Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator cu LM3886


Postări Recomandate

Suprareglajele urate si oscilatiile din clip de pe dreptunghiular sunt din cauza condensatorului de pF de pe intrarile LM-ului. Asta ca invatatura de minte sa nu crezi tot ce scrie in foaia de catalog si sa testezi.

Suprareglajul acela genera o crestere de 6dB in jur de 100kHz. :))

 

LM-ul merge necompensat/filtrat la puteri mici si gain 27, dar la puteri si fr mari apar oscilatii urate.

Un filtru clasic pe intrare (e.g. 2.2k si 470p) cu f3 la 150kHz elimina orice problema de oscilatie. Poate fi lasat fara filtru daca SR-ul trebuie sa ramana maxim, adica 18-20V, cat timp semnalul de intrare va avea o banda care sa se incadreze in 300kHz f-3dB calculat fata de amplitudinea maxima de intrare.

Ideea e ca ampliful tot la fel de rapid ramane, doar intrarea e limitata, ca sa nu il dea peste cap.

 

Voi experimenta si cu o compensare pe reactie, sa vedem ce iese, dar inafara de o reducere a zgomotului (inexistent de altfel) nu prea are ce iesi.

Merge perfect , dar condesatorul ala dintre intrari trebuie inseriat cu o rezistenta , astfel incat constanta de timp sa fie aproximativ 160 KHZ .

Link spre comentariu

Eu inca nu ii vad un avantaj.

Rolul sau e sa pazeasca, dar de pazit nu are ce pazi. Iar de imbunatatit nu vad cum poate imbunatati din moment ce integratul e compensat intern definitiv.

Plus ca RC-ul ala de 160kHz e influentat si de rezistentele din jur, deci nu cred ca se calculeaza asa simplu. Voi incerca sa vad ce iese.

Poate imi explica cineva.

 

Mai bine limitez banda semnalului de intrare asa incat de la tensiunea in care ar intra in clip in banda audio, filtrul sa o reduca cu mai bine de 6dB la 300kHz. In felul asta nu are ce pati, in sensul ca daca utilizatorul insista, ampliful intra in clip in banda audio asa ca nu ne mai pasa de eventualele mizerii de la 300kHz, din moment ce avem probleme mai mari.

 

Ca sursa am un traf de 250VA si 22mii uF pe o ramura. Nu ma intereseaza dar daca e sa ii dai 4ohmi 45grade incepe sa comenteze la alimentari mari.

Din acest motiv vreau sa raman la vreo +-23V in sarcina.

Ca deobicei e un proiect care se lungeste. Estimam vreo 4 ore de mesterit, dar cum am mania reglajelor, greu o scot la capat.

 

N-am zis, partea de intrare e pasiva, potentiometru apoi amplifurile. Nu am separare cu AO, dar am ales valorile asa incat variatia in functie de pozitia pot-ului sa fie aprox egala intre canalul inversor si neinversor.

Schema e gresita valoric, dar probabil nu e de interes, din moment nimeni nu zice nimic. :)

 

Later edit: Condensatorul ala incurca lucrurile pe intrarea negativa. Fie legat dintre - si masa fie intre minus si plus. Incercasem azi sa compensez inversorul, adica dupa Rin sa pun 100pF la masa. L-au luat dracii, ca in pozele de mai sus. Asa ca am adaugat inaintea amplifului o celula de filtrare si am scazut gain-ul neinversorului, ca sa egalez situatia.

Am incercat si cu RC, dar tot aia e. Pana la urma si inainte tot RC avea. In+ e legat la masa prin 1k, deci practic aveam deja un RC acolo. Rezultatele se vad mai sus.

L-am mai chinuit si cu alte semnale, duce orice, doar sa nu ii dai clip.

 

Cam atat pe azi.

 

Mai am de facut ultimele verificari, poate pe sfarsitul saptamanii il termin. Am avut altele pe cap si nu imi permit sa mesteresc.

Rezultatele cu ampliful fara C intre In+ si In-.

 

Clipul si semnalul dreptunghiular arata frumos, fara oscilatii.

Clip, ambele canale. Sonda e 1:10 pe A.

Posted Image

 

dr la 100k, fara filtru:

Posted Image

dr la ~3k filtru trece jos la ~120kHz

Posted Image

 

dr la ~30kHz filtru trece jos la ~120kHz

Posted Image

 

Se observa (pe lupa de timp la ultimele 2) cum fronturile raman identice (amplitudine, panta, forma) chiar daca frecventa se schimba!

Evident ca privite fara lupa de timp dreptunghiul arata mai dreptunghi la fr joase, dar la fel de bine si marea arata plana vazuta din avion. Cand te apropii incepi sa vezi valurile.

Dar asta nu inseamna ca valurile dispar in timp ce avioanele zboara.

 

Totodata se observa efectul filtrului trece jos (RC 1k si 100pf (parca)) vazut in domeniul timp. Panta practic reprezinta incarcarea unui condensator prin rezistenta de la intrare.

In prima poza, cea la 100kHz filtrul lipseste. Panta e data de compensarea interna, C miller, care e incarcat de sursa de curent din diferential.

Se observa ca panta e aproape dreapta si nu logaritmica asa cum e in pozele cu filtrul activat.

Totodata se vede cum pantele raman aceleasi, chiar daca frecventa se schimba, ceea ce e normal.

 

Stiu ca pt unii acestea sunt banalitati, dar daca tot am pus poze, macar sa le si explic.

 

Limitare urata la fr mare ~150kHz:

Posted Image

Ramane partea negativa agatata si nu isi poate reveni in timp util. Semnalul e total asimetric, linia de 0V fiind undeva aproape de palierele verticale.

Evident in functionarea normala asta nu se intampla decat daca o cauti cu lumanarea.

 

Rezistenta de 7.3R pe care am facute testele.

Posted Image

Nu ii pot masura inductanta, e prea mica pt puntea de masura. Practic sunt niste sarme de constantan trase prin teaca, 10 bucati in paralel.

 

Nu se pune problema variatiei cu temperatura.

Am incalzit-o mai demult cu 1kW (100C parca), dar variatia e neglijabila.

Se mai vad in poze rezistentele de 1ohm bobinate, dar nu recomand rezistente in acel format pt teste in frecventa mare.

Ca si structura sunt bobinate cu platbanda de 5mm si cu 2mm distanta intre spire. Au cam 2.5uH, ceea ce le face inutile pentru teste la raspuns dreptunghiular pt amplifuri cu banda mai larga de 20kHz. Ajunge sa le calculam impedanta la 100kHz si sa vedem de ce.

Evident sunt bune pt sinus la fr din banda audio. 

 

Va rog nu comentati de scule, ce mesteresc e in atelierul unui vecin cu o vasta experienta in electronica, atat in tara cat si in strainatate, la firme de profil. Oricum nu sculele conteaza ci felul in care lucrezi cu ele.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Ultimele noutati: (poze mai tarziu)

Masele de semnal nu merita duse prin cablu separat la punctul central de masa. Zgomotul e sensibil mai mare. Am incercat si cablu+10R, dar tot la fel e. Pt solutia finala a fost cea care am ales-o acum 6 ani, masele de semnal unite si legate la cea de putere prin 10ohmi. Pe celalat modul am dus fiecare masa de pe fiecare canal separat prin 10ohmi la punctul central. Zgomotul e un pic mai mic si diafonia mai mica, dar dupa parerea mea nu merita asa complicatie.

Condul de mute se poate pune la oricare dintre mase, semnal sau putere, nu are vreo influenta.

 

Voi pune poze pe seara. Ca si teste i-am dat punte pe 7.3ohmi si cealalta punte pe 6.5ohmi. Tensiunea la iesire a fost de 65Vvv, deci cam 70W pe 8ohmi, iar sursa scade la +-20V.

Pe un canal in 7.3ohmi tensiunea e ceva mai mare, 39Vvv ~22W/8ohmi. Pierde cam mult integratul la curenti mari, oarecum normal din moment ce in schema interna are trecuti 0.45ohmi ca rezistente de emitor.

Valorile din schema nu sunt cele actualte, le-am lasat voit gresite din moment ce nu e interes, dar in realitate canalele sunt imperecheate ca si gain si ca impedante.

 

Legat de chestii urechiometrice, treaba cu raspunsul prost la dreptunghiular se simte usor in sunet, pe melodii cu multe inalte. Daca pui acel cond intre + si - care mie imi strica raspunsul la dreptunghiular (postul 499) inaltele devin usor mai sasaite. Am incercat pe niste tw moi de casa, posibil ca pe niste drivere de spl mare fenomenul sa fie mai pregnant.

 

Proiectul a luat o pauza. PRea mult timp imi consuma. Mai ramane doar sa ii fac o fata decenta la carcasa si sa bobinez traful pana la +-27V in gol. Probabil voi pune si niste snubere. Momentan daca trag firele peste traf/conzi curentii de incarcare se aud in tweetere. Incet, dar se aud!

 

Pozele: sonda 1:10, baza timp a lupei e de 1us, amplitudinea 1V/div, deci SR-ul e usor de calculat.

 

Ca si concluzie, ampliful asta nu trebuie sa se apropie de clip ca sa mearga bine.

In punte e mai mofturos, fiind 2 canale naravase puse la un loc.

Probabil ar fi mers mai bine cu un AO inversor.

Sau pt audiofili un AO buffer, apoi inversor, urmat de lm in configuratie inversoare cu doar un singur condensator de 4.7u in calea semnalului. :)

Daca AO-ul e un lme se pot folosi impedante reduse gen 22k, pt zgomot minim.

Dar asta e mult peste ce am avut de gand cu acest proiect.

 

Canalul Neinversor:

Clip

Posted Image

Sr+

Posted Image

Sr-

Posted Image

 

Inversor:

Clip

Posted Image

Sr+

Posted Image

Sr-

Posted Image

Puntea:

Nivel maxim

Posted Image

Clip

Posted Image

Clip cu DR

Posted Image

300kHz DR

Posted Image

Clip urat 300kHz cu "agatare". Semnalul de intrare marit la 2V, la 1kHz ar fi intrat in clip puternic.

Posted Image

Sr+

Posted Image

Sr-

Posted Image

Comutatie Clip+ Clip-

Posted Image

 

Zgomotul - din pacate carcasa potentiometrului nu era legata la masa si prindea zgomot din "aer" si de la sursa. Masuratoarea nu e prea releventa din acest motiv.

Se simte la ureche diferenta. Voi repeta masuratoarea cu proxima ocazie.

Posted Image

Link spre comentariu

De fapt cred ca retrag afirmatia respectiva.

Inca nu am terminat de optimizat zgomotul. Adica abia se aude cu intrarea in aer si cu urechea lipita de tw. Cu intrarea la masa e mut, iar la mine in casa e f liniste.

Tw pe care am facut testul sunt pct300, trase in jos la aprox 90dB fiind integrate in boxa.

Zgomotul e o paraiala usoara, deci clar e ceva care intra prin cabluri, dar fiind asa de jos ca nivel, va ramane sa il rezolv la urmatoarea iteratie.

Apoi poate se va observa diferenta, dar va fi infima. Pana la urma un condensator care se incarca/descarca prin 15k nu poate face multe.

 

Mai am de lucru la decuplarea locala, dar momentan conzii de 47uF (parca) isi fac bine treaba. Am pus peste ei 100nF ceramici, nici o diferenta, cu semnal dreptunghiular, in sarcina.

Link spre comentariu

Eu am cam incheiat proiectul. Ce urmeaza sunt optimizari.

Am investit mai mult timp decat vroiam initial pt un amarat de amplificator cu circuite integrate.

 

Daca ai sugestii legate de cablaj spune-le, sa il modific pe actualul si sa il reuploadez. Eu inafara de masa de semnal nu am adus alte modificari.

Decuplarile asa erau gandite sa fie lipite direct pe picioare. In rest eu zic ca am cam respectat regulile.

Link spre comentariu

uai, ce va mai place off topicul.

Va rog sa discutati in alta parte despre cablaje. http://www.elforum.info/topic/100252-realizare-pcb/

Aici e off topic. Nu e normal ca pt un om care vrea sa afle despre lm3886 sa treaca prin pagini de cablaje, tonere, sarmale sau manivele.

 

In alta ordine de idei, zgomotul raportat intra pe cablul de semnal. Am indepartat modulele de sursa si linistea e aproape totala, ramane doar un fasait daca tii urechea lipita de tw. Cu alte cuvinte cablajul e bun, iar legaturile nu contin bucle de masa nasoale.

Dupa cum am scris, conexiunea e simpla, masa de semnal merge prin 10ohmi la masa de putere de pe cablaj, iar de acolo pleaca cu un fir gros la masa centrala, de langa condensatori. Masa iesirii se leaga direct la masa centrala. Practic e solutia clasica.

 

DAca voi ecrana vreodata sursa voi posta rezultatele.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Incep si eu un proiect mic cu 3886.

Am traf toroidal rebobinat de mine care are 2x27v 4A si vreo 250w. 2 kituri micute XY +condensatori de filtraj saraci de 2200...care urmeaza sa ii schimb...cand voi avea timp.

Kiturile rezista foarte bine si se incing putin la 2X37cc pe 8 ohmi.

Traful arata ca o guma turbo si asa va ramane,kiturile sunt prinse provizoriu pe un radiator de Braun cev-520..pentru ca nu am dat gaurile unde trebuie si am prins doar de proba.

Va fi un amplif fara corectii ...iar pe panoul frontal va avea decat volum pe mijloc si buton de power.

Arata ca o mare balarie ...dar voi revenii cu povesti mai bune.

Se mai poate improviza ceva la aceste kituri pentru un sunet mai bun?

Voi inlocui condensatorul polarizat de pe intrare cu unul nepolarizat....dar in rest ce mai pot schimba?

Condensatorii ma gandeam sa ii schimb si sa pun ceva mai bun decat cei HY ...care sunt acum.

Traful arata asa: Posted Image

Posted Image
 
Si acum asa:Posted Image
Posted Image
Carcasa,radiatorul si kiturile: Posted Image
 
Posted Image
 
Posted Image
Posted Image
 
Posted Image
 
Posted Image
Vreau ca aspectul final sa arate macar 70% ca asta : Posted Image
 
Posted Image
 
Posted Image
Editat de dj_bryz
Link spre comentariu

Vad ca pana la urma tot la Lm3886 ai ramas .

Mi se pare cam mare cutia , mai ales ca nu o sa ai nimic altceva in interior.

Sunt sigur ca mai scade din tensiunea de alimentare in sarcina.

Rezista pentru ca integratele sunt originale.

Ai pm.

Succes,

Vei ca nu poti primi mesaje .

Vroiam sa iti spun ca am eu conzi.

Editat de flores72
Link spre comentariu

Zal...ce pot spune....culoarea imi place si mie mult si este ceva special.

Legat de conzii astia de 2200 ..sa sti ca sunt de pe iesirea etajului final de la braun....si tot ascult cu ei de 1 saptamana ..chiar la maxim fara sa se sugrume sunetul.

Nu am avut altii si am zis sa incerc asa...si functioneaza totul bine doar ca pana nu pun unii mai ok...nu imi pot da seama daca acum este mai anemic basul sau nu....oricum suna foarte ok.

Semnalul de intrare de la laptop este mai mare decat la tableta cu care am mai facut test.

Ciudat este ca tableta opreste automat piesa cand urc cu volumul peste 70%...si nu stiu de ce...ca la casti nu face asa.(vonino onyx z)

In legatura cu aspectul de rotel...nu stiu cum voi face ..cu taiatul..ca este din tabla.

Inca ma gandesc daca voi lasa totul pe simplu sau voi baga un display mic ...cu un chip care imi va da digital bas.medii.inalte...telecomandat sau nu.

Ramane sa mai vorbesc cu userul Ionut.remus care este de mare ajutor in treaba asta cu chip-urile.

 

Florin, cutia este foarte buna si nu este atat de mare cat se vede. Are 7cm inaltime x35x24. Radiatorul asta a intrat perfect in ea.Imi era frica , ca nu intra si ca trebuie sa tai din el..dar e ok.

Nu stiu de ce spui ca nu pot primi mesaje..ca merge totul bine.

Urc pana la tine... :rade:

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări