criss Postat Iunie 27, 2008 Partajează Postat Iunie 27, 2008 BunaAm o mobra MZ-ETZ250 si doresc sa scap de consumatorii mari, pt a menaja viata bateriei deoarece daca nul plimb peste 3000rpm nu incarca corect(cam pe la 2500 incepe sa incarce): prin consumatori inteleg semnalizatoarele(4x21W) si stopul(pozitie/frana..2x21W).Cum ziua sunt obligat sa umblu cu farurile aprinse in oras(in oras am problema incarcarii) si sunt nevoit sa umblu in trepte mici iar distantele de deplasare sunt scurte...cateodata imi scade tensiunea la baterie sub 12V(folosesc un releu de incarcare de dacie...cum gasesc o schema buna de releu am sal arunc afara).Alternatorul poate debita 210W(nu este pe fulie ca la masini ci direct pe ax).Inca nu sunt sigur ce leduri voi utiliza(unghiul de vedere, culoarea(depinde daca fac rost de stop si semnalizatoare transparente) ), 2 tipuri am ales(5mm normale si 5mm piranha).Daca puteti sami spuneti cam cu care as otine performante mai bune(nu se pune problema pretului...nu difera mult)!La semnalizator nu stiu daca rezolva ceva un led cu unghi mare deoarece sticla de la semnalizator este plat.Ceva sugesti miar prinde bine.Am vazut pe un site un astfel de proiect dar utiliza o rezistenta inseriat cu ledurile(ledurile au fost legate in paralel).15Leduri pt semnalizare si 34 pt stop(pozitie/frana/iluminat nr)(cu acest nr de leduri doresc sa pornesc si sa vad daca voi fi multumit sau imi trebuie mai multe).Pt semnalizare cred ca voi utiliza leduri galbene: Tensiunea: 1.9 - 2.1V as alege 2V pt a fi sigur ca nu se duce(se gasesc semalizatoare cu sticla transparenta).Mam gandit la o metoda legarii in serie cate 3 si cu un stabilizator de 6V, dar nu prea as dori sa le inseriez(daca cade unul cade tot sirul) in total vor fi 15bucati(sa vad daca voi fi multumit de putere daca nu pun mai multe), ci toate in paralel.Ledurile vor fi cele gasite pe piata...chinezari.Cum as putea sa rezolv legare in paralel...toate?nu doresc utilizarea rezistentelor in serie vreau ceva fiabil!La stop(pozitie/frana/iluminat nr.)(34Buc) daca gasesc stop transparent atunci folosesc leduri rosi dar daca nu atuncea pe alb raman.tensiunea il voi alege dupa culoarea ledului ales.As vrea sa nu grupez ledurile in 2(jimi-juma): pozitie si frana ci sa controlez intensitatea(deci toate ledurile sa fie aprinse la pozitie(la o intensitate mai scazuta) si la frana la fel doar cu intensitate maxima) doar grupul de 4 leduri pt iluminat nr va fi de culoare alba(3.1 - 3.4V.....as opta pt 3.2V).Tot cum am zis daca se poate toate le vreau in paralel si nu in serie.Datele ledurilor dintre care voi alege:5mm galben, 10 - 12CD(1.78lm) Unghi de vedere: 25°Tensiunea: 1.9 - 2.1V (max) Intensitate: 20 ma (max)) Piranha 5mm galben, 4CD(7.36lm)Unghi de vedere: 90° ~ 100°Tensiunea: 1.9 - 2.1V (max)Intensitate: 20 ma (max)..........5mm alb, 18 - 20CD(0.96lm) Unghi de vedere: 15°Tensiunea: 3.1 - 3.4V (max)Intensitate: 20 ma (max)Temperatura culorii: 5500kPiranha 5mm alb,6CD(11.04lm)Unghi de vedere: 90° ~ 100°Tensiunea: 3.1 - 3.4V (max)Intensitate: 20 ma (max)Temperatura culorii: 5500k..........5mm rosu, 10 - 12CD(1.78lm)Unghi de vedere: 25°Tensiunea: 2.0 - 2.3V (max)Intensitate: 20 ma (max)Piranha 5mm rosu, 4CD(7.36lm)Unghi de vedere: 90° ~ 100°Tensiunea: 1.9 - 2.1V (max)Intensitate: 20 ma (max)PS. va rog nu ma redirectionati pe vreun link de pe forum, am gasit una pt faruri dar erau in serie de ceea ce vreau sa ma feresc.Multumesc anticipat Link spre comentariu
Abram Burel Postat Iunie 27, 2008 Partajează Postat Iunie 27, 2008 1. Indiferent de culoarea "sticlei", ledurile de semnalizare trebuie sa fie galbene, iar cele de pozitie/stop rosii. Ledul alb are foarte putina "culoare rosie" si luminozitatea va scadea drastic la trecerea prin sticla colorata. Si cu galbenul e cam la fel, in plus, lumina alba/galbena se cam "imprastie" ziua.2. Chiar daca nu ai oglinda in lampi, un led cu unghi ceva mai mare ajuta la efectul luminos. Nu e vorba de intensitate (evident ca un led puternic cu unghi mic va pare mai luminos), ci de modul in care se vede lampa respectiva. La leduri cu unghi mic, o sa se vada pur si simplu niste puncte luminoase, ceea ce s-ar putea sa nu fie ceea ce cauti. La cele cu unghi mai mare, reflexiile multiple pe care le da lumina "scapata" pe lateral, ajuta putin la uniformizarea luminozitatii. Iti recomand ca, daca nu ai oglinda, fie sa vopsesti interiorul cu spray "crom", fie sa lipesti aluband (daca forma interiorului e mai complicata atunci spray).3.Chestia cu paralelul nu ti-o recomand. Randamentul scade destul de mult si apare chestia cu luatul pe mere si datul pe pere Gandeste-te ca la un bloc de 30 de leduri la circa 16,6 mA, ai 1 W disipat pe leduri (pentru cele rosii) si inca 3 pe orice sursa iti imaginezi. Daca pui rezistente de echilibrare, atunci le ve monta impreuna cu ledurile, se vor incalzi si vor afecta fiabilitatea. Daca nu pui, dai dintr-un risc in altul. Daca folosesti leduri "mici" (eu iti recomand Piranha), cel mai simplu e tot cu grupe de 3 (galben) sau 4 (rosii) si rezistenta calculata la tensiunea maxima care poate apare in instalatia ta, pentru un curent prin leduri de maxim 18mA. Eu calculez chiar la 16-17 mA, practic pentru alb sau galben, folosesc 470 ohmi la 2 leduri si 300 ohmi la 3 leduri, si calculez curentu pentru 3,2V pe led si 14,4V tensiune in instalatie. Daca te duci la tensiunea normala (pentru o masina) de vreo 13V si ceva, o sa constati ca vei avea maxim 15 mA prin leduri, in cel mai defavorabil caz de tolerante, ceea ce e un calcul foarte sigur. Cat despre pierderea de luminozitate (fata de 20 mA max ), experimenteaza si vei constata ca nu conteaza. Concluzia este ca poti asigura un regim destul de comod pentru leduri chiar si in configuratie serie si fara pretentii. Si economic pe deasupra. Pentru situatiile in care totusi s-ar arde un led (deci s-ar stinge 3 sau 4), asigura-te ca ai acces rezonabil de usor la placa cu leduri si ca pe ea poti desface cumva orice mortaciune.In fine, un cuvant despre "alimentarea in curent a ledurilor". O sa gasesti tampenia asta scrisa prin multe locuri. Ea nu vrea sa insemne ca neaparat trebuie sa alimentezi ledul de la o sursa de curent. Nu inseamna de asemenea ca poti sa alimentezi 100 sau macar 10 leduri in paralel de la aceeasi sursa de curent. Inseamna doar ca nu trebuie sa pui ledul direct pe o sursa de tensiune, nici macar daca tensiunea furnizata de aceasta este exact cea care zice ca ar cadea pe led la curentul "nominal" (din ce in ce mai putin dau valoarea asta ).Semnificatia alimentarii in curent este de fapt a... limitarii de curent. In nicio conditie (tensiune in instalatie, temperatura) curentul nu trebuie sa depaseasca valoarea maxima, iar in conditii normale trebuie sa fie de circa 70-80% din aceasta.Pentru cei ce avocatesc ideea de curent constant (care chipurile i-ar placea ledului), le amintesc ca una din cele mai uzitate metode de a controla curentul/luminozitatea este PWM (modulatia duratei impulsului), care implica aprinderea/stingerea succesiva a ledului. Myth busted Link spre comentariu
criss Postat Iunie 27, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 27, 2008 1. si 2. Nu am oglinda in stop si nici in semnalizatoareDeci atuncea ramane:Pt semnalizator:Piranha 5mm galben, 4CD(7.36lm)Unghi de vedere: 90° ~ 100°Tensiunea: 1.9 - 2.1V (max)Intensitate: 20 ma (max)Pt stop:Piranha 5mm rosu, 4CD(7.36lm)Unghi de vedere: 90° ~ 100°Tensiunea: 1.9 - 2.1V (max)Intensitate: 20 ma (max)iar pt iluminat numar:5mm alb, 18 - 20CD(0.96lm)Unghi de vedere: 15°Tensiunea: 3.1 - 3.4V (max)Intensitate: 20 ma (max)Temperatura culorii: 5500kam masurat diametru pt semnalizatoare(71) si stop(110mm), am sa verific cate leduri piranha imi incap si am sa revin, de umblat la ea nu este greu am acces lejer(aproape de sticla vor fi ledurile)3. Ambele au 2V tensiune de alimentare de ce sa le grupez altfel?adica 3galbene(6V), 4rosi(8V)?Deci pot folosi tensiunea de pe motor la alimentarea finalului de pe PWM!(am sa fac cateva calcule si o sa revin)am gasit pe net ceva scheme si le incerc(pe una am si testat), la ce frecventa trebuie utilizat?Modificand C1 pot ajusta frecventa: 100nf=100hz, 47nf=200hz.[attachment=0]PWM.jpg[/attachment]Mersi mult :partyman: Link spre comentariu
criss Postat Iunie 27, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 27, 2008 teoretic 33 de leduri pot inghesui intrun semnalizator(dar nu vor fi atatea ca costa mult), ma gandesc pe la 20..24leduri. maine am sa verific mai bine carcasa ca sa vad daca cam cate incap + dupa ce fac traseul voi sti sigur cate incap.rezistentele mam gandit ca le pun gen SMD (fara sa gaoresc placa asa economisesc spatiu)Un exemplu:Luand un led galbenTensiune led: 2VCurentul calculat: 17maTensiune baterie 14.5VNr. leduri legate in serie: 3R = Ubat - Uled / IledR = 14.5V - 6V / 0.017A R = 500 ohmi(o sa iau cea mai apropiata rezistenta: 510 ohm).I = 14.5V - 6V / 510 ohmiI = 16.6maI = 12.5V - 6V / 510 ohmiI = 12.7 maCorectatima daca gresesc! Link spre comentariu
Blind Postat Iunie 27, 2008 Partajează Postat Iunie 27, 2008 Calcule, calcule si iar calcule...dar idei noi nimic. De ce nu folosesti grupuri de smd-uri in serie-paralel asfel incat sa ajungi la o tensiune apropiata de cea a bateriei pentru a disipa cat mai putina energie sub forma de caldura, pui rezistenta pe fiecare grup in parte sau pt 2-3 grupuri in paralel, in caz ca nu ajungi la o tensiune acceptabila care sa nu iti necesite rezistente montate (fa teste, ca nu e mare chestie) Link spre comentariu
criss Postat Iunie 27, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 27, 2008 inca nu am cumparat ledurile doar dupa ce termin teoria, intre timp vreau sa fac pcbul.nu doresc sa pun mai multe leduri in serie deoarece daca una se duce tot grupul face pauza + la mobra nui ca si la masina ca la relantin incarca deci tensiunea variaza(12.......13.5sau cat ca nu am masurat) si nu sunt chiar atat de multe leduri. Link spre comentariu
Blind Postat Iunie 27, 2008 Partajează Postat Iunie 27, 2008 Stab...ce naiba?!? Faci un stab pentru toata instalatia electrica si-asta a fost. Link spre comentariu
criss Postat Iunie 28, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 28, 2008 da dar ce stabilizator pot folosi, cand la borne nu am o tensiune fixa.din cate stiu pt ca un stabilizator sa lucreze minim cu 2 V tensiunea de intrare sa fie mai mare decat cea stabilizata, deci cu 12V clar ca nu eventual 9V dar cei mai sigur ii 8V.Dar atunci inseamna ca intreg montajul trebuie sa alimentez la 8V, ca in semnalizator numi mai incape si un radiator.Oricum sunt deschis la la metode noi .Mersi Link spre comentariu
ratza Postat Iunie 28, 2008 Partajează Postat Iunie 28, 2008 F? schema lui rang?. El a adaptat PWM-ul ca s? mearg? la orice tensiune variind factorul de umplere. Link spre comentariu
criss Postat Iunie 28, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 28, 2008 ce schema?ranga nu a postat nici o schema finala doar de unde a pornithttp://www.elforum.info/download/file.php?id=16021&mode=viewce este H acela din schema unde vine conectat? Link spre comentariu
Blind Postat Iunie 28, 2008 Partajează Postat Iunie 28, 2008 Faci un stabilizator general din care alimentezi toata instalatia electrica de semnalizare de la motocicleta, nu cate unul individual pentru fiecare semnal/frana. Il faci cu monolitic de 9V si un tranzistor de putere si-asta a fost.Ranga nu stabiliza tensiunea, el regla doar curentul, alimentand in impulsuri ledurile si variind factorul de umplere. Vezi ca trebuie sa ai niste leduri de calitate ca sa poti face asta, daca ai dat comanda de x-type nu vei avea succes...am fost informat (cam tarziu, dar ata ete...oricum tre' sa experimentezi intai) ca se incalzesc prea tare si se cam ard daca alimentezi in impulsuri x-type-urile. Link spre comentariu
criss Postat Iunie 28, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 28, 2008 din cate am citit ranga nu a folosit leduri de calitate ci ceva made in china.eu acestea le voi folosi:Galben: http://www.ledshop.ro/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=113&category_id=9db87f9f7620c03edd749f61ab3dfd02&option=com_phpshop&Itemid=1Rosu:http://www.ledshop.ro/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=115&category_id=9db87f9f7620c03edd749f61ab3dfd02&option=com_phpshop&Itemid=1 Link spre comentariu
Abram Burel Postat Iunie 28, 2008 Partajează Postat Iunie 28, 2008 Mai toate ledurile sunt facute in China, dar sunt leduri si leduri :)De ce te suparara teoria, nenea Blind? Vrei tu neaparat sa arda fiecare dintre noi sute si mii de leduri de dragul experimentului?Cat despre stabilizator de motocicleta, de care, d-ala cu doua rotite mici, ca sa nu te rastorni.@crissM-a furat peisajul cu cei 3V pe ledurile galbene Link spre comentariu
Blind Postat Iunie 28, 2008 Partajează Postat Iunie 28, 2008 Cat despre stabilizator de motocicleta, de care, d-ala cu doua rotite mici, ca sa nu te rastorni.Ne tinem de caterinca acum? Hai la bodega atunci si facem misto cat cuprinde... Ledurile chinezesti x-type sunt rebuturi, de alea ziceam ca nu se recomanda sa le folosesti alimentate in impulsuri. Si ei pe site specifica asta. Eu din acest motiv mi-am dat comanda de x-type-uri, ca sa pot experimenta in voie si pe bani putini, sa nu plang in caz ca le parlesc. End from my side...n-are rost... Link spre comentariu
criss Postat Iunie 28, 2008 Autor Partajează Postat Iunie 28, 2008 @Abram Burel doresc sa realizez PWM dar as avea nevoie de unele detali!La ce frecventa trebuie comandate ledurile?Ce tranzistoare pot folosi pt finale si sa lucreze calumea pe o aunumita frecventa?(imi trebuie din ambele npn ,pnp deoarece semnalizatorul este actionat prin +, frana prin -, pozitile prin +).PWM de ce: pt ca pot controla factorul de umplere(cred ca intelegeti luminozitatea ledurilor), ex la stop nu doresc utilizarea grupurilor de leduri separat pt pozitie si frana ci toate, la pozitie sa aiba o intensitate scazuta iar la frana maxim.Pt semnalizatoare doresc sa utilizez 20leduri pt fiecare in parte, grupate in cate 4(serie), tot in cate 4 si la stop dar inca nu stiu nr de leduri, azi voi face pcbul pt stop. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum