eugen2025 Postat Ianuarie 5 Partajează Postat Ianuarie 5 (editat) Am o baterie Rombat Cyclon 12 V, 55 Ah, cumpărată de vreo 2 ani - în perioada când se tot anunțau întreruperi de energie. Bateria a fost încărcată după cumpărare și folosită doar o dată pentru a porni mașina, a mers ok. Apoi a fost ținută la păstrare vreo 10 luni, la temperaturi mai mari de 7 grade, până când mi-am adus aminte de ea și îmi era frică să nu se fi sulfatat - avea 12,4 V la borne, așa că am încărcat-o după aceea periodic, lunar, fără a o folosi la ceva. Acum am dorit să o duc la țară pentru o stație CB, surpriza e că bateria a ținut stația în recepție (consum sub 0,5 A), aproximativ 10 ore în total, după care s-a descărcat, tensiunea ajungând la 12 V. Am încărcat-o din nou (se încarcă în 2-3 ore), tensiunea ajungând spre 16 V, moment în care am oprit încărcarea și iar am conectat stația, tot așa - s-a descărcat în 10 ore la consum de 0,5 A. Știu că bateriile auto nu sunt făcute pentru utilizare în acest mod, dar totuși are o capacitate foarte mică și nu mi se pare normal. Văzând că nivelul de electrolit era mic (totuși peste plăci), am adăugat puțină apă distilată, deși nu cred că trebuia. Am măsurat și densitatea electrolitului după încărcare și este aprox. 1,25 (variază între 1,24 - 1,26 în celule), iar tensiunea după încărcare e ok. Se mai poate face ceva, pentru a o putea utiliza măcar 30-40 ore la consum de 0,5 A? Ar trebui să schimb electrolitul cu altul cu densitate bună?... sau mai bine pe viitor să cumpăr altă baterie, eventual cu litiu? Editat Ianuarie 5 de eugen2025 aranjare text Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 6 Partajează Postat Ianuarie 6 Dacă bateria a ajuns la 12V după 10 ore nu se poate numi descărcată.Pe la 11V o poți considera descărcată.Trebuie evitată descărcarea sub 11V. Link spre comentariu
cimitavita Postat Ianuarie 6 Partajează Postat Ianuarie 6 (editat) O baterie cu acid de 55A se încarcă minim 10 ore cu 5,5A. Dacă nu era descărcată complet, se încarcă cu același curent până ce tensiunea pe ea ajunge la 14,7V. Dacă tensiunea a crescut peste 15V la încărcare într-un timp scurt, atunci bateria are probleme. Așa am eu niște baterii de 120A din care una care s-a descărcat prea mult și un element din ea s-a sulfatat și s-a distrus (s-a umflat puțin marginea bateriei în dreptul acelui element). La încărcare tensiunea pe acel element crește rapid peste 5V. În mod normal, tensiunea pe un element nu trebuie să crească peste 2,45V). Sulfatul de plumb care se formează la bateriile prea descărcate are volumul mai mare decât oxidul de plumb, așa că verifică pe marginea bateriei dacă plasticul carcasei nu prezintă mici deformări în dreptul unor elemenți sau dacă una din laterale nu este un pic umflată Editat Ianuarie 6 de cimitavita Link spre comentariu
franzm Postat Ianuarie 6 Partajează Postat Ianuarie 6 (editat) Acum 11 ore, eugen2025 a spus: Se mai poate face ceva, pentru a o putea utiliza măcar 30-40 ore la consum de 0,5 A? Ar trebui să schimb electrolitul cu altul cu densitate bună?... sau mai bine pe viitor să cumpăr altă baterie, eventual cu litiu? Bateriile de pornire auto sunt facute pentru a fi folosite, nu pentru a fi stocate. Daca vreti sa stocati o asemenea baterie, trebuie sa o încarcati complet, sa scurgeti electrolitul complet (eventual o clatiti cu apa distilata), o uscati si o puteti pastra (chiar câtiva ani). Electrolitul se pastreaza separat. Bateria dvs trebuie sa o readuceti la viata prin cicluri încarcare/descarcare, la un curent de descarcare de vreo 0,1C, pâna la tensiunea minima de descarcare 10,5V. Pe urma faceti rost (construiti) un încarcator, care sa porneasca încarcarea daca tensiunea scade sub 11V si sa se opreasca pe la 14,5V si-l lasati conectat permanent. PS: Exista dispozitive antisulfatare care provoaca periodic impulsuri de descarcare foarte scurte dar de intensitate mare. Pentru regimul de exploatare a bateriei cum îl doriti dvs, acesta ar fi perfect (pe lânga redresorul mentionat deja). Editat Ianuarie 6 de franzm Link spre comentariu
validae Postat Ianuarie 6 Partajează Postat Ianuarie 6 Pentru menținerea încărcată la 14,4V se găsesc încărcătoare deștepte pe la Lidl și Kauf...la circa 80Lei.Asigură decuplarea automată și repornirea sub 11V. Link spre comentariu
eugen2025 Postat Ianuarie 6 Autor Partajează Postat Ianuarie 6 Mulțumesc pentru răspunsuri. Nu eram sigur dacă o pot utiliza și sub tensiunea de 12 V, așa că de acum înainte o să o folosesc până când ajunge la 11 V. Totuși ce am găsit pe net nu sunt valori precise, probabil depinde de tipul constructiv al bateriei: aici scrie că nu trebuie descărcată sub 12 V (că atunci mai are 25% din capacitate), în alte locuri că se poate până la 10,5 V; în fișa de la Rombat scrie că tensiunea cu redresorul cuplat poate ajunge la 15,8 - 16,5 V, bineînteles la încărcarea pe mașină trebuie să fie maxim 14,4 V. O să o folosesc până la 11 V să văd cât ține, deși semne bune nu sunt, că tensiunea variază repede și la descărcare și la încărcare. Dacă văd că ține suficient până la 11 V, o să cumpăr și încărcător, dacă nu, mă orientez la o baterie cu litiu. Mă gândesc că i-am făcut mai rău că am pus apă distilată, a scăzut densitatea electrolitului. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum