Laszlo Kispal Postat Iunie 21 Partajează Postat Iunie 21 Buna ziua, poate explica cineva de ce se strica motorul dc numai pe partea de plus? Am intalnit vreo 20 de bucati de motooare de compresor de suspensie la care se vede ca incepe sa se incalzeasca lita de la peria de carbune de la plus dupa care arcul isi pierde din proprietati si nu mai apasa pe colector. Dupa asta apar scantei si se topeste partea de portperii. Subliniez inca odata, toate au pe partea de plus. Am atasat o poza cu cateva. Multumesc. Link spre comentariu
validae Postat Iunie 21 Partajează Postat Iunie 21 Are legătură cu sensul deplasării electronilor, deci la modul practic sensul în care sar scânteile. Ceva asemănător cu situația sudurii în curent continuu... Link spre comentariu
Sorin2015 Postat Iunie 21 Partajează Postat Iunie 21 (editat) Acum 7 ore, Laszlo Kispal a spus: de ce se strica motorul dc numai pe partea de plus? Arcul electric (nu se zice scantei) intre perii si lamelele colectorului creeaza o plasma fierbinte, un amestec de ioni pozitivi (proveniti din cupru, carbon, atomi ai aerulului) si electroni liberi, acestia reprezentand purtatorii de sarcina electrica ce asigura continuitatea curentului electric in circuit (in conductorii bobinajului curentul este purtat doar de electronii cvasiliberi). Plasma se imbogateste pe masura ce creste temperatura locala, cand contactul fizic intre grafit si lamele devine deficitar (creste rezistenta locala, creste energia disipata). Electronii liberi (sarcini negative) din plasma zboara cu viteze relativ mari (mai mari decat viteza "de melc" a electronilor cvasiliberi din bobinaje) atrasi spre polul plus, pe care il bombardeaza, viteza lor urmand sa scada dramatic la intrarea in grafitul pozitiv: franarea cauzeaza caldura locala, zona se macina treptat, asimetric fata de zona periei negative (acolo electronii bombardeaza lamelele de cupru ale colectorului). Dupa cum a zis si domnul @validae, ceva asemanator se intampla la sudura in curent electric continuu, topirea (consumarea) celor doua parti care vin in contact si apoi se departeaza putin este mai avansata la electrodul pozitiv. bombardat de elctronii liberi din plasma. Editat Iunie 21 de Sorin2015 Link spre comentariu
mcxc Postat Iunie 21 Partajează Postat Iunie 21 O parere de amator: Daca rotorul ,bobinat, da la masa, la automobile cu minusul la masa, oare pe ce borna trage curent in plus? Link spre comentariu
tenzen Postat Iunie 22 Partajează Postat Iunie 22 Si la automobile,periile colectoare de pe plus sint uzate mereu mai mult decit alea de minus.Pe ce borna se trage curentul in plus...E sensul de deplasare a electronilor,in circuit,si ala in generator,invers. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Iunie 22 Partajează Postat Iunie 22 La 21.06.2024 la 16:06, validae a spus: Are legătură cu sensul deplasării electronilor, deci la modul practic sensul în care sar scânteile. Ceva asemănător cu situația sudurii în curent continuu... La sudura cu Ar, cel mai tare se incalzeste ce este legat la +, prin urmare electrodul de W se leaga la - ca altfel la curentii uzuali de sudura se topeste iar piesa se leaga la +. Link spre comentariu
AdR!@N Postat Iunie 22 Partajează Postat Iunie 22 Acum 23 ore, mcxc a spus: O parere de amator: Daca rotorul ,bobinat, da la masa, la automobile cu minusul la masa, oare pe ce borna trage curent in plus? Deacord cu mcxc! Acum 3 zile un prieten a avut probleme cu compresorul de la suspensia spate (ceva BMW) si ghici ce.... vreo 2 bobine aveau scurt la miez (carcasa) =>curentul tras prin peria de + este curent de defect si supraincalzeste carbunele. Nu cunosc starea periilor, compresorul a fost inlocuit complet. Motoarele astea de compresoare sunt bobinate cu sarme foarte groase si, probabil, izolatia are de suferit la bobinare stransa. PS. Sensul de curgere al electronilor este de la - spre + si nu are de-a treaba cu incalzirea preferentiala a unei singure borne. Doar prin conventie s-a considerat sensul curentului de la + spre - ca asa pare mai "natural". Numai bine! Adrian Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Iunie 22 Partajează Postat Iunie 22 (editat) Ooo, ba are acolo unde este arc electric si la perii orice ai face tot apare un arc. Sa vedeti ce fain e la tuburile de putere alimentate la filament in DC, alternativ trebuia schimbata polaritatea deoarece aparea subtierea unui capat. Editat Iunie 22 de Ion_Bumbu Link spre comentariu
ionut120v Postat Iunie 24 Partajează Postat Iunie 24 (editat) alte exemple, un aspirator alimentat in dc cu o sursa buck, peria pe ,,+ ,,s-a uzat complet. ce de pe ,,-,, aprope intacta. Rezistente in tub de quartz alimentate in DC, asa arata dupa caa 2000 de ore de functionare, (imbinare sudata) Editat Iunie 24 de ionut120v Link spre comentariu
Laszlo Kispal Postat Iunie 25 Autor Partajează Postat Iunie 25 La 21.06.2024 la 22:10, Sorin2015 a spus: Arcul electric (nu se zice scantei) intre perii si lamelele colectorului creeaza o plasma fierbinte, un amestec de ioni pozitivi (proveniti din cupru, carbon, atomi ai aerulului) si electroni liberi, acestia reprezentand purtatorii de sarcina electrica ce asigura continuitatea curentului electric in circuit (in conductorii bobinajului curentul este purtat doar de electronii cvasiliberi). Plasma se imbogateste pe masura ce creste temperatura locala, cand contactul fizic intre grafit si lamele devine deficitar (creste rezistenta locala, creste energia disipata). Electronii liberi (sarcini negative) din plasma zboara cu viteze relativ mari (mai mari decat viteza "de melc" a electronilor cvasiliberi din bobinaje) atrasi spre polul plus, pe care il bombardeaza, viteza lor urmand sa scada dramatic la intrarea in grafitul pozitiv: franarea cauzeaza caldura locala, zona se macina treptat, asimetric fata de zona periei negative (acolo electronii bombardeaza lamelele de cupru ale colectorului). Dupa cum a zis si domnul @validae, ceva asemanator se intampla la sudura in curent electric continuu, topirea (consumarea) celor doua parti care vin in contact si apoi se departeaza putin este mai avansata la electrodul pozitiv. bombardat de elctronii liberi din plasma. Multumesc frumos pentru raspunsul riguros. Aveti idee cum am putea simula defectul ? Sa apara deformare arc / temperaturi mari doar pe partea de plus (pana la topire plastic). In poza atasata puteti observa ca partea dreapta a piesei, care este plusul are : arc deformat ; carbune ars ; lita carbune arsa, plastic topit, partea stanga , partea de minus este intacta- toate componentele sunt functionale si intacte. Mentionez ca pe cealalta parte exista 2 bobine care nu prezinta semne de incalzire. Link spre comentariu
Laszlo Kispal Postat Iunie 25 Autor Partajează Postat Iunie 25 La 22.06.2024 la 18:17, tenzen a spus: Si la automobile,periile colectoare de pe plus sint uzate mereu mai mult decit alea de minus.Pe ce borna se trage curentul in plus...E sensul de deplasare a electronilor,in circuit,si ala in generator,invers. Multumesc, la asta m-am gandit si eu in prima faza. Dar piesele au montate pe partea cealalta cate o bobina. Aceste bobine sunt din sarma mult mai subtire ca si lita carbunelui si nu se vede nici o urma de incalzire pe ele. Link spre comentariu
Sorin2015 Postat Iunie 25 Partajează Postat Iunie 25 Rotorul antreneaza particulele incandescente in sensul rotatiei (ca la polizor), in consecinta incalzirea si topirea plasticului este mai accentuata in partea de sus (poza). Pe masura ce carbunele este tocit si contactul cu lamelele devine mai slab, creste arcul electric, temperatura creste si se infierbanta carbunele si tresa de cupru infipta in el. Deci tresa de cupru, precum si arcul de otel care impinge carbunele spre lamele de pe rotor nu se incalzesc din cauza ca ar fi parcurse de un curent prea intens (efect Joule), ci prin conductie termica de la carbune si de la piesa masiva de fier care sustine carbunele. Bobinele din spate sunt pentru deparazitare si, la fel, nu se incalzasc prea mult prin efect Joule, iar caldura plasmei nu ajunge pana acolo. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum