Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cum se lipesc MOSFET-urile fara sa le arzi ?


Blacksmith

Postări Recomandate

eu am luat de la tme chiar dacă e tot o chinezărie, pentru că transportul de pe aliexpress era peste 100 lei si la final ajungeam la acelaşi pret . L-am tăiat în două pentru că am birou pe colţ din două blaturi. E ok dar are mirosul ala de cauciuc primele zile

https://www.tme.eu/ro/details/coba-cdr040004/covorase-de-masa-esd/coba-europe/cdr040004/

Dar înţeleg că e prea mare şi prin urmare scump, asa că probabil cele de pe aliexpress sunt ok dacă au capsă şi review-uri pozitive

Link spre comentariu

nu cred că matul în sine e fake, însă anunţul pare fake, e prea ieftin şi are doar un review de acum 3 luni

EDIT: imi aparea pretul pentru clienti noi, de doar 16 lei pentru ca nu eram conectat, puteti ignora ce am scris mai sus

 

Editat de PavelR
Link spre comentariu

Covorasul antistatic de pe biroul meu de la servici are rezistenta masurata intre capsele de pe o latura lunga de sub 20KΩ.

De la mine din birou am aruncat la reciclare toate covorasele care aveau mai multe de 250-350KΩ intre capsele de pe latura lunga. Erau unele care aveau mai multe de 20MΩ cit putea multimetrul de buzunar sa masoare. Toate cele noi au sub 50KΩ intre capse iar valoarea este destul de stabila. 

La covorasele astea cind atingi cu mina pe margine unde este expus stratul conductor simti cum descarci sacina electrostatica. Descarcarea la impamintare are serie o rezistenta de 1MΩ.

 

Alea ieftine sint doar pt amorul propriu, sa crezi ca te-ai protejat, dar nu-s bune de nimic.

Pt cei dornici de calcule, calculati in cit timp se descarca capacitatea corpului (standard parca era pe la 330pF - n-am chef sa caut standardul acum) incarcata la 5kV-10kV printr-o rezistenta de 20MΩ.

Link spre comentariu
Acum 2 ore, sesebe a spus:

Pt cei dornici de calcule, calculati in cit timp se descarca capacitatea corpului (standard parca era pe la 330pF - n-am chef sa caut standardul acum) incarcata la 5kV-10kV printr-o rezistenta de 20MΩ.

 

10 ms... E destul de repede, zic eu.

 

image.thumb.png.8bba604990c6a9410e9b2e4cdba2a00e.png

 

Arunca-le la mine pe alea care au peste 1M... ! 😆

Cica rezistenta covorasului e facuta intentionat mare, pentru a se descarca lent si sigur sarcina electrica. 

 

 

1 oră în urmă, mac01 a spus:

Pune paralel cu contactorul pistolului un condensator

 

Ori peste comutator ori in paralel pe primar tot aia e, si nu atenueaza mare lucru...

Link spre comentariu

Imi pare rau ca nu ai folosit si tu PMul inainte de a face achizitia. Acum sfaturile vin cam tarziu, dar cred ca totusi pot sa-ti foloseasca:

 

- varful Hakko tip I este cel pe care il recomand ca fiind de evitat. Daca iti trebuie ceva ascutit foloseste D1,2 (Gordak900M-T-1.2D). La cel conic fludorul lichid urca spre baza, departandu-se de varf (unde ar fi util).

Varful tip D, fiind tesit si cu muchii sufera mai putin de fenomenul asta.

Cu varf I si eu am dificultati de utilizare (dar oricum nu-l folosesc) deci daca incerci letconul si nu te poti acomoda cu el nu este nici o minune, pentru ca ai un varf prost!

- varful 3C este o strutzo-camila - geometria C este foarte buna pentru lipituri mici, deci au sens marimile 1 si 2. Marimea 3 si 4  are sens numai la lipituri mari, care necesita foarte mult fludor.

- pe celalat topic ti s-a recomendat temperatura letconului 350 -400 grade - asta poate fi corect pentru lipituri mari si numai pentru fludor fara plumb.

Cum insa fludorul "bun" este cel cu plumb, considera temperaturi centrate pe 330 grade.

 

Recomandarea pentru SMDuri gen 0603 sau mai mari si capsule SOIC este cel mai bine un varf C2/C1... daca nu ai sub 10 lei cat costa, atunci merge inca la nivel acceptabil un D1.2 sau 1.6.

Evident ca la piesele ceva mai mari gen 1206 merg cel mai bine marimea C2 si D1.6, iar la cele 0603 merg cel mai bine marimea C1 si D1.2.

Temperatura pentru asa-ceva si fludor cu plumb poti sa o cobori spre 300 grade sau chiar mai putin, ca idee.

 

Trebuie sa aloci un timp destul de lung de exersare, pana sa decizi daca si cat de bine merge cu letcon. Daca te ajuta pot sa-ti donez PCBuri pentru SMD noi, industriale, pe care sa exersezi.

Oricum de abia dupa ce lipesti pe placi utilizabile, adica nu de exersare, cateva mii de insule vei putea sa judeci daca letconul merge mai bine ca pistolul, trebuie rabdare.

 

La Gordak vei avea timp de incalzire (masurat real, pe varf, nu ce indica statia, ca nu este corect) in jur de 90 secunde, si actualmente poti sa te duci si la variante care au timpul respectiv de 5 secunde... pentru viitor.

 

Link spre comentariu

Varfurile nu sint o problema, sint ieftine si pot sa-mi iau oricand altele...

 

Mda, am vrut sa-l iau pe ala de tip I pentru a putea lipi integrate cu pini mici si foarte apropiati. Daca am 2 pini pe mm, cum am acum un ADC-u de lipit in capsula VSSOP, nu trebuie ca si varful sa fie subtire ? Ca altfel ating 2 pini o data...

 

Varful 3C l-am luat pentru cositorit cablajele de test pe care le mai fac eu uneori...

 

Mi-a zis un prieten care are si el exact modelul asta, ca letconul se incalzeste in 15-20 secunde...

Link spre comentariu
Acum 18 ore, roadrunner a spus:

Incearca sa pui un condensator de ordinul 10nF la tensine mare 250V intre ansa si pamantare (in pistol)

 

:qetrwe  Incredibil ! Am pus un cond de 22nF si nu mai exista absolut nici un spike pe ansa ! Am comutat butonul de o mie de ori si nu am vazut nici macar 1 spike... Pffff, cat de misto ! Crezi ca o fi ok sa-l folosesc la lipituri asa ? Adica, cu impamantarea adusa pe piesa sensibila prin cond ? Ma gandesc ca in inpamantare se descarca toate gunoaile de la aparatele vecinilor din bloc... 

Link spre comentariu

Mie mi s-a parut util varful tip K, de dimensiuni adecvate lucrarii de moment. Exista 2-3 marimi.

In functie de cum il pozitionezi pe punctul de lipit, poti avea fie un varf ascutit, fie un varf cu zona mare de contact.

Gordak-ul, cel putin modelul 968D pe care il am, nu are functie de stand-by, in care sa isi scada temperatura daca nu se foloseste un timp.

Asa ca timpul incalzire de care aminteste colegul @Dxxx si care este real (pe afisaj temperatura creste rapid, dar in realitatea este alta) nu apare decat la pornirea statiei. In rest, temperatura ramane cea setata.

Pentru un amator care nu are sesiuni lungi si dese de lucru, este ok.

Altfel, daca ar trebui sa stea pornita toata ziua, in atelier lucrativ sau asa ceva, nu prea mai este eficienta.

Acolo si-ar arata cu adevarat utilitatea o statie mai avansata.

 

Link spre comentariu

Salut @Blacksmith

Pistolul tau are impamantare din constructie?

Ca eu am 3 pistoale si nici unul nu are stecher cu impamantare.

 

BR/Daniel

Editat de Craciun
Link spre comentariu
Acum 16 minute, Alic a spus:

Acum iti pare rau ca ai luat statia?

 

Am anulat deja comanda... :rade:

 

Acum 7 minute, Craciun a spus:

Pistolul tau are impamantare din constructie?

 

Nu, i-am tras eu un fir...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări