Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

motoare de curent continuu


Postări Recomandate

Buna ziua, poate explica cineva de ce se strica motorul dc numai pe partea de plus?

Am intalnit vreo 20 de bucati de motooare de compresor de suspensie la care se vede ca incepe sa se incalzeasca lita de la peria de carbune de la plus dupa care arcul isi pierde din proprietati si nu mai apasa pe colector. Dupa asta apar scantei si se topeste partea de portperii.

Subliniez inca odata, toate au pe partea de plus.

Am atasat o poza cu cateva.

Multumesc.

amk.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 11
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Acum 7 ore, Laszlo Kispal a spus:

de ce se strica motorul dc numai pe partea de plus?

Arcul electric (nu se zice scantei)  intre perii si lamelele colectorului creeaza o plasma fierbinte, un amestec de ioni pozitivi (proveniti din cupru, carbon, atomi ai aerulului) si electroni liberi, acestia reprezentand purtatorii de sarcina electrica ce asigura continuitatea curentului electric in circuit (in conductorii bobinajului curentul este purtat doar de electronii cvasiliberi). Plasma se imbogateste pe masura ce creste temperatura locala, cand contactul fizic intre grafit si lamele devine deficitar (creste rezistenta locala, creste energia disipata).

 Electronii liberi (sarcini negative) din plasma  zboara cu viteze relativ mari (mai mari decat viteza "de melc" a electronilor cvasiliberi din bobinaje) atrasi spre polul plus, pe care il bombardeaza, viteza lor urmand sa scada dramatic la intrarea in grafitul pozitiv: franarea cauzeaza caldura locala, zona se macina treptat, asimetric fata de zona periei negative (acolo electronii bombardeaza lamelele de cupru ale colectorului).

 

Dupa cum a zis si domnul @validae, ceva asemanator se intampla la sudura in curent electric continuu, topirea (consumarea) celor doua parti care vin in contact si apoi se departeaza putin este mai avansata la electrodul pozitiv. bombardat de elctronii liberi din plasma.

Editat de Sorin2015
Link spre comentariu

Si la automobile,periile colectoare de pe plus sint uzate mereu mai mult decit alea de minus.Pe ce borna se trage curentul in plus...E sensul de deplasare a electronilor,in circuit,si ala in generator,invers.

Link spre comentariu
La 21.06.2024 la 16:06, validae a spus:

Are legătură cu sensul deplasării electronilor, deci la modul practic sensul în care sar scânteile. Ceva asemănător cu situația sudurii în curent continuu...

 

La sudura cu Ar, cel mai tare se incalzeste ce este legat la  +, prin urmare electrodul de W se leaga la - ca altfel la curentii uzuali de sudura se topeste iar piesa se leaga la +.

 

 

 

Link spre comentariu
Acum 23 ore, mcxc a spus:

O parere de amator: Daca rotorul ,bobinat, da la masa, la automobile cu minusul la masa, oare pe ce borna trage curent in plus?

 

Deacord cu mcxc!

Acum 3 zile un prieten a avut probleme cu compresorul de la suspensia spate (ceva BMW) si ghici ce.... vreo 2 bobine aveau scurt la miez (carcasa) =>curentul tras prin peria de + este curent de defect si supraincalzeste carbunele. 

Nu cunosc starea periilor, compresorul a fost inlocuit complet.

Motoarele astea de compresoare sunt bobinate cu sarme foarte groase si, probabil, izolatia are de suferit la bobinare stransa.

 

PS. Sensul de curgere al electronilor este de la - spre + si nu are de-a treaba cu incalzirea preferentiala a unei singure borne. Doar prin conventie s-a considerat sensul curentului de la + spre - ca asa pare mai "natural".

 

Numai bine!

Adrian

Link spre comentariu

Ooo, ba are acolo unde este arc electric si la perii orice ai face tot apare un arc.

Sa vedeti ce fain e la tuburile de putere alimentate la filament in DC, alternativ trebuia schimbata polaritatea deoarece aparea subtierea unui capat.

Editat de Ion_Bumbu
Link spre comentariu

alte exemple, un aspirator alimentat in dc cu o sursa buck, peria pe ,,+ ,,s-a uzat complet. ce de pe ,,-,,  aprope intacta.

 

Rezistente in tub de quartz alimentate in DC, asa arata dupa caa  2000 de ore de functionare, (imbinare sudata)

DSCN3125.JPG

Editat de ionut120v
Link spre comentariu
La 21.06.2024 la 22:10, Sorin2015 a spus:

Arcul electric (nu se zice scantei)  intre perii si lamelele colectorului creeaza o plasma fierbinte, un amestec de ioni pozitivi (proveniti din cupru, carbon, atomi ai aerulului) si electroni liberi, acestia reprezentand purtatorii de sarcina electrica ce asigura continuitatea curentului electric in circuit (in conductorii bobinajului curentul este purtat doar de electronii cvasiliberi). Plasma se imbogateste pe masura ce creste temperatura locala, cand contactul fizic intre grafit si lamele devine deficitar (creste rezistenta locala, creste energia disipata).

 Electronii liberi (sarcini negative) din plasma  zboara cu viteze relativ mari (mai mari decat viteza "de melc" a electronilor cvasiliberi din bobinaje) atrasi spre polul plus, pe care il bombardeaza, viteza lor urmand sa scada dramatic la intrarea in grafitul pozitiv: franarea cauzeaza caldura locala, zona se macina treptat, asimetric fata de zona periei negative (acolo electronii bombardeaza lamelele de cupru ale colectorului).

 

Dupa cum a zis si domnul @validae, ceva asemanator se intampla la sudura in curent electric continuu, topirea (consumarea) celor doua parti care vin in contact si apoi se departeaza putin este mai avansata la electrodul pozitiv. bombardat de elctronii liberi din plasma.

Multumesc frumos pentru raspunsul riguros. Aveti idee cum am putea simula defectul ? Sa apara deformare arc / temperaturi mari doar pe partea de plus (pana la topire plastic). In poza atasata puteti observa ca partea dreapta a piesei, care este plusul are arc deformat ; carbune ars ; lita carbune arsa, plastic topit, partea stanga , partea de minus este intacta- toate componentele sunt functionale si intacte. 

Mentionez ca pe cealalta parte exista 2 bobine care nu prezinta semne de incalzire.

 

 

 

 

amk.jpg

Bild2.jpg

Link spre comentariu
La 22.06.2024 la 18:17, tenzen a spus:

Si la automobile,periile colectoare de pe plus sint uzate mereu mai mult decit alea de minus.Pe ce borna se trage curentul in plus...E sensul de deplasare a electronilor,in circuit,si ala in generator,invers.

Multumesc, la asta m-am gandit si eu in prima faza. Dar piesele au montate pe partea cealalta cate o bobina. Aceste bobine sunt din sarma mult mai subtire ca si lita carbunelui si nu se vede nici o urma de incalzire pe ele.

Link spre comentariu

Rotorul antreneaza particulele incandescente in sensul rotatiei (ca la polizor), in consecinta incalzirea si topirea plasticului este mai accentuata in partea de sus (poza).

 

Pe masura ce carbunele este tocit si contactul cu lamelele devine mai slab, creste arcul electric, temperatura creste si se infierbanta carbunele si tresa de cupru infipta in el. Deci tresa de cupru,  precum si arcul de otel care impinge carbunele spre lamele de pe rotor nu se incalzesc din cauza ca ar fi parcurse de un curent prea intens (efect Joule), ci prin conductie termica de la carbune si de la piesa masiva de fier care sustine carbunele.

 

Bobinele din spate sunt pentru deparazitare si, la fel, nu se incalzasc prea mult prin efect Joule, iar caldura plasmei nu ajunge pana acolo.

 

 

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări