Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Despre amplificatoare cu tuburi => discutii generale


ionut120v

Postări Recomandate

Presiunea acustica e destul de mare in timpul unei reprezentatii muzicale, in sala la rece

https://kahle.be/articles/Kahle_Loudness_1995.pdf

 

In alte documente am gasit un nivel de zgomot ambiental de 33 dB pentru salile mari.

Personal de la 50 dB nu mai aud corect, oricum la 40-50dB este o cadere de 13 dB pe bass comparativ cu mediile 2KHz. asadar o corectie loudness e bine venita, difuzorul are deja o cadere de cativa dB pe bass, depinde de diametru si constructia incintei, daca mai are si amplificatorul o cadere, acestea se inmultesc.

 

E drept se pot compensa toate aceste caderi, dar cu un cost, limitarea puterii disponibile si cresterea distorsiunilor.

 

Problemele transformatoarelor de iesire sunt urmatorele: incercand compensarea caderilor in zona joaselor se poate ajunge la saturarea miezului, in afara de asta materialul feromagnetic are histereza, la topologiile push pull introduce distorsiuni la trecerea prin zero, clasa AB nu aduce beneficii comparativ cu B.

 

In definitiv se poate construi un OTL push pull clasic daca prevedem difuzoarele cu doua bobine identice.

 

Ca o paranteza exista tetrode driver de magnetron curent catodic peste 5 a, dar incalzirea uneia singure haleste de la 50W in sus, nu stiu cum se comporta la tensiune mica, deorece sunt construite sa functioneze cu tensiuni anodice de peste 10 Kv.

 

https://frank.pocnet.net/sheets/201/5/5D21.pdf

https://www.radartutorial.eu/17.bauteile/pic/tetrode_5d21.jpg

 

In lumea tuburilor devin interesante alte tipuri de traductoare electroacustice diferite de banalul difuzor.

ESL (electrostatic speacker), la lampi nu trebuie transformator, tensiune anodica de cativa Kv and voilla.

Plasma speacker, si altele.

 

Editat de ionut120v
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 85
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • sonic11

    12

  • ionut120v

    11

  • sesebe

    9

  • AlpHs00

    7

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Acum 4 minute, sonic11 a spus:

apoi dumneata nu asculti wati, asculti decibeli

Pai ascult decibeli, dar daca la 20-30Hz am deja o atenuare fata de fata de 100Hz datorata trafului de iesire pentru acelasi nivel al semnalului pe intrarea amplificatorului eu zic ca nu-i ok, nu? La tranzistori ai aceasta problema? 

Poti sa cauti pe aceasta sectiune ce am scris de-a lungul timpului cand am avut user name-ul adrian_pic, deci nu sunt impotriva tuburilor absolut deloc, insa nu pot sa pun batista pe tambal cand vine vorba de unele neajunsuri.

De-a lungul timpului aici pe aceasta sectiune au fost prezentate cateva realizari de exceptie, insa au fost si multe "amplificatoare" cu trafurile bobinate pe genunchi si miezul cat o nuca insa cu un review din partea contructorului/prosprietarului de ziceai ca este McIntosch! 

Cei care au prezentat realizarile de exceptie au venit si cu oscilograme+masuratori care au validat acest lucru , restul cu flasnete ... doar epitete si superlative. 

Uite ca sa vezi ca nu vorbesc prostii: @Усилитель pune te rog niste oscilograme/masuratori cu unul din amplificatoarele realizate de tine sa vedem ce atenuare avem pe joase. Deci nu cer semnal dreptunghiular, dar sinus de 20-30Hz, sinus de 100Hz si sinus de 1kHz. 

Link spre comentariu

D-nule @merck, sunt convins că știți cam ce debit de aer folosește o orgă de felul celei pe care ați ascultat-o pentru a reda pasaje muzicale de acel fel și cum se pompează acel flux de aer.

Link spre comentariu

@ionut120vSa mor daca am inteles ceva...  Un frigider are in jur de 40 dB iar dumneata de la 50 dB nu mai auzi corect. Cum adica la 40-50 dB este o cadere de 13 dB  pe bas ca sunt mai greu de cap?

Va referiti cumva la faptul ca perceptia umana a intensitatii sunetului nu este direct proportionala cu nivelul de presiune sonora masurata cand vorbim de nivele mici? Sa inteleg ca la nivele foarte mici sub 50 dB  fenomenul de inegalitate a frecventelor dispare?

Legat de transformatoare nici acolo nu am inteles mare lucru dar eu am auzit de ceva ce se numeste intrefier...

Ce am inteles eu sigur e faptul ca OTL-ul e regele.:n1

Editat de AlpHs00
Link spre comentariu

Interesante discuții, mai ales că majoritatea celor care ascultă transistori, lămpi (cu sau fără  transformatoare) se confruntă cu lovirea decibelilor de pereți, de geamurile termopane sau de mobilierul din camera de 20-25mp unde se face audiția.

User @Усилитель a făcut ceva frumos și util pentru el.

 

Editat de cloudy
Link spre comentariu

Domnule @merck ce ai in poriva celor pasionati!?

Ce conteaza ca-si fac trafurile pe genunchi...fac ceva ce dumneata nu intelegi...construiesc din pasiune!

Daca pentru dv. conteaza la palmares nu stiu ce oscilograme, iti doresc succes la concursul oscilograma anului!

Nu toti dintre noi vrem amplificatorul suprem, doar construim din pasiune ceva pentru propiu uz si nu cautam sa ne inbogatim din asa ceva, asa ca nu mai aruncati cu noroi in toti care au tupeul sa mai construiasca ceva.

Cautati amplificatorul perfect pentru urechea defecta!?....dar daca da bine pe osciloscop esti cel mai tare din parcare.

Trist....un spatiu virtual unde ar trebui sa ne ajutam reciproc pentru o cauza comuna pasiunea pentru electronica a devenit obiect de haituit si mistocareala.

Link spre comentariu
Acum 10 minute, ionut120v a spus:

In definitiv se poate construi un OTL push pull clasic

deci ....sunetul deosebit nu este dat numai de lampi, ci si de trafurile de iesire...un amp pe lampi fara traf suna ca unul cu mosfeturi.....

candva erau amplificatoare cu transistoare si cu traf de iesire ,aveau sunet mult mai placut decat cele actuale.....cum competitia are si o parte de profit.....s-a abandonat traful de iesire......care este scump,cu toate ca nu necesita marime mare si multe infasurari ca cele pt tuburi....

 

acum cu masuratorile:  un amplificator pe lampi are " datele " mult mai proaste ca cele pe transistoare.....

din cele multe ce le detin cel mai mult ascultat este Yamaha Pure Sound AX-496

are  20Hz-20Khz 

       2x 85W /8 ohmi

       THD 0.008%

        Damping factor  240

        Raport semnal zgomot  110 db

        9.5kg

Daca iau primul amp facut de mine PP -UL cu Ecc88 si 4x EL84.......

am    2x14W 

distorsiuni : nu am un distorsiometru functional dar cam in jur de 3 % preconizez....

banda de frecvente = mult mai proasta....( nu am efectuat masuratori ) 

 damping factor= habar nu am....

    la greutate - castig net.....

la zgomot de fond lampile stau bine.....nu am brum la niciunul , si fasaitul e mai slab....

SI TOTUSI  la cel cu lampi am feelingul ( la ora 2 noaptea ) - inca o piesa....inca o piesa....

 

Alte " masuratori " : intreb : Trebuie ? dau ceva informatie ?  cum ai putea masura gustul merelor si cel al perelor ? 

sau : cum masori o vioara de " fabrica " sau un Stradivarii .....reproduc aceleasi frecvente ...la acelasi volum/nivel...si totusi unul suna diferit....sau un pian Steinweay & Sons si o pianina.....reproduc aceleasi frecvente la aceleasi volum....

cum sa fie asemanata muzica trecuta prin vid de foc cu cea prin cristal si impuritati......nu are cum sa fie identica.....

acum nu sunt idiot sa zic ca tubul suna mai placut decat transistoarele daca nu aud asta.....numai pt ca sunt fan tuburi ( de circa 5 ani ) ...inainte am fost fan transistoare....40....

 

Cum masori : iau  10 tuburi de acelasi tip ,fabricatie diferita ca firme ,sau chiar si ca ani... cu date de catalog identice ,puse la acelasi PSF : fiecare suna altfel....audibil bine de tot......unele tuburi suna asa de " bine " ca costa de 10X mai mult ca unul de acelasi tip de la alta firma.....

Data trecuta am pus in Steampunk ( inainte sa - l dau ) un ECC83 Brimar cu anodul lung.....deci tubul suna cu 50 % mai bine ca un Telefunken......( nici nu l-am dat.....)  l-am pastrat pt auditii deosebite....

 

lumea lampilor este magica......si nu masuratorile fac diferenta ci urechile....imediat simti : e mai bine- e mai prost-suna mai placut.....din pacate viata lampilor este scurta.....min 500 ore.....si gasesti tot mai greu " lampi legende "....

 

A fgost la mine cineva care face de zeci de ani sonorizari la evenimente si mai face si vanzare/cumparare de " scule - boxe etc " ...nu a fost atent ce suna......dar a remarcat din prima : ce suna asa placut ? 

Link spre comentariu

Pentru lampi ESL ul e traductorul ideal, se poate realiza un OTL foarte simplu, deja exista comercial. ESL cu driver OTL pe lampi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_loudspeaker

 

Cat priveste intensitatea la care ascult  distanta e 3 m fata de incinte

Grosso modo bag 2x500mw RMS.

 

Personal chiar am construit amplificatoare cu tuburi in clasa A cu transformator de iesire si cu tranzistoare pushpull cu transformator defazor si de iesire, pe vremurile cand nu erea decat 2n3055.

 

Existau insa complemntare cu germaniu ac 180 si ac 181, amplificatorul de la radio Pacific ere construit astfel,  am avut un cablaj gol pe care l-am populat cu piese, a sunat mai bine dacat cel cu lampa cu transformator si mult mai bine decat cel cu 2n3055 si transformator.

 

Dezideratul este sa construim um amplificator cu lampi mic care sa nu oficieze pe post de reseu, care sa mane ESL-uri pentru folosinta de zi cu zi.

Link spre comentariu
Acum 7 minute, sonic11 a spus:

Domnule @merck ce ai in poriva celor pasionati!?

Ca vin cu replici de genul: am ascultat o data pe lampi si apoi nu am mai putut sa ascult pe tranzistori. Dar daca ii iei la bani marunti vezi ca nici pe tranzistori si nici pe lampi nu au ascultat niste amplificatoare cat de cat mai rasarite ci doar low entry la tranzistori si flasnete pe lampi (nu mai zic de lantul acustic aka sursa de semnal sau boxele). Nu mai spun ca bomboana de pe coliva este faptul ca isi ridica "creatiile pe lampi" la nivel de realizari de exceptie din punct de vedere al parametrilor dar ceva masuratori ... ioc! 

Atentie, nu am zis nimic (comentat negativ) de realizarea artistica. 

 

Link spre comentariu

Deci clar cei pasionati in opinia ta sunt niste rupti in cur ce nu au bani de amplificatoare mai rasarite, de alea pe lampi nici atat , boxele sunt niste gioarse iar sursa de semnal e un mp3 cu un bitrate mediocru.  De calici ce sunt isi fac flansete si le ridica la  rangul de mari realizari. :rade:Am omis ceva?

Link spre comentariu

D-nule @merck, eu unul cel puțin nu prea reușesc să vă înțeleg acum.

 Dacă ați fi fost foarte tânăr și să nu fi văzut și să știți atât de multe lucruri cu care ați avut de-a face, ar fi fost altceva, dar aveți totuși multă experiență.

 Nu înțeleg de ce desconsiderați ceea ce nu este corect să desconsiderați.

Link spre comentariu
Acum 4 minute, AlpHs00 a spus:

isi fac flansete

Cand ai scris prima data am crezut ca este o simpla greseala, dar vad ca revii:

CITAT: Ramai la parerile tale ca o clasa A SE= flanseta!

Link spre comentariu
Acum 9 ore, sonic11 a spus:

Solutia subwoofer!....poate fi condus si cu amp pe lampi.

 

 

 

Acum 8 ore, merck a spus:

Wow! Asa ceva chiar n-am vazut pana acum! 

 

Am două amplificatoare mono, cu tuburi, marca Crock, fabricate in Ucraina, declarate la 330W. Sunt echipate cu 6 tuburi 6R3S, care sunt duble tetrode, ar fi oarecum echivalent cu doua 6P3S in același balon. Deci totalul ar fi 12 tuburi 6P3S pe fiecare canal, atacul finalelor este cu transformator. Amplificatoarele au functionat intr-o discotecă, livrau bass suficient! Doar că periodic se topeau tuburile...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări