Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator cu LM3886


ratza

Postări Recomandate

Am terminat de curînd un amplificator cu LM3886 care se aude extraordinar. Pentru cei care vor s?-?i construiasc? unul, dau aici detalii despre leg?turile pe care le-am f?cut eu, pentru c? brumul ?i zgomotul sînt practic inexistente.

 

Sursa

Sursa e realizat? cu un toroidal de 400VA, siguran?? de 5A ?i dou? pun?i chineze?ti de 25A la care le-am pus condensatori de 47nF în paralel cu fiecare diod?. Am încercat ?i cu ei ?i f?r?, sunetul nu se modific? dar mi-a fost lene s?-i mai dezlipesc ?i i-am l?sat. Filtrajul const? în 6 condensatori Nichicon de 4700uF/35V, cîte 3 pe ramur?, decupla?i în RF cu condensatoare de 100nF. În paralel cu condensatorii de filtraj am montat cîte un rezistor de 2,2k pentru a-i desc?rca la oprire. Dup? redresare ?i filtraj am 30,5V care nu variaz? nici m?car la puterea maxim?, probabil datorit? tranformatorului supradimensionat. Masa este realizat? în stea, exact ca în imagine. Toate leg?turile dintre toroidal, pun?i, filtraj ?i amplificatoare sînt realizate cu riglete în ideea unui acces u?or în caz de interven?ie. Pozi?ia firelor ?i a pieselor este exact ca în imagine. La GND_1 am legat masele amplificatoarelor, iar la GND_2 am legat masele îe?irilor pentru difuzoare. Este foarte important ca masele difuzoarelor s? se ia în acest mod, dac? se iau de pe pl?ci brumul este foarte pronun?at.

[attachment=0]Filtraj.PNG[/attachment]

 

Amplificatorul

E realizat pe pl?cu?? de test pentru c? m? scute?te de g?urit, corodat ?i permite modific?ri ulterioare f?r? b?t?i de cap. ?tiu c? sînt lene?, dar a?a îmi place s? lucrez. Schema e cea de pe site-ul lui Rod Elliot, cu mici modific?ri. Condensatorii de pe ramuri sînt de 330uF/35V, iar cel de intrare de 2,2uF nepolarizat, polistiren. Am tot auzit c? pentru sunet bun rezistorul din reac?ie trebuie s? fie lipit cît mai aproape de terminalele integratui. Nu e chiar a?a. La mine distan?a dintre terminale ?i rezistor e de cca 10mm ?i nu am sim?it absolut nicio diferen?? cînd l-am mutat direct pe terminale. Condensatorii de 100nF de pe plac? sînt lipi?i lîng? cei de 330uF. Am încercat ?i cu ei lipi?i pe terminale ?i - din nou - nicio modificare în sunet. Integratele sînt montate direct pe radiator, f?r? izolator, folosind vaselin? termic? ca s? am transfer termic cît mai bun. Ideea era c? e mai simplu s? izolez radiatorul fa?? de ?asiu, îns? la mine nu mai e cazul, carcasa fiind realizat? din PAL. Pe pl?cu?e am 5 conexiuni: +Vcc, GND_1, -Vcc, OUT ?i IN. Borna de intrare e la aproximativ 20mm de restul mufelor. Dimensiunile radiatorului sînt de 130 x 65 x 25, 5mm baza ?i 8mm între aripioare.

 

Conexiunile

Intr?rile constau în patru mufe RCA ieftine (4 x 2), pe suport de plastic. Ini?ial am vrut s? le pun comutator pentru schimbarea sursei de semnal ?i am renun?at pe urm?, fiindc? de obicei schimb cablul de intrare. Toate intr?rile le-am legat împreun? cu sîrm? din cablu TV (sîrma groas? din mijloc). La fel, toate masele mufelor ?i de acolo la masa poten?iometrului. Poten?iometrul este de 2x22k logaritmic, rusesc, cump?rat de la zal. De la intr?rile mufelor am plecat cu cablu ecranat RF, tresa din sîrm? de cupru argintat. Asta am avut, asta am pus, m-am gîndit c? dac? merge în RF, e bun ?i la audio :smt003 Tresa am lipit-o tot la masa poten?iomentrului. De la cursor am plecat din nou cu acela?i tip de cablu legînd din nou tresa la masa poten?iomentrului, din care am plecat cu un fit li?at la masa de putere GND_1. Ca rezumat, masa poten?iometrului este masa stelat? a semnalului. Firele calde le-am lipit direct pe pl?cile amplificatoarelor. Foarte important este ca tresele s? fie legate doar la un cap?t, ?i anume la poten?iometru, altfel brumul este ca la el acas?. Carcasa poten?iometrului este legat? de asemenea în acest punct.

 

Realizînd masele în acest mod, brumul este inexistent, de?i cablul de alimentare la re?ea este paralel cu cablurile de semnal, întrerup?torul de re?ea este la 50mm de poten?iometru, mufele ?i poten?iometrul sînt la vreo 25...30mm de toridal, iar pl?cu?ele amplificatoarelor la doar 5mm (aproape lipite).

 

Carcasa

De?i ini?ial am vrut s? o fac din aluminiu, pîn? la urm? m-am gîndit s? o fac din PAL. Am cump?rat de la Baumax dou? pl?ci de PAL de 18mm din resturi ?i trei buc??i de HDF negru de 3mm. Cînd am ajuns acas? mi-am schimbat (a nu ?tiu cîta oar?) designul ?i va trebui s? iau alt HDF. Carcasa este foarte rigid? ?i aveam nevoie, deoarece toroidalul are 5kg. PAL-ul serve?te doar ca suport, în final va fi îmbr?cat în HDF negru, prins cu ?uruburi de alam?. Combina?ia este foarte reu?it? dpdv estetic.

 

Butonul de volum este tot home-made, dintr-un capac de STR8. Am t?iat din PAL-ul care mi-a r?mas un cilindru în care am dat dou? g?uri: una pentru axul poten?iometrului ?i una de 6mm în care am pus un LED ro?u care este aprins în momentul în care pornesc amplificatorul. Nu am înc? poze, dar voi face cîteva duminic?, trebuie s? plec din ora?.

Link spre comentariu

Nu ?tiu dac? devine mod? sau nu. La mine designul e mai ciudat, în sensul c? am pus integratele pe plac? în diagonal? ?i am rotunjit col?urile. Arat? ca ni?te romburi cu radiator.

Link spre comentariu

Cît s? v? ?in în suspans, a?a ar?ta cînd am pus prima dat? radiatorul.[attachment=3]Amp1.jpg[/attachment][attachment=2]Amp2.jpg[/attachment][attachment=1]Amp3.jpg[/attachment][attachment=0]Fata.jpg[/attachment]

Link spre comentariu

De unde ai luat LM-urile si cat au fost????Sunt originale???? :rolleyes: Ce incinte ai...originale sau home-made????LM-urile 1875 care scot doar 15-20 wati au aceeleasi performante ca un lm 3886 dar la putere mai mica..... ???

Link spre comentariu

oarecum.am observat o diferenta de slew rate, LM1875 are doar 8V/us, pe cand LM1876 are tipic 18, desi ar trebui sa contina doua LM1875...deci ar fi mai recomandabil LM1876.Bafta

Link spre comentariu

De unde ai luat LM-urile si cat au fost????Sunt originale???? :rolleyes: Ce incinte ai...originale sau home-made????LM-urile 1875 care scot doar 15-20 wati au aceeleasi performante ca un lm 3886 dar la putere mai mica..... ???

De la un magazin din Sibiu (Unitel pentru cei care stiu unde e) si dupa cum suna cred ca sint originale. A fost 20RON bucata. Incintele sint home made, VTP-uri cu PA-800K si DT-300 (cel cu WG mai mic). Si LM1875 e un integrat demn de numele Hi-Fi. Suna exact la fel ca LM3886, singura diferenta fiind puterea.
Link spre comentariu

nu au aceleasi performante .Seria ca LM 3886 fac parte din seria Overture (asa au numit ei seria aceasta mai deosebita)Ps:"vikingul38" decat sa faci cu lm-ul ala mic vezi ca am eu LM 4766T facuta deja o placuta , e cat o cutie de chibrite).Dai un Pm daca doresti .

Link spre comentariu

pe site, LM1875 este trecut in categoria Overture, desi in datasheet zice doar "20W Audio Power Amplifier", pe cand la LM1876 zice "Dual 20W Audio Power Amplifier with Mute and Standby Modes". Ma gandesc ca e posibil sa fie mai vechi datasheetul de la LM1875 si poate inca nu le dadusera numele. Iti atasez datasheeturile la cele doua. Daca le studiezi, o sa observi ca LM1875 e inferior lui LM1876, ultimul avand distorsiuni mult mai mici. Nu vad de ce nu ai folosi LM1876 in loc de 2 LM1875, poate doar pretul. vad ca LM1876 e putintel mai scump ca 2 LM1875. Bafta

Link spre comentariu

Trebuie urechi fine ca s? sesizezi diferen?ele dintre ele. Ale mele cel pu?in nu sînt chiar atît de fine ca s? fac diferen?? între 0,01 ?i 0,02% distorsiuni. De la 0,1% în jos nu mai fac nicio diferen??.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări