Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cum se lipesc MOSFET-urile fara sa le arzi ?


Blacksmith

Postări Recomandate

Nu stiu ce statie de lipit si-a luat Dudi pentru ca nu am urmarit topicul pana acum, dar salut trecerea la acest tip de instrument. 

Ce spune @Craciun cu 480C pe letcon este enorm, este foarte daunator pentru varf, foarte daunator pentru lipituri si fludorul folosit, foarte daunator pentru componentele lipite astfel, dar, mai ales, foarte, foarte daunator pentru sanatate, mai ales daca se foloseste fludor cu plumb. 

300-350*C este arhisuficient, orice altceva mai sus este daunator.

Cand nu merge, nu temperatura este de vina ci in principal varful folosit, si apoi tehnica adoptata. 

 

Lipirea cu suflanta e doar pentru BGA-uri, FPGA-uri si alte capsule imposibil de lipit in alt mod.

In rest lipirea cu suflanta e pentru "comozi".

 

Referitor la problema lui Dudi, varful ala mi se pare inadmisibil de oxidat.

Posibil in parte problema sa fie stergerea cu "carpa" despre care a vorbit, sigur nu e ok.

Posibil si varful sa fie unul de slaba calitate, pentru ca nu este normal. 

Eu lucrez cu aceleasi varfuri de vreo 3 ani, toate de tip dalta si de dimensiuni diferite.

Nu folosesc activator ( nu-mi permit, e simplu ), si lipesc kilograme de fludor cu ele.

Folosesc uneori colofoniu, alteori flux lichid, alte ori flux din ala din seringa ( mai rar ).

Sterg cu burete umed pentru letcon, si cu servetel uscat.

Niciunul dintre varfuri nu are vreun semn de uzura.

 

Lipitura de tip "drag soldering" se poate face atunci cand ai soldermask bun care sa separe eficient padurile, se face la o temperatura suficient de mica incat sa nu afecteze acel soldermask, se face cu mult flux luchid bun, si cu varf dedicat pentru asa ceva, e acel tip de varf cu o cavitate concava in capat, si, desigur, cu fludor cu plumb. 

Cavitatea aia retine o parte din fludor, fluxul si soldermask-ul asigura separatia dintre paduri, iar cantitatea de fludor folosita trebuie sa fie redusa, eventual adaugat pe parcurs in cantitati mici atunci cand este cazul.

Se subantelege ca se foloseste fludor de cel mult 0,5mm diametru. 

 

Va spune toate astea unul care a lipit multe kg de fludor cu plumb, cu aceeasi statie pe care am dat cateva sute de lei acum ceva ani, si-am lipit cu letconul, pin cu pin, de la capsule minuscule pana la tranzistori mari de putere, pe paduri mari, adica vorbesc din experienta proprie.

Doar pentru ca nu-ti iese bine din prima, nu inseamna ca trebuie sa renunti, din contra perseverezi, experimentezi, incerci iar si iar, schimbi strategii si modalitati, varfuri si diametre de fludor, neaparat tresa absorbanta in cantitati cat mai mari ( o sa o consumi la greu, asta e, pentru asta e facuta ), folosita in combinatie cu fluxul. 

Si repet, fludor subtire, fludor cat mai subtire posibil la lipiturile mici, la CI-uri, cu cat iti permiti mai subtire cu atat mai usor o sa-ti fie. 

 

Nu am JBC, si nici nu o sa am prea curand JBC ( if ever ), nu-mi permit un asemenea lux, cu banii aia imi fac stocul de componente pe un an!

Si, daca nu esti in stare sa te descurci deloc fara JBC atunci nu esti electronist.
 

Spor.

Link spre comentariu
Acum 33 minute, Marian a spus:

itura de tip "drag soldering" se poate face atunci cand ai soldermask bun care sa separe eficient padurile, se face la o temperatura suficient de mica incat sa nu afecteze acel soldermask, se face cu mult flux luchid bun, si cu varf dedicat pentru asa ceva, e acel tip de varf cu o cavitate concava in capat, si, desigur, cu fludor cu plumb. 

Cavitatea aia retine o parte din fludor, fluxul si soldermask-ul asigura separatia dintre paduri, iar cantitatea de fludor folosita trebuie sa fie redusa, eventual adaugat pe parcurs in can

 

 

Bun. Si acum fa treaba asta cu varful ala conic subtire ca acul cum procedeaza colegul nostru.  Nici cu JBC  nu o reusesti sa faci drag soldering cu asa ceva.

Link spre comentariu
Acum 2 ore, Stefan a spus:

sa nu-ți pară rău după letcon că-i o porcărie

 

 Doar cel de la Godark, sau in general toate ?

 

Acum 1 oră, Marian a spus:

neaparat tresa absorbanta in cantitati cat mai mari

 

Am folosit si tresa, dar nu se lipea fludorul de ea nici de-a dracu... O fi din cauza ca a fost cumparata cam acum 10 ani... ?

Editat de Blacksmith
Link spre comentariu

Posibil.
Ca regula generala, tresa e cu atat mai buna cu cat sarmele ce-o compun sunt mai subtiri si mai dese, absoarbe mai bine fludorul. 
Apoi, pui tresa intai in colofoniu ( pare cel eficient ) sau in ceva flux, inainte sa te apuci sa absorbi fludorul cu ea.

Eu am gasit pe Aliexpres ceva tresa de 3mm foarte buna, role de 3m la pret ok ( am luat 20 de role pe care am platit ceva mai mult de 100 de lei parca ), are ceva flux pe ea, dar nu ma bazez numai pe el, suplimentez de fiecare data. 

 

PS: Cu exceptia situatiilor in care lucrarea o impune, nu folosesti nimic altceva decat varf de tip dalta ( surubelnita dreapta ), macar doua dimensiuni diferite, ceva de 1-1,5mm pentru lipituri mai mici, si ceva de 3-3,5mm ( sau ce gasesti mai mare ) pentru lipituri mari. 

 

Link spre comentariu

Singura problema ar fi ca Gordak nu are varfuri de tip dalta, absolut nici unul.   Deja o dam in sf-uri.  Are un varf oblic rotund cam de 3mm, ala e cam cel mai puternic de la ei.

 

Link spre comentariu

Singura utilizare a varfului conic, indiferent de dimensiuni, este senzatia ce-o ofera cand il arunci direct la gunoi, cu ambalaj cu tot. 

N-are ce sa caute aberatia aia in electronica, am invatat asta pe propria experienta ( si, incapatanat cum sunt, mi-a luat ceva pana sa ma prind :)  ).

 

LE: Sunt varfuri dalta acceptabile in seturi chinezesti de 10buc, tin relativ putin dar sunt suficient de ieftine incat sa merite luate mai multe.

Link spre comentariu

e bun la dat găuri in diferite materiale, în cureaua de la pantaloni... Eu primii ani când m-am apucat de electronică am avut un ciocan de lipit conectat direct la rețea, cu vârf conic și am făcut multe montaje așa fără probleme, lipiturile arătau foarte bine . Dacă nu sunt piese masive și trasee late se poate folosi și vârful conic

Link spre comentariu
Acum 54 minute, modoran a spus:

Singura problema ar fi ca Gordak nu are varfuri de tip dalta, absolut nici unul.   Deja o dam in sf-uri.  Are un varf oblic rotund cam de 3mm, ala e cam cel mai puternic de la ei.

 

 

Cred ca nu ai cautat bine, pare ca au o selectie destul de bogata de varfuri, inclusiv tip D si K

https://gordak.ro/index.php?route=product/category&path=63

 

Cele de tip K sunt cele mai potrivite de folosit pentru o gama destul de larga de lipituri, mai fine sau nu...

 

Confirm si eu ca varful de tip I este greu de folosit, am renuntat la el in favoarea celor tip K, D sau C, cu dimensiuni adecvate lucrarii de moment.

Editat de draku
Link spre comentariu
Acum 2 ore, Blacksmith a spus:

Doar cel de la Godark, sau in general toate ?

Nu toate. Din câte tipuri de stații am cel mai slab letconul este la Gordak. Nu am incercat toate tipurile de vârfuri dar țin minte că avem tot timpul tendința de a creste temperatura pentru că va nu avea suficientă "putere" ba avea prea multa și vârful se oxida rapid.

 

Oricum dacă o să dai vreodată de gustul JBC, mai sus de asta nu am ajuns, toate celălalte mărci o să-ți pută. :rade:

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări