Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator cu LM3886


Postări Recomandate

., repet, NU ma pasioneaza etajele finale de putere sub 200W/8R, si cele cu integrate ca amplificator final.

 

Nu sint fan audiofilie sau de distorsiuni sub 0,5%, hai fie 0.05%, cit timp boxele au cel mai mare raport de distorsiuni, si oricit s-ar chinui ei sa le micsoreze, nu scad sub 5-3%.

 

Mai aduc in discutie si muzica ce apare, ma refer la cea actuala, ca suna ca un rahat, totul electronic, nexam crest factor, toate plat si aiurea?

 

Bine nu toate, insa marea majoritate.

 

Eu ascult muzica veche, cind se cinta cu intrumente, multe din matritele de pe care s-au scos CD-uri AAD sau ADD, erau pe benzi cromdioxid, trase pe viteze de 19 si 38cm/sec, cu DBX II ca sistem reducator de zgomot...

 

Ajungem acum sa ridicam LM-ul de care multi rideau, la rangul de suprem?

 

Eu unul nu am ris niciodata de seria LM, insa nu este de domeniul meu de interes.

 

Mi-am dat cu parerea despre acea oscilograma, nu ma intereseaza altceva.

Link spre comentariu

Eu cand scriu ceva scriu pentru cei care au cunostiintele necesare, practica si bunavointa sa priceapa.

 

Legat de distorsiuni de crossover oricine e in stare sa le elimine, solutia fiind simpla si la indemana tuturor. Se presupune ce orice om le rezolva inainte sa se apuce de masuratori.

La fel si distorsiunile de clip sau oscilatii parazite evidente. Ambele au o serie mare de armonici care sunt f evidente pe osciloscop. Daca cineva se prezinta cu asa ceva la masuratori e clar un amator si nu are ce cauta aici ci la sectiunea incepatorilor.

 

Dupa ce ai rezolvat aceste probleme nu mai ai ce sa observi pe osciloscop. Sinusul arata la fel de bine si la 0.00001% si la 1%.

Comentariile era la o fraza rostita la modul obsesiv : sinusoida perfecta.

 

Intelegerea si corelarea cu contextul face diferenta intre cineva care stie ce vorbeste si vrea sa colaboreze sau cineva care se baga aiurea in seama.

 

Ce am scris e fara legatura cu cineva anume, e doar pt exemplificare si un exemplu bun de urmat in intelegerea cu colegii de forum.

 

Iar concret, LEco te rog nu mai raspandi cifre din burta. Nu stiu ce boxe ai tu de 3-5% distorsiuni, dar la nivele normale de auditie, boxele rareori sar de 1%, iar cele bune stau chiar bine. Evident ca orice are o limita, si daca e sa ii dam la boxa pana cand conul flutura 2cm intr-o parte orice discutie despre distorsiuni nu-si mai are locul.

Sunt destule documentatii disponibile pe net, fie de boxe finale, fie difuzoare cu grafice de distorsiuni masurate. Veniti cu date concrete, nu cu legende urbane.

Plus ca hai sa o luam altfel, ce suna mai urat la ureche? O boxa mediocra, sau un amplif cu biasu reglat mult sub limita?

Cifrele alea nu spun prea multe.

Link spre comentariu

Eu am daca adun, sint cam 7Kw in boxe in casa, putere RMS.

 

De puteri nu mai vorbesc, insa ma folosesc de un Yamaha la 5x85W, la 15-35% din putere auditie normala sau film+ 1 amplif pentru InfraBass.

 

Si am si copil, si am si vecini.

 

Care este relevanta?

 

Fiecare asculta pe ce isi permite si pe ce ii pofteste inimioara

 

Sharky, un dif de bass PRO la P-nom are 5-10% distorsiuni.

 

iar distorsiunile de clipping (nu de clip) nu prea ai cu ce sa le elimini daca nu ai limiter in schema.

 

Nici un alt artificiu inafara de reducerea nivelului de intrare, nu te scapa de distorsiunile de clipping.

 

Cel mai bun limiter este cel bazat pe compararea semnalului de intrare cu cel de iesire, care atenueaza semnalul de intrare pina unde este ok.

 

Mai pun inca o data PDF- ul pentru cei ce nu l-au citit:

 

http://www.crownaudio.com/media/pdf/amps/iocpaper.pdf

 

 

 

Mai erau unele scheme cu niste diode inserate pe la prefinali si VAS, care la ajungerea in soft clipping, "desumfla sunetul", ca un balon, s-a renuntat la idee din fericire, la hard clipping era mai rau fara acele diode (limitare prematura a puterii de iesire).

 

In domeniu PRO  de putere mare sau foarte mare, distorsiunile de clipping sint acceptate in 1% cu limiterul actionat  (depinde mult de limiterul intern al amplifului), nu discutam de procesari exterioare, ci strict internal limiter.

 

Mai spun altceva, cind la noi marea majoritate au Alien sau nus ce firme ori filtre pe genunchi?

 

Hai sa ne limitam la oscilograma aia in care am incercuit cu rosu.

 

Sharky, la afirmatia pe care o faci referitor la distorsiuni se pare ca nu ai ascultat amplif in sub bias sa auzi cum gijiie la puterea de sub 1W.

 

Sint mult mai deranjante la putere mica, cind urechea nu este saturata de spl si cele mai deranjante sint acolo in pragul in care tranzistorii incep sa se deschida spre ok.

 

Nu stiu cita experienta practica ai tu cu amplificatoarele, (nu-ti contest partea cu teoria) insa crede-ma ca m-am jucat de mii de ori cu biasuri la fel si fel de amplifuri home, pro sau diy, si NU vorbesc calcule sau teorii, vorbesc despre practica.

 

Si nu, sinusoida nu mai arata bine la 1% thd.

 

Totusi ma bucur ca accepti si recunosti ca acea sinusoida nu este ok.

Link spre comentariu

Sharky, la afirmatia pe care o faci referitor la distorsiuni se pare ca nu ai ascultat amplif in sub bias sa auzi cum gijiie la puterea de sub 1W. Sint mult mai deranjante la putere mica, cind urechea nu este saturata de spl si cele mai deranjante sint acolo in pragul in care tranzistorii incep sa se deschida spre ok.

 

 

Leco, unde dai si unde crapa. Ai mari probleme in a intelege limba romana.

Nu inteleg unde am scris asta in mesajul meu de ai tras concluzia asta.

 

Dar ma rog, "se vede ca n-ai prea dat tu pe la scoala, si notiunea de bun simt iti este straina"

Eu cu astfel de oameni nu imi pierd vremea.

 

Iar in calitate de moderator iti sugerez pe cat se poate de serios sa iti moderezi tonul, cel putin la mine pe sectiune.

Link spre comentariu

Eu cand scriu ceva scriu pentru cei care au cunostiintele necesare, practica si bunavointa sa priceapa.

 

Legat de distorsiuni de crossover oricine e in stare sa le elimine, solutia fiind simpla si la indemana tuturor. Se presupune ce orice om le rezolva inainte sa se apuce de masuratori.

La fel si distorsiunile de clip sau oscilatii parazite evidente. Ambele au o serie mare de armonici care sunt f evidente pe osciloscop. Daca cineva se prezinta cu asa ceva la masuratori e clar un amator si nu are ce cauta aici ci la sectiunea incepatorilor.

 

Dupa ce ai rezolvat aceste probleme nu mai ai ce sa observi pe osciloscop. Sinusul arata la fel de bine si la 0.00001% si la 1%.

Comentariile era la o fraza rostita la modul obsesiv : sinusoida perfecta.

 

Intelegerea si corelarea cu contextul face diferenta intre cineva care stie ce vorbeste si vrea sa colaboreze sau cineva care se baga aiurea in seama.

 

Ce am scris e fara legatura cu cineva anume, e doar pt exemplificare si un exemplu bun de urmat in intelegerea cu colegii de forum.

 

Iar concret, LEco te rog nu mai raspandi cifre din burta. Nu stiu ce boxe ai tu de 3-5% distorsiuni, dar la nivele normale de auditie, boxele rareori sar de 1%, iar cele bune stau chiar bine. Evident ca orice are o limita, si daca e sa ii dam la boxa pana cand conul flutura 2cm intr-o parte orice discutie despre distorsiuni nu-si mai are locul.

Sunt destule documentatii disponibile pe net, fie de boxe finale, fie difuzoare cu grafice de distorsiuni masurate. Veniti cu date concrete, nu cu legende urbane.

Plus ca hai sa o luam altfel, ce suna mai urat la ureche? O boxa mediocra, sau un amplif cu biasu reglat mult sub limita?

Cifrele alea nu spun prea multe.

 

 

@Sharky, la asta m-am referit cind am spus ce am spus; poate am interpretat eu gresit sau poate ai inteles tu gresit ce am vrut sa evidentiez eu, insa nici gind de ton rautacios sau altceva, doar am incercat sa fiu mai detaliat la ce am bolduit in quote-ul de mai sus.

 

Facusem comparatia intre ce suna mai prost la ureche, o boxa proasta  sau amplificator in sub-bias...

 

@., se pare ca nici cu nu ai inteles cum trebuie, interventia mea.

 

Eu m-am legat strict de acea oscilograma, care banuiesc ca este de la iesirea acelui amplificator, fie el de casti, de putere, etc.

 

Daca acea sinusoida este luata de la iesire, cind la intrare s-a injectat semnal sinusoidal de 220kHz, este o sinusoida ce arata CLAR sub-bias.

 

Restul nu am ce sa comentez, pentru ca nu este treaba mea, ce sampling foloseste la convertoara AD-DA (daca foloseste), ce frecventa si topologie are acel smps, etc.

 

Am intervenit simplu pentru acea poza cu sinusoida, unde am incercuit distorsiunile de cross-over.

 

Aceleasi distorsiuni le poti(uteti) observa si la clasaH 2-3-4 step, explicate si detaliate aici in pagina 4:

 

http://www.crownaudio.com/media/pdf/amps/grbgpapr.pdf

 

Cel mai bine sa ne spuna Victor, ce este cu acele distorsiuni de acolo, daca tot a aruncat pastila.

Link spre comentariu

Pai parca Victor spunea ca oscilograma de jos este:

 

 

"Graficul de sus reprezinta calea de semnal, iar cel de jos intoarcerea reactiei de pe  bornele difuzorului, adica pe sarcina activa reala de 8 ohmi".

 

Uitindu-ma la schema patentata pentru SMPS, observ ca este foarte posibil ca acele oscilograme sa reprezinte masuratoarea unei parti din sursa respectiva, reprezentind forma de unda din primarul trafo, iar cea de jos, curentul  prin circuit, acele glitch-uri ce le-am definit ca fiind "crossover distortions" sint chiar DEADTIME-ul smps-ului.

 

Caz in care 100% sursa (push pull la configuratie) este resonant mode autosincronizata, soft switching, exact cu le-am facut eu pe ale mele, ZCS dar cu sync exterior si evident alta topologie.

 

QED!

 

Imi seamana destul de izbitor ca idee cu asta:

 

 

http://320volt.com/en/smps-guc-kaynagi-tasarim-programi-switchmode-power-stage-designer/

 

 

N-am citit mai aprofundat, deoarece titlul subiectului este referitor la LM3886, nu la surse rezonante, de aici poate si confuzia generata, sorry for that.

Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...

Am de gand sa reiau un vechi proiect inceput in vremea cand eram student. Am scos de la naftalina vechiul amplif facut atunci si ma bate gandul sa ii fac inca un canal.

E vorba de un lm in punte, punte care poate fi despartita pur si simplu, pentru a avea 2 canale. Evident, unul va trebui legat invers.

 

Ceva de genul, simplu si la obiect.

Momentan am un canal in punte, cu alimentarea actuala de +-23V merge ok pana in aprox 6ohmi, apoi intra protectia. SR aprox 20V/us, nu comenteaza in sarcini reactive atata timp cat nu intra protectia. Performantele sunt decente, zic eu, pt un amplif ieftin si simplu de pus la punct.

 

La primele teste cu al doilea modul iau si ap foto si trag niste poze. Momentan doar am scris ce am retinut.

Schema atasata/in link.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13402925/nu%20trebuie%20sterse/forum/lm3886/lm3886.pdf

Rezistentele de pe cel inversor sunt critice pt ca ampliful sa satureze simetric cand e pus in punte.

 

Cablaj cam asa:

Posted Image

 

Din pacate nu stiu cum sa fac in orcad sa imi arate atat traseele cat si componentele. Sper sa ajunge un printscreen.

Pinii 2 si 11 nu se lipesc.

Ce lipseste de pe cablaj sunt decuplarile locale puse chiar langa picioarele LM-ului. e.g.100uF electrolitici si compensarea pusa pe reactie, care se pune peste rezistenta de reactie.

Stiu ca e ciobanesc, asa le fac toate. :)

Ideea e sa iasa compact si sa am pe cat posibil fiecare curent mare rutat pe langa curentul de "retur", iar masa sa fie intr-o topologie stea, in care curentii de incarcare sa vina dintr-o parte, iar consumul sa se duca in cealalta.

Electroliticii de pe semnal sunt doar niste conectori, fiecare poate pune ce crede ca suna/arata mai bine.

 

Arhiva cu cablajul, legaturile si componentele.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13402925/nu%20trebuie%20sterse/forum/lm3886/3886.zip

Legaturile de pe top se fac cu sarme izolate, cablajul are un singur strat. Gauri de prindere nu am facut, sta bine in integrate, dar daca e musai, lasati si voi spatiu liber cat pt niste suruburi in planul de masa.

 

Ca impresii, ce sa zic, suna cam basos si cu multe inalte. Basul pare cam umflat, posibil sa nu fie in stare sa tina bine sub control scanspeak-urile.

(Proiectul a fost deja prezentat pe forum.)

lm3886.pdf

3886.zip

Link spre comentariu

Vad ca nimeni nu a observat greselile din schema, cablaj si dimensionare a pieselor.

Am impresia ca lumea e atrasa mai mult de poze, ce piese sunt folosite si evident cearta decat de electronica.

 

Update:

Niste teste pe traf de +-20V in sarcina (va urma sa ii mai pun niste spire) 7.4ohmi neinductiv, fara filtru trece jos pe intrare, sonda 1:10.

Punte:

Limita clip: 70Vvv - 80W/7.5R

Posted Image

 

Clip urat:

un canal

Posted Image

 

puntea:

si la 300kHz - banuiesc ca finalii nu pot comuta suficient de rapid, raman si agatati, mai intra protectiile, iese o harababura.

Posted Image

 

 

Comportament pe dreptunghiular:

Panta +

Posted Image

 

Panta -

Posted Image

 

 

 

Si de amuzament: semnal dreptunghiular la 300kHz (mult peste limite). Lupa de timp e oprita din motive evidente.

Posted Image

Posted Image

 

Sa mai aud numai povesti cu SR-ul care variaza cu frecventa in banda de lucru la etaje finale, fara protectii.  :rade:

 

Concluzia e clara, acest amplif nu trebuie sa intre in clip sau in protectie SOA ca murdareste oribil sunetul. Am simtit-o cu urechile mele, o vedeti si voi pe ecran.

In rest pt un integrat ieftin, isi face treaba.

 

Va urma mai pe larg, acum nu am timp. Voi mai umbla la compensare, in special pe varianta inversoare, unde ar trebui domolit.

Evident, e nevoie de un filtru trece jos pe intrare, nu e ok sa il lasam sa zburde liber.

Pana atunci, cam asa arata:

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Link spre comentariu

Suprareglajele urate si oscilatiile din clip de pe dreptunghiular sunt din cauza condensatorului de pF de pe intrarile LM-ului. Asta ca invatatura de minte sa nu crezi tot ce scrie in foaia de catalog si sa testezi.

Suprareglajul acela genera o crestere de 6dB in jur de 100kHz. :))

 

LM-ul merge necompensat/filtrat la puteri mici si gain 27, dar la puteri si fr mari apar oscilatii urate.

Un filtru clasic pe intrare (e.g. 2.2k si 470p) cu f3 la 150kHz elimina orice problema de oscilatie. Poate fi lasat fara filtru daca SR-ul trebuie sa ramana maxim, adica 18-20V, cat timp semnalul de intrare va avea o banda care sa se incadreze in 300kHz f-3dB calculat fata de amplitudinea maxima de intrare.

Ideea e ca ampliful tot la fel de rapid ramane, doar intrarea e limitata, ca sa nu il dea peste cap.

 

Voi experimenta si cu o compensare pe reactie, sa vedem ce iese, dar inafara de o reducere a zgomotului (inexistent de altfel) nu prea are ce iesi.

Link spre comentariu

Daca poti, incearca sa il pui pe sarcina mai mica - gen 4ohmi si vezi cum arata cand intra protectia.

Am testat un etaj simplu (fara punte) si la 3ohmi intra oribil protectia - este adevarat ca alim era +/-38,5V

Problema s-a rezolvat punand 2 LM in paralel (cu retea de echilibrare pe intrari).

Editat de shambala
Link spre comentariu

Ai sarit calul.

Testele sunt in punte pe 7.4R (constanti la puterea asta infima(80W) si neinductivi) iar alimentarea nu scade sub +-20V. E destul de aproape de ce vrei tu. Cam asta e limita. Eu o sa mai bobinezi pret de 3-5V pe traf.

Ramane sa vad maine cum merge fara compensarea scrisa in catalog, care se vede ce efecte nedorite are.

Link spre comentariu

Nu am sarit calul, asa avea boxele amicul la care era ampliful - 2 perechi de incinte,  8+6ohm legate in paralel (asa considera el ca suna cel mai bine) :tryre

(ampliful arata cam ca al tau - sau mai rau, fiind construit [deocamdata] in aer, asa ca nu se pune problema postarii de poze)

 

Interesanta treaba cu compensarea.  Bine de stiut.  O sa testez si eu.

Editat de shambala
Link spre comentariu

Ai sarit calul pt acest integrat. Indiferent de cum avea boxele amicul tau, integratul nu duce mai mult la tensiunea aia. Si in catalog e specificat.

Concluzii de la mici experimente de azi. Condensatorul ala nu are ce cauta intre intrari, strica treburile si nu aduce nici un beneficiu.

Ampliful nu trebuie sa intre in clip. Ceva din el se agata si tot raspunsul se strica. Cu cat mai abrupt semnalul cu atat mai mari distorsiunile.

Inclusiv trecerea prin zero e afectata puternic, se vede clar pe semnal dreptunghiular.

Compensarile RC puse peste R reactie in acest caz sunt frectie chiar daca tot felul de specialisti le recomanda, fara sa le incerce. Nu se pot face la plezneala, iar ce are facut intern e suficient de bun.

Am incercat cateva variante gen R mica C mare, apoi mic, apoi R mai mic, C mare si apoi iar mai mic. Ori nu se intampla nimic, ori apare oscilatia daca insisti, dar cel mai bun raspuns e fara!

Pana la urma nu-s prosti cei care l-au proiectat care l-au compensat intern.

 

E drept ca folosest gain de 27 pe inversor si 29.8 pe neinversor, deci am castigat ceva stabilitate, fata de amplificari mici gen 10-15.

Link spre comentariu

Si eu am facut multe teste si masuratori cu acest cip. Si eu am constatat ca acele compensari strica. Si eu folosesc cipul necompensat. De fapt si in schemele din ceva Application note nu sunt figurate compensarile. E totusi posibil ca in anumite situatii, cu anumite cablaje/realizari practice sa ajute.

Protectiile interne sunt foarte eficiente, am testat diverse situatii dure. Totusi am reusit sa ard un cip facind scurt intre iesire si V- parca. Limitarea aia urita care apare prima data pe alternanta egativa e o porcarie sinistra. Ma scoate din sarite (si la mine la fel arata). Totusi, la capitolul sunet, distorsiuni zgomot si putere sta foarte bine daca ai SURSA de alimentare. Am scos mai mult de 68W pe 8 Ohmi.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări