Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Comutator încălzire auxiliara cu bujii


Qyu

Postări Recomandate

Salut.

Am un Peugeot 107, 2014, 1.0benz. La 0 grade, ma plimb prin oraș 20km și abia ajunge apa la 60grade.

Am o încălzire cu 4 bujii, recuperata de pe ceva masina.

Alternator 80A.

Am nevoie de un comutator, contra cost, care sa pornească când atigelul e sub 5 grade și sa oprească la 70grade. Termostatul deschide la 83.

Daca e prea mult 4 bujii, leg doar câte se poate.

Multumesc anticipat. 🙂 

 

Link spre comentariu

Nu inchide bine termostatul. Poate deschide la 83 dar si cand e inchis de fapt nu inchide bine. Motorasul ala se incalzeste in 5 min si stand pe loc.  Daca era diesel, te credeam, dar la benzina nu te chinui cu incalzire auxiliara. Mai ales ca pe vremea asta esti tentat la improvizatii. Daca vrei sa faci incalzire auxiliara, fa-o vara, ca sa poti trage sarmele cum trebuie si plasticele sunt moi, nu tari ca scandura. Va aduceti aminte iarna ca e frig, si dupa aia, uitati pana la frigul urmator. Nu comutator iti trebuie, iti trebuie un termostat electronic, care sa iti cupleze/decupleze elementele de incalzire in/din circuit. Plus cateva protectii, altfel, te trezesti ca dai foc la masina si nu stii de la ce ti se trage. Sfatul meu ca unul care am facut pe diesel incalzire auxiliara, este sa incerci sa scoti maxim de caldura din motoras si pe urma sa te gandesti daca asta e o solutie buna sau nu. Indiferent la ce concluzie ajungi, materializeaza vara ideea, nu iarna. Acum poti incepe cu banalul carton pus in fata radiatorului, sa vezi daca e o schimbare, si sa constati daca prin radiator pierzi, implicit prin termostat, sau motorul se raceste de la aerul care trece pe langa el.

Link spre comentariu

Furtunul de după termostat e rece pana la 83 grade, deci trmostatul e bun și nou pe deasupra.

Am instalație de gpl și aia răcește antigelul. În fine.

Dacă ma poți ajuta acum și vrei, ajută-mă.

Link spre comentariu

Apoi, Doru,

Masina e prima iarna la mine, deci nu puteam sa ma trezesc mai devreme.

Am unde sa lucrez la cald, deci o sa fie moi firele.

Mai rămâne sa vrei sa ma ajuți. Vrei? 🙂

 

Link spre comentariu

Ca parere personala, cred ca ar trebui sa descarci un manual de service de la Megane si sa vezi ce au facut acolo, inclusiv instalatie electrica, sigurante etc. Abia dupa asta vezi cum se potriveste la masina ta.

 

Link spre comentariu

Doar ca nu ma pricep la scheme electrice. De-asta întreb aici, sperând ca e cineva care știe și ma poate ajuta. 🙂 

Link spre comentariu
Acum 2 ore, Qyu a spus:

Am instalație de gpl

 

Eu vă recomand să nu faceți nici o intervenție la motor sau la orice componentă a mașinii.

Duceți mașina la o reprezentanță a mărcii. Acolo reparația va fi făcută de specialiști.

GPL-ul nu iartă !

Link spre comentariu
La 06.01.2025 la 15:59, Qyu a spus:

.

Am instalație de gpl și aia răcește antigelul. În fine.

 

Chiar așa, în fine. Noi trebuia să ghicim asta. Dacă spui că nu te pricepi la instalații electrice, în ce vrei să se materializeze ajutorul pe forum? Am zis deja, trebuie să lucrezi cu curenți de ordinul zecilor de amperi, trebuie respectate toate canoanele unei instalații electrice de forță. Cred ca un ajutor aici, în afară de cel de a apela la un serviciu de specialitate, nu cred ca e oportun. Cu riscul de a nu fi mulțumit, e mai bine să te ajute fizic cineva care știe ce face, decât online. 

Link spre comentariu

Doru, am nevoie de niște piese electronice și câteva sfaturi de montare, care sa comande un încălzitor pe bujii. Contracost.
Era un băiat, dar nu se mai ocupa, vindea asa ceva, blocul de bujii făcut la strung și instalația electrica făcută de el. Crezi ca a vândut doar la experți în electrica auto?

Dacă poți sa ma ajuți și vrei, fă-o, dar n-am nevoie să-mi tot spui ca nu se poate. Se poate.

 

Link spre comentariu
Citat

Am instalație de gpl și aia răcește antigelul

asta pentru ca e facuta anapoda, cand gazul trece din lichid in gazos evident ca se raceste (P*V/T=constant) si trebuie sa incazesti locul unde se intampla asta (cu sistemul de racire al motorului sau electric) - acolo trebuie pusa incalzire electrica termostatata nu pe circuitul de racire care o sa tina motorul rece mai mult timp si ECU o sa comande motorul in regim "la rece" (consum mai mare, poluare mai mare)

 

Nu-i mai simplu sa mergi pe benzina cat e vremea rece? 

Sutele alea de watti care le extragi din alternator oricum iti vin din puterea motorului (pe GPL) adica economia de GPL o s-o dai pe incalzire. (o parte din ea) si mai risti sa dai foc la masina cu o improvizatie facuta de "un baiat".

RR

 

PS - pana la urma tu stii mai bine ce vrei, si atata timp cat iti asumi riscurile e decizia ta.

Editat de roadrunner
Link spre comentariu
Acum 11 ore, Qyu a spus:

dar n-am nevoie să-mi tot spui ca nu se poate. Se poate.

Doar ca nu ma pricep la scheme electrice.

 

 

E diferența de nuanță. Eu n-am spus că nu se poate, ci că tu nu poti, dupa cum declari, nu ai cunoștințe din domeniul electric, dar vrei să abordezi o asemenea lucrare, când ai și instalație de gaz pe mașină. Era un sfat, să te gândești de doua ori când vrei să te apuci de așa ceva, de unul singur. La mine am tras instalație electrica direct de pe bara de plus de pe baterie, cu siguranță separată, cu conductori cu izolație siliconica băgat in varnis, releu de forță pt cuplarea rezistentelor, circuite de interdicție pornire, ca să nu rămâi cu bateria uscată , toate cu contacte perfecte. Asta incercam sa-ti zic, nu e mare inginerie o asemenea instalație când știi cu ce se mănâncă. Un singur contact prost, poate pune in umbră tot ce reușești să faci. Dar pe banii tăi, poți încerca. 

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Mi-am facut putin timp si ti-am desenat si schema controllerului pe care ti l-am trimis. Am sa las aici schema si softul, poate il mai foloseste cineva. Cateva sfaturi in montarea controllerului si bujiilor:


1. Putina atentie la rutarea cablurilor "de forta", sa fie cat mai la vedere, legate cu ceva bride/coliere plastic.

2. Sa nu omiti sigurantele de 30A pentru fiecare bujie (si asa sunt la limita).

3. Sa cureti bine corpul de aluminiu al bujiilor, in zona in care va face contact cu senzorul de temperatura.

4. Sa pui "scutul termic" pe care ti l-am trimis peste senzor.

5. Asigura-te ca interpui corpul bujiilor pe furtunul de tur, cat mai aproate de "plaman".

 

Cam astea sunt, in rest, ce sa zic? Spor la treaba! Nu-i mare lucru (cum s-a scris p-aici).

schema_controller.JPG

final.hex

Link spre comentariu

Cateva cuvinte despre controller:

- Monitorizeaza tensiunea in instalatia electrica al autoturismului si permite cuplarea bujiilor intr-un interval de tensiune reglabil,
- Monitorizeaza temperatura lichidului de racire din instalatia de racire al autoturismului, cu ajutorul unui senzor digital Dallas si cupleaza bujiile intr-un interval de temperatura reglabil,
- Afiseaza temperatura si tensiunea pe un display cu 4 digiti, dimabil in 4 praguri de luminozitate, din butoane,
- Afisarea pe display se poate customiza in 3 moduri: 
  1. afiseaza tensiunea/temperatura alternativ, timpul alternarii fiind reglabil intre 3 si 30 de secunde,  

  2. afiseaza doar temperatura,
  3. afiseaza doar tensiunea,
- Avertizeaza pe un led, cu luminozitate variabila (sincronizata cu nivelul de luminozitate al display-ului), starea bujiilor (cuplate/decuplate),
- Are doua butoane cu ajutorul carora se pot face diferite setari.
- Toate setarile se salveaza in memoria nevolatila a mcu (eeprom),
- Detecteaza deconectarea senzorului de temperatura.

 

Setari. 
Sunt doua feluri de setari: 1. setari initiale si 2. setari utilizator.
1. Setarile initiale se fac tinand apasate diferite switch-uri inaintea alimentarii si mentinerea switch-urilor pana la pornire, astfel:

- tinand apasat sw1 la pornire, se seteaza temperatura. Aici avem de setat doua temperaturi: temperatura de pornire a bujiilor si temperatura de oprire a bujiilor. fiecare temperatura o vom selecta tot din cele doua switc-uri, astfel: din sw1 temperatura de pornire si din sw2, temperatura de oprire. Dupa selectare, in 3 secunde, meniul trece automat la incrementare/decrementare valoare tot cu ajutorul celor 2 switch-uri, sw1 incrementeaza, sw2, decrementeaza. Dupa setare, daca timp de 3 secunde nu se mai apasa niciun sw, se salveaza setarile si se porneste monitorizarea.
- tinand apasat sw2 la pornire, se va seta tensiunea. Setarea se face in acelasi mod ca la temperatura.
- tinand apasate ambele switch-uri la pornire, vom intra intr-un meniu de "calibrare" al senzorului de temperatura, unde vom seta o constanta (pozitiva sau negativa) care va corela temperatura citita cu temperatura lichidului de racire.
2. setarile utilizatorului sunt: gradul de luminozitate al display-ului si al ledului, modul de afisare si timpul de afisare iar acestea se fac astfel:
- apasand scurt sw1 vom creste luminozitatea cate un prag, apasand scurt sw2 vom scadea luminozitatea cate un prag. Sunt 4 praguri de luminozitate, plus stins complet (0,1,2,3,4).
- apasand lung (1s) pe sw1, setam secundele de afisare in care alterneaza afisarea temperaturii si tensiunii pe display. Intrati in acest meniu, vom creste secundele din sw1 si le vom scadea din sw2 (intre 3 si 30 de secunde). Dupa setarea secundelor, in 3 secunde, daca niciun switch nu am mai fost apasat, va salva setarea si va reveni la afisare.
- apasand lung (1s) pe sw2, setam modul de afisare. Intrat in acest meniu, vom seta apasand sw1 sau sw2 modul de afisare. Pe display apare Stylx, unde x poate fi "0" (temperatura plus tensiune), "U" doar tensiune, sau "C" doar temperatura. Dupa setarea stilului, in 3 secunde, daca niciun switch nu am mai fost apasat, va salva setarea si va reveni la afisare.

   Daca apare o eroare la citirea senzorului de temperatura (defect sau deconectat), displayul va afisa "ErrC", va decupla bujiile (daca sunt cuplate), iar ledul va clipi.

l va clipi.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări