Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator cu LM3886


Postări Recomandate

Felicitari LECO , imi place cum exemplifici , scurt si la obiect cu demonstratie , nu bati cimpii ca altii, datorita tie si a cunostintelor tale am inteles ce si cum.Observ ca-ti dedici timpul studiului amplificatoarelor si-ti dai silinta sa faci o treaba cit mai bine si se vad rezultatele .PUTINI oameni pe acest forum care fac treaba gen Sorteh, Leco si inca citiva, restul spala varza si denatureaza subiectul sau dau sfaturi aiurea in loc sa ajute. Bravo baieti, sunteti buni ! ms si o zi buna! si spor la vinzare

Link spre comentariu

Leco, ca sa inchidem of-topicul pe care eu l-am deschis si il regret, ca poluam topicul - acei condensatori nu puteau fi pusi pe pcb din motive evidente - pcb-urile sunt 2 si sunt asezate vertical, langa radiatoare. Sunt doar 2 si nu 4 condensatori asa ca nu "ajungeau" la 2 placi, plus ca se vede clar ca sunt 2 borcane imense care nu se pot monta altfel decat in picioare, cu coliere solide.In al treilea rand rezistenta unei sarme - mai ales de acea sectiune este de cel putin 1000 de ori mai mica decat un traseu de cablaj de 70um de aceeasi lungime si latime de cca 5mm.Sarmele vin la o placa centrala si apoi la cablaje, avand lungimi aproximativ egale. ESR-ul respectivilor conzi este foarte mic, probabil in jur de 0,003ohmi (nu i-am putut masura, fac doar o analogie cu unii conzi similari la care exista pdf-uri).Acum, ca respectivul amplif ar fi putut fi realizat si altfel, respectand poate mai strict unele cerinte teoretice, este cu totul altceva, dar nu trebuie sa uitam interventia permanenta a cerintelor de economie (chiar si la acel nivel de pret) ...Pe de alta parte, M-6000 este amplificatorul care mie mi s-a parut ca suna cel mai bine din tot ce am avut ocazia sa ascult, asa ca, "gresit" sau nu, ramane [deocamdata] pe locul 1 in topul personal.LE - uite ca la la modelul urmator (in jos ca pret) te-au ascultat si au montat conzii rotiti cu 180 de grade :)

Link spre comentariu

Deci la realizarea redresarii si filtrajul acestui amplificator Accuphase, au zbircit-o

n-as crede si in plus imi este greu ca baietii de la Accuphase nu cunosc foarte bine teoria. Nu mai pun la socoteala ca ar fi existat fani din alte tabere (adica concurenta ca sa fim mai clari) care ar fi putut bate moneda pe aceasta "greseala". Noi stim un pic de teorie dar altii au SCRIS TEORIA deci nu cred ca putem sa "invatam" profesorii. Noi facem greseli mult mai mari si nici nu le observam mai ales ca nu stim TOATA TEORIA cum o stiu ei. Si ca sa fie si putin on topic se poate vedea cum acele "borcane" de condesatori nici macar nu au un condesator MKP cum se recomanda mai sus la bornele lor. Ar fi o a doua gaselnita nu? Sa cred ca ar fi ridicat asa mult costul amplificatorului un MKP pus pe fiecare "borcan"?

 

Eu zic ca este binevenita poza cu acele borcane pentru ca putem vedea cum la "case mai mari" anumite chestii nu sunt luate in seama mai ales ca la acel nivel orice plus infim este luat in consideratie. Este practic exemplul care arata ca punerea in plus a unor componente poate dauna. Bine trebuie sa fac si o precizare: nu prea avem noi in regim DIY acces la componente din gama celor care s-au folosit in cele doua amplificatoare. Unele "imbunatatiri" au aparut tocmai datorita calitatii mai scazute a unor piese la care lumea obisnuita are acces.

 

Deci eu consider ca nu este off-topic si ca pozele ar trebui sa ramana pentru a se vedea ca realitatea are multe fete. Si chiar se afla si raspunsul la intrebarea unui user de mai sus :

Deci de ce se folosesc conzi pina-n 10.000uF si multi ,cind am putea folosi cum folosesc eu 2 conzi de capacitate mare? Ce imbunatatire a sunetului aduc bateria de condensatori fata de 2 conzi de capacitate mare? lasind conzii ceati ptr audio, ma refer la conzi normali, vad in toate statiile profesionale si mai putin profesionale se folosesc multi conzi de 4700uF , 10.000uF cit si alte valori, cind ar putea pune 2 conzi de capacitate f mare, VREAU SA STIU DIFERENTA DINTRE ACESTE 2 MODALITATI DE FILTRARE.ms

sambala ar fi bine daca ai poze si cu fineturi din astea cu multe zerouri in coada unde se folosesc si mai multi condesatori legati in paralel.
Link spre comentariu

In linkul catre diyaudio pe care speram sa il cititi se demonstra (ridicand diagramele Nyquist ale polilor de rezonanta) ca plasarea de decuplari pe conzii mari mai mult strica decat ajuta. Solutia se dovedeste a fi decuplarea cat mai aproape de consumatorul de curent - adica pe etajul final.

Problema poate fi rezolvata si matematic dar numai cand se cunosc ESR si LCR ale electroliticilor, L-ul fiecarei sarme sau tip/dimensiune de traseu pt o fecventa data - sunt si cateva simulari acolo.

 

Iata inca un link, vedeti postul nr. 10 al lui Eva: http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... ost1566979

Link spre comentariu

Dupa cum a spus vlad, conteaza mult piesele. In loc de multi conzi de 10.000 se poate folosi unul tzapan cu performante mai bune. La fel si invers. Depinde la ce piese ai acces.Dupa cum spune shambala, decuplarea e destul de mofturoasa. Uite si tu ce trasee lungi sunt dupa cond. Ce mai conteaza un mkt pus direct pe condul gras cand efectul sau e mancat de sarma de conexiune?Plus ca s-ar putea sa formeze un circuit oscilant in zona 1-2MHz care sa inrautateasca lucrurile.Pe diyaudio era un subiect cu verificari practice ale acestui aspect. Concluzia simpla care se putea trage era ca cel mai bine e sa decuplezi cu un cond cu esr mic si un cond ceramic de oridnul a zeci -sute de pF. Fara valori mai mari ca iesea mai rau decat cu condul singur.ASta pt decuplari locale. Pt sursa e cu totul alta poveste.Vad ca itnre timp a postat shambala linkul. Din pacate gagica aia avea niste capturi de osciloscop, nu doar simulari, dar nu mai sunt disponibile.

Link spre comentariu

BCF, sincer sa fiu, m-as fi bucurat daca spuneai ca ai citit si ai inteles explicatiile din posturile lui Eva, Conrad, Magura, Elvee si ceilalti ingineri de top care s-au chinuit sa scrie acolo.

Ceea ce a explicat Leco este absolut elementar si banal, nu e nevoie de vreun forum pt a invata asta. Imi pare rau dar nu ai facut decat sa dovedesti ca - din pacate - Hpvictor avea dreptate.

 

Vedeti capturi de osciloscop in posturile nr 166 si 167 ale lui Elvee

Simulari ale diagramelor Bode in postul 10 al lui Eva in al doilea link (ultimul postat de mine).

Acest subiect era discutat - tot cu exemplificari capturi de osciloscop (MULTE) pe alt forum, nu mai dau de el.

Imediat ce il gasesc il postez.

 

LE - nu am gasit ce cautam dar e bun si asta. Vedeti posturile si oscilogramele lui Joseph K de aici (sunt vreo 3-4 pagini de urmarit): http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... ly-16.html

Link spre comentariu

Vlad, din start acel tip este GRESIT. PUNCT!Indiferent daca conductoarele folosite au rezistenta mare sau nu, la un amplificator ce are pretul acelui Accuphase si care SE RESPECTA, este O RUSINE.Daca stam sa luam grosimea traseului de 70uM, care ar fi fost intarit cu aliaj de lipit,, crede-ma ca este mult mai buna solutia, simpla si foarte eficienta, modificare de ESR infima, vezi desenul simplificat (fara nepolarizatii MKP desenati, si fara rezistentele de descarcare).Solutia de mai jos este singura cu cel mai bun aranjament, ESR , prindere, etc.Crede-ma, stiu ce vb, am facut sute si sute de alimentatoare pentru amplificatoare.Trebuie sa recunosti ca la chestia cu fire, au zbircit-o.Ma bucur insa ca la a 2-a versiune, au facut asa cum trebuie (vezi poza shambala).Oricum eu nu as da banii pe asa ceva, (scuza-mi antisnobismul).Daca ma apuc sa fiu si mai exigent, au zbircit-o de 2 ori, deoarece au ales ca punct de masa borna unul singur condensator, in acest caz ESR si ESL-ul circuitului fiind DECALIBRAT, daca ar fi ales punctul de masa la jumatatea traseului dintre cei 2 electrolitici, chiar si prin sirme, faceau doar 1 greseala...Uita-te atent la poza sa vezi cum au facut legatura celui de-al 2-lea condensator, si imi vei da dreptate.

Link spre comentariu

Leco, dupa ce am ascultat - pe indelete - M-6000 si eu m-am intrebat [retoric] daca as da sau nu banii pe el.

Pe P7100 nu i-as da, dar M-6000 suna atat de frumos incat ramane o tristete dupa ce trebuie sa il dai inapoi ...

Din pacate pretul pt 2 M-6000 este atat de mare, mai trebuie si un preu, un transport CD, un DAC, si celelalte "accesorii" - trece de 200.000 euro. Din pacate nu am acesti bani asa ca problema nu se pune. Singura solutie imi ramane cea diy :rade:

 

Aceste aparate sunt destinate unei piete de lux - ca si masinile scumpe, asa ca cei care dispun de banii respectivi nu fac o alegere proasta cu respectiva linie de la Accu.

 

 

Si inca ceva - ti-am explicat in alt post ca solutia cu firele este corecta, de fapt au facut exact ce vrei tu sa spui, doar ca nu pe cablaj ci cu fire.

Si e mai bine asa, pt ca rezistenta firelor ramane de cel putin 1000 de ori mai mica decat a unui cablaj.

Intarirea cablajului cu fludor este o alta legenda urbana - o slaba solutie.

Fludorul are rezistivitatea de cca 10 ori mai mare decat Cu, si chiar daca stratul depus este de 1mm, inseamna o imbunatatire a conductivitatii de max. 150 de ori - incomparabil cu solutia sarmei care asa cum am spus, la acel diametru este de cca 1000 de ori mai conductiva decat traseul de Cu.

Intarirea cablajelor cu fludor la aparatele industriale se facea in buna masura pt a creste rezistena mecanica (in special la vibratii si socuri termice) si mai putin pt a scadea R traseelor.

Pentru a scadea semnificativ rezistenta traseelor solutia corecta este lipirea peste acestea a unei trese de cupru.

 

 

LE - nu stiu de ce au ales ca borna de masa borna unui singur cond. Ramane sa aflu.

In general inginerii proiectanti de la Accu sunt foarte buni si nu prea fac greseli.

Daca au ales acea solutie eu prefer sa ma intreb de ce au facut-o, inainte de a ma apuca sa ii critic.

Link spre comentariu

Shambala, eu ma refer strict la raportul pret performanta, nu la clienti cu sau fara bani.

 

Ca sa revin la cea cu cablajul intarit, (scuze ca am omis sa specific insa nu am mai putut edita postul), am reparat odata un amplificator nebunie d-asta de mii de euro, al unui amic, (daca reusesc sa ma mai vad cu el, am sa-l intreb exact modelul, ca il are si acum) lucrat frumos, cu bipolari complementari, cite 4 perechi pentru 8 ohm/canal(exclusiv 8 ohm, asta am retinut) si cred ca vre-o 150W maxim, avea alimentare +/- 52Vcc, si culmea am gasit finali strapunsi, cum dracu nu stiu...

 

Sa revin, avea filtraje total independente cu trafuri cu tot pentru fiecare canal, tot cu suruburi direct pe PCB saibe din cupru aurit si grovere asemeni, si de la gaura de surub la fiecare electrolitic (4 buc erau), pleca ca niste raze de soare, de jur imprejur pe toata lungimea PCB,intaritura cu tresa din cupru, impletita si cositorita peste cablaj (facut de ei, din fabrica), nu aveam aparat foto pe vremea aia, e vb de cel putin 10 ani in urma.

 

Deci daca se vrea , se poate, macar tu sa recunosti ca la primul model la care ai pus poza, cel cu fie, au facut TIGANIE...

 

Mor pe o chestie, nu ca nu am eu bani sa-mi permit asa ceva , daca as fi avut bani, tot pe ceva DIY mergeam ca amplificare.

 

Am sa iau problema altfel.

 

In un apartament normal de bloc sau o casa mare (ca cine isi permite asa ceva , are si o casa pe masura), sa zicem ca poti reda frecventa de 20Hz la un nivel satisfacator de -10db fata de 100 sau 100Hz, sau poate chiar la -6 db, nu asta conteaza, deci frecventa poate fi redata si ascultata(simtita mai bine zis).

 

Ok, pe bass+subbass am explicat-o.

 

Trecem acum la partea superioara a frecventelor, 15-20Khz, unde la marea majoritate ceea ce este peste 16500-17000Hz , nu mai "stie urechea" ce se intimpla pt ca multi audiofili, odata cu urcarea in virsta(GENERALIZAT)nu mai aud acea frecventa.

 

Ok, deci presupunem ca un echipament acustic format din sursa de redare, programul muzical respectiv, preamplificare,amplificare si boxe, ar reda, corect, liniar la un spl suficient ,banda 20 Hz 20 Khz.

 

Este suficient?

 

Eu zic ca da.

 

Are sens sa dau 5 miliarde de lei, da MILIARDE, pe 2 boxe de casa care redau 30Hz-100000Hz? -10db la capete de banda ,si oare cu ce imi demonstreaza ei ca redau (acustic) acei 100000Hz?

 

Pacat ca nu mai stiu magazinul ca sa va pun linkul (magazin romanesc)...

 

Are sens sa dau 20000 sau 40000 euro pe o doza de pick-up , condenser-electret care reda aproape liniar 10Hz-100000Hz?

 

Pe nici un disc vinil, nu ai sa gasesti sunete mai sus de 20-22Khz pt ca NU ai cu ce sa le redai, ca instrument muzical (lasam armonicile deoparte), dar hai sa presupunem ca ai avea cu ce sa le redai si sa le inregistrezi pe disc vinil, CU CE LE AUZI?

 

Iti spun eu cu psihicul snob impacat de idee ca ai scule ce pot reda acea frecventa (teoretic), in rest VAX...

 

Repet nu vreau sa intru in polemici cu nimeni, am dat doar un exemplu...

 

Ar trebui sa ne trezim la realitate, din pacate,care este CRUDA, din tot lantul electroacustic, in care presupunem ca TOTUL ar fi perfect si am reda liniar 20Hz-20Khz sau 15Hz -100Khz, noi sintem cea mai "slaba componenta"...

 

Crud insa real.

Link spre comentariu

Leco vezi ca te inseli. Chiar in desenul tau de mai sus in care ai scris Corect nu prea este corect. Stii tu ceva legat de trasee scurte dar nu prea stii bine ce si cum, dovada este ca in ultimul desen deja ai pus patratelele rosu, albastru si negru gresit. Traseele trebuiesc sa fie scurte intre punte si condesatori (adica + si -) si intre priza mediana si armatura negativa a primului condesator din filtraj (adica masa). Tu stii ca trebuie sa existe o stea dar steaua cind este vorba de masa dar centrul stelei nu trebuie sa fie o intersesctie de trasee ci trebuie sa se afle pe armatura negativa a primului condesator din filtraj. Cauta pe net si ai sa gasesti exemple. Nu mai pun la socoteala ca in poza lui sambala se vede clar ca pe armatura are un surub (deci un contact foarte bun si acolo se intalnesc 4 fire, dintre care unul de la cealata armatura a celui de al doilea condesator). Deci orezarii au Steaua OK. Am vazut cablaje facute OK in care steaua avea ca centru armatura condesatorului dar aratau asimetric :rade: . Nu poti respecta si teoria si sa arate si simetric. Deci punctul negru din ultimul tau desen alegel sa fie pe armatura primului condesator din filtraj. Tu ai

facut sute si sute de alimentatoare pentru amplificatoare

dar la amplificatoare profesionale sau amplificatoare HI-FI si acolo cum spui tu este OK pentru ca asa cum s-a spus mai sus componentele sunt destul de "pacatoase". Nici daca faci cum se vede in poza lui sambala nu castigi ceva. Tu vezi ca in poza lui sambala nu s-a folosit o bucata de metal care sa uneasca cele doua armaturi si din mijlocul acelei bucati de metal cu surub sa plece si sa vina toate traseele de masa? O bucata de metal de 6-7 cm cred ca iti dai seama ca nu prea o poti masura cind vine vorba de rezistenta, chiar ar fi aratat mai ok, dar asa cum am spus, trebuie sa stii unde sa pui centrul stelei. De la o anumita calitate a pieselor incepe sa conteze. In final trebuie totusi sa spun ca solutia ta (cu exceptia faptului adaugat ca firul de la priza mediana de la traf spre masa trebuie si el sa fie cat mai scurt cu putinta) este arhisuficienta. Nu poti scoate mai mult nici cu, componente de doua ori mai scumpe. Doar ca trebuie sa stim bine teoria chiar daca nu avem bani sa o respectam :rade: . In amplificatoare profesionale se folosesc mai multe condesatoare in paralel din motive finaciare si de gabarit. Compromisul nu se simte deloc la ureche dupa parerea mea. Nici nu cred ca acele condesatoare sunt decuplate cu mkp-uri ca ar fi pierdere inutila de bani.
Link spre comentariu

Adrian, am desenat acolo Teoretic, din paint, cine stie despre ce este vorba, intelege.Nu am avut timp sa desenez in ultradetalii, imi pare rau.Un mic secret, nu mai conteaza atit de mult traseul, punte(pini) electrolitici, cit conteaza traseul electrolitici-etaj final, cu decuplarile corespunzatoare.Mai zic ca intre 2 blocuri de electrolotici de ex de 10000uFx2 pe ramura (2x10000uF dati ca exemplu), o dioda in conductie inseriata (de minim 20A ca sa nu se incalzeasca exesiv), suntata cu citeva sute de nanofarazi (de calitate) ar reduce ENORM, ultimul fir de zgomot de riplu al sursei de alimentare?Incearca sa vezi rezultate. se vor "pierde" 0.6-0.8V direct pe fiecare dioda si totodata zgomotul de riplu la consum mare!Daca vrei il poti gindi ca fiind un "stabilizator serie".Nu mai stau sa desenez ca nu are rost, cine a avut de inteles a inteles exact ce si cum.

Link spre comentariu

Mai Leco, frate, eu nu faceam apologia cumpararii acelor scule.Spuneam doar ca acel amplificator pe care l-am ascultat cateva saptamani, suna grozav de placut. Si ca dupa ce a plecat pur si simplu a ramas o tristete in loc. Atata tot.Cum vad cheltuirea miliardelor cei care le au este alta problema, pe care nici macar nu putem sa o 'mirosim". Pur si simplu trebuie sa fii in pozitia respectiva pt a putea judeca ...

Link spre comentariu

Sambala, m-am prins de idee, si nu am dreptul sa judec cum suna acea scula, eu doar sint mai exigent in detalii (in general).Ceea ce imi doresc mult, este sa imi pice pe miini o scula de gen, sa bag osciloscopul cu dummy load pe ea (doar pura curiozitate, fara fir de rautate sau ginduri ascunse) :freaza: .Culmea stii care este?Ca tot mai mare sau poate cea mai mare,este satisfactia cind ai ceva facut de tine, in regim DIY, si iti multumeste urechile, fie el amplif sau boxe, ori amindoua.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări