Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Controller PWM 6V-60V DC si Sunon 4 fire


aldama

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 14
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • aldama

    6

  • validae

    4

  • daniels

    2

  • merck

    2

Zile populare

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Aș încerca astfel:

ss9rGQ5.jpeg

Practic vei uni plusul controllerului PWM și firul roșu al ventilatorului, ambele fiind legate la plus 12V. Minusul controllerului și firul negru al ventilatorului la minus 12V.

Firul albastru (PWM) al ventilatorului îl legi la borna +Mot a controllerului.

Dacă nu merge așa, încerci și la borna -Mot. Ar fi fost utilă și schema internă a controllerului PWM pentru a stabili la sigur configurația....

Link spre comentariu
Acum 2 ore, validae a spus:

Aș încerca astfel:

ss9rGQ5.jpeg

Practic vei uni plusul controllerului PWM și firul roșu al ventilatorului, ambele fiind legate la plus 12V. Minusul controllerului și firul negru al ventilatorului la minus 12V.

Firul albastru (PWM) al ventilatorului îl legi la borna +Mot a controllerului.

Dacă nu merge așa, încerci și la borna -Mot. Ar fi fost utilă și schema internă a controllerului PWM pentru a stabili la sigur configurația....

Voi incerca asa. Deoarece imi este frica sa nu-l ard, am facut un test cu un ventilator dar cu 2 fire,  l-am legat "clasic": firul rosu la "+", firul negru la "-". Problema este ca merge in impulsuri, in "suturi"...

Link spre comentariu

Ventilatorul cu patru fire e controlat prin impulsuri PWM, nu alimentat în impulsuri.

Impulsurile PWM pe firul albastru sunt doar o informație ce stabilește turația, care e controlată fizic de driverul intern al ventilatorului.E normal ca ventilatorul de test să funcționeze ,,în șuturi,, fiindcă el e alimentat direct de acele impulsuri....

Link spre comentariu
Acum 6 ore, validae a spus:

Aș încerca astfel:

ss9rGQ5.jpeg

Practic vei uni plusul controllerului PWM și firul roșu al ventilatorului, ambele fiind legate la plus 12V. Minusul controllerului și firul negru al ventilatorului la minus 12V.

Firul albastru (PWM) al ventilatorului îl legi la borna +Mot a controllerului.

Dacă nu merge așa, încerci și la borna -Mot. Ar fi fost utilă și schema internă a controllerului PWM pentru a stabili la sigur configurația....

Buna seara.

a. Am incercat schema propusa de dumneavoastra dar... nu "munceste". Conform schemei dumneavoastra, practic ventilatorul este legat pe "direct". Am atins firul albastru si pe "-" si pe "+" dar nu are niciun efect sa micsoreze turatia.

b. Am legat clasic controlerul (power +,- ) si ventilatorul (motor +, -) si asa isi scade turatia. Scade U pe la 9-10 V, scade si turatia.

Am crezut ca se pot folosi 3-4 fire intr-o alta configuratie.

Multumesc oricum pentru ajutor.

Link spre comentariu

Nu funcționează fiindcă e o incompatibilitate între controller și semnalul necesar ventilatorului pentru a varia turația.Am menționat și anterior că era utilă schema controllerului, cel mai probabil trebuie luat semnalul PWM din alt punct decât ieșirea de putere pentru motor. Nici frecvența semnalului PWM nu corespunde, al tău are 15kHz și ventilatorul necesită 25kHz.

Link spre comentariu

@aldama ai acces la un osciloscop?

Ceva in documentatia chinezului nu-i ok. 

Cand sunt 4 fire ai asa:

A 4-wire fan has power, ground, a tach output, and a PWM-drive input. PWM, in brief, uses the relative width of pulses in a train of on-off pulses to adjust the level of power applied to the motor.

Cand ai 3 fire ai asa:

A 3-wire fan has power, ground, and a tachometric (“tach”) output, which provides a signal with frequency proportional to speed.

 

Ce este in bold corespunde si cu ce am gasit in documentatia chinezului:

Screenshot-2024-07-11-at-20-21-33.png

 

Dar nu specifica daca galbenul ar fi iesirea asta de tahometru. Totusi specifica ca firul albastru este intrare PWM si deci daca ai pe rosu +12V, pe negru pui masa (deci pana aici ai motorul legat direct la sursa) si vii cu un semnal PWM pe firul albastru de pe + Motor al placii (poate sa fie si de 15kHz ca se va invarti mai putin, nu va ajunge la turatia maxima) ar trebui sa poti modifica turatia motorului. 

 

Daca ai acces la un osciloscop pune sa vizualizezi ce ai pe firul galben si firul albastru ca sa vedem daca firul albastru este intrare PWM sau o fi iesirea de tahometru. 

Editat de merck
Link spre comentariu

Firul galben dă semnal de monitorizare (taho) a turației ventilatorului, pentru cazul controlului turației de către un sistem.Firul albastru este pentru controlul prin PWM.

 

Link spre comentariu

Acel regulator de viteza este PWM pe N-mosfet pe iesirea  +Motor ai fix Power+ prin siguranta, se vede destul de clar pe PCB, nici cum semnal PWM. Deci firul albastru se leaga in cel mai rau caz la -Motor care vede PWM prin mosfeti, in functie daca ventilatorul are pull-up intern poate merge sau nu, daca nu are pull-up atunci se pune o rezistenta externa de 10k intre +Motor si -Motor.

Link spre comentariu
Acum 1 oră, merck a spus:

@aldama ai acces la un osciloscop?

 

Dar nu specifica daca galbenul ar fi iesirea asta de tahometru. Totusi specifica ca firul albastru este intrare PWM si deci daca ai pe rosu +12V, pe negru pui masa (deci pana aici ai motorul legat direct la sursa) si vii cu un semnal PWM pe firul albastru de pe + Motor al placii (poate sa fie si de 15kHz ca se va invarti mai putin, nu va ajunge la turatia maxima) ar trebui sa poti modifica turatia motorului. 

 

Daca ai acces la un osciloscop pune sa vizualizezi ce ai pe firul galben si firul albastru ca sa vedem daca firul albastru este intrare PWM sau o fi iesirea de tahometru. 

Nu am acces la osciloscop. Multumesc pentru raspunsul detailat.

Editat de aldama
Link spre comentariu
Acum 38 minute, Bandi Szasz a spus:

Acel regulator de viteza este PWM pe N-mosfet pe iesirea  +Motor ai fix Power+ prin siguranta, se vede destul de clar pe PCB, nici cum semnal PWM. Deci firul albastru se leaga in cel mai rau caz la -Motor care vede PWM prin mosfeti, in functie daca ventilatorul are pull-up intern poate merge sau nu, daca nu are pull-up atunci se pune o rezistenta externa de 10k intre +Motor si -Motor.

Multumesc. Am sa mai "sap"... 

Acum 2 ore, validae a spus:

Nu funcționează fiindcă e o incompatibilitate între controller și semnalul necesar ventilatorului pentru a varia turația.Am menționat și anterior că era utilă schema controllerului, cel mai probabil trebuie luat semnalul PWM din alt punct decât ieșirea de putere pentru motor. Nici frecvența semnalului PWM nu corespunde, al tău are 15kHz și ventilatorul necesită 25kHz.

Controlerele cu frecventa de 25khz nu sunt pentru motoarele cu perii?

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări