maxxim33 Postat August 7, 2008 Partajează Postat August 7, 2008 Buna ,as dorii sa va rog sa ma luminati si pe mine cu ceva date despre aceste lampi GU50 si eventual ceva scheme functionale. Deoarece am ajuns in posesia lor as vrea sa imi fac un final in benzile clasice 3,5 -- 28 Mhz .Eventual ceva date despre transformaorul de alimentare sau variante de la alte aparate care s-ar preta la acest amplificator.Va multumesc si astept raspunsuri.Am sa atasasez o schema dar nu stiu daca e functionala si descrierea gasita pe un site: "LINIAR DE 100 W PENTRU EMITATOARE QRPIn 1981 am obtinut indicativul de emisie si am inceput sa lucrez la radioclubul studentesc al Politehnicii din Bucuresti, YO3KSC. Un coleg de acolo m-a ajutat cu constructia unui mic QRP pentru 7 MH , dar care avea numai 2 W. Cum nu poti participa in concursuri doar in QRP, tot el a inventat un liniar simplu cu 2 x GU 50, cu care s-a lucrat circa 5 ani de la acest club. Schema este simpla si eficienta. Torul se recomanda cu punct alb, care merge bine in US de la 3,5 MHz la 28 MHz. Bobinarea se face cu sarma de Cu imbracata in vinilin si s-au bobinat 3 x 7 spire. Daca se pun mai putine, amplificarea este mai mica, daca se pun mai multe, amplificarea este prea mare si duce la instabilitatea finalului. Practic, prin tatonari s-a ajuns la aceasta valoare.Tot prin tatonare s-a ajuns si la valoarea rezistentei R de 8,2 K la numai 0,5W. Grilele 1 si 2 sunt puse in parallel sip e ele se face intrarea in tub, iar grila 3 se pune la masa impreuna cu Katodul.S-a ales varianta cu 2 x GU 50 nu pentru putere, cat mai ales pentru o adaptare buna a impedantei de 75 ohmi a cablului coaxial folosit ( se stie ca un tub GU 50 are o impedanta de intrare de 150 ohmi. Daca folositi cablu de 50 ohmi se poate face un montaj cu 3 x GU50, dare u nu am incercat si deci nu stiu ce trebuie sa se mai modifice in schema.Filtrul PI este unul classic cu un CV de 350 pF cu placi rare, la 3-5 mm spatiu intre placi, iar CV de 500 pF este unul obisnuit cu placi dese. Carcasa bobinei este cu diametrul de 40 mm (de la instalatii de apa-PVC gri) iar comutatorul trebuie sa aibe cel putin 5 pozitii simple pentru benzile clasice de radioamatori. Daca se doreste folosirea lui si in benzile de 1,8 Mhz, respective noile benzi allocate, prin tatonari se pot afla pozitiile noilor prize, iar la 1,8 MHz se mai face o bobina de 32 de spire in plus care se inseriaza cu cea din filtru prin comutator.( sau se face de la inceput o bobina de 64 spire). Este un etaj final care se alimenteaza cu o singura tensiune in current continuu de 1000V la anod, iar filamentul se alimenteaza la 12,5 V curent alternative.Redresorul este classic, cu diode de redresare si capacitate de filtrare suficiente pentru a nu avea brum de retea. Am constatat ca daca alimentez si la 600-800 Vcc, etajul final lucreaza foarte bine, dar scade puterea cu circa 30-40 %. 1000 de Volti este ideal, dar uzeaza in circa 1 an tuburile GU 50 (din fericire se gasesc si sunt inca ieftine). Montajul se poate introduce intr-o cutie de aluminiu cu gauri de aerisire si eventual um mic ventilator de calculator pentru racirea tuburilor. Constructie placuta. YO9CUF, Coatu Cezar Alexandru " Link spre comentariu
vio2007 Postat August 8, 2008 Partajează Postat August 8, 2008 poze ,caracteristici tehnice :http://www.zeitmann-tubes.com/MilitarySurplus/NosRussianMilitaryTubes/GU50.htm Link spre comentariu
MiniTehnicus Postat August 8, 2008 Partajează Postat August 8, 2008 Un amplificator functional si fara transformator la tensiunea anodica cu 3x GU50 la 300w out. http://lz2zk.com/?/homebrew/pa/ Daca nu se foloseste trafo pentru filamente si se adauga un condensator 10uF/400v nepolarizat se poate conecta direct la retea ca in schema. Pentru 25w out se poate incerca schema atasata. Pentru un final pana la 100w se pot folosi si alte lampi cu mai mult succes, de exemplu: - GU29 ,GU30 http://ra3ggi.qrz.ru/LAMP/1.htm http://www.dl2kq.de/pa/1-1.htm - EL36(PL36 folosite in tv pe tuburi)2bucati (modificare la FT250 unde etajul final avea 6SJ6) - PL519 ( o singura lampa scoate 100-150w out) http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs/F ... 150eng.htm Link spre comentariu
maxxim33 Postat August 8, 2008 Autor Partajează Postat August 8, 2008 M-am uitat pe schemele pe care le-ati postat si va multumesc.Astazi am avut o mare problema la condensatorul variabil deoarece greu se gasesc din cele cu distanta mai mare. Astfel ca am cumparat de la simpozionul de la Alba Iulia un condensator bunicel dar nu eram sigur ca rezista la vreo 200 de Watti asa ca astazi am lucrat aproape toata ziua la el .Am scos placi am deplasat axul ....etc dar in final este super .Ce ma deranjeaza mai tare este valoarea lui totala de 210 pF .Astfel ca ma aflu intr-o alta dilema : Sa construiesc filtru Pi cu alte valori ??? Sa adaug condensator fix in paralel. Voi ce sfat imi dati??? Link spre comentariu
Vizitator Postat August 8, 2008 Partajează Postat August 8, 2008 Valoarea totala e foarta buna pentru condensatorul dinspre placa (asa era denumit in trecut anodul ). Distanta intre placi recomandata de YO9CUF (3-5 mm) este exagerata, probabil a dispus de un asemenea condensator cu placi distantate mult si l-a folosit in acest montaj. La cei 1000 V tensiune anodica este suficienta o distanta de 1.5 sau 1 mm. Practic s-au obtinut rezultate folosind chiar Cv cu distanta de 0.5 mm intre placi. Valoarea acestui condensator se calculeaza, pentru 2 tuburi gu50 alimentate la 1000V si mergand pe un Q in sarcina al filtrului Pi de 10, in banda de 80m este necesara o valoare de ~150 pF. (am aproximat impedanta unui tub GU50 ca fiind egala cu 6000 ohmi, deci 3000 ohmi pentru doua tuburi). In banda de 160m necesarul de capacitate este mai mare, se pot aduga condensatoare fixe cu un galet al comutatorului pentru prizele bobinei. Calculul unui filtru Pi nu este complicat, singura problema este determinarea impedantei anodice. Exista o abordare academica in care se iau in considerare unghiul de conductie, coeficientul lui Berg, parametrii Alfa, etc. dar la nivel radioamatoricesc se recurge la simplificare. Un bun exemplu de calcul simplificat se gaseste la: http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs/F ... 400eng.htm in partea inferioara a paginii. In imagine sunt valorile aproximate de mine pentru filtrul Pi pe diferite benzi. O problema care a mai fost discutata este acordul in benzile superioare unde capacitatile parazite insumate la capacitatea minima a variabilului fac imposibil acordul. Din fericire exista solutii cunoscute si pentru aceasta problema ( in maniera folosita la schema de la http://lz2zk.com/?/homebrew/pa/) Edit: Ceva imagini pentru inspiratie = http://www.cqham.ru/pa_2gu50.htm Link spre comentariu
kablu Postat August 10, 2008 Partajează Postat August 10, 2008 Salut Maxxim33 , la amplificatoarele cu lampi ( la toate) ar mai fi un lucru foarte important , lucru pe care nu l-a dezbatut nici unul dintre colegii de forum , care poate ruina un proiect : socul anodic , despre care nu se spune nimic in schema ta ! Din putina mea experienta in fabricarea finalilor cu tuburi ( tot un 2x GU50 si pe urma am incercat unul cu un GU32 ) pot sa-ti spun ca linistit poti folosi condensator variabil din radiouri vechi cu tuburi ( cele pe care le-am avut eu erau de la piata de vechituri din cluj ) , iar bobina din filtrul pi am facut-o din mai multe bucati incepand de la 28MHz in jos . De fapt eu am folosit doar 28 , 7 si 3.5 , dar de fiecare data a trebuit sa schimb SRF anodic care se "opunea" sa functioneze pe noua banda alocata ! => cumpararea unui transceiver industrial , cel putin asa a fost in cazul meu . Pe vreme aceea nu prea era internet , iar o observatie generala a fost ca la mai toate schemele "copiate la kila" ce au aparut pe la noi , ori nu se specifica nimic la SRF ori se baga ceva "din burta " . Pana la urma am apelat si eu la cunostintele altora si din ramasitele radioului mamaia ( l-am demolat ca asa scria prin documentatia de A412 la toate etajele ....folositi x componenta recuperata din radio mamaia :banghead: ) si am confectionat SRF anodic din ferita de antena pe care am bobinat o gramada de spire , dar sincer nu mai stiu cum ( a fost prin '95-'96 si pe atunci nu eram prea ordonat :crazy: ) .p.s. ar fi bine totusi sa faci anumite calcule inainte de a te apuca de lucru efectiv , nu este complicat si o coala A4 este de ajuns pentru a afla toate necunoscutele .p.s. 2 autorul din schema ce ai postat-o folosea probabil condensatoarele respective fiindca avea dezacorduri mari si atunci apar tensiuni imense pe componentele din filtrul de iesiere p.s.3 despre condensatorul de 1nf/1KV nu zici nimic , dar si acest component este "esential" , pentru ca trebuie sa fie special de RF si sa reziste la toata puterea de iesire de 100w ! pe langa asta ar trebui sa fie de vreo 3-4Kv si nu de 1Kv .....prietenii stiu de ce :smt021 succes ....si sper ca nu te-am dezamagit cu remarcile mele Link spre comentariu
Vizitator Postat August 10, 2008 Partajează Postat August 10, 2008 Problema socului anodic nu e asa fioroasa pe cat pare la prima vedere. Dar este si greu derealizat din prima un soc care sa lucreze "la cheie" in toate benzile dorite. El trebuie saindeplineasca atat functia de soc, lucru care presupune un numar suficient de mare despire, cat si sa nu aiba macar primele doua frecvente de rezonante serie parazite in benzilede lucru sau foarte aproape de acestea. Pentru o realizare empirica este nevoie doar de ajutorul unui bun grid-dip metru, mai pui o spira, mai scoti, mai masori... Link spre comentariu
maxxim33 Postat August 11, 2008 Autor Partajează Postat August 11, 2008 Uite revin ca veni vorba de soc anodic ,am gasit o schema mai veche care cred ca multi o stiti deja dar ce e mai rau este ca deja se pierd revistele vechi si cartile cu documentatie de genul asta .Asa ca iaca am facut cum am putut schema si o postez.Asteptam noi idei sugestii si subiecte genul...... Link spre comentariu
Vizitator Postat August 11, 2008 Partajează Postat August 11, 2008 Nu stiu daca avem emoticon cu "scarpinat in cap". Trebuie sa marturisesc ca e prima relizare cugu50 "imbracat" in radiator (daca ceea ce vad eu este radiator). In rest nimic de zis, e foarte frumos,da-i bataie pe mai departe.73! Link spre comentariu
maxxim33 Postat August 12, 2008 Autor Partajează Postat August 12, 2008 Intradevar am reusit sa fac rost de soclurile alea complete dar sincer nu stiu din ce statii au fost montate innainte. Aveam obtiunea ca sa montez in carcasa si tipurile celelalte cu capac dar....mi se pareau ca arata mai bine astea Astazi am rezolvat-o si cu filtrul pi si este aproape gata sursa de alimentare. Abia astept sa vad daca merge Intre timp am cumparat un soclu de GU29 iar un prieten ma cadorisit cu o lampa :supz: deci urmatorul proiect va fii gu29. Link spre comentariu
MiniTehnicus Postat August 12, 2008 Partajează Postat August 12, 2008 Poate este mai greu de gasit pe http://lz2zk.com/?/homebrew/pa/ dar datele despre realizarea bobinelor (include si socul anodic) http://lz2zk.com/files/3GU50_coils.PDF iar aici http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs/F ... 150eng.htm se arata constructia si verificarea socului anodic. Este un proiect de realizat in principal pentru experienta castigata pentru realizarea urmatoarelor amplificatoare. Link spre comentariu
MiniTehnicus Postat August 12, 2008 Partajează Postat August 12, 2008 Intre timp am cumparat un soclu de GU29 iar un prieten ma cadorisit cu o lampa :supz: deci urmatorul proiect va fii gu29.Adica asta: Link spre comentariu
maxxim33 Postat August 14, 2008 Autor Partajează Postat August 14, 2008 MiniTehnicus , de unde scoti schemele???? asta "http://lz2zk.com/files/3GU50_coils.PDF" nu am vazut-o niciunde si doar am cautat . Asta e ....tastatura mea este fara multe butoane Vad ca rusii astia sint dati naibi au puteri de te dispera :smt022 incercam aseara sa aud ceva in 3,5 dar ....bineinteles ca nu ai loc de cite unul. Dar sa revenim la detalii ,nu prea imi iese chestia cu socul anodic din cauza lungimii susportului ceramic .Am sa incerc schema de mai sus sa vedem cum iese Daca nu, am o bara ceramica cum erau la radiourile barile de ferita si sa vad numarul de spire ..... Link spre comentariu
MiniTehnicus Postat August 14, 2008 Partajează Postat August 14, 2008 Sub pozele cu amplificatorul se gaseste urmatorul paragraf: ??????????? ? ?????????????????? ? ???????? ? ????? ?? ????? ????????? ?5-54 ? ????????? ??????? 350 ? 200 ? 160 mm.???????????? ? ???? ?? ????????????? ????? ?????? ?? ?????? ?? ??????????????. ???????????? ???????????? ?1 ? ?7 ?? ?? ????????? ????????, ???? ?1 ?? ???????? ???? ???? ????????. ??????? ?? ???????? ? ????????? ?? ???????? ???.Ultimul cuvant TYK este in culoare albastra si daca se apasa cu mouse-ul pe el apare pdf cu descrierea bobinelor.Acesta este un proiect clasic, util pentru realizarea aplificatoarelor de putere RF:http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Lineairs/F ... 150eng.htmCat despre realizarea socului anodic:ANODE CHOKEAbout plate chokes, varying stories circulate. However, least problems arise with one-layer chokes. Because of the dissipation and closeness of the power valves, a heat-resistant coil former is a must: the heat and intense IR-radiation of a power valve at maximum dissipation can make phenol board at 2 cm distance burst out in flames! A sturdy ceramic wire-wound resistor, with its resistance wire removed, will make a good former. A diameter of about 2 cm and a length of 10 cm is satisfactory. Closely wind the former with one layer of 25 ? 28 swg-enamelled wires over a length of 5 ? 10 cm. In most cases its inductance is sufficient, even at a lowest frequency of 3.5 MHz. To test for series-resonance, short both ends together (fig?) and (with a GDO) checks for resonance's in the amateur bands. If there are none, you are lucky. If there are, try to shift them by removing or adding some turns. Another solution is to remove 1 cm of the windings and start again, leaving a gap of 5mm between windings; then check again. My favourite choke has a diameter of 2 ? 2.2 cm, is closely wound over a length of 5 cm with one layer of 28 swg enamelled wire, has an inductance of about 180 ?H and will serve for all bands. The wire may seem too thin for some currents, but in all my experiments it never burnt through. The wirewound resistor (10?50 ?) between +HT and the choke will limit the damage from "flash-over", caused by a momentary short in a valve, to the fuse and (often) the limit-resistor itself. Replacing them is much cheaper than replacing the valve.Multe povesti circula despre realizarea socurilor anodice, insa cele mai putine probleme sunt cu cele realizate doar intr-un singur strat.Din cauza puterii disipate si apropierea de tuburile de putere, un suport rezistent la caldura este obligatoriu (nt. se foloseste ceramica sau teflon), caldura si radiatia intensa IR a unui tub de putere la disipatie maxima poate face ca o placa de textolit la 2cm distanta sa ia foc!.O rezistenta de putere mare pe corp de ceramica de pe care se indeparteaza firul bobinat al rezistentei este un bun suport.Un diametru in jur de 2cm si o lungime de 10cm este acceptabil.Se bobineaza pe corpul de ceramica un strat spira langa spira din CuEm 25-28SWG pe o lungime de 5-10cm.In cele mai multe cazuri inductanta obtinuta este suficienta, chiar la cea mai mica frecventa (3,5MHz).Pentru a testa rezonanta serie se scurtcircuiteaza capetele bobinei cu o sarma ( a se vedea poza) si cu un GDO( griddipmetru) se verifica pentru rezonanta in benzile de amator.Daca nu se gaseste esti norocos, daca se gaseste rezonanta atunci incearca sa o schimbi prin scoaterea sau adaugarea de spire..Alta solutie este indepartarea unei lungimi de 1cm din bobinaj si inceperea din nou lasand un spatiu de 5mm intre infasurari, dupa care se verifica din nou.Modelul favorit de soc anodic (pentru autor PA0FRI) are diametrul de 2-2,2cm, este bobinat spira langa spira pe o lungime de 5cm cu sarma de 28SWG, are o inductanta in jur de 180uH si se potriveste pentru toate benzile.Sarma poate parea prea subtire pentru unele cerinte de curent, dar in toate experimentele mele nu s-a ars niciodata.Rezistenta bobinata (10-50 ohmi la 20-50W) intre tensiunea anodica si soc limiteaza distrugerile ce pot aparea in cazul unor descarcari in interiorul tubului de putere, ce pot arde siguranta sau chiar rezistenta.Schimbarea sigurantei sau a rezistentei de putere este mai ieftina decat schimbarea tubului.Am studiat atent fiecare schema si pozele prezentate pentru a putea construi la randul meu acelasi amplificator si am incercat sa vad care au fost solutiile si cum pot sa le adaptez la componentele disponibile.Niciodata nu sunt aceleasi componente folosite, deoarece fiecare are la dispozitie ceea ce gaseste pe la targuri, din aparatura casata sau recuperate din diferite montaje, pe langa componentele noi.Cablajul partii de alimentare te las sa-l gasesti singur. :smt033 Insa daca tot construiesti amplificatorul este bine sa-l realizezi cu 3xGU50, deoarece doar cu un soclu si o lampa in plus se poate obtine o putere de 300w in loc de 100w.PS. schema este pe un site bulgaresc (LZ este indicativul Bulgariei) Link spre comentariu
maxxim33 Postat August 14, 2008 Autor Partajează Postat August 14, 2008 Modelul favorit de soc anodic (pentru autor PA0FRI) are diametrul de 2-2,2cm, este bobinat spira langa spira pe o lungime de 5cm cu sarma de 28SWG, are o inductanta in jur de 180uH si se potriveste pentru toate benzile.Sarma poate parea prea subtire pentru unele cerinte de curent, dar in toate experimentele mele nu s-a ars niciodata. NU prea am inteles cu ce sirma vine bobinat ? Dupa multe sapaturi am gasit doua bare ceramice .pentru mine ar fii mai usor de bobinat pe cea mica fiindca are deja colierele laterale si lungimea de 5 cm ar fii super ...... plus ca nu mai trebuie alte adaptari. Deci ,va rog ceva idei caci finalul urla pe birou din lipsa de inspiratie. :smt039 Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum