Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Instalatie electrica bicicleta 6V


milet

Postări Recomandate

Pai...nu prea are sens sa fac pe 12V,deoarece ideea ar fi sa alimentam led-uri,care merg la 3.5Volti...si apoi,ca sa modifici un dinam...e prea complicat....Deci trebuie sa gasim o schema electronica de pus intre dinam si un far cu led de putere care sa fie cat mai eficienta.Deci sa ilumineze(si sa avem constant 3.5V pe ledul de far) la fel de cand incepe dinamul sa debiteze..3.5V pana la limita lui maxima de 6Volti......Pentru asta ma gandeam la un stabilizator de tensiune cu un zenner de 3.7V si led-ul in serie cu ceva rezistenta de 10ohmi,DAR:in acest caz protejez led-ul in detrimentul randamentului,caci peste 3.7Volti,o sa pierd "putere" prin faptul ca o sa se incalzeasca stabilizatorul.Ei,in cazul acesta ar trebui sa intre in functiune si un PWM(impulsuri).....alte idei? scheme?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 65
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • milet

    20

  • deep-blue

    11

  • Blind

    6

  • heroes

    3

Top autori în acest subiect

Decat sa modifici dinamul mai bine faci un traf ridicator care sa-ti dubleze tensiunea si ai obtinut 12V. Nu trebuie sa fie prea mare, avand in vedere puterea mica a dinamului

Link spre comentariu

Salut. Cred ca am o idee mai nebuneasca, nu este testata dar cred ca teoretic functioneaza destul de bine: incearca sa redresezi tensiunea dinamului, o filtrezi si o stabilizezi in jurul valori de 1,5...3V si folosesti montajul(sau mai multe) demai jos:

Link spre comentariu

La 4.5 e mai simplu, pentru ca poate pune 3-4 acumulatori in serie.Intr-adevar, nu ai nevoie de 12V, te poti descurca si cu cei 5-6 pe care ii da dinamul, insa ai grija sa proiectezi sistemul in asa fel incat sa ai tensiunea optima si la turatii mici ale dinamului.

Link spre comentariu

Pai tocmai asta-i smecheria....oricum redresez tensiunea de la dinam si vreau sa am randament maxim fara sa ard ledul,sau sa se incalzeasca stabilizatorul.Luat separat detin: 1.Un PWM care il alimentez de la un acumulator de 6V/4Amperi si alimentez un LED la 3.5V(1W)pentru far bicicleta.Randamentul este super,caci este alimentat in impulsuri si nu se incalzeste,dar......daca cei 6Volti scad.....scade si iluminatul......2.Un stabilizator de tensiune cu un BD si un zenner de 3.7,care intercalat intre dinam(cu puntea redresoare) si far,merge super...dar....cand dinamul da peste 3.7Volti,se incalzeste BD-ul si deci...randament scazut!!!deci,ne-ar trebui un montaj care sa stie sa faca ambele chestii de mai sus!!!!!

Link spre comentariu

 

1.Un PWM care il alimentez de la un acumulator de 6V/4Amperi si alimentez un LED la 3.5V(1W)pentru far bicicleta.Randamentul este super,caci este alimentat in impulsuri si nu se incalzeste,dar......daca cei 6Volti scad.....scade si iluminatul......

 

Pai tocmai asta era ideea sa folosesti un stabilizator la tensiune mai mica, in jurul valorii de 2v, si montajul prezentat mai sus. totodata nu trebuie sa pedalezi nici foarte repede pt a obfine o tensiune mai mare.........cat despre randament......(incalzirea tranzistorului) nu cred ca este vro problema atita timp cat nu mai folosesti si acumulatorul. Adica te bazezi strict pe dinam, redresor+stabilizare.... si montajul de mai sus.
Link spre comentariu

Asa e,dar eu vreau sa folosesc si un acumulator de 6V/4A si LED de putere...nu stiu daca merge la montajul tau...o sa incerc...Led-ului asta ii trebuie 3.5-3.7Volti si consuma cam 0.35Amperi....este 1W....deci mai exact:3.4Volti si 0.28Amperi asa vreau sa-l alimentez,sa fi ok.Ma gandesc sa iau in calcul si eva cu releu..sa decupleze....mai vedem...Sper sa nu rada cineva de noi ca tot dezvoltam acest subiect care ...pare cam pueril!!!dar cred ca este destul de educativ !!!!!

Link spre comentariu

Inteleg ca vrei sa folosesti si acumulatorul de 6V dar aici intervine problema ta....... trebuie sa ii asiguri o tensiune cred de minim 5V penrtu a il mentine incarcat pe o perioada mai mare de timp, totodata este vorba si de randamentul stabilizatorului care fiind scazut nu o sa faca altceva decat sa te ajute sa consumi bateria mai repede............deci in momentul cand iesi seara la o plimbare de placere prin parc, o sa transformi placerea intr-o cursa de ciclism pentru a nu ramane me intuneric..... Scuze pt exprimare abia imi mai pot tine ochi deschisi. Mult succes cu proiectul tau.

Link spre comentariu

Am mers si merg mult noaptea. De la sosea pana la poteci de munte, offroad, etc.

In timp am constatat ca lumina pe bicicleta este VITALA! Mai ales cand esti in oras si trebuie sa fi vazut de soferi si pietoni.

 

Configuratia curenta a sistemului electric/electronic este:

Lumini fata:

Doua faruri normale la care am montat cate un led de 3w si un led de 5mm, 0.06w.

Posted ImagePosted ImagePosted ImagePosted ImagePosted ImagePosted Image

Spate:

Posted Image

 

Totul alimentat dintr-un pachet de 8 celule 18650 (serie/paralel 14.4V 4Ah):

Posted Image

Care serverste si la incarcatul telefonului mobil, cand e necesar.

 

Dinamul de 12V incarca (partial) acumulatorul, si il cuplez doar cand e de mers mult la vale sau chiar e nevoie.

 

Totul este controlat de pe ghidon, dintr-o cutiuta mica, de plastic, cu 2 comutatoare si un interupator fara retinere. Lumini de pozitie, 5 leduri rosii de 8mm in spate si 2 leduri albe de 5mm in fata de la un switch si luminile de forta din celalalt switch.

 

Dinamul este modificat, in sensul in care am decuplat capetele infasurarii statorului de la borne si carcasa si le-am legat de o punte.

La 30km/h dinamul asta de 10 lei pompeaza 300-400mA in acumulatori. Nu l-am cuplat la viteze mai mari ca sa-mi crut gumele.

 

Dpdv electric totul este la maximum de simplicitate.

Ar mai trebui un monitor al tensiunii pe acumulator, preferabil afisaj digital lcd :d

Un regulator de incarcare si protectie la pachetul de acumulatori.

Ar mai trebui si niste lumina, cam de 2-4 ori mai multa sa ma simt mai bine la ghidon.

Cei 400 lumeni de acum sunt ok pentru mers cu pana la 25-35km/h pe asfalt neiluminat, intre orase, dar nu apuc sa "bag a trei-a" pe offroad sau zone neasfaltate.

Lumina in spate e ok, vizibila si pe timp de zi in conditii de ploaie si ceata, dar daca ar fi de 2-4x mai multa nu s-ar supara nimeni, mai ales pe ceata.

 

Mai sunt si:

viewtopic.php?f=21&t=25463

viewtopic.php?f=209&t=37348

Si daca mi-e permis (ne fiind un vb similar) http://www.ciclism.ro/forums/f13/faruri ... mini-2692/

ce merita urmarite ;)

 

(@blind, daca nu-i ok ultimul link, stergem.)

 

Sal'tare!

 

edit: missing characters :d

Si iar edit:

http://www.youtube.com/watch?v=QIHQSdzI9S4

Link spre comentariu

Salut. Cred ca am o idee mai nebuneasca, nu este testata dar cred ca teoretic functioneaza destul de bine: incearca sa redresezi tensiunea dinamului, o filtrezi si o stabilizezi in jurul valori de 1,5...3V si folosesti montajul(sau mai multe) demai jos:

joule suckerul???schema aia e conceput? s? scoat? TOT curentul posibil dintr-o baterie, a?a c?, nu bag mâna în foc pentru asta, dar s? nu beleasc? dinamul, c? trage prea mult curent pe prea mult timp!!!...
Link spre comentariu

Atentie la incarcatorul pentru 18650 pe care il faci! (in caz ca incarci de la dinam). 18650 sunt acumulatori litiu-ion, nu agreaza supra-incarcarea si au nevoie de oprirea incarcarii in caz ca temperatura depaseste o anumita valoare prescrisa de fabricant (35...45 grade, parca atata era, vezi datasheet-ul acumulatorilor).Cat despre montajul ala cu sugativa de energie...nu recomand in cazul utilizarii acumulatorilor, este cunoscut faptul ca descarcarea dupa o anumita valoare a tensiunii iti transforma bunatatea de acumulatori in hrana pentru cosul de gunoi (stai...reciclare, ca toti suntem cu "verde" acum)In loc sa folosesti BD, poti utiliza un 2n3055, care e capabil sa degaje mai multa caldura. O alta optiune ar fi utilizarea in loc de zenner a unui stab monolitic de 5V, care duce lejer un amper (aceasta optiune este aplicabila practic doar daca ai peste 6-7V la borne, daca nu ma insel, altfel tensiunea la bornele acestuia este mai mica). La acesta daca ii pui si 2n3055, tensiunea iti scade la 4,3V (caderea de tensiune pe o jonctiune, 0.7V la siliciu)

Link spre comentariu

Incearca si cu 7805+2n3055 si cu zener+2n3055 si vezi ce solutie functioneaza mai bine. Oricata teorie am sta sa facem, in practica lucrurile nu stau mereu la fel. Avand in vedere pretul mic al unul 7805 iar un 2n3055 il poti recupera/imprumuta de la alte montaje, te sfatuiesc sa experimentezi si sa vezi ce se preteaza mai bine in practica.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări