt de tip "in linie" , tunurile sunt asezate in linie si luminoforii sub forma de benzi verticale putin deplasate . Mai exista sistemul Triniton , patent Sony , cu particularitatile lui . Tubul Diamondtron este de fapt Trinitron , firmele NEC/Mitsubishi neavand licenta pentru numele "Trinitron" . Croma Clear si altele nu sunt decat mici imbunatatiri ale tipului " in linie " ( mai mult marketing ) . Deci evident ca nu exista tuburi de monitor "Delta " , le puteti gasi numai in televizoarele color vechi .Edit : Ctepeo cred ca se refera la televizoarele romanesti alb-negru hibride ,contineau si tuburi si tranzistoare , nu la cine stie ce monstru color pe lampi . Link spre comentariu
ctepeo Postat August 20, 2008 Autor Partajează Postat August 20, 2008 M? refeream la coloare hibride.... c? vreau s? v?d unul func?ionând! (fie c? e nem?esc, olandez, rusesc...)Am v?zut "pe viu" ?i 2 coloare 100% l?mpi. Made in Japan (cca 1962-1964), sistem N.T.S.C., cinescop circular de 21" (54 cm) fabricat de "R.C.A." (S.U.A.), stilul aniilor '50. Aveau fiecare maxim 25 de l?mpi. Din p?cate nu erau în stare de func?ionare; la unul mai furaser? românii no?trii din l?mpi, de?i habarn-am ce puteau face cu l?mpile alea. Link spre comentariu
zal Postat August 21, 2008 Partajează Postat August 21, 2008 Se mai foloseau pina de curind tuburile respective la monitoarele de calculator, Nokia pe care l-am avut pina acum un an asa avea dispunerea luminoforilor si avea o convergenta de invidiat fata de altele cu alt tip de ecran. Link spre comentariu
Depanatoru Postat August 21, 2008 Partajează Postat August 21, 2008 Nu exista asa ceva , uita-te dupa cum sunt dispuse tunurile electronice . Convergenta , contrastul , consumul de energie , toti parametrii erau inferiori la un tub "Delta" , de asta au disparut . Link spre comentariu
Vizitator Postat August 21, 2008 Partajează Postat August 21, 2008 Se vedeau mai bine cele in delta dar erau mai greu de facut. Mie asa mi s-a parut. Link spre comentariu
Depanatoru Postat August 21, 2008 Partajează Postat August 21, 2008 Nu pot sa te contrazic decat teoretic pentru ca nu am vazut niciodata un tub "Delta" nou . Ce s-au adus din vest prin anii '90 erau deja uzate bine :smt003 Link spre comentariu
zal Postat August 22, 2008 Partajează Postat August 22, 2008 Un depanator ar trebui sa cunoasca cam ce se gaseste pe piata, sau nu?Uite asta de 19'', dintr-o serie mai mare, oricum nu seria urmatoare facuta cu tuburi plate de la Sony. Alea si cele cu tub Trinitron au luminoforii aliniati ca si ecranul tv sau lcd. Asta ii are in triunghi (delta, sau cum va place). Nu am gasit date concrete despre el, ci numai unele referiri in materiale medicale, se pare ca facea parte din sisteme de microscopie electronica, analiza de materiale, etc. P.S. e din 1999, nu din 1969. :smt005 Link spre comentariu
ctepeo Postat August 22, 2008 Autor Partajează Postat August 22, 2008 Hmm, totu?i aici e vorba de televizoare color hibride, nu despre tuburi cinescoape de monitoare:smt012 Link spre comentariu
hbi Postat August 25, 2008 Partajează Postat August 25, 2008 Ecranul consta intr-un tub de sticla de forma unei sticle cu fundul foarte lat si git ingust. In partea ingusta se afla situat un ?tun? electronic care ?bombardeaza? partea latita a tubului cu electroni.Partea lata (ecranul propriu-zis, care se vede din carcasa televizorului) este acoperita pe interior cu fosfor (luminofor), iar acesta se lumineaza diferit sub impactul electronilor trimisi de tunul electronic. Fasciculul de electroni este dirijat spre zona activa (cu luminofor) cu bobine de deflexie orizontala sau verticala. Precizia de directionare este esentiala in obtinerea unei imagini clare. Numarul electronilor emisi de catod depinde de intensitatea luminoasa dorita. In cazul imaginii color, este vorba de trei tunuri (pentru cele trei culori fundamentale: rosu, verde si albastru) care actioneaza simultan asupra aceluiasi pixel (prescurtare de la ?picture element?, cel mai mic punct vizibil pe ecran).Independent de faptul ca tubul cinescop este A/N sau tricrom, elementele constructive esentiale sunt comune. Asa de exemplu, orice tub cinescop contine urmatoarele elemente:-ecran de sticla pe care se formeaza imaginea;-balon sau con de sticla sudat la ecransi in care se creaza vidul necesarcircularii electronilor;-gat de sticla sudat la balon,care protejeaza tunul electronic si prin care ies terminalele tuturor electronilor, mai putin anodul de foarte inalta tensiune;-tun electronic care contine filamentul, catodul(catozii in cazul TK tricrom), grilele de negativare, accelerare si focalizare.Realizarea pe scara larga a cinescoapelor color a fost posibila dupa perfectionarea tubului cinescop cu masca. Functionarea acestui tub cinescop se bazeaza pe excitarea simultana a unor tripleti de luminofori elementari, extrem de apropiati intre ei. Tubul cuprinde sisteme de generare a fasciculelor de electroni, urmand ca luminoforii de fiecare tip sa fie excitati de fasciculul generat de sistemul corespunzator culorii respective. Fiecare fascicul de electroni este modulat in intensitate de semnalul primar de culoare, furnizat de amplificatorul final de video-frecventa.Deflexia fasciculelor de electroni este electromagnetica si principiul de baza nu difera de deflexia din tuburile cinescop alb-negru.Un element esential al acestui cinescop tricrom este masca perforata, situata in imediata apropiere a ecranului. Rolul ei este sa dirijeze fasciculele de electroni de asa maniera incat sa cada numai pe un anumit tip de luminofori, iar la trecerea prin gaurile sau fantele ei sa aiba loc intalnirea fasciculelor. Aceasta conditie nu este realizabila decat prin utilizarea unui sistem de deflexie adecvat. Se va utiliza o ?masca? realizata dintr-o tabla cu un numar foarte mare de orificii. Cele trei fascicule vor trece intotdeauna prin acelasi orificiu si vor lovi doar luminoforii care corespund culorii corecte.A.Cinescopul tricrom cu masca perforata ?delta?-a fost primul cinescop tricrom cu masca;-punctele de luminofori sunt asezate specific in colturile unui triunghi echilateral;-cele 3 fascicule de electroni sunt generate de 3 sisteme situate la 120 grade intre ele;B.Cinescopul cu masca ?In-Line?-are specifica utilizarea unor dispozitive auxiliare, dispuse pe gatul tubului, inaintea unitatii de deflexie, pentru formarea unor campuri magnetice de corectie, care asigura convergenta, puritatea culorilor si centrarea rastrului.1.Masca perforata-asigura incidenta fasciculelor de electroni pe luminoforii apartinand aceleiasi culori;-pentru realizarea ei, se utilizeaza tabla de otel cu grosimea de 0,15 mm; masca perforata a cinescopului tricrom ?delta? contine circa 400.000 orificii circulare cu diametrul de 0,3 mm, are o transparenta scazuta si o disipatie de circa 20 W; masca cinescopului ?In-Line? are fante verticale, ale caror centre sunt distantate pe orizontala cu circa 0,8 mm.2.Luminoforii-stralucirea luminoforilor corespunzatori culorilor rosu, verde si albastru contribuie esential la redarea culorilor pe ecran; acestia se dispun pe ecran printr-un procedeu fotochimic (la cinescopul ?delta? ? in triade; la ?In-Line? ? in benzi verticale, continue, pozitionate in ordinea: rosu, verde, albastru, daca le privim de la stanga la dreapta, dinspre tunurile electronice);-conditiile indispensabile pentru luminofori sunt: randament bun, remanenta scazuta si constanta a nuantei fata de modificarile curentului de fascicul;-pigmentarea luminoforilor (acoperirea luminoforilor de rosu si albastru cu un strat de filtrare care absoarbe tot spectrul luminii mediului ambiant si reflecta doar radiatiile luminoase ale caror lungimi de unda corespund cu cea proprie acestor luminofori) este deseori aplicata pentru cresterea contrastului imaginii redate de cinescop (pigmentarea luminoforului de verde este inutila, acesta reflectand exclusiv culoarea verde); in acelasi scop se folosesc si ecrane sau benzi negre nereflectante, ca ?Black Matrix? si ?Blackstripe?.3.Sistemul de emisie a fasciculelor de electroni-se realizeaza cu ajutorul unor tetrode cu tensiunea anodica de circa 25 kV; daca notam cu UG1 si UG2 tensiunile existente pe G1 si G2, fata de catod, curentul de fascicul va avea expresia Ia=K(UG1+D2UG2)??, unde ? (?2,2) exprima nelinearitatea caracteristicii cinescopului;-in cazul tuburilor cinescop in culori cu masca ?delta? sau ?In-Line?, grila de focalizare si anodul sunt intotdeauna comune celor 3 sisteme de generare a fasciculelor de electroni (inclinate cu 1% fata de axa cinescopului, pentru asigurarea convergentei fasciculelor nedeflectate din centrul ecranului).4.Comanda cinescopului in culori-formarea celor 3 rastre de rosu, verde si albastru pe ecranul cinescopului este indeplinita prin comanda curentului de fascicul IaR, IaG, IaB, cu ajutorul semnalelor de videofrecventa care corespund celor 3 semnale primare de culoare E?R, E?G, E?B;-pentru redarea corecta a negrului este foarte important ca cele 3 nivele de stingere ale semnalelor E?R, E?G, E?B sa corespunda tensiunilor de taiere (Ut) pentru fiecare fascicul in parte;-caracteristicile de comanda ale cinescopului exprima dependenta curentului de fascicul de tensiunea de comanda in videofrecventa, parametru fiind Ut; deducem ca Ia?0, pentru tensiuni de comanda mici, iar Ia?+?, pentru tensiuni de comanda ? Ut a tunului respectiv.5.Deflexia fasciculelor de electroni-unitatea de deflexie a cinescopului in culori trebuie sa satisfaca urmatoarele conditii specifice: campul electromagnetic generat sa fie extrem de precis si sa nu existe distorsiuni iremediabile ulterior;-fasciculele de electroni vor trece prin orificiile mastii exact in punctul si cu unghiurile cu care au trecut prin masca in timpul procesului tehnologic de realizare a ecranului prin metoda fotografica (raza R a traiectoriei circulare a electronilor depinde atat de intensitatea campului magnetic, B, creata de unitatea de deflexie, cat si de tensiunea anodica Ua); ? (unghiul de deflexie) depinde de B, de Ua si de lungimea efectiva a bobinelor de deflexie (l).-astigmatismul este fenomenul modificarii pozitiei relative a celor 3 fascicule de electroni si al incidentei eronate a acestora pe masca si pe ecranul tubului cinescop tricrom din cauza neuniformitatilor campului magnetic deviator;-necesarul de energie care urmeaza sa fie inmagazinata la sfarsitul cursei directe in bobinele de deflexie linii este dictat de unghiul de deflexie, de diametrul gatului de sticla, de U?a utilizata si de eficienta sistemului de deflexie; EH max=LHI2Hvv/8, unde LH este inductivitatea totala a bobinelor de deflexie linii (conectate in serie sau in paralel), iar IHvv? este valoarea varf la varf a curentului de deflexie linii;-puterea efectiva de deflexie cadre se defineste prin relatia: PVef=RVIVef2, unde RV este rezistenta totala a bobinelor de deflexie cadre, iar IVef=IVvv/2?3 (IVef este valoarea eficace a curentului de deflexie linii).6.Convergenta-este proprietatea fiecarui triplet de fascicule de a se incrucisa intotdeauna la nivelul mastii perforate a cinescopului;-cauzele producerii acestui fenomen sunt: tolerantele inerente ale sistemului format de cinescopul tricrom si unitatea de deflexie, astigmatismul campului electromagnetic creat de bobine de deflexie si planeitatea ecranului;-erorile de convergenta sunt statice si dinamice; corectiile statice se realizeaza cu ajutorul unei unitati ?multipol? (fixate pe gatul cinescopului), care contine 3 perechi de magneti permanenti, dintre care 2 sunt folosite pentru reglarea convergentei statice; corectiile dinamice recurg la campuri magnetice corectoare.7.Puritatea culorilor-este asigurata de indeplinirea compatibilitatii fascicul-luminofor (fiecare fascicul trebuie sa cada pe luminoforii corespunzatori);-motivele aparitiei erorilor de puritate sunt: tolerantele inerente in fabricarea cinescoapelor, imperfectiunea reglajelor de convergenta, influenta campurilor magnetice exterioare, rezerva de incidenta insuficienta si deformarile termice ale mastii perforate;-puritatea culorilor se regleaza cu magneti permanenti inelari.8.Stralucirea tubului cinescop in culori-la realizarea fiecarui cinescop se tine cont de asigurarea optimelor urmatorilor parametri: stralucirea de la mijlocul si de la marginea ecranului, contrastul maxim realizabil, puritatea culorilor si focalizarea;-stralucirile ridicate ale noilor tuburi cinescop au fost realizate prin respectarea simultana a mai multor conditii: pastrarea rezervei de incidenta, pastrarea sau chiar ridicarea contrastului, asigurarea unui raport acceptabil (?0,75) intre stralucirea de la marginea si de la mijlocul ecranului, pastrarea coordonatelor luminoforilor foarte aproape de cele recomandate in standarde;-stralucirea cinescopului tricrom poate fi imbunatatita prin cresterea transparentei sticlei si a mastii si alegerea unor luminofori foarte eficienti;-contrastul este raportul intre stralucirea maxima si minima (rezultatul reflexiei luminii mediului ambiant) a cinescopului.cam atit! Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum