MifTy Postat Martie 9, 2009 Partajează Postat Martie 9, 2009 sau 317+2n3055...oricum, mai mult decât tensiunea aplicat? la intrare minus c?derile de tensiune pe ic ?i tranzistor n-ai s? vezi!!!pân? la urm?, un convertor dc-dc, sau un pwm e solu?ia cea mai bun?... Link spre comentariu
milet Postat Martie 13, 2009 Autor Partajează Postat Martie 13, 2009 Nu inteleg cu convertorul....referitor la PWM,cum am scris mai inainte,nu prea ar merge,caci la viteza mica,sa presupun ca scoate ...3.7Volti redresat,PWM-ul nu o sa dea voie sa iasa mult curent,caci eu il reglez ca la 6V sa scoata 3.7V...deci cred ca solutia cu stabilizatorul(una din cele doua variante) ar fi mai ok.Deoarece la viteza mica,daca scoate 3.7V,led-ul de far deja lumineaza la putere maxima si cum viteza creste...surplusul o sa fie..caldura disipata de circuitul electronic....Cam asa vad eu ca ar fi cel mai ok,caci ideea este ca la viteze mici sa ai destula lumina.... Link spre comentariu
deep-blue Postat Martie 13, 2009 Partajează Postat Martie 13, 2009 Ce se potriveste acolo ar fi un convertor DCDC buck-boost. Acesta ar da tensine constanta de 3.7V chiar daca la intrare primeste intre 3V si 30V. Din pacate nu mai gasesc foaia de catalog cu detaliile de proiectare pentru buck-boost. Bine de stiut: am masurat candva tensiunea dinamului in gol si aveam chiar si peste 30V. In cazul unui regulator liniar rezulta 0.3A*25V (sa zicem) peste 7W putere disipata. Un 7805 nu cred ca duce.Am ramas dator ca revin cu poze:Circuitul de iluminare fata: 3 randuri a cate 8 leduri albe fiecare.Un convertor boost cu MC33063 (intrare 3-27V, iesire 28V) da tensiune suficienta pentru 8 led-uri.2 din cele 3 grupe de led-uri se aprind secvential cand tensiunea de intrare creste peste 8 respectiv 11 V.[attachment=2]dscf2366.jpg[/attachment][attachment=0]dscf2368.jpg[/attachment][attachment=1]dscf2367.jpg[/attachment]Va urma. Link spre comentariu
milet Postat Martie 13, 2009 Autor Partajează Postat Martie 13, 2009 Woow,nu stiam de acest tip de convertor.Tensiunea nu am masurat-o,dar cred ca asa e...poate sa scoata 30Volti...Daca ai avea si schema....ar fi super! Link spre comentariu
deep-blue Postat Martie 13, 2009 Partajează Postat Martie 13, 2009 Schema (schemele) le gasesti in foile de catalog. De exemplu pentru 33063 in foaia de catalog, figura 9 ai schema unui convertor buck (step-down). Ce va trebui sa modifici acolo va fi R1/R2 ca sa ai tensiunea dorita la iesire si eventual bobina. Bobina se dimensioneaza in functie de curentul consumat. Aici ar fi singurul punct ce poate pune probleme in realizare. E bine sa fie cu sarma suficient de groasa ca altfel se incalzeste. Valoarea desi nu prea importanta, daca se poate sa fie "ceva mai mare" e bine, daca nu, poate merge si asa. Am gasit astfel de bobine pe placile din monitoare (cum e cea din imagine 200uH) [attachment=0]dscf2370.jpg[/attachment] Pana acum am construit 6 convertoare (buck ,boost, invertere) dupa tiparul acesta si merg toate fara probleme. Link spre comentariu
milet Postat Martie 13, 2009 Autor Partajează Postat Martie 13, 2009 pai atunci e super schema,o sa o incerc cat de curand.....bobina zici ca e din monitoare?pur si simplu folosesc una gata facuta? sau trebuie rebobinata?Referitor la R1/R2,trebuie sa respect vreun raport ?sau prin tatonaresa incerc?Pare un divizor acolo... Link spre comentariu
deep-blue Postat Martie 13, 2009 Partajează Postat Martie 13, 2009 Bobinele din monitoare is facute pentru mai multi amperi (cele care par cat de cat similare cu cea din poza) si o sa reziste fara probleme asa cum sunt.R1 si R2 se calculeaza cam asa: R1+R2 sa iasa de ordinul kiloohm-ilor - zeci de kiloohmiV_out/1.25V = (R2+R1)/R11.25 V e tensiunea de referinta interna a chip-ului, iar V_out e tensiunea dorita la iesire.Gasesti explicatiile tot in acolo. Link spre comentariu
kog Postat Martie 13, 2009 Partajează Postat Martie 13, 2009 vin si eu cu o schema de ozn pentru bicicleta. Cand eram mai mic (vreo 13 ani si ma obsedau luminile pe bicicleta) am facut ceva destul de frumos. La roata spate am pus la fiecare a 9-a spita(adica 3 leduri in total) si le-am alimentat de la dinam cu ajutorul unui carbune (am izolat cu banda partea lata partea iesita inafara a butucului iar peste am cositorit un inel de alama cu fire ce duc la leduri). Nu a fost destul si am recuperat un senzor de la un vitezometru de bicicleta, l-am atasat circuitului si cand porneam sistemul ledurile se aprindeau de fiecare data in aceeasi pozitie. Cand mergeam seara cu oarecare viteza parea ca rotile nu se invart deloc :naughty: Link spre comentariu
milet Postat Martie 19, 2009 Autor Partajează Postat Martie 19, 2009 Deci...sa inteleg ca acest micut montaj cu MC(DCDC buck-boost) convertor,este mai ok decat un PWM?are randament mai bun?Am vazut ca functie de bobina,randamentul este pe la 90% !!!!!! Link spre comentariu
deep-blue Postat Martie 19, 2009 Partajează Postat Martie 19, 2009 Deci...sa inteleg ca acest micut montaj cu MC(DCDC buck-boost) convertor,este mai ok decat un PWM?Pai si circuitul asta (MC33063) e tot un PWM, doar ca mai are si o bobina pe langa el. Nu stiu cat e randamentul cu/fara bobina. Cred ca e cu ceva procente mai mic la varianta cu bobina, doar ca regularea e mult mai buna.Am gasit si schema pentru un convertor combinat buck-boost.[attachment=0]buck-boost.png[/attachment]E cu un alt circuit, LM2578A care e un pic mai potrivit pentru bicicleta pentru ca poate fi alimentat incepand de la 2V (spre deosebire de 3V), dar cred ca e si mai scump. Link spre comentariu
milet Postat Martie 19, 2009 Autor Partajează Postat Martie 19, 2009 Aoleu fratilor....MC se aduce numai la comanda la pretul de 30 lei(era 4 lei anul trecut) si LM nici nu are de unde comanda.... Link spre comentariu
deep-blue Postat Martie 19, 2009 Partajează Postat Martie 19, 2009 Eu le-am luat de la Metrafo la 1.5 respectiv 1.21 RON (33063 si 34063). Incearca in alta parte ca prea e scump.Am facut schema montajului din poze:- format pdf[attachment=1]front-il.pdf[/attachment]- respectiv gEDA/gschem[attachment=0]front-il.sch.zip[/attachment] Link spre comentariu
milet Postat Martie 19, 2009 Autor Partajează Postat Martie 19, 2009 Ok,mersi pentru scheme,sunt super!da,astept raspunsul de la Metrafo,nu dau atatia bani pe un integrat!!! Link spre comentariu
Felis Postat Martie 21, 2009 Partajează Postat Martie 21, 2009 Aoleu fratilor....MC se aduce numai la comanda la pretul de 30 lei(era 4 lei anul trecut) si LM nici nu are de unde comanda....baieti sunt integrate si mai ieftine cu care puteti face acelasi lucru de ex TL 494 sau 493(curentul maxim debitat e doar de 50 miliamperi doar integratul) doar ca trebuie sa folositi un final daca vreti puteri mai mari .Ceea ce vreti voi sa folositi sunt integrate dedicate pentru functia de convertor.Dar poate fi folosit aproape orice integrat dedicat a fi utilizat in surse de comutatie pentru comanda finalilor.(de ex TL 494 se utilizeaz? si in surse de 400 de W.La surse pentru PC.) Link spre comentariu
deep-blue Postat Martie 21, 2009 Partajează Postat Martie 21, 2009 Din cate am vazut (recunosc, m-am uitat cam "in diagonala" prin datasheet), TL494 are tensiunea de referinta interna de 5V deci cere cel putin 6-7V pe alimentare. Pe cand montajul pe care l-am prezentat mai inainte functioneaza practic incepand chiar de la mai putin de 3V. 3V se obtin din dinamul pe care-l am, destul de repede, echivalentul unui mers repejor. Pentru 7V deja trebuie schimbate vreo cateva viteze. Ca feeling, LED-urile se aprind la viteza un pic mai mare decat becul cu incandescenta, dar se aprind mai tare. Cel mai important: LED-urile nu se simt in pedala. Nu am mers cu acest sistem inca, l-am testat doar "cu rotile-n sus". Fiindca am prevazut o filtrare de 20 mF (miliFarad) ma astept sa se comporte bine la variatii mari de viteza. La 3V consumul e de ~170mA, iar prin LED-uri trec ~14mA de la aproape 25V. Hm, randament de vreo 70% - cred ca e din cauza bobinei - n-am mai avut din aia din monitor si i-am pus una mai subtire facuta de mine. Mai multe teste de indata ce se mai incalzeste vremea. Errata pentru schema prezentata: - in montajul practic am folosit MC33063, in loc de MC34063 cum e figurat in schema (MC33063 are gama de temperatura mai potrivita) - U3, U4 si U5 nu exista. Acestea sunt de fapt porti ce fac parte din U2 (CD4093). @milet: Metrafo nu cred ca mai aduc decat in cantitati mari. Dar poti sa faci comanda la furnizorii lor, la TME, care intamplator cred sunt si sponsorii acestui forum. In catalogul lor online gasesti integratele astea pe la 2 lei bucata (fara TVA, fara transport). Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum