Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Circuit serie-paralel încărcare 4 baterii plumb


Kinetix

Postări Recomandate

Acum 1 oră, antonvasileeee a spus:

Ajungem sa le inventam probleme anticipat  .Daca unul e deocheat crapa oricum .

Iezact. Daca vrei sa feresti toti elementii, trebuie balancer pentru fiecare. Si nu-s decât 24 la numar.

Asa ca mai bine foloseste scuterul cu simt de raspundere, în limitele impuse de producator si aduna bani ca sa cumpere baterii peste vreo 5 - 7ani, asa cum se întâmpla si la stivuitor.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 34
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • antonvasileeee

    12

  • Dxxx

    8

  • Kinetix

    5

  • franzm

    2

Top autori în acest subiect

Imagini postate

In plus de asta orice dorelizare care implica egalizari cu rezistente prin care sa circule 40-60A sau orice alta carmoaja va consuma mult curent inutil si va scadea autonomia cu pana la 40%sau mai mult in functie de dorelizare .Multe contacte mobile inseriate = rezistenta de circuit marita ,care va scadea puterea la axul motorului .

Spor maxim .

Treaba cu rezistenta echiv. din circuit a fost deja explicata  ,pentru cine intelege .

Editat de antonvasileeee
Link spre comentariu

D-nule @Kinetix, să vă spun și părerea mea.

 Nu am avut și nu am vehicul electric cu baterii cu Pb și nici nu știu ce scrie în manualul de instrucțiuni al vehiculului d-voastră.

 Într-adevăr, din ce știu eu, în timp vor apare diferențe de tensiune și de capacitate între cele 4 baterii înseriate.

 Cea mai simplă rezolvare ar fi să le schimbați periodic locul/poziția între ele. Cea de la (+) în locul celei de la (-) și cele din centru schimbate între ele; apoi cele din mijloc montate la extremități, adică la (+) și (-), iar celelalte 2 la mijloc.

 Sau să le rotiți (schimbat) poziția continuu ca și cum s-ar afla într-un cerc.

 Dacă vreți să le încărcați în paralel nu aveți nevoie de nici un comutator sau alt dispozitiv, dacă le încărcați astfel de fiecare dată. Le dați jos de pe scuter și le conectați la încărcător cu conductoare de strict aceeași lungime și secțiune. Și dacă ar fi diferențe de tensiune de 1V între cea mai încărcată și cea mai descărcată (ceea ce nu are voie să se întâmple dacă le schimbați permanent locul între ele) tot nu se întâmplă nimic grav.

Link spre comentariu

Hai ca se abereaza serios.

Sa lamurim niscai aspecte:

 

1. - intr-o conectare SERIE insemna ca este curent egal prin toate elementele - deci evident ca pozitia unui element este total indiferenta, poate fi pozitia cea mai de la GND, poate fi pozitia cea mai de la V+ - nu conteaza, tensiunea pe element va fi data numai de Rint a lui la momentul si curentul respectiv (si in regim de incarcare, si in regim de descarcare)

 

2. - sa nu conectezi in serie, este o solutie superba pentru a masca IMPOTENTA logica, tehnologica sau de proiectare. Cum ar merge EVurile la 400 sau 800V daca nu se conecteaza nimic in serie???

Probabil ca se pun elemente Li (3,5-4,2V) in paralel si apoi un boost la 800V - calculati curentul sa zicem la 100kW (pe Tesla este si mai mult) - oricum este o aberatie evidenta.

 

Solutia este simpla mai ales pentru tensiuni relativ mici si numar mic de baterii: fie imperechere foarte buna - nu mai trebuie nimic altceva, dar pe parcursul timpului ar trebui demontare si verificarea mentinerii imperecherii.

Alta varianta este cu echilibrare: fie periodica, cu dispozitiv "extern" (in sensul ca nu este conectat permanent in circuit) - asta include si montajul de conectare serie/paralel al lui @Kinetix, practic prin dispunere in paralel la incarcare se face egalizarea, iar pe descarcare nu exista echilibrare.

 

3. Ce consum suplimentar pentru echilibrare??? asa credeti voi ca se face, numai cu shuntare?

(Da, suntarea face echilibrare, si da, ea arde energie, insa numai pe faza de incarcare... dar cum ar fi la un EV sa se disipe pe suntare niscai kW??? ia ganditi-va cat de greu se disipa si 1kW)

 

Egalizarile eficiente "fura energia" de la elementele care au tensiune mai mare + o stocheaza si apoi o injecteaza in elementele cu tensiune mica.

Procesul este permanent, si pe incarcare si pe descarcare, si are loc la orice tensiune utila, deci in functie de parametrii elementilor se poate ca la o tensiune sa dea energie A->B... iar apoi pe masura descarcarii, la tensiune mai mica, sa dea energie B->A.

Stocarea energiei se face inductiv sau capacitiv.

Curentul de egalizare nu este deloc de zeci de amperi, este mult mai mic, nu implica toata energia ci numai diferenta, de asta este "egalizare"

Link spre comentariu

S-a discutat despre egalizarea la descarcare (in sarcina ).

Egalizarea / echilibrarea statica este alt lucru .

Si eu m-am referit la cea statica cand am propus egalizarea .

Cea dinamica ,de descarcare este paguboasa .

 

Link spre comentariu
Acum 2 ore, Dxxx a spus:

Egalizarile eficiente "fura energia" de la elementele care au tensiune mai mare + o stocheaza si apoi o

Unde o stocheaza ?

Link spre comentariu

Nu este aproape deloc paguboasa, oricum este neglijabil ce se pierde - energia pendulata este de genul 1% din total si randamentul poate fi spre 80% ... deci ai paguba de 0,2% NUMAI.

 

In rest ar fi bine sa citesti tot ce s-a spus:

"... mai mica, sa dea energie B->A.

Stocarea energiei se face inductiv sau capacitiv.

Curentul de egalizare nu este deloc ..."

 

Daca nici asa nu intelegi, atunci: se stocheaza in condensatori sau in camp magnetic (inductante).

Link spre comentariu

Cand un motor consuma maximul posibil din baterie, nu mai exista rezerve pentru proces .

Cum echilibrezi cand motorul consuma tot curentul debitat de baterie ?

Evident ca fiind in sarcina nu mai da nimic inapoi si condensatorii se descarca tot in motor .

Mie imi da altceva .

Daca un acumulator din 4 incepe sa scada curentul debitat in sarcina cu 30-40% din cel nominal (semidefect ) ,

cu 1% dupa cum spui tu ,nu echilibrezi sistemul .

Se pare ca vorbim discutii .

Vino cu o schema unde expui tot ce scrii .

Deci discutam despre consum in sarcina ,sarcina maxima sa zicem >700W .

Si cam cata energie se stocheaza in condensatorii unui sistem prezentat la inceput ?

Cate mii de Farazi sunt pe un scuter ? 0,001F ??

Cine/ce  sunt A si B ?

Nu ai precizat .

 

 

Editat de antonvasileeee
Link spre comentariu

Cand nu este consum se intampla cum spui .

Poti sa te prefaci  in continuare ca nu ai inteles ca discutam de cazul in care se consuma curentul maxim posibil debitat de bateria de acumulatori pentru un timp mai mai mare de 15 min .

Un drum la piata sau naveta zilnica .

Editat de antonvasileeee
Link spre comentariu

Tu crezi ca eu am o discutie in contradictoriu cu tine si ca vreau sa te culturalizez?

Vezi mai bine ce se discuta pe topicul asta ... ca esti rau off-topic, cum sa-ti pun schema? ca sa fac eu off-topic?

 

Documenteaza-te ce si cum face echilibrarea si atunci nu o sa te mai infierbanti cu intrebari inutile, si o sa si intelegi si ce spun eu.

 

Aici am incheiat definitiv.

 

@Kinetix - schema pusa este un punct de pornire valid, tine cont si de observatiile mele ulterioare, cel putin in directia calculului rezistentelor de limitare.

Link spre comentariu

Ai facut doar offtopic .

apropo :

Egalizarea prin suntare nu a pomenito nimeni dar ai adus tu ideea ca sa ai ce ne certa pe noi si sa scrii la offtopic .

 

Stim si noi ce este echilibrarea/balansarea la li-ion de multi ani .

Era vorba aici de echilibrarea la baterii cu Pb de 12V .

Asta nu ai inteles si ai tot continuat .

Cand pui acumulatori cu li instalezi si un BMS corespunzator tensiunii nominale pe element si din curiozitate mai citesti si un DS la integratul de pe BMS .

Chiar stim .

Culturalizarea iti apartine si e bine sa o cultivi .

Link spre comentariu

Pentru intatorul topicului :

Lasa sistemul asa cum este .

Orice modificare impune costuri si nu va prelungi viata acumulatorilor .

Peste toate ai rezistenta acelor contacte care va genera ceva pierderi ,pe care nu le poate calcula/estima nimeni din simplul motiv ca nu stim cu ce mageriale lucrezi si cum faci cablarile .

Investitia in lipo va fi mai mare decat pretul scuterului .

Editat de antonvasileeee
Link spre comentariu
La 27.07.2024 la 11:44, antonvasileeee a spus:

Unde o stocheaza ?

Asta este solutia LTC3305.

Daca se merita implementata la un amarit de scuter este alta discutie dar integratul amintit reprezinta solutia completa pt un balasor de 4 baterii Pb.

Din pacate e mai greu de gasit si scump de implementat. Cind vroiam sa-l folosesc, acum vreo 10 ani, nu am reusit sa-l cumpar de nicaieri ( nu era pe stoc). Acum se mai gaseste pe stoc dar nu ma mai intereseaza pe mine.

Editat de sesebe
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări