Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Incarcator acumlator auto


criss

Postări Recomandate

Reglajul din TR1 nu e pentru curentul de incarcare, ci pentru pragul ce semnifica faptul ca bateria e incarcata. Deci cand tensiunea pe baterie atinge o anumita valoare, se deschide Q2 care va bloca comanda lui Q1.Apoi, atentie: schema nu e in curent continuu (mea culpa), ci in curent sinusoidal redresat (dupa punte avem succesiuni de bucati pozitive de sinusoida). Asta inseamna ca bateria se incarca de fapt la o valoare a curentului echivalenta cu valoarea efectiva ~0,7*ImaxSituatia cea mai "dezavantajoasa" (Imaxmax, da, 2 de "max") o ai cand bateria este descarcata. Asta doar daca admitem ca traful e suficient de teapan sa nu cada prea mult tensiunea pe el (ceea ce e de dorit, ca altfel se va supraincalzi sigur). In realitate, pe masura ce bateria se incarca, tensiunea pe ea creste, curentul de incarcare scade (sau macar are tendinta, nefiind fortat de vreo sursa de curent, cum e cazul in schema asta), ceea ce va conduce la "usurarea trafului, ca urmare caderea de tensiune pe infasurarea secundara si pe punte scade, ceea ce inseamna ca tensiunea pe faimoasa rezistenta de shunt e oarecum "stabilizata", ceea ce asigura un soi de constanta a curentului.Revenim la calcule.Cum bateria va salta destul de repede prin preajma valorii de 13V, luam valoarea asta in calcul.Determini curentul de incarcare, care e de regula intre C/20 si C/10, unde C este capacitatea bateriei. De exemplu pentru bateria ta de 55Ah, vorbim de ceva intre ~2,5 si 5A. Sa zicem 3A (valori mai mici inseamna timp de incarcare mai lung, valori mai mari duc la incalzirea bateriei si gazare).Masori tensiunea in gol de CURENT ALTERNATIV a secundarului trafului. Sa zicem ca este 17V si stim deja ca este vorba de valoarea efectiva. Scazi din ea caderea de tensiune pe punte luata din catalog, pentru curentul de incarcare. Sa zicem 2V.Raman 15V si restul fata de cei 13 de pe baterie, ghici unde sunt... Pe rezistenta! 2V pe 3A, rezulta 0,67 ohmi. Puterea?2V*3A=6W. Deci daca pui 2 rezistente de 0,33 ohmi la 5W in serie, te-ai scos.Calculul este exemplificativ. Va trebui sa inlocuiesti valorile cu cele din cazul tau concret.Iti recomand un curent de incarcare de 5A, dar doar daca te tine traful, altfel scazi curentul si vei astepta mai mult pana se incarca bateria.Pentru reglarea pragului fa dupa cum urmeaza (nu am tradus pagina aia, asa ca nu stiu exact ce recomanda baietii):- pune 1 becu de 24V in locul lui M1 (poti si cu unul de 12V, dar risti sa-l arzi)- pune catodul lui Q1 direct la masa (fara vreo baterie)- pune TR1 la minim (cursorul spre masa)- desfa capatul lui R2 dinspre catodul lui Q1 si pune-l la o sursa de tensiune variabila (max 15V)- alimenteaza sursa -> becul se va aprinde- regleaza sursa de tensiune pe 14,4V (nu mai mult, un pic mai putin nu strica)- modifica usurel TR1 pana cand becul se stingePoti reface de mai multe ori sa vezi daca ajungi la acelasi rezultat.Dincolo de barfele anterioare despre tiristoare, schema e, as spune, "artizanala", adica chipurile incearca sa fie smechera, insa in realitate e departe de a oferi o incarcare corecta a bateriilor acide cu plumb.Cauta pe net (vezi Battery University, dar nu numai) si o sa intelegi de ce. In fond, dincolo de a rezolva o nevoie anume, vrem sa mai si invatam ceva, nu-i asa? :)

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 146
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Dr.L

    20

  • mosfet

    15

  • criss

    15

  • Abram Burel

    12

Top autori în acest subiect

am dat de ea: http://www.batteryuniversity.com/ deseara am sa citesc.

 

am un traf mai mare ca cel de 3A se infoca ca naiba, acesta nu stiu cati A are dar are ca la 3.5A(14.xx V) a ramas rece.

 

Cartea pt acumlator nu o gasesc dar am gasit certificatul de garantie si in ea scrie ca se poate incarca rapid, adica nu 1/10 din curentul maxim debitat 55Ah in cazul meu vine 5A, dar pe mine nu ma intereseaza sa incarc rapid ci sa intretin bateria+daca bag 5A in bateria de motocicleta varza o fac (12V/12Ah....nu mai inteleg nimic cu ah....scrie 12Ah si 12A..iar pe bateria de masina 55Ah si parca 540A...nu sunt sigur).

 

uite o poza cu incarcatorul(tensiunea la iesire secundar este 16.2V)

[attachment=0]incarcator.JPG[/attachment]

Link spre comentariu

12A si 540A sunt curentii de scurt. Ei iti indica de fapt rezistenta interna a bateriei (12V/12A=1 ohm si 12V/540A~0,022 ohm). Cu cat curentul de scurt e mai mare, cu atat mai bine = randament mai bun, incalzire mai mica.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

practic,nu-i chiar asa,ca daca mai vrei sa si pornesti,trebuie sa mai ai ceva energe in acumulator si dupa 30min posibil sa nu mai ai cat ai nevoiesi dupa 1h,acumulatorul ar fi uscat de totcp

Link spre comentariu

salut! am si eu un acumulator monbat dynamic de 12 v. as dori sa fac un incarcator pentru el dar nu am niciun transformator de 12-18 V doar decat de 24 de v. am vazut ca marea majoritate a incarcatoarelor pentru o baterie de 12 v sunt facute cu trafouri de 12-18 v. ma poate ajuta si pe mine cu o schema care sa poata avea o alimentare mai mare? :sad11: :sad11:

Link spre comentariu

In schema asta pot folosi un multimetru - cel mai ieftin pe care-l gasesc - pe post de ampermetru? Trebuie neaparat sa fie cu ac sau merge si unul digital?Astea digitale rezista timp de 12h sau cat o fi nevoie, pe 3-4A?Gasisem intr-un magazin online un ampermetru de 10A la mai putin de 10 lei, dar nu-l au pe stoc, astea cu ac vad ca-s cam scumpe (prea scumpe pt a fi utilizate la asa ceva) chiar si aici pe forum, un multimetru ar fi cel mai la indemana, unul sub 20 de roni. Prin magazinele astea cu preturi unice am auzit ca s-ar mai gasi, stie cineva vreunul in Bucuresti care sa aiba?Un ampermetru cu ac de 50A poate fi convertit intr-unul de 5A?

Link spre comentariu

Multimetrele ieftine nu pot masura curenti mari timp indelungat.Dar poti pune o rezistenta de valoare mica, de exemplu 0,1 ohmi si masori tensiunea pe ea. Atentie la puterea rezistentei.Un ampermetru calibrat pentru un anumit curent maxim poate fi recalibrat pentru un altul, dar tot la o rezistenta ajungi.@ UltimateWCe capacitate (Ah) are bateria aia?

Link spre comentariu

Deci ca sa inlocuiesc ampermetrul din schema, pun o rezistenta de 0,1 ohmi (10-20W) sau e valabil calculul tau din primul post de pe pagina asta? Evident, inlocuiesc cu tensiunile mele, din secundarul trafului si de pe bornele bateriei, dar sunt foarte aproape de exemplul tau oricum, cam 17Vca in gol si vreo 13-14Vcc pe borne in timpul incarcarii.

Link spre comentariu

Asta inseamna ca il vei incarca cu 3-6A (1/20-1/10 din capacitatea care e de 60Ah). Sa presupunem ca e vorba de 5A care ar fi rezonabil. Pentru o tensiune medie pe baterie de 13V si presupunand ca la curentul asta traful cu redresor cu tot scoate 23V, inseamna ca vei avea de disipat circa 50W, ceea ce e o putere considerabila. Motiv pentru care o schema "liniara" e exclusa. Poti insa folosi o schema in "comutatie". In esenta trebuie sa cauti o schema de convertor dc/dc, de preferinta capabila sa debiteze curent. Nu vei gasi o schema de-a gata simpla si clara. Mai exista alternativa unui variator de tensiune alternativa montat in secundarul trafului, care sa "choppeze" sinusoida de acolo (functionarea e asemanatoare cu a variatoarelor pentru iluminat, poate chiar merge unul), rezultand o tensiune cu o valoare eficace mai mica ce poate fi ulterior redresata si care ar conduce la o tensiune medie echivalenta cu cea produsa de un dispozitiv cu traf mai mic.O sa mai caut pe net, poate dau peste ceva mai concret.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări