roadrunner Postat Octombrie 12 Partajează Postat Octombrie 12 (editat) 1 oră în urmă, sesebe a spus: Zici ca ai experinta de 30-40 de ani si nu reusesti sa comanzi corect un tranzistor bipolar. Nasol........ poate a facut ampu cand era mic. (glumesc sper sa nu se supere) RR Editat Octombrie 12 de roadrunner Link spre comentariu
sesebe Postat Octombrie 12 Partajează Postat Octombrie 12 Am uitat sa precizez ca placa avea finali tranzistorii acuzați ceva mai sus ca nu duc nici 40 KHz (sper sa nu ma înșel). Link spre comentariu
ionut120v Postat Octombrie 12 Partajează Postat Octombrie 12 (editat) Polul dominant al amplificatoarelor cu bipolare e dat de prefinali, finalii sunt doar repetoare, problema cu luatul foc depinde de cum se descurca prefinalii si daca exista cross over. La mine se descurca bine la 1MHz cu prefinali de 100ma in sot 23 si finali de 3a ft 30 MHz, mosuratoarea este cu difuzorul cuplat. Pentru finalii pomeniti anterior niste prefinali de 2-3a FT 100Mhz + ar fi ok. Viteza amplificatorului depinde de filosofia fiecaruia, putem pune la intrare tranzistori de curent ceva mai mare 200-500ma si facem aplifu din doua etaje fiecare cu reactia lui, va merge la MHz, un singur amplif cu castig mare cu o singura bucla de reactie iese inerent mai lent, alea testate de mine sunt stabile necompensate dela castiguri de 20dB in sus. Editat Octombrie 12 de ionut120v Link spre comentariu
Danut Marinescu Postat Octombrie 12 Autor Partajează Postat Octombrie 12 Acum 7 ore, sesebe a spus: Exista masuratoare facuta de mine pe SARA realizat pe cablaj proiectat de Vlad cu ajutorul meu, masuratoare postata si pe forum acum mai multi ani, unde banda de gain unitar era peste 1MHz, daca retin bine chiar peste 1,5MHz in conditiile in care distorsiunile erau infinit mai mici decit o schema simpla pusa sa lucreze la frecventa ultrasonice. Zici ca ai experinta de 30-40 de ani si nu reusesti sa comanzi corect un tranzistor bipolar. Nasol........ Azi am fost pe la tirg si am luat un amplif DUAL cv1260 pe bipolari.E fatos baiatu si se prezinta bine dupa 40 de ani.Comparativ cu montajul meu suna infundat pe liniar si fara definitie pe aceleasi boxe si acelasi semnal.Ideea era sa folosesc pe liniar si sa sune bine pentru ca un corector de ton strica tot in opinia mea.Suna cu mult bass fara inalte care se pot corecta e adevarat....Acum ideea este sa sune perfect pe linie pentru ca bipolarii in afara de adausuri de armonici impare nu pot sa scoata mare lucru pe linie.Mosfeturile de la exicon sunt specializate pe sunet liniar.Avem multe amplificatoare care se spune ca sunt liniare pe piata dar au deficiente la inalte.Un bun prieten a cumparat amplificatoare de firma pentru ca isi permite si am ascultat la el.Are si un Acuphase de 5000 de euro...E bolnav baiatu si da multi bani pe chestii d-astea.Jucati-va si voi cu niste 2sk1058/2sj162 in locul bipolarilor ca sunt compatibili la tensiunea de deschidere si se inverseaza drena cu sursa.Eu am inlocuit pe un amplif bipolarii cu mosurile astea care costa ceva bani e adevarat dar merita pentru ca diferentele sunt mari.Pur si simplu se face curatenie si totul devine stralucitor.Am auzit de SARA si cu siguranta cu mosfeturi 2sk1058/2sj162 va suna fantastic.Avem pe iesire un filtru rc antioscilatie care la 20khz face ca finalii sa ia foc.La amplitudine maxima iese fum din rezistenta.Ce nu e clar?Am mai bintuit pe net si ideea este ca sunet de hi-end sau de exceptie nu putem avea decit cu mosurile astea specializate de la EXICON.Daca se doreste putere e o alta problema... nu este necesara finetea armonicelor.Discutam despre un hi-end de casa.Nu ma deranjeaza remarcile voastre ca e dificil sa iti expui punctul de vedere si fiecare avem propria noastra interpretare.Asadeci mosurile astea simplifica finalul ca nu mai avem 3 repetoare simetrice apoi avind trasconductanta sau comanda in tensiune nu in curent pot sa fie comandate foarte lejer cu 5 -10 ma.Un alt avantaj este ca se compenseaza singuri termic si te tin o viata sa folosesc asa o expresie mai de suburbie.E dragut ca sunt numeroase comentarii.Nu pot sa raspund la toti.Mai vorbim.Noapte buna. Trebuie sa recunosc ca invat si eu de la unii dintre DVS. NOTA MODERATORULUI - Nu inteleg de ce te tot autocitezi, chiar in interiorul aceleiasi postari. Devine dificil de urmarit si enervant. Link spre comentariu
Danut Marinescu Postat Octombrie 12 Autor Partajează Postat Octombrie 12 Acum 17 minute, ionut120v a spus: Polul dominant al amplificatoarelor cu bipolare e dat de prefinali, finalii sunt doar repetoare, problema cu luatul foc depinde de cum se descurca prefinalii si daca exista cross over. La mine se descurca bine la 1MHz cu prefinali de 100ma in sot 23 si finali de 3a ft 30 MHz, mosuratoarea este cu difuzorul cuplat. Pentru finalii pomeniti anterior niste prefinali de 2-3a FT 100Mhz + ar fi ok. Viteza amplificatorului depinde de filosofia fiecaruia, putem pune la intrare tranzistori de curent ceva mai mare 200-500ma si facem aplifu din doua etaje fiecare cu reactia lui, va merge la MHz, un singur amplif cu castig mare cu o singura bucla de reactie iese inerent mai lent, alea testate de mine sunt stabile necompensate dela castiguri de 20dB in sus. Eu am vazut clar armonica 3 la 1khz unde este la bipolari si la mosuri laterale.Apoi 1khz si 1,5khz cum apar ambele in acelasi timp pe analizor de spectru.Daca dorim ''dulceata" numai mosuletele fac treaba buna.Pentru putere mare folosim bipolari.Merci de explicatii.Se pare ca avem acelasi limbaj.Faci masuratorile la Pmax pe rezistenta de nichelina?Sau la un anumit wataj?Uita-te si tu pe aici sa vezi grafice armonice. Link spre comentariu
Ovidanie Postat Octombrie 12 Partajează Postat Octombrie 12 Cum adică, la bipolari, armonica a treia e în altă parte? Detaliază, te rog. Link spre comentariu
UDAR Postat Octombrie 12 Partajează Postat Octombrie 12 1 oră în urmă, Danut Marinescu a spus: Jucati-va si voi cu niste 2sk1058/2sj162 in locul bipolarilor ca sunt compatibili la tensiunea de deschidere si se inverseaza drena cu sursa. Din ce în ce mai multe învață omul ...... Link spre comentariu
hpavictor Postat Octombrie 12 Partajează Postat Octombrie 12 Celebrul citat scris de poetul Robert Browning in 1855, “ Mai putin inseamna mai mult ” a dus la dezvoltarea curentului minimalist . Oare la asta s-a referit inițiatorul acestui subiect ? Cât despre bipolari versus MOS FET , arseniura de indiu , arseniura de galiu , germaniu etc toate sunt la fel : niste simple unelte . Dacă sunt folosite judicios , se pot obține performantele dorite . Desigur , subiectivitatea învinge obiectivitatea . E o chestie de emoții și trăiri , percepute diferit , de la individ la individ . Link spre comentariu
Danut Marinescu Postat Octombrie 12 Autor Partajează Postat Octombrie 12 Asa este.Mi-am adus aminte de un amplif si vi-l dau ca exemplu pentru ca nu se cramponeaza ca merg cu 1 la suta distorsiuni.Filozofia lor este ca armonicile redate sunt infinite si trebuiesc sa fie puse in evidenta.Unii sunt de parare ca nu suna bine la joase.....Baietii explica si dau si schema dezvoltata de ei.Te stiu cred dupa citeva proiecte bine realizate.Sper sa nu te confund......Un cablaj bine facut cu mosuri laterale.Ma bucur de mesajul tau. https://6moons.com/audioreviews/dartzeel/108.html Link spre comentariu
ionut120v Postat Octombrie 13 Partajează Postat Octombrie 13 (editat) Acum 11 ore, Danut Marinescu a spus: Eu am vazut clar armonica 3 la 1khz unde este la bipolari si la mosuri laterale.Apoi 1khz si 1,5khz cum apar ambele in acelasi timp pe analizor de spectru.Daca dorim ''dulceata" numai mosuletele fac treaba buna.Pentru putere mare folosim bipolari.Merci de explicatii.Se pare ca avem acelasi limbaj.Faci masuratorile la Pmax pe rezistenta de nichelina?Sau la un anumit wataj?Uita-te si tu pe aici sa vezi grafice armonice. Nu fac la p max, fac la 30% am folosit diverse sarcini becuri si rezistente, buna idee cu analiza spectrala, osciloscopul meu face FFT, pe reprezentarea liniara nu se vede nimic, pe logaritmic se vede. confirma rezultatele colegilor, la bipolare domina armonica 3, 5 ,7 la tuburi armonica 2,4... la mosfet nu am incercat. Problema cu care ma confrunt este ca semnalul de la generatorul de fuctii digital are armonici, am folosit un oscilator cu operational bun RC in punte Wien, cu RAA prin fotorezistenta(merge si cu bec daca gasiti unul de cateva zeci de mA), la 30% din putere armonica 3 este sub -50dB chiar si la bipolare daca e facut bine. Ca fapt divers un oscilator cu quartz la 500 KHz facut cu acel amplif, un coleg radioamator nu a putut receptiona armonica 3 (1,5MHz) cu antena langa oscilator. Ontopic, e mai simplu de a face amplifu din doua etaje aproape identice cascadate unul preu si unul forta decat de face unul singur stufos. Pentru cate 4 finali de 20A 200v trebuie prefinali de cel putin 10A, perechile diferentiale de intrare de 500 mA. Editat Octombrie 13 de ionut120v Link spre comentariu
Sharky Postat Octombrie 13 Partajează Postat Octombrie 13 Ce aiureli cu luatul foc. Ce iau foc? Filtrul de iesire, zobelul? Pai ala e normal sa ia foc daca tu dai cu zeci de kHz si filtrul ala are o amarata rezistenta de 5W si un condensator serie. Iau foc finalii? Pai de ii comanzi prost normal ca iau foc. Daca pe finali scrie 3Mhz sau 40MHz nu inseamna ca pt aia sunt facuti, ca nu poti face emitatori radio din ei. Aia e ft-ul, adica frecventa la care beta devine 1. Si vezi ac ft variaza cu curentul. De tragi 10A prin el garantat nu ajungi tu cu ft asa sus! Ca sa vezi de ce iau foc pune osciloscopul pe Re-ul, de vezi spitz-uri de curent fix la tranzitii ai conductie simultana intre ei. Asta se vede si pe dreptunghiular unde dreptunghiularul in loc sa fie simetric vezi ca iti agata un pic la colturi, apoi revine la panta lui normala. Spiturile alea nu ar trebui as existe, inseamna ca un final npn ramane prea mult deschis in timp ce se deschide si finalul pnp si apare un varf f mare de curent intre liniile de alimentare. Asta nu e ok! Mai ales daca apare pe sinus, pe dreptunghiular mai zici cum zici ca e front abrupt. N-am idee ce etaj de intrare ai dar de folosesti un triplu darlington, dar cu prefinalii legati intre ei, nu spre iesire asta nu ar trebui sa se intample. Plus ar trebui sa ai un filtru trece jos pe intrare pus la un 40-80kHz sa nu bagi orice mizerie in amplif. Plus depinde si ce sarcina folosesti la 40kHz de ai o mica sarcina inductiva iti induce un defeazaj si creste disiparea in etajul final. Eu zic sa iti rezolvi montajul ce crapa la 40kHz, ca ma tem ca nu finalii sunt de vina. O iei cu binisorul, prima datal a amplituride mica, cresti si urmaresti formele de unda. Si lasa sinusul, da-i cu dreptunghiular mai bine, ala scoate in evidenta mizeriile. Link spre comentariu
Danut Marinescu Postat Octombrie 13 Autor Partajează Postat Octombrie 13 1 oră în urmă, Sharky a spus: Ce aiureli cu luatul foc. Ce iau foc? Filtrul de iesire, zobelul? Pai ala e normal sa ia foc daca tu dai cu zeci de kHz si filtrul ala are o amarata rezistenta de 5W si un condensator serie. Iau foc finalii? Pai de ii comanzi prost normal ca iau foc. Daca pe finali scrie 3Mhz sau 40MHz nu inseamna ca pt aia sunt facuti, ca nu poti face emitatori radio din ei. Aia e ft-ul, adica frecventa la care beta devine 1. Si vezi ac ft variaza cu curentul. De tragi 10A prin el garantat nu ajungi tu cu ft asa sus! Ca sa vezi de ce iau foc pune osciloscopul pe Re-ul, de vezi spitz-uri de curent fix la tranzitii ai conductie simultana intre ei. Asta se vede si pe dreptunghiular unde dreptunghiularul in loc sa fie simetric vezi ca iti agata un pic la colturi, apoi revine la panta lui normala. Spiturile alea nu ar trebui as existe, inseamna ca un final npn ramane prea mult deschis in timp ce se deschide si finalul pnp si apare un varf f mare de curent intre liniile de alimentare. Asta nu e ok! Mai ales daca apare pe sinus, pe dreptunghiular mai zici cum zici ca e front abrupt. N-am idee ce etaj de intrare ai dar de folosesti un triplu darlington, dar cu prefinalii legati intre ei, nu spre iesire asta nu ar trebui sa se intample. Plus ar trebui sa ai un filtru trece jos pe intrare pus la un 40-80kHz sa nu bagi orice mizerie in amplif. Plus depinde si ce sarcina folosesti la 40kHz de ai o mica sarcina inductiva iti induce un defeazaj si creste disiparea in etajul final. Eu zic sa iti rezolvi montajul ce crapa la 40kHz, ca ma tem ca nu finalii sunt de vina. O iei cu binisorul, prima datal a amplituride mica, cresti si urmaresti formele de unda. Si lasa sinusul, da-i cu dreptunghiular mai bine, ala scoate in evidenta mizeriile. Interesant pui problema.Semnalul dreptunghiular standard pentru masuratori care este?1khz?La ce nivel se fac masuratorile?Exista un standard?Intreb ptr. ca la semnal mic semnalul apare perfect.Daca mergem pe maxim s-a cam rupt filmu....Mai ales pe la 10khz.Apoi potentiometru de volum daca este mai spre minim pierderile la frecvente inalte sunt mari.Cu alte cuvinte cu pot-ul la maxim e ok iar in jos sunt rotunjite fronturile de crestere.Un semnal dreptunghiular poate fi interpretat ca pe frontul de crestere sunt armonicile superioare iar pe cel descrescator cele inferioare?Si amplifurile industriale au rotunjit semnalul dreptunghiular la 10khz.Am obtinut semnal dreptunghilar de 1mhz cu denivelari e adevarat dar forma corecta cu timp de 100ns fara filtru de la intrare.Chestia asta se intimpla numai la amplificari mici.Sa zicem 5-10.Oricum nu pe nivel maxim ci doar la semnal mic.Pina la urma audiofrecventa nu e video frecventa si banda larga are sansa sa prinda posturi locale de radio...Inrautateste si raportul semnal zgomot.Cam multe probleme pentru 10-15 khz ai nostri in care auzim...La 1khz cind amplificam inaltele frontul superior apare ca un virf inalt iar joasele inclina palierul semnalului.E dificil de interpretat o asa oscilograma cam ce vrea sa spuna.Merci pentru sfaturi.Esti pasionat de bipolari observ.Am un Kenwood cu finali darlington TRAIT3N si TRAIT3P care au incorporata dioda de compensare termica.Este un 7+1 si finalii merg fierbinti ca exista cam 14 pe un radiator....Ma minunez ca functioneaza de 25 de ani si nu s-au defectat finalii niciodata.Nu l-am folosit niciodata la maxim ca nici nu pot sa fac asa ceva ca e un monstru de 7x120w.Suna binisor baiatu.Compensarea termica e eficienta ptr.ca este o joctiune be identica care se compenseaza perfect ca grafic.Cam scumpi totusi .Asta asa ca idee ce imi pare interesanta.Mai da-mi citeva sfaturi te rog cu mii de multumiri anticipate.Nu prea avem standarde zic eu care sa masoare eficient parametri astia dinamici.Sau sunt eu habarnist.....aici.Imi explica cineva cu competente inalta ca apar confuzii si din cauza mai multor standarde...cum e wati pmpo....Eu de fapt apreciez mult muzica clasica unde sunt probleme mari de nuante si tonaliti precum si nivele de la zero la forte.Asta ma face sa fiu exigent pentru ca redarea unui semnal cu aceiasi amplitudine e o joaca de copil pentru toate amplifurile..... Link spre comentariu
ionut120v Postat Octombrie 13 Partajează Postat Octombrie 13 (editat) Putem accepta ca standard pentru semnalul de intrare definitia clasica 0dB 0,775v, cele mai multe amplificatoare amplifica asta fara sa intre in saturatie. Putem face testul cu amplitudinea tensiunii la iesire bara de alimentare -5v, peste asta distorsiunile cresc drastic. Daca avem distorsiuni mari sub acest prag probabil sarcina e prea grea, impedanta de sarcina prea mica. Constructiile mele functineaza stabil si in gol nu au nevoie de filtre sau zobbere, reteta e definirea polului dominat mult mai jos in comparatie cu ceilalti, pentru a nu avea defazaje problematice. La 1MHz defazajul dintre intrare si iesire e neglijabil, am ramas uimit cand am masurat prima data, nu credeam ca merge asa bine. Supracresterile pe semnal dreptunghiular sunt date de probleme de compensare, sau in regim de saturatie. Referitor la redarea muzicii, in cazul muzicii clasice sau corale densitatea spectrala a semnalului e relativ uniforma, intermodulatiile sunt suparatore, deoarece adauga noi frecvente pe un spectru si asa incarcat. Intermodulatiile sunt legate de neliniaritate in principiu distorsuni incluzand si frecventele mari, amplicatorul poate produce intermodulatii daca este puternic neliniar la sute de KHz. Spuneau unii colegi, la amplificatorele cu reactie puternica e jale daca nu sunt rapide. Avem doua optiuni fie liniar de la mama natura fara reactie adica tuburi, care suna bestial pe simfonica, fie cu reactie de mare viteza cu frecventa de tranzitie la cativa MHz. (Intre noi fie spus captarea unui semnal de calitate in sala de concerte e aproape imposibila, in plus un semnal convertit din acustic in electric nu se compara cu unul generat primar electric care este convertit in acustic o singura data de sistemul de auditie al fiecaruia.) Editat Octombrie 13 de ionut120v Link spre comentariu
sesebe Postat Octombrie 13 Partajează Postat Octombrie 13 (editat) Comentariul tău @Danut Marinescu îmi demonstrează ca nu înțelegi fenomenele din spate și funcționarea unui amplificator. Mai degrabă ai pune mina și ai studia teoria cum trebuie. Și aici nu ma refer la cărți despre amplificatoare ci la SCS, semnale circuite și sisteme. Teorie pură cu matematica serioasa și fizica avansata în spate, nu cărți de popularizare scoase ca să facă bani și fără a descrie dedesupturile necesare ca să se înțeleagă fenomenele. Asta este valabil pt mulți dintre cei ce postează pe aici. Editat Octombrie 13 de sesebe Link spre comentariu
franzm Postat Octombrie 13 Partajează Postat Octombrie 13 Lasa-l dom'le cu învatatul, ca zice ca are 68 de ani. E mai distractiv folclorul de autobaza. Link spre comentariu
Postări Recomandate