Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Reparație generator umeb 40 kw


petrysorr

Postări Recomandate

Salutare. Am găsit printr-o hala veche un generator umeb de 40 kw, dar numai generatorul, fara motor. Vreau să-i montez un motor diesel gen vw 1.9 sdi. A fost umblat la panoul de deasupra și cineva a tăiat cele 7 fire care duc la avr cred. Pe ușița am schema, dar pe cele 7 fire nu mai scrie absolut nimic. Cum pot afla legăturile originale?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 26
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • petrysorr

    14

  • The Stressmaker

    7

  • validae

    3

  • Elservius

    1

O poză clară cu schema de pe ușă.

 O metodă de postare a pozelor de mare rezoluţie:

Plasaţi fotografia sau fotografiile alese pe desktop-ul PC-ului sau laptopului.La telefon nu e cazul.

Deschideţi aplicaţia din link https://imgur.com/upload

Trageţi (drag&drop) imaginile dorite de pe desktop (sau selectaţi manual) în caseta de upload a aplicaţiei.De pe telefon, selectaţi fotografiile dorite manual din dosarul corespunzător (DCIM) sau ,,Imagini,,.

După ce fotografiile s-au încărcat pe site (apare ,,upload complete,,), daţi click dreapta pe fiecare poză şi selectaţi ,,Copy image,,.Fără a închide fereastra aplicaţiei, întoarceţi-vă pe forum şi în postarea topicului, daţi click şi alegeţi ,,Paste,,.

Imaginea va fi copiată ca link direct şi va apărea oricui ca o fotografie reală, nu ca link pe care să dai click pentru vizualizare.

Link spre comentariu

D-nule @petrysorr, mă bucur pentru norocul d-voastră.

 Sper ca generatorul respectiv să fie în starea originală.

 Dar să știți că este vorba despre Uzina de Mașini Electrice București, adică UMEB .

 Și probabil că d-voastră aveți un motor diesel WW 1,9TDI.

Link spre comentariu

Am atașat (sper) poza cu schema. Aceasta este schema tabloului superior. Firele tăiate se regăsesc pe schema la c16. Sunt 7 buc. tăiate. Pe carcasa generatorului se afla alt tablou, împreună cu o placa (bănuiesc avr), dar nu am găsit schema. Motorul trebuie să-l achizitionez de la dezmembrari

Editat de petrysorr
Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

Intre motor și generstor recomand sa montezi o cuplă elastică. Acu' 15 ani am facut asa ceva, inițial intenționam sa cuplez rigid motorul cu generatorul, sa fie coliniare, intenționam sa confecționez un fel de flanșă adaptoare. Am lasat-o baltă, erau prea multe piese de executat. Pana la urmă am montat in locul plăcii de presiune o fulie pentru 3 curele trapezoidale și așa am cuplat generatorul.

O cunoștință a luat motorul și cutia de viteze de pe un BMW, (tractiune spate) a cuplat generatorul in locul cardanului. A ieșit un generator de vreo 3 metri lungime, omu' a folosit și o bucată din șasiul BMW-ului. Tot sistemul a fost gata intr-o după amiază. Are motor de 2,3 litri benzină, 6 cilindri in linie, modificat pe GPL.

Link spre comentariu

Sunt curios daca generatorul produce curent fara acele fire montate in rigleta. În câteva zile încerc să-mi fac timp și pentru el

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...
Acum 22 ore, ovidiu grigore a spus:

Ati  reușit sa antrenați generatorul,pt probe se poate învârti și prin curele.

Din păcate nu. A nins, sta în zăpadă, acoperit cat de cat. Voi incerca zilele viitoare

Link spre comentariu

Verificati mai intai existenta Re si a puntii redresoare din partea de jos. Apoi verificati diodele din punte. Fiind partea de excitatie trebuie sa va asigurati ca este functionala.

Voi incerca sa descifrez schema. H1 este reteaua, H2+H3 formeaza sincroscopul (Cpp este butonul), H4 indica cuplarea la retea si actionarea contactorului. Hz este frecventmetrul iar b1 priza auxiliara de 220V. Indicatorul V1 este cu cheie de selectare a fazelor iar CA este asemanator pentru curent. Contactorul C face cuplarea, decuplarea si protectia la supracurent iar fuzibilele e1, e2 si e3 completeaza restul protectiei.

Acum, partea care va intereseaza este cheia/cupla c16 si conectorul/cupla cu cifre.

Daca vad bine, bornele 6+8+10 sunt iesirile de la excitatoare (presupun ca este cu autoamorsare), bornele A+E sunt excitatia la generator (controlul tensiunii la iesire), iar restul bornelor pot fi folosite la comutari sau conexiuni interne. Nu vad excitatia externa dar probabil se realizeaza undeva la nivelul acestei cuple. In teorie se forteaza un "boost" din bateria de 24V de demaraj direct in bobinajul excitatoarei cu ajutorul unui buton, magnetizand rotorul ca sa porneasca generarea de tensiune in excitatoare.

PS: acum 15 ani un generator asemanator dar de 125kVA era pornit ultima oara doar cu un buton la demaror si o maneta la acceleratie, restul fiind "eliminat pentru simplificare" dar am apucat sa vad schema originala in tabloul de comanda.

Link spre comentariu
La 16.01.2024 la 21:48, ovidiu grigore a spus:

 

Am observat că pe capătul rotorului sunt in jur de 6 diode. Firele vin de la rotor, iar diodele fac legătura cu carcasa rotorului. Sa fie excitația? De fapt autoexcitație?

Link spre comentariu

Da, ele redresează tensiunea autoindusă în rotor de către magnetismul remanent al statorului.Astfel se asigură autoexcitarea inițială a rotorului.

Link spre comentariu

@petrysorr: ati citit ce am scris?

Daca este prea tehnic va rog sa scrieti. Pana atunci mai fac o adaugare. Excitatoarea din mesajul meu este echivalenta cu generatorul de excitatie. Diodele care le vedeti sunt cuplate la iesirea excitatoarei si alimenteaza rotorul generatorului principal. Reglajul tensiunii de iesire si a puterii generate se face cu reostatul Re cuplat la iesirea puntii. Deci, ce aveti dv. acolo sunt de fapt doua generatoare intr-unul pe acelasi ax.

In mesaj am mentionat si cea de a doua forma de amorsare a excitatoarei prin aplicarea unei tensiuni de 24V din acumulatorul de demaraj intr-una din infasurarile excitatoarei cu ajutorul unui buton, optiune pe care nu o vad aici. Se poate adauga usor.

Ca idee, daca diodele sunt defecte, se pot inlocui usor cu 6 diode cu siliciu de 10-20A sau mai bine cu o punte redresoare KBPC5010 (50A,1000V), de exemplu,  pentru ca nu cred ca prin bobinajul rotorului trec mai mult de 10A.

 

O poza face cat 1000 de cuvinte asa ca daca puteti pune o poza cu acele diode e foarte bine, la vremea respectiva se foloseau ori diode tip "pastila" ca la alternatoarele romanesti ori diode cu surub. Poate reusim sa identificam polaritatea pe schema. In momentul de fata prima etapa este identificarea bornelor mai ales ca lipseste o parte din schema de comanda si cea de forta (presupun ca aveti numai generatorul fara cutia cu automatizarea). La cum vad situatia ar trebui sa existe 3 borne de forta catre iesire si 2 borne de control (reostatul) care trebuie identificate. Nu cunosc in detaliu schema generatorului pe care il aveti dar acesta urmeaza tiparul vremii asa ca avand un reper este mai usor de identificat fiecare borna.

PS: rotiti rotorul sa vedeti starea rulmentilor. Nu ar strica o poza cu bobinajul facuta prin fantele de racire, orice schimbare de culoare poate indica suprasolicitarea anterioara a generatorului si asta poate indica distrugerea generatorului. De obicei lacul electroizolant se innegreste odata cu suprasolicitarea bobinajului. Daca bobinajul este ars costurile de reparatie cresc exponential si poate uneori este mai rentabil sa se comande un generator nou. De abia dupa aceea curatati colectorul.

Link spre comentariu

Am reușit astăzi să învârt generatorul cu ajutorul unui pistol de impact (2600 rotații/min, bănuiesc in gol). Tensiunea între faze a ajuns cel mai mult la 197,5 v. Nu îmi pot da seama cate rotații a avut. Trebuie sa mai fac câteva teste

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări