almarghi Postat Februarie 3, 2013 Partajează Postat Februarie 3, 2013 Nimeni nu a incercat sa faca o masina cu avans automat, asa ca propun eu o solutie. Abia astept sa vina primavara ca sa o fac si fizic. Deocamdata am facut doar partea electronica, pe care am si testat-o. In principiu, o roata cu fante da impulsuri unui motor pas cu pas care deplaseaza sarma. Am ales pas 1mm la surubul de avans si un motor de 1.8 grd/pas adica 200 pasi / tura. Astfel 1 pas al motorului inseamna 0.005mm. Am ales o roata cu fante pusa undeva pe la reductor, astfel incat la o tura a bobinei sa-mi dea 500 de impulsuri. Deci rezulta o deplasare a firului de 2.5mm.In schema exista un numatrator programabil din care se alege un numar cu care se divizeaza cele 500 de impulsuri, incat sa rezulte pasul dorit. de ex daca lasam toate impulsurile, pasul va fi de 2.5mm, daca alegem N=250, pasul va fi de 1.25mm, etc.Pe axul bobinei este o alta roata cu fante (am ales 30 de fante) ale carei impulsuri, divizate cu 30, incrementeaza/decrementeaza numaratorul de spire. Am ales mai multe fante, ca sa maresc precizia de numarare la schimbarea automata a sensului. Cateodata trebuie sa si desfasori sarma si se mai pierd impulsuri la schimbarea sensului. Reductorul va avea un raport destul de mare (1/50), ca nu e nicio graba.In schema exista si un schimbator de sens (cu un optocuplor) pentru avans, cu capete reglabile.Regulatorul de turatie al motorului are o mica reactie pozitiva, care mareste cuplul la turatii mici. Pe schema nu am figurat sursele de alimentare masina de bobinat.pdf numarator.pdf Link spre comentariu
mihaighe Postat Februarie 3, 2013 Partajează Postat Februarie 3, 2013 Nimeni nu a incercat sa faca o masina cu avans automat, asa ca propun eu o solutie.Alti au incercat si chiar au reusit ,priveste aici: http://www.ukcnc.info/forums/coilwinder.php Link spre comentariu
radusa Postat Februarie 3, 2013 Partajează Postat Februarie 3, 2013 Nimeni nu a incercat sa faca o masina cu avans automat, asa ca propun eu o solutie.Alti au incercat si chiar au reusit ,priveste aici: http://www.ukcnc.info/forums/coilwinder.php Sunt convins ca se refera la faptul ca nimeni pe acest forum, nu a incercat asta.Si recunosc ca astept de mult o astfel de initiativa. Ma cam plictisisem de cate variante de numaratoare sau antrenari cu manivela sau eventual motor s-au postat. Am cautat si eu netul pt astfel de masini facute in regim DIY, dar in general cam tot ce arata mai bine se vinde pe bani, exact ca in link-ul dat de 'mihaighe'.Am sa caut tot ce am gasit si salvat de pe net in legatura cu acest subiect si le voi posta aici. Am sa ma uit si pe varianta lui 'almarghi', si am sa vin cu eventuale propuneri de imbunatatire sau completare.Poate cu o colaborare, mai ales din partea celor care se pricep la programarea unui uC, sa ias ceva dragut. Link spre comentariu
almarghi Postat Februarie 4, 2013 Partajează Postat Februarie 4, 2013 Vorbeam de facut nu de cumparat si ma refeream la acest forum, nu la lumea intreaga. Masini de bobinat automate se fac de vreo 100 de ani. Link spre comentariu
mihaighe Postat Februarie 4, 2013 Partajează Postat Februarie 4, 2013 Am inteles eu ca despre forum este vorba si cand am postat linkul m-am gandit la solutia aleasa ca simplitate fara roti si curele (ca acestea te obliga la anumite rapoarte de reductie) si fara prea multa prelucrare mecanica .Tipul le face in garaj ca asa a inceput. Link spre comentariu
almarghi Postat Februarie 4, 2013 Partajează Postat Februarie 4, 2013 Am inteles eu ca despre forum este vorba si cand am postat linkul m-am gandit la solutia aleasa ca simplitate fara roti si curele (ca acestea te obliga la anumite rapoarte de reductie) si fara prea multa prelucrare mecanica .Tipul le face in garaj ca asa a inceput.E acelasi principiu. Nu ai de unde sa stii cate roti sunt in cutia neagra. Nu cred ca e un motor pas cu pas acolo, sau e unul FOARTE mare, deci scump. Altfel nu are cuplu si "scapa" pasi, mai ales la turatie mare. Eu am proiectat-o pe a mea dupa materialele pe care le am. Rotile cu curele nu au legatura decat cu bobinarea motorizata. Acolo se poate folosi orice fel de reductor. Am oscilat intre alegerea unui reductor cu roti dintate/curele dintate sau cu roata melcata. Am adoptat solutia prezentata, pentru ca roata melcata poate fi antrenata doar cu motor. E greu sa faci un reductor melcat care sa se poata decupla. Asa merge si cu manivela. Link spre comentariu
CIBY2 Postat Februarie 5, 2013 Partajează Postat Februarie 5, 2013 Pe site scrie despre motor de curent continuu, nu MPP.Raportul de demultiplicare nu este elocvent in acest caz atata timp cat la axul masinii se asigura cerintele necesare (cuplu, nr. de rotatii, etc) iar toate calculele pornesc de la nr. de rotatii al acestui ax. Aici cred ca s-ar preta foarte bine un motor de bormasina cu acumulatori, are si reductie si cuplu, ar fi usor de reglat turatia, si nu in ultimul rand, este usor de procurat si scapi de roti si curele, scumpe si greu de gasit. Pentru numarator, poate ar fi mai bine de folosit un microcontroler in locul numaratorului de 4 digiti ICM7217. Se pot implementa o multime de functii, numararea spirelor, in sus, pornind de la 0, sau in jos pornind de la nr. de spire necesar pana la 0, calculul pasului in functie de grosimea sarmei, nr. de pasi per rotatie, poate comanda si MPP-ul ce deplaseaza caruselul pentru pozitionarea sarmei, se poate opri automat la terminarea fiecarui strat pentru adaugarea izolatiei si poate afisa diferite informatii pe un display 2*16 sau 4*16. Candva, sunt vreo 20 de ani de atunci, ma batea si pe mine gandul sa fac o masina de genul celei prezentate de Almarghi, dar cu MMC-uri (CD-urile ce se gasesc acum pe piata), ca de microcontrolere nici nu auzisem. Concepusem schema, erau peste 30 de integrate si pentru actionarea caruselului trebuia folosit un motor de CC cu reductor in doua trepte si servo. Intre timp am renuntat la idee, am ratacit si schema, dar citind acest topic la inceputul lui mi-am adus aminte de ea, iar schema logica, gandita atunci a fi realizata hardware, poate fi transpusa usor intr-un soft pe microcontroler. Link spre comentariu
almarghi Postat Februarie 5, 2013 Partajează Postat Februarie 5, 2013 Aici cred ca s-ar preta foarte bine un motor de bormasina cu acumulatori, are si reductie si cuplu, ar fi usor de reglat turatia, si nu in ultimul rand, este usor de procurat si scapi de roti si curele, scumpe si greu de gasit. Din pacate are 2 dezavantaje: 1)nu ai unde sa pui traductorul cu fante - deci nu poti sa dai comod impulsuri pt. MPP si 2) are "joc" foarte mare, deci o roata cu fante pusa pe axul motorului poate genera erori de pozitie. Pentru numarator, poate ar fi mai bine de folosit un microcontroler in locul numaratorului de 4 digiti ICM7217. Se pot implementa o multime de functii, numararea spirelor, in sus, pornind de la 0, sau in jos pornind de la nr. de spire necesar pana la 0 Asta face si ICM7217 calculul pasului in functie de grosimea sarmei, nr. de pasi per rotatie, poate comanda si MPP-ul ce deplaseaza caruselul pentru pozitionarea sarmei, se poate opri automat la terminarea fiecarui strat pentru adaugarea izolatiei si poate afisa diferite informatii pe un display 2*16 sau 4*16. Aici exista avantaje evidente: schema mult mai simpla (1 integrat care face totul, in loc de 7), dar si dezavantajul softului. Din pacate la varsta mea nu mai pot invata inca o limba straina... In afara de asta, am toate piesele (electronica e si testata), la ce sa mai imi bat capul cu alta solutie? Link spre comentariu
CIBY2 Postat Februarie 5, 2013 Partajează Postat Februarie 5, 2013 OK!Era doar o idee!Limbi straine zici? Asteptam sa vedem lucrarea! Succes!Totusi, ce motor vei folosi pentru actionarea axului principal? Link spre comentariu
almarghi Postat Februarie 5, 2013 Partajează Postat Februarie 5, 2013 uite asta e motorul. 24V DC, aprox. 6000 rpm in gol la 20V Link spre comentariu
radusa Postat Februarie 10, 2013 Partajează Postat Februarie 10, 2013 Felicitari 'almarghi' pt realizare.Pt o schema care nu contine uC este o solutie f buna. Trebuie corelate (in alegerea componentelor) pasul axului filetat cu pasul mpp-ului si cu encoderul care da clock-ul pt mpp. Cred ca un ax cu 1mm pas este o alegere potrivita. Eu am unul cu 0.8 mm si cred ca este ceva mai dificil cu obtinerea clock-ului corect. In alegerea grosimii conductorului, trebuie sa avem posibilitatea sa mergem din sutime in sutime (0.01 mm). Bineintales ca o abordare cu uC aduce avantaje clare. Dar sa incercam intai sa schitam care ar fi necesitatile unei masini de bobinat.Ce trebuie sa aiba neaparat si ce ar putea fi obtional. 1. Antrenare motorizata a axului de bobinare- aici cred ca un motor de cc este mai potrivit decat un mpp. Se poate comanda in PWM si atunci avem si forta la turatii mici. - dar punand encoderul pe axul de bobinare, masina poate fi antrenata de orice tip de motor, in functie de componentele care le are fiecare prin casa. - pt motor de cc, unul cu reductor aduce avantaje1.b - obtional - posibilitatea de revers a motorului de antrenare, in cazul in care se doreste debobinarea unor spire. In acest caz trebuie ca si numaratorul sa aiba posibilitatea sa numere invers si avansul automat sa plece in directie opusa, pt a pastra pozitia corecta pe lungimea bobinei.2. Setarea grosimii conductorului (din sutime in sutime) pt avansul automat si corelarea vitezei avansului cu rotatia axului bobinei. 3. Intoarcerea automata a avansului la cap de rand.- se poate face cu microcontacte, fotocelule, etc sau din soft daca se foloseste un uC. 3.b - obtional, dar binevenit - incetinirea si oprirea masinii la cap de rand, pt a da posibilitatea sa punem folie de izolare intre fiecare strat. Cred ca destul de usor de implementat in soft de uC, dar cred ca se poate face si pe logica clasica prin montarea unor senzori auxiliari (pe langa cei de intoarcere) care sa comande incetinirea motorului principal cu o rata programabila, iar senzorul de capat sa nu dea intoarcere ci sa dea stop, repornirea facanduse de la un buton de start.4. Dispozitiv de tensionare al conductorului, reglabil in functie de grosimea sarmei, care sa asigure o bobinare stransa.- se poate face mecanic, prin diferite metode, chiar inainte ca sarma sa ajunga pe bobina (pus undeva pe carul avansului, pe traseul de ghidaj al sarmei). La acest sistem trebuie totusi avut grija, ca trebuie franata (usor) si bobina cu sarma noua pt a nu o lua inainte, mai ales la sistemele cu incetinire si oprire la cap de rand.- sau se mai poate face si cu un motor de cc pus pe axul bobinei cu sarma noua, care sa primeasca o tensiune (inversa fata de sensul de antrenare de catre ax) si care sa fie comandat de un balador (cu potentiometru) care sta undeva pe traseul sarmei si palpeaza permanent tensionarea.5. Numarator, independent sau in softul uC, cu posibilitate de revers automat in functie de miscarea axului principal. - daca nu folosim uC se poate folosi un numarator cu dublu display, unul pt numar de spire total si un al doilea pt numar de spire pe rand, amandoua cu posibilitate de presetare si cu iesire out. Din iesirea celui de numar spire/rand putem sa luam semnalul de oprire la cap de rand. - daca facem un numarator triplu, putem sa comandam din el chiar si startul reducerii vitezei. Numaratorul ar trebui sa lucreze cam asa:Display 1 - total spire - poate fi si fara presetare, dar bineintales cu reset. Display 2 - total spire/rand - neaparat cu presetare si iesire out, resetare la zero la atingerea numarului presetat si cu posibilitate de reset manual.Display 3 - nr spire la viteza setata - presetabil si cu reset comandat de numaratorul 2. Deci daca avem de bobinat mai multe randuri de 100 sp/rand, atunci numaratorul 2 va numara de la 0 la 100 si va da un impuls de iesire, iar numaratorul 3 va numara de la 0 la 80 (valoare presetata de exemplu) la care va da un impuls pe out, fara sa se reseteze (va ramane cu displayul pe 80). Resetul va veni de la numaratorul 2 cand acesta a ajuns la 100. Cam astea cred ca ar fi principalele conditii pt realizarea unei masini de bobinat in conditii DIY. Daca mai sunt obtiuni de imbunatatire, asteptam idei. Bineintales ca foarte multe din conditiile de mai sus se pot implementa relativ usor cu ajutorul unui uC. Aici trebuie sa-si spuna cuvantul cei experimentati cu programare. Din pacate nici eu nu ma pricep deloc la acest capitol. Si din punt de vedere mecanic lucrurile se pot face simplu sau complicat. Asteptam ideile celor care se pricep in mecanica, sa vina cu solutii simple dar fiabile. Nu ar fi rau ca un soft de uC sa poata fi adaptat (tot prin setari de soft) la diversele elemnte constructive folosite, asa incat fiecare sa aiba posibilitatea sa foloseasca ce are prin casa. Ma refer aici la setarea pasului la mpp, setarea pasului la axul filetat si setarea encoderului (pasi/tura).Daca sunt prea pretentios, imi cer scuze. Astept cu mult interes comentariile si ideile tuturor. PS In postarea urmatoare voi pune si cateva poze cu ce am gasit pe net, pt "inspiratie". Link spre comentariu
romicap Postat Februarie 10, 2013 Partajează Postat Februarie 10, 2013 http://i47.tinypic.com/2cfbptc.jpg Masinuta mea de bobinat....cred ca are 60 de ani si inca face treaba ! Link spre comentariu
radusa Postat Februarie 10, 2013 Partajează Postat Februarie 10, 2013 Am facut o arhiva cu toate informatiile care le am in legatura cu acest subiect. Am sters insa link-urile spre diversele pagini de net, avand in vedere ca nu s-ar fi putut deschide (au adresa hardului meu). Deci daca vreti la anumite poze sau fisiere sa stiti si de unde provin, imi spuneti si deschid eu link-ul si va dau adresa. Arhiva se poate descarca de aici: http://www.filehosting.org/file/details ... achine.rar si va ramane pe acolo cata vreme este descarcata. Daca nu se descarca timp de 30 zile, se sterge automat. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 10, 2013 Partajează Postat Februarie 10, 2013 O masina de bobinat actionata electric si cu comanda electronica sofisticata, este un exercitiu tehnic interesant in sine. Totusi, este suficient sa se rupa conductorul in timpul bobinarii si totul devine inutil. Mai sunt si alte cazuri de exceptie in practica bobinajului, pe care nu le mai amintesc, dar care sunt suficient de frecvente, astfel incat toata masinaria complicata sa nu se mai justifice. De aceea bobinatorii prefera masinile de bobinat manuale. Mecanismele de orientare a conductorului, sunt indispensabile doar in cazuri foarte speciale, cum ar fi bobinele de tip "fagure" ale radio-receptoarelor, care nici nu pot fi realizate in lipsa unui astfel de mecanism. Pentru bobinarea transformatoarelor sau a masinilor electrice de orice fel, este aproape intotdeauna de dorit un mecanism simplu, in care conductorul sa fie orientat cu mana. Bineinteles, ca toate aceste aprecieri sunt cu aplicatie specifica la activitatea unui amator, sau bobinator profesionist in servicii generale. Masinile de bobinat industriale fac exceptie si sunt necesare prin prisma inaltei lor productivitati. Ceea ce este absolut necesar, la o masina de bobinat este numaratorul, care este si mai comod daca este reversibil. Pentru cazurile in care se bobineaza un numar mare de spire (de ordinul miilor) este suficient sa se prevada un multiplicator de turatie la masina manuala, fie cu angrenaje, fie cu transmitere prin curele dintate. Eu am experimentat de-a lungul a aproape 40 de ani de interes in domeniu, diverse masini si mecanisme cu actionare electrica. Rand pe rand am renuntat la ele si am retinut doar clasica "manivela", care este cea mai utila in 99% dintre cazuri. Altminteri, asa cum spuneam nu am nimic impotriva celor care din pasiune pentru migaleala in sine experimenteaza tot felul de alte tipuri de masini de bobinat. Spor la mesterit! Link spre comentariu
almarghi Postat Februarie 10, 2013 Partajează Postat Februarie 10, 2013 Felicitari 'almarghi' pt realizare. multumesc Cred ca un ax cu 1mm pas este o alegere potrivita. Eu am unul cu 0.8 mm si cred ca este ceva mai dificil cu obtinerea clock-ului corect. In alegerea grosimii conductorului, trebuie sa avem posibilitatea sa mergem din sutime in sutime (0.01 mm). pentru pas de 1mm, si mpp cu1.8grd, obtii 0.005mm/pas, deci e OK ...cred ca un motor de cc este mai potrivit decat un mpp. Se poate comanda in PWM si atunci avem si forta la turatii mici. asa e. chiar am introdus o mica reactie pozitiva care creste cuplul la turatii mici punand encoderul pe axul de bobinare, masina poate fi antrenata de orice tip de motor, in functie de componentele care le are fiecare prin casa. asa am si facut. astfel se preteaza si la manivela. pt motor de cc, unul cu reductor aduce avantaje depinde de reductor. daca e melcat nu e bine. cateodata mai trebuie sa invarti bobina manual si la melc nu prea merge obtional - posibilitatea de revers a motorului de antrenare, in cazul in care se doreste debobinarea unor spire. In acest caz trebuie ca si numaratorul sa aiba posibilitatea sa numere invers si avansul automat sa plece in directie opusa, pt a pastra pozitia corecta pe lungimea bobinei. aici e la fel Setarea grosimii conductorului (din sutime in sutime) pt avansul automat si corelarea vitezei avansului cu rotatia axului bobinei. aici se poate din 5 in 5 microni Intoarcerea automata a avansului la cap de rand.- se poate face cu microcontacte, fotocelule, etc sau din soft daca se foloseste un uC. am folosit un singur optocuplor pentru asta. e mult mai precis decat un contact mecanic. obtional, dar binevenit - incetinirea si oprirea masinii la cap de rand, pt a da posibilitatea sa punem folie de izolare intre fiecare strat. Cred ca destul de usor de implementat in soft de uC, dar cred ca se poate face si pe logica clasica prin montarea unor senzori auxiliari (pe langa cei de intoarcere) care sa comande incetinirea motorului principal cu o rata programabila, iar senzorul de capat sa nu dea intoarcere ci sa dea stop, repornirea facanduse de la un buton de start. doar nu vrei sa o lasi sa bobineze singura?!?! doar esti acolo, nu? asta e mai greu de facut fara procesor decat tot restul electronicii... Dispozitiv de tensionare al conductorului, reglabil in functie de grosimea sarmei, care sa asigure o bobinare stransa.- se poate face mecanic, prin diferite metode, chiar inainte ca sarma sa ajunga pe bobina (pus undeva pe carul avansului, pe traseul de ghidaj al sarmei). La acest sistem trebuie totusi avut grija, ca trebuie franata (usor) si bobina cu sarma noua pt a nu o lua inainte, mai ales la sistemele cu incetinire si oprire la cap de rand. - sau se mai poate face si cu un motor de cc pus pe axul bobinei cu sarma noua, care sa primeasca o tensiune (inversa fata de sensul de antrenare de catre ax) si care sa fie comandat de un balador (cu potentiometru) care sta undeva pe traseul sarmei si palpeaza permanent tensionarea. vezi rotile verzi... Numarator, independent sau in softul uC, cu posibilitate de revers automat in functie de miscarea axului principal. - daca nu folosim uC se poate folosi un numarator cu dublu display, unul pt numar de spire total si un al doilea pt numar de spire pe rand, amandoua cu posibilitate de presetare si cu iesire out. Din iesirea celui de numar spire/rand putem sa luam semnalul de oprire la cap de rand. - daca facem un numarator triplu, putem sa comandam din el chiar si startul reducerii vitezei. Numaratorul ar trebui sa lucreze cam asa: Display 1 - total spire - poate fi si fara presetare, dar bineintales cu reset. Display 2 - total spire/rand - neaparat cu presetare si iesire out, resetare la zero la atingerea numarului presetat si cu posibilitate de reset manual. Display 3 - nr spire la viteza setata - presetabil si cu reset comandat de numaratorul 2. Deci daca avem de bobinat mai multe randuri de 100 sp/rand, atunci numaratorul 2 va numara de la 0 la 100 si va da un impuls de iesire, iar numaratorul 3 va numara de la 0 la 80 (valoare presetata de exemplu) la care va da un impuls pe out, fara sa se reseteze (va ramane cu displayul pe 80). Resetul va veni de la numaratorul 2 cand acesta a ajuns la 100. la mine nr. de spire ce trebuie puse si pasul se seteaza cu tumblere. singurele cifre "plimbatoare" sunt de la nr. de spire depuse (sau care au mai ramas de pus). ICM7217 da un impuls la "zero" sau atunci cand nr.curent a ajuns la nr. setat din tumblere Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum