Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Alegere corp de iluminat pentru iluminat casnic


Postări Recomandate

Pe lângă design după ce alte criterii alegeți corpurile de iluminat pentru bucătărie/baie/hol...?

Există ceva ieftin și bun sau asta e o utopie?

Am achiziționat o plafonieră pentru bucătărie cu următoarele caracteristici specificate de vânzător:

- diametru 30cm

- flux luminos 2160lm

- temperatura 6500k

- grad de protecție IP44

- puterea electrică 24W

- CRI cică 80+

- no flicker

Tot vânzătorul zice că plafoniera este Toollight (scris greșit) dar nu am văzut nicăieri scrisă această denumire iar in manual este dat site-ul goecolighting.fr

Răcirea este deficitară dar ce puteam alege la 88 lei cu design plăcut? Oricum nu am văzut-o înainte de achiziție dar chiar dacă o vedeam tot nu aveam ce alege.

Are o banda LED pe suport de aluminiu pe toată circumferința, un plastic gros ca difuzor de lumină și o folie albă ca la monitoare LCD.

Nu am cum să măresc suprafața de evacuare a căldurii așa că o să încerc reducere curentului prin LED-uri.

Este exclusă bricolarea unor corpuri de iluminat in era AI-ului, nu am nici îndemânarea și nici timpul necesar pentru așa ceva. Nici nu vreau sa fie ceva cu aspect improvizat sau de hală industrială.

Mulțumesc pentru eventualele răspunsuri.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 19
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Daca speranta de viata este o conditie, atunci cauta "corpuri iluminat industrial".

 

In al doilea rand specificatiile (bune sau proaste) au ceva semnificatie NUMAI daca cel care le emite este credibil, deci nu crede nimic din ce declara o firma care POATE sa fie chinezeasca, pentru ca probabil chiar si este... te uiti la pret, sau daca este ceva consacrat gen Philips sau Osram...

 

Pentru cazul tau 24W si 2160lm pare credibil, in sensul ca este un randament destul de prost ca sa fie plauzibil... Desigur ca daca ai pretentii doresti cel putin 150lm/W...

CRI 80 dupa mine ar fi suficient pentru baie/hol, dar pentru bucatarie ar fi bine peste 90, poate peste 95. Dar ramane cat de credibila este firma care declara asta.

6500K este pentru o zona de concentrare, unde vrei sa fii treaz, de genul pupitrului pe care faci lipituri cu letconul. Insa pentru iluminat probabil ca 5.000K sau 4.000K este mai potrivit.

 

"Este exclusă bricolarea unor corpuri de iluminat in era AI-ului, nu am nici îndemânarea și nici timpul necesar pentru așa ceva. Nici nu vreau sa fie ceva cu aspect improvizat sau de hală industrială."

Aici depinde de gusturi, eu as prefera un aspect de hala industriala sau steam-punk, daca calitatea luminii + fiabilitatea + eficienta sunt OK, in mare parte nu ma intereseaza aspectul.

Dar intermediar exista varianta de a prelua ceva cumparat si de a-i face modare/upgrade cu ceva sursa de alimentare buna si ceva led/COB performante - in acest mod aspectul nu este bricolat... dar poti avea calitate mult mai buna decat ce se gaseste de cumparat.

 

Alte detalii - daca ai intrebari punctuale.

Link spre comentariu

Ținând cont de aspectele multiple atât tehnice, de design cât și economice este greu de pus întrebări punctuale. 

Ideea este că întotdeauna trebuie găsit un compromis între calitate și preț iar eu vreau sa știu cum procedează alții când au nevoie de un corp de iluminat.

Ideea cu bricolatul era plauzibilă doar dacă găseam corpuri de calitate (corp de aluminiu) dar la un preț bun. Cine fabrică corpuri de calitate probă pune și LED-uri / surse bune și automat prețul este pe măsură. Spun probabil pentru că am avut bec LED cu corpul integral din aluminiu și care părea foarte bine realizat dar la care au cedat LED-urile incredibil de repede și am bec ordinar la care am scăzut puțin curentul care ține inca din 2015.

Deci întrebările "punctuală" sunt: cum alegeți un corp de iluminat din magazin? Se găsesc corpuri cu răcire masiva, ușor de modificare și nu mai scumpe de 100 lei? 

 

L.E: am modificat corpul de 24W de la 0,22A prin LED-uri (94V) la aproximativ 0,164A (88V). Exista o mică diferență a intensități luminase dar oricum era prea puternică înainte. Zilele următoare urmează să o montez pe tavan și să vad dacă am redus prea mult intensitate sau este suficient

IMG20241019094705.jpg

Link spre comentariu

Pai ce ai facut este foarte bine, majoritatea montajelor chinezesti nu lasa nici o marja spre puterea maxima (cam orice montaj, scrie in DS 10W maxim absolut - chinezul zice cel putin 10W) indiferent ca este sursa led, convertor in comutatie, final audio etc...

Daca se poate tehnic si este fezabil in aplicatie este rezonabil sa scazi curentul/puterea sub 50% din ce a facut chinezul.

 

Sursele astea simple, ca in poza pusa mai sus sunt destul de OK, si destul de fiabile daca procedezi cum ziceam.

 

 

In rest nu am un sfat universal, depinde de la caz la caz, ce poti sa observi inaintea achizitiei si ce riscuri iti iei.

 

 

Uite numai un exemplu:

- vezi pe aliexpress la numai 3 dolari asa-ceva:

1.thumb.jpg.c4ebc52924acfba8ea751cadbee79872.jpg

- este clar ca are radiator

- de asemenea oglinda concava si ecranul transparent de protectie au toate motivele sa fie utilizabile

Evident ca gulerul de aluminiu de trecere prin rigips nu il folosesti, dar am folosit ecran + oglinda + radiator cu succes la diverse corpuri de iluminat, cu una sau mai multe surse de lumina, echipate uzual cu COBuri de la TME de 8W sau mai mult, insa primind cel mult 2W - eficienta este foarte buna, iar radiatorul face fata fara probleme la acesti 2W fata de vreo 8W cat zicea chinezul.

 Cu 3 dolari am obtinut racire + optica secundara + protectie praf - ceea ce cumparand de la TME nu imi acoperea nici pretul pentru un radiator.

Evident ca schimband COBul am refacut montura termica pe radiator ca lumea, cu TIM si suruburi, nu cum era...

 

La fel am luat din china spoturi mai mari, intregul corp turnat din aluminiu, chinezul zicea 30W.

Re-echipate cu COBuri Citizen CRI95 de 50W, sursa  cu PFC adevarata - puterea reala folosita in jur de 8W - functioneaza in bucatarie de niste ani buni si CRIul mare chiar merita si se simte.

 

Link spre comentariu

Ar fi interesant dacă ai pune link spre cele descrise mai sus, aș fi interesat să îmi fac și eu niște corpuri de iluminat mai serioase.Momentan folosesc tuburi led similare celor CFL, luminează bine și rezistă suficient pentru banii dați pe ele, dar se poate și mai bine...

Link spre comentariu

Spotul din poza de mai sus pare destul de interesant dar pentru un living unde montezi mai multe. Ideea cu Ali e bună și sigur o să comand ceva pentru "să fie", acum nu mai este așa urgent si pot aștepta câteva săptămâni.

Cu diametrul mai mare am găsit la 125mm deși aș vrea ceva mai mare, ce nu am am reușit să înțeleg din poze este daca se pot demonta fără distrugere.

IMG-20241021.jpg

Link spre comentariu

@validae - trebuie sa-mi dai niste timp... adevarul este ca de aproape un an am ca obiectiv sa pun pe un topic mai multe variante realizate de mine, si inca nu am reusit...

Daca finalizez, voi arata exact astfel de mici detalii, pentru realizare practica.

 

@Stefan - cele de care vorbeam eu (din bucatarie) cred ca au vreo 17cm diametru si sunt masive , pare sa fie aluminiu turnat si apoi rectificat. Nu au costat chiar putin, dar sigur au fost demontabile/remontabile fara probleme - insa nu am mai gasit prin oferte ceva similar.

Oricum preturile sunt suportabile... dar pe cealalta parte nu ai chiar garantat ca se va putea sa demontezi/remontezi lejer, sau poate sa nu mearga deloc. Totusi pana la urma combinand investigare cat mai buna si efort ulterior mi se pare ca merita si sunt sanse bune de a reusi.

 

 

Link spre comentariu

Din punctul meu de vedere urmatoarele criterii sunt importante:

 

1. temperatura de culoare: 6500K e total neindicat pentru uz casnic, au mult albastru in spectru, ceea ce are 2 consecinte nedorite

  - majoritatea obiectelor si pielea au culori mai calde si vor arata mai putin "natura;" sub lumina rece

  - lumina albastra inhiba melatonina, afectand ritmul circadian. E buna daca e folosita de ex. la lucru, in timpul zilei, in spatii cu putina sau fara lumina naturala, dar e total contraindicata seara (asta daca nu lucrezi in schimbul de noapte :))

Pentru uz casnic (lumina aprinsa in special seara) de preferat ar fi 2700 sau 3000K.

 

2. CRI: 90 e compromisul ideal intre calitatea luminii si eficienta din punctul meu de vedere. Diferenta perceputa la CRI95 e minima (marea majoritate nu pot face diferenta), dar eficienta scade semnificativ.

 

3. durata de viata: este semnificativ influentata de calitatea produsului si a componentelor folosite. Multe produse au valori declarate de genul 30000h ori 50000h, insa valorile astea sunt derivate din teste standardizate facute pe leduri (LM-80 si TM-21 pentru cei interesati), iar valorile livrate de producatorii de leduri low-cost sunt adesea indoielnice si/sau conditiile de operare in lampi difera de conditiile din test. Majoritatea produselor ieftine se vor defecta sau degrada mult mai repede. Din pacate e greu de spus "din poza" care produs e bun calitativ si care nu, insa tara de origine, pretul si calitatea documentatiei pot oferi cateva indicii. Recenziile de la cumparatori pot fi o alta sursa buna.

Reducerea puterii ajuta la prelungirea duratei de viata.

 

4. clasa de protectie (adesea trecut cu vederea): multe lampi sunt de clasa I si necesita impamantare. Daca tin bine minte, multe din blocurile vechi nu au impamantare pentru corpurile de iluminat => risc de electrocutare in cazul unui singur defect. Daca nu ai fir de impamantare pentru lampa, alege un produs de clasa II.

 

 

Ar mai fi si altele, dar pentru moment ma opresc aici.

 

PS:

<pedantic mode>

"Spotul" ala cu diametrul mare e de fapt un downlight. Spoturile au in general un fascicul ingust de lumina, downlight-urile un fascicul mai larg.

In general ar trebui sa se poata demonta usor.

</pedantic mode>

 

 

Link spre comentariu

Durata de viata a componentului - in speta jonctiunea emitatoare de lumina, fie in led fie in COB - este universal acceptata ca depasind 50.000 ore.

 

IMPORTANTE sunt conditiile pentru asta:

- este viata 70%, adica viata se considera incheiata cand eficienta scade sub 70% din cea initiala/nominala... pentru ca emisie de lumina mai este posibila inca mult mai mult, cu randament progresiv mai prost.

- este o notiune statistica, curba Gauss, deci majoritatea se incadreaza in jurul valorii centrale, dar exista si exceptii cu viata mult mai scurta sau mai lunga

- cel mai important: Tj<= 85 grade Celsius

- evident cu respectarea celorlalti parametri maxim admisi.

 

Cand se incorporeaza ledul/COBul respectiv intr-un produs pentru public/comert in majoritatea cazurilor nu se asigura Tj sub 85 grade, si la depasire durata de vaiata scade EXPONENTIAL.

In unele cazuri (alimentare proasta) se pot inregistra defectari premature rapide din cauza varfurilor de curent peste valoarea maxim admisa.

Link spre comentariu

@Dxxx este bine dacă puteți face un topic fixat, desigur dacă aveți timp de așa ceva, cu toate informațiile postate de Dvs. si de @Johnny Bravo. Cred că iese ceva interesant daca se pot adăuga și diverse poze, adică comparație temperatura de la 1000K la 10000K, diferențele CRI, diverse LED-uri va COB-uri, materiale de suport si transfer termic, cum arată un corp spot și cum arată unul downlight s.a.m.d

 

@Johnny Bravo mulțumesc pentru informații. M-am luat după chinez care zice spot la cel din poza postată de Dxxx (diametru mic, oglinda și sursa le vedere) și downlight la cel postat de mine (mai mare, cu difuzor, LED-uri multiplele distribute pe o anumită suprafață).

 

Pentru un dormitor am "modificat" o plafonieră gândită pentru bec incandescent (spațiu și răcire ioc => fire copte și vopsea de pe suport exfoliată) . Am schimbat firele și am păstrat fasungul ceramic, nu părea afectat de căldură de la incandescent. Cu un bec LED de 15W pus vertical (nu puteam altfel) era semiîntuneric in camera, mai multa lumină făcea o veioză cu 4 LED-uri de 1W. Până la urmă am pus in interiorul plafonierei tot un corp incastrabil de 15W, 1260 lm, lumina neutra (4200K). Nu-i perfect dar este mai mult decât mulțumitor, acum să vedem cât rezistă pentru că nu am mai redus curentul prin LED-uri.

 

Întrebarea din topic a pornit de la corpul din bucătărie unde urmează să-l montez pe asta de 6500K, la asta am redus curentul deoarece în bucătărie stă mult mai mult timp aprins față de dormitor. 

 

@Craciun am avut și cred că încă mai am Philips cumpărate din Dedeman (set 3 buc) și de pe eMag (27 lei in mai 2022 pachet 2 becuri LED Philips, E27, 12.5W (100W), 1521 lm, lumina neutra 4000K. Deci prețul a fost chiar mic și nu mă chitrosesc la 20-30 lei dacă ar tine 8 ani și lumina să fie suficientă și plăcută.

Problema este că nu îmi mai plac becurile format clasic și am zis sa incerc altceva unde am posibilitatea. În alt dormitor am un bec Xiaomi (și un al doilea non-smart pentru backup) la care pot varia temperatura culorii cum vreau dar nu mă mai încântă nici chestia asta.

Link spre comentariu

Am uitat sa adaug un punct important si nu mai pot edita mesajul de mai sus:

 

5. nivelul de iluminare: valori orientative pot fi gasite aici.

    In general cele mai multe spatii din locuinte nu au lumina suficienta. Din pacate e greu de dat o formula exacta de calcul, pentru ca depinde foarte mult de caracteristicille spatiale de emisie a lampilor, reflectivitatea suprafetelor, etc. Un mod de calcul (foarte aproximativ) ar fi: iluminare = 66% din fluxul total / suprafata (presupunand ca 33% ajunge pe pereti / tavan).

In cazul de fata, presupunand o suprafata de 10mp rezulta cam 2160lm*0.66/10mp ≈ 143lux (in medie), foarte aproape de valoarea recomandata.

Aici intram in concurenta cu punctul 3: daca se reduce curentul / puterea pentru scaderea temperaturii si cresterea duratei de viata, se reduce automat si nivelul de iluminare.

 

 

<pedantic mode>

50kh e doar o valuare folosita in mod uzual pentru durata de viata, exista produse low-end care specifica doar 30kh si produse high-end cu pana la 100kh. La fel, criteriile de evaluare pot varia. L70 (min. 70%) e valoarea maxim acceptata pentru produse low-end, altele pot declara L80 sau L90.

Deviatia statistica se declara cu un factor "B:: ex. L70B50 50kh inseamna ca dupa 50kh 50% din produse vor avea cel putin 70% din fluxul initial dupa 50kh, L80B10 75kh inseamna ca 90% din produse vor avea cel putin 80% din fluxul initial dupa 75kh, etc.

La fel si cu temperatura - 85°C e o valoare orientativa si ledurile pot avea performante diferite in functie de producator si nivelul de calitate. Exista multe leduri care pot depasi lejer 85°C cu durata de viata foarte buna, iar unele capsule ceramice pot ajunge si la 105°C.

 

Exemplu led high-end mid-power cu capsula de plastic:

image.thumb.png.cb493422e20824a4252d92666a63ff9e.png

 

Exemplu led high-end high-power high-power cu capsula ceramica:

image.thumb.png.e565f01d8cb02e07cec39cb09a26cd50.png

 

Am acoperit numele ledurilor din motive de confidentialitate.

</pedantic mode>

 

Link spre comentariu
La 23.10.2024 la 10:54, Johnny Bravo a spus:

In general cele mai multe spatii din locuinte nu au lumina suficienta. Din pacate e greu de dat o formula exacta de calcul, pentru ca depinde foarte mult de caracteristicille spatiale de emisie a lampilor, reflectivitatea suprafetelor, etc. Un mod de calcul (foarte aproximativ) ar fi: iluminare = 66% din fluxul total / suprafata (presupunand ca 33% ajunge pe pereti / tavan).

In cazul de fata, presupunand o suprafata de 10mp rezulta cam 2160lm*0.66/10mp ≈ 143lux (in medie), foarte aproape de valoarea recomandata.

Aici intram in concurenta cu punctul 3: daca se reduce curentul / puterea pentru scaderea temperaturii si cresterea duratei de viata, se reduce automat si nivelul de iluminare.

Foarte bine spus si totodată un punct sensibil.

 

De curând mi-am luat o jucărie ca asta si am descoperit, desi era ceva ciudat cand mișcam capul, ca becul de la o veioza are un "licarit" (eng. flicker) exagerat. Habar nu am daca respectivul aparat e bun de ceva dar poate mă ajutați sa îmi dau seama daca mă pot baza pe valorile măsurate cu el, in limita timpului o sa revin cu masuratori.

 

Link spre comentariu
Acum 5 ore, Stefan a spus:

Foarte bine spus si totodată un punct sensibil.

 

De curând mi-am luat o jucărie ca asta si am descoperit, desi era ceva ciudat cand mișcam capul, ca becul de la o veioza are un "licarit" (eng. flicker) exagerat. Habar nu am daca respectivul aparat e bun de ceva dar poate mă ajutați sa îmi dau seama daca mă pot baza pe valorile măsurate cu el, in limita timpului o sa revin cu masuratori.

 

 

Jucaria asta chiar masoara CRI-ul si da valorile pt R1-R15?

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări