Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Ai avut Dacia?


Postări Recomandate

  • Răspunsuri 171
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

La cursuri am invatat ca motorul de Dacia, la -18 grade, se poate raci doar prin intermediul baii de ulei. Apa trebuie sa fie prezenta in motor dar nu mai este nevoie sa fie recirculata prin radiator.

Cum rezolvam oarecum caldura la Dacia: Dadeam jos scutul si puneam un carton gros, ambalaj de la un frigider, acopeream de la cutia de viteze pana sub radiator. Intre radiator  si masca, alt carton, dar din 3 bucati, la nevoie sa pot descoperi radiatorul. Apoi  cu alt carton, acopeream carburatorul in asa fel incat sa nu vina aer rece dinspre radiator, si ma asiguram ca tabla aia de pe galeria de evacuare este la locul ei si clapeta este pe pozitia 'iarna' Pe timpul iernii ventilatorul radiatorului functiona cu doar doua pale, adica taiam cu bomfaierul 4 din cele 6 pale. In primavara schimbam toata elicea, alea de plastic erau ieftine.

Link spre comentariu

Se punea o  bucata de sticlotextolit sau textolit (foaie de 1 mm ) in fata radiatorului.Nu taia nici dracu palele de la ventilator ! Pentru mentinere motor cald,daca pornea ...

Am lucrat o perioada la un santier din Intorsura Buzaului si Fadroma o porneam cu apa calda de la centrala termica.Erau si -25 grade cateodata.Mai foloseam sub motor jar 2-3 roabe 

Link spre comentariu
Acum 13 minute, grosu99 a spus:

Se punea o  bucata de sticlotextolit sau textolit (foaie de 1 mm ) in fata radiatorului.Nu taia nici dracu palele de la ventilator ! Pentru mentinere motor cald,daca pornea ...

 

Carton era pe toate drumurile, sticlotextolit nu aveam la discretie. Cum spuneam, eu taiem palele de la ventilator, in fiecare iarna. Si fiindca nu cresteau la loc, primavara schimbam ventilatorul. Costa cam cat un pachet de tigari.  Cu apa calda porneam un ARO243, la -15 grade nu aveam sanse altfel. Nasol era ca trebuia ca in fiecare seara sa dau drumul la apa, sa golesc vasul de expansiune, ma cam murdaream. Si trebuia sa am grija ca dimineata vasul de expansiune sa fie plin, iar dupa vreo 5 km, cand incepea sa se aeriseasca instalatia,  sa-l umplu la loc. O gramada de treaba cu tigaia aia de ARO.

Link spre comentariu

Dacia a facut din noi o natiune de mecanici. De bine, de rau, mai toti stiau sa mestereasca cate ceva pe sub capota aia.

 

Dar...Oltcit-ul a adus mecanica la alt nivel. Cine avea Oltcit, nu se plictisea niciodata. Permanent avea cate ceva se facut.

Link spre comentariu

Hmmm, n-as spune ca-i chiar asa, n-am avut Dacie in posesie insa am folosit-o si reparat destul de des ca sa fac o comparatie, ca intretinere si reparatii era cam la acelasi nivel cu Dacia, Oltcit era ceva mai pretentios la manopera, unele lucrari se faceau mult mai usor decit la Dacia, schimbat uleiul, filtrul era fix pe motor, la fel demarorul si alternatorul daca aveai de lucru la ele dura 1 minut sa le dai jos pe fiecare, extrem de usor de ajuns la ele, erau pe motor, ambreiajul se schimba mai usor la Oltcit, in 2 ore am schimbat ambreiajul cu un amic mecanic dind jos motorul, la Dacia dadeai mai repede jos cutia si acolo te mai incurcau planetarele, pivotii, etc.

De aici in colo deja era mai incomod decit la Dacia.

Bujiile se schimbau ceva mai greu insa nu imposibil, reglaj culbutori se facea usor dar dadeai jos roata de pe partea cu problema, cureaua de alternator se lasa cu masca data jos si miini indeminatice.

Reglajul avansului se facea usor, dar sa reglezi platinele mai bine dadeai jos delcoul.

Pompa de benzina la fel de simplu ca la Dacia doar ca nu avea brat de amorsare.

Problema mare la el era carburatorul asa cum au amintit colegii, in fapt era mare daca neglijai sa schimbi filtrul de benzina, ala de sub podea la pasagerul spate.

Atit timp cit il schimbai pe la 10kkm nu prea aveai probleme cu carbul insa si cind aveai...

La carbul ala un singur reglaj puteai sa-l faci pe masina, jiclorul de progresiune, era in talpa carburatorului sigilat insa puteai sa umbli la el fara sa te temi ca dai totul peste cap.

Problemele incepeau daca umblai la suruburile limitatoare ale clapetelor de acceleratie, alea mergeau doar pe stand refacute.

In fapt aparea o uzura minima in zona de contact a limitatoarelor cu suruburile de reglaj, alea blocate cu plastic negru, la mine.

Aveam un amic inginer mecanic foarte bun care s-a apucat de reglaje si s-a lasat cu trimis carbul la Carfil, nu al meu, al lui.

Dupa asta s-a ambitionat si si-a facut efectiv stand de probe manometre de depresiune, turbina, debimetru de aer, cilindru gradat pentru benzina si folosea procedura de reglaj de la fabrica...

Dupa citeva saptamini de munca a reusit sa regleze carburatoarele calumea insa era un clenci, daca intrai la el in atelier cu ceva aprins riscul de explozie era imens la inceput, folosea benzina pentru reglaje si nu lichidul special ce era recomandat pentru asta, a rezolvat pina la urma balbotind amestecul tras de turbina printr-o cuva etansa si evacuarea iesind pe o teava afara din atelier.

La mine a ajustat din suruburile limitatoare ceva de ordinul 0,1-0,2mm si a adus carbul in parametri.

In rest sistemul de frinare la mine era Dacia pe fata, Oltcit pe spate, suspensia mai tare dar usor de reglat pe inaltime si mai ales fiabila.

Caroseria infinit mai bine protejata anticoroziv.

Bordul era fain iar sistemul acela cu cei 2 sateliti mi-a placut la culme si era extrem de ergonomic.

Singurul dezavantaj era la semnalizare, nu revenea o data cu volanul.

Fata de Dacia era mai vioi dar portbagajul era bine mai mic daca aveai si pasageri in spate, cind aveai de dus ceva cu ea se rabatau scaunele spate si formau o podea plata din otel, scaunele aveau spatele din tabla de otel.

Mie mi-a placut masina mai mult decit Dacia desi daca ar fi fost as fi luat Dacia pe motivul dimensiunii.

Asa in 3 saptamini am depus banii si am luat masina, la Dacia...5 ani?

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

 Ovidanie.Faza cu "o națiune de mecanici" e reală.😂Mergeam cu cineva care conducea o Dacie,la țară.La un moment dat se opreşte maşina şi şoferul saltă capota să meşterească.De noi se apropie un cioban,îmbrăcat cu o țundră din blană de oaie,ce păştea nişte oi în zonă.Se uită la amic şi începe:"Ai verificat jiglorul,ai verificat filtrul"?Şi a ținut-o tot aşa cu diverse sugestii,spre disperarea şoferului!

Link spre comentariu

Prima mea mașină a fost o Dacie, fabricată prin '88. Ce pot spune este că a fost una dintre cele mai proaste mașini pe care le-am deținut. Am avut și un Renault 9, o mașină cu care am făcut zeci de mii de kilometri fără nicio avarie, lucru care mi-a schimbat părerea despre Renault (părere pe care mi-am format-o în momentul deținerii Daciei) și, în același timp, m-a făcut să conștientizez cât de mult se punea accent pe calitatea produselor din perioada comunistă.

Btw, si acum mai vad cate un Renault12 ratacit pe strazile din vestul Europei, dar in ala nu si-a bagat inginerul roman ales pe pile politice  nasul...

Link spre comentariu



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări