Abram Burel Postat Iunie 28, 2008 Partajează Postat Iunie 28, 2008 Poti utiliza cam orice frecventa... audio. Frecvente mai mari se folosesc doar daca e vorba de surse in comutatie, pentru a optimiza dimensiunea bobinelor. Pentru un PWM cu 555, tot ce e peste 100 Hz e bun. E de remarcat ca, spre deosebire de becurile cu incandescenta sau de ecranele de TV, unde exista inertie, respectiv ceva remanenta, in cazul ledurilor, la intensitati mici (adica factor de umple mic) se vede ceva palpaiala la 50 Hz.Sa mai spun totusi ceva despre beco-leduri cu 2 faze. Ceea ce vrei sa realizezi in cazul asta este sa poti comanda 2 curenti diferiti pentru cele 2 faze. Stim deja ca cea mai simpla sursa de curent se obtine dintr-o rezistenta si o sursa de tensiune. Problema este ca pentru un astfel de montaj nu exista... stabilizare (Ahhh, scuze Blind, nu e vorba de caterinca, dar ne mai distram si noi putin ). O solutie o constituie dimensionarea corespunzatoare (vezi primul meu post din topic).PWM-ul nu face altceva decat sa comande on-off un circuit, cu o frecventa si un factor de umplere date, rezultand (din factorul de umplere si curentul de on din circuit) un anumit curent mediu. Dar acest curent mediu este de fapt dependent de curentul maxim, adica, cel din starea on. Daca acesta nu e "stabilizat", nici curentul mediu nu va fi, deci e fix echivalent cu o... rezistenta. Ce vreau sa spun este ca PWM a fost "inventat" (in cazuri de genul asta) doar pentru comanda facila dintr-un sistem digital (eventual cu microcontroler). A genera PWM pentru comanda unui anumit curent printr-o sarcina (leduri), nu difera practic cu nimic de utilizarea unei rezistente pentru acelasi scop. PWM-ul mai e bun in experimente, cand nu vrei sau nu poti (de exemplu din cauza curentilor mari) sa folosesti rezistente variabile pentru a testa in vederea determinarii unei valori optime a curentului. Dar pe o realizare finala, nu prea are rost.Hai sa revenim la teorie (ca veni vorba, e deja aplicata ), pentru a raspunde si la restul de nedumeriri.Pentru semnalizator 20 de leduri sunt mai mult decat suficient (eu am pus 22 la un Cielo fata si spate si am un becoled proaspat cu 20 leduri pentru a inlocui direct un bec galben de semnalizare). Asta inseamna 5 ramuri de 4 leduri. Presupunem o tensiune maxima in instalatie de 14V (trebuie sa vezi cum e la tine, daca vrei sa optimizezi calculele) si 2V pe led. Adica iti raman 6V in afara ledurilor. Admitem un curent de 17 mA pe ramura si rezulta un curent total de 85 mA. Si de aici incepe partea frumoasa. Daca vrei o schema beton, pui o rezistenta de 10 ohmi (sau pe aproape) pe fiecare ramura si apoi alimentezi toate ramurile cu o sursa de curent cu LM317 care sa dea 85 mA (iti trebuie o rezistenta de 1,25 V / 85 mA ~ 15 ohmi). Rezistentele de 10 ohmi vor ajuta la distribuirea egala a curentului pe ramuri. Din bilantul de tensiuni rezulta ca pentru o astfel de schema nu mai e loc pentru inca un led pe fiecare ramura. Nici pentru o schema fara sursa de curent ci doar cu o rezistenta pe ramura nu este indicat (variaza prea mult curentul prin leduri intre tensiunea minima si maxima in instalatie).Trecem la stopuri. Aici vor trebui 2 surse de curent: una pentru pozitie si alta pentru frana. pune-i jumi-juma, adica fa doua surse identice (evident cu LM317L) pentru 8,5 mA fiecare (rezistenta de 1,25 V / 8,5 mA ~ 150 ohmi).Aici insa trebuie si niste diode. Daca aprinzi pozitia, se alimenteaza doar o sursa de curent, dar nu si cealalata. Daca apesi frana, se actioneaza ambele surse de curent, chiar daca pozitia nu e aprinsa. Dupa calculele mele, iti trebuie 2 diode. Nu te zgarci, ia doua diode Schottky de 1A (1N5916), oricum costa mai putin de 10 bani bucata. In ceea ce priveste modul de legare, iti las placerea de a descoperi logica.Ne intoarcem la PWM.Pentu actionare, iti recomand sa utilizezi MOSFET-uri. Pentru curentul de care vorbim gasesti la Comet 2SK3065. Sunt SMD, dar destul de maricele ca sa le poti lipi cu usurinta pe placa.Nu uita insa: PWM-ul e doar un comutator on-off. Daca nu pui o rezistenta-ceva pentru limitatea curentului, in diverse situatii poti sa omori linistit ceva leduri (sa ne aducem aminte de rip-ul lui ranga :( ).Daca vei sta sa aprofundezi putin situatia, vei constata ca PWM-ul e ceva teribil de... in plus.Si inca vreo doua vorbe. Exista tot felul de drivere si para-drivere, mai mult sau mai putin integrate pentru comanda ledurilor. Niciunul, dar niciunul, din cate am studiat nu rezolva problema utilizarii unui bloc de 20 leduri "mici" intr-un mod rezonabil. Oamenii aia lucreaza de la leduri de 1W in sus Link spre comentariu
criss Postat Iunie 29, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 29, 2008 In privinta frecventei o pot rezolva cu prima schema postat, scazand valoarea lui C1 cresc frecventa (cred ca voi alege 200hz).Alimentarea o pot rezolva din lm317 am si o schema dar la ce tensiune sa o stabilizez?ca in functie de aceasta trebuie sa calculez rezistentele/ramura.[attachment=0]lm317.jpg[/attachment]sa mai puno rezistenta de 10ohm pe fiecare ramura inafara de ce limiteaza curentul?si rezistenta de 15 ohmi sa il leg pe iesirea sursei?La stop dece imi trebuie 2 surse?nu pot sa redirectionez doar iesirile?sursa sa fie pornita in momentul puneri contactului si sa stea alimentata intruna.iar rezistenta de 150 ohmi sa leg la iesirea sursei? Link spre comentariu
Abram Burel Postat Iunie 29, 2008 Partajează Postat Iunie 29, 2008 Aici e vorba de surse de curent, nu de tensiune. Link spre comentariu
criss Postat Iunie 29, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 29, 2008 cu lm317 pot controla si curentul?daca te rog pui o schema.multumesc Link spre comentariu
Abram Burel Postat Iunie 30, 2008 Partajează Postat Iunie 30, 2008 Citeste asta: http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/AND8109-D.PDF si foaia de catalog Atentie la efectul intreruperii unei ramuri! Link spre comentariu
Vizitator sorin6 Postat Iunie 30, 2008 Partajează Postat Iunie 30, 2008 Tensiunea la baterie fiind relativ constanta, nu va complicati un pic cam mult ? Eu m-asi concentra efortul spre un regulator de tensiune (la alternator) demn de acest nume, ca sa nu-mi "omoare" bateria in 3 luni, iar LED-urile le-asi lega inseriate cate 3, cu cate o rezistenta in coada... Daca tot am o tensiune constanta... Link spre comentariu
criss Postat Iunie 30, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 30, 2008 am facut cateva teste (14.4Vmax).Semnalizare 20(leduri/semnalizator) adica 40 pe o parte si 40leduri+4iluminat numar.20leduri = 85ma(15ohm)40leduri = 170ma(7ohm) dar nu stiu daca gasesc, mam uitat in catalog si cel mai apropiat este 6.8...8.2 nu stiu pe care am sal folosesc.Am facut cateva simulari(nu se poate lua 100% dupa simulari)20leduri 15 ohmi:40leduriOK.jpg[/attachment]40leduri 8.2 ohmi:40leduriOK3.jpg[/attachment]Cred ca sar putea spune ca am cam terminat cu partea de alimentare, mai ramane PWMul si conectarea in circuit.Am dat in garaj peste un LM317T cel foloseam pt sursa de stabilizare a tensiuni, am sa fac dupa masa un montaj de test.Lucrez si la releul de incarcare, la max. 14,4V am sal reglez. Link spre comentariu
Abram Burel Postat Iunie 30, 2008 Partajează Postat Iunie 30, 2008 Am o greseala (de un ordin de marime ) in postul cu calcule: la stop e vorba de 2 surse de 85 mA si NU de 8,5 mA. Cate ceva despre rezistentele de "echilibrare". Am vazut ca ai pus in simulator ceva de genul 380 ohmi. Daca pui asa ceva, la cei 17 mA care vrei sa treaca prin leduri, ar insemna ca pe rezistenta respectiva vor cadea aproape 6,5 V, la care daca adaugi cei vreo 8 V pe leduri si cel putin 2 V pe LM317, ajungi ca-ti trebuie o baterie cam de 16,5 V care... nu e! Daca o luam acum in ordine inversa: - pe LM317 2V (minim) - pe leduri 8V - pe baterie 12V (minim) rezulta ca pe rezistenta de echilibrare ai disponibili doar 2 V (12 - 8 - 2) in cel mai defavorabil caz. La cei 17 mA pe care vrei sa-i scurgi pe acolo, rezulta o valoare maxima a rezistentei de echilibrare de 120 ohmi. Cu cat pui o rezistenta mai mare (dar nu mai mare decat valoarea asta, cu atat vei avea o distributie mai buna a curentilor si o disipatie de caldura mai mica pe LM317. Partea interesanta este ca in felul asta realizezi si o protectie la suprasolicitarea ledurilor in cazul in care se arde o ramura (adica un led de pe una). In situatia asta, sursa de curent se va satura (datorita cresterii tensiunii pe ramuri) si nu va putea debita curentul nominal (poti face un calcul sa vezi ce ar insemna daca sursa ar debita 85 mA pe doar 4 ramuri). Cu alte cuvinte se obtine o "reactie negativa" pe care articolul citat anterior nu o ia in considerare, din cauza lipsei rezistentelor de echilibrare. Din pacate, multi din cei ce experimenteaza cu leduri se feresc ca de dracu de rezistente, cica nu au loc, de parca ii pune cineva sa puna d-alea de putere. Mai bine... multe si mici Link spre comentariu
criss Postat Iunie 30, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 30, 2008 [attachment=0]led.jpg[/attachment] Link spre comentariu
Abram Burel Postat Iulie 1, 2008 Partajează Postat Iulie 1, 2008 Uitasem... daca te nelinisteste valoare de 7,5 ohmi, o poti obtine din 2 de 15 ohmi in paralel :)Partea buna este ca merg chiar si rezistente de 0,25W (cea mai greu incercata 15 ohmi * (0,085 A)^2 ~ 100 mW). Poti folosi SMD-uri 1206 care sunt suficient de mari ca sa le manevrezi usor si suficient de mici ca sa le poti monta fara probleme pe spatele cablajului.Nu te chinui prea mult sa proiectezi cine stie ce cablaj. Incearca si vezi daca nu-ti e suficient cel de test (cu partile rotunde)decupat la forma dorita. Pentru aspect, "fata" o dai cu spray negru mat sau "crom", in functie de preferinte Link spre comentariu
criss Postat Iulie 1, 2008 Autor Partajează Postat Iulie 1, 2008 am fost azi la magazin sa cumpar rezistentele stabilizatoarele dar nu am gasit de toate(cele de 120ohmi si 6,8 nu lea avut, am lasat pe comanda si nu stiu cand o sa le aduca).desenul cablajului in mare este facut(diametrul placi, ledurile leam amplasat mai ranane sa fac traseele si sa amplasez rezistentele.) Link spre comentariu
Abram Burel Postat Iulie 1, 2008 Partajează Postat Iulie 1, 2008 Puteai sa iei de 100 ohmi si respectiv sa pui de 15 ohmi in paralel. Link spre comentariu
criss Postat Iulie 3, 2008 Autor Partajează Postat Iulie 3, 2008 am pus la corodat placile pt semnalizator, acuma lucrez la stop.am uitat de ledurile ce ilumineaza nr de inmatriculare:5mm alb, flux luminos 18CD(0.96lm) pe 15° sau 5mm alb, flux luminos 1.8CD(5lm) pe 120°...am sa vad care va fi mai ok. ambele au tensiune de alimentare 3.1 - 3.4V (max), eu am ales 3.2Vas fi vrut sa folosesc 4bucati dar din cauza tensiuni 12.8 ce este necesar pt alimentare renunt la una si voi alcatui din doar din 3 leduri(9.6V total).iar asa imi trebuie o rezistenta de 270ohmi.R=14.4-9.6/0.017=282 ohmi.I=14.4-9.6/270=17.7maam incercat sa simulez dar nu prea mia reusit ca nu aveam leduri albe Doresc sa le fac o alimentare separata si sa nu utilizez PWMul. Link spre comentariu
Abram Burel Postat Iulie 4, 2008 Partajează Postat Iulie 4, 2008 Pentru numar foloseste piranii albe, nu altceva. Oricum, 3 nu iti ajung. Ce masina ai? Ai 2 variante:1. faci becoleduri, dar iluminatul n-o sa fie prea uniform2. faci un... tuboled (daca esti interesat mai vorbim Link spre comentariu
criss Postat Iulie 4, 2008 Autor Partajează Postat Iulie 4, 2008 ii motocicleta si am nr de imnatriculare mic.numarul de inmatriculare se afla sub stop si stopul in sine ilumina nr.(in partea inferioara a stopului este transparent vreo 8cm).[attachment=0]HPIM5760.JPG[/attachment]eu mam gandit ca sa folosesc 3leduri 5mm indoite la 90grade pt a ilumina.sunt curios la punctul 2 cum arata un tuboled?mersi Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum