doru3160 Postat Decembrie 6, 2023 Partajează Postat Decembrie 6, 2023 Salutare, deschid topicul aici si nu la sectiunea dedicata, pt ca nu vreau sa incurc lumea pe acolo. In domeniul surselor in comutatie chiar sunt incepator. Dar cum toate au un inceput, vad ca din ce in ce mai des ma lovesc de ele. In principiu e vorba de un incarcator de lidl, de 20V/4,5A care a cam transpirat. Mi l-a dat cineva la care s-a intamplat evenimentul, in ideea ca daca pot sa-l fac e ok, daca nu pot, tot ok. El si-a luat altul. Nu pot da amanunte despre imprejurarile in care s-a produs evenimentul, la mine a ajuns cam asa. Dupa o mica cosmetizare, locul faptei arata cam asa R21 pana la R26 probabil in paralel fiind cuplate, au fost pulverizate, marea mizerie de la ele fiind plecata, dupa cum se vede, iar mos fetul e sarma, si nu l-am mai bagat in cablaj. Binenteles si siguranta pe intrare arsa. Ce am masurat pana acum, restul componentelor, par a fi ok, adica restul rezistentelor, puntea redresoare si D1-D2. U1 nu stiu ce e, e componenta cu 6 picioruse. Probabil un tranzistor dublu. Inca nu m-am lamurit cu el. Azi ce abia a venit si cat am avut timp, atat am reusit. Intrebarea este, in locul acelui mosfet sarma, Gasesc ceva compatibil intr-o sursa de calculator, de ex? Din astea am mai multe. Asta ca sa nu astept pana reusesc sa gasesc ceva pe net sau in targ. Ce ar trebui sa mai verific sau sa fac in asa fel incat sa nu-mi sara in ochi la prima punere sub tensiune? Proba o voi face cu bec serie, binenteles, ca la sursele tv. O sa scot doua sarme de la bornele sigurantei arse, chiar pe intrare. Orice sfat e bine venit. Multumesc. Asta e obiectul muncii. Link spre comentariu
Spitfire Postat Decembrie 6, 2023 Partajează Postat Decembrie 6, 2023 Orice mosfet N 12A/600V. https://ro.mouser.com/c/semiconductors/discrete-semiconductors/?id - continuous drain current=12 A&number of channels=1 Channel&transistor polarity=N-Channel&vds - drain-source breakdown voltage=600 V&_gl=1*11ak9ut*_ga*dW5kZWZpbmVk*_ga_15W4STQT4T*dW5kZWZpbmVk*_ga_1KQLCYKRX3*dW5kZWZpbmVk Link spre comentariu
doru3160 Postat Decembrie 6, 2023 Autor Partajează Postat Decembrie 6, 2023 Sa vad ce gasesc prin sursele alea, si daca nu s-o potrivi nimic, vad in targ ce gasesc. Numai ca ma strange in spate cand stiu ca trebuie sa cumpar din magazine, componente care lucreaza la tensiunea retelei. Vorbesc dpdv al unui patit. Mai trebuie sa caut pe net o poza cu cablajul, sa vad cam ce valoare a avut una din rezistentele pocnite. Nu cred ca daca le dezlipesc, mai gasesc ceva de masurat. Pe cablaj imi indica oarece valoare, dar cine sa stie de unde si ce reprezinta. Pe ele pare ca a fost scris 1R8, dar nu pot fi sigur decat de 1 si de 8. Alea se vad clar. Pare plauzibil, 6 bc de 1,8 ohmi. Link spre comentariu
Marian Postat Decembrie 6, 2023 Partajează Postat Decembrie 6, 2023 R21...R26 sunt toate in paralel si fac shuntul din sursa mosfetului, sunt toate de cate 1,8 Ohm ( 1206 sau 0805, nu pot fi sigur ), doar ca cea de sus e intoarsa invers, in total fac 300mOhm deci trebuie tinut cont de asta la alegerea noilor rezistente, monitorizarea curentului este dimensionata pentru valoarea asta de shunt. Rezistentele alea s-au ars pentru ca mosfetul s-a sarmificat primul si a facut scurt prin traf pe reteaua redresata si filtratata, era normal sa cedezsse shuntul si siguranta. Componenta aia mica cu 6 pini nu e tranzistor ci e controller-ul mosfetului, e capsula SOT23-6 dar fara codul de pe ea n-am cum sa stiu ce e anume. Verifici rezistentele si dioda din poarta mosfetului daca vreuna dintre ele e dusa atunci controller-ul e suspect si el ( poti sa-l verifici cu multimetrul pe functia dioda intre iesirea catre mosfet si pinii de alimentare ( Vcc-ul si Gnd-ul sau ), daca iesirea lui e dusa atunci de regula se sarmifica mosfetii de pe iesire ( sau se intrerup ), deci fie gasesti scurt intre iesire si una dintre alimentari, fie lipseste dioda dintre iesire si una dintre alimentari. Singurele surse ATX unde ai sanse sa gasesti un astfel de mosfet sunt cele cu PFC activ, au chiar in convertorul PFC mosfet de 600-650V si 10-12A ( sau alte valori de curent ) depinde de puterea sursei. Cred ca ar merge si unul de 10A, preferabil totusi de minim acelasi curent cu cel original. Link spre comentariu
doru3160 Postat Decembrie 6, 2023 Autor Partajează Postat Decembrie 6, 2023 Da, din pacate pe controller nu se distinge nimic din scris. Nici nu am insistat. Am dat cu puțină acetona ca să se ducă afumătura, si să pot vedea mai bine traseele. Vad mâine ce mai pot măsura. Rezistente smd nu am, dar cred ca pt probe voi putea lucra cu o rezistenta de 0,3 ohmi. Multumesc pt indicații. PS-acum mi-am adus aminte, am cateva surse de la ceva copiatoare ce s-au casat acum cativa ani in urmă, si am fost lasat sa recuperez ce vreau de acolo. Altceva nu am prea avut ce lua, dar placile de alimentare arata intr-un mare fel și au multe componente care sigur sunt de calitate mai bună decat ce găsesc de cumpărat pe la noi prin comerț. E vorba de copiatoare mari, de la un centru de copiere, nu din astea mici, de birou. O să inspectez mâine să văd ce găsesc. Link spre comentariu
doru3160 Postat Decembrie 6, 2023 Autor Partajează Postat Decembrie 6, 2023 Pe asta e boierie, se vede din avion ce scrie pe el. Ma uit maine mai cu atenție, eventual mai spăl cu acetona. Poate apare scrisul și la al meu. Link spre comentariu
AdR!@N Postat Decembrie 6, 2023 Partajează Postat Decembrie 6, 2023 Va salut, am și eu 2 alimentatoare similare, dar versiunea de 2.4A. Au acelasi defect: rezistente evaporate, transistor în scurt, inclusiv controller-ul cu 6 pini defect. Am găsit pe ceva forum străin ca Integratul cu 6 pini este LD7536. Am cumpărat câteva bucăți de la chinezi dar nu am apucat sa testez nimic, sper ca în concediul de sărbători sa găsesc puțin timp și pentru ele. Link spre comentariu
doru3160 Postat Decembrie 6, 2023 Autor Partajează Postat Decembrie 6, 2023 Alimentator bun de 20V/2,4A am, deci acolo pot vedea anumite aspecte daca e nevoie. Ce m-a mirat cand am demontat incarcatorul de 4,5A a fost ventilatorul pt racire forțată. Asta înseamnă că se disipa ceva pe capsulele alea de mosfet. La cele de 2,4A răcirea e pasivă. Link spre comentariu
Spitfire Postat Decembrie 6, 2023 Partajează Postat Decembrie 6, 2023 Nu mai bine folositi drept sursa un alimentator de laptop, gen 19V/3.47A decat sa va chinuiti sa reparati porcaria aia?! Timpul Dvs. valoreaza mai mult decat orice sursa in comutatie... Link spre comentariu
doru3160 Postat Decembrie 6, 2023 Autor Partajează Postat Decembrie 6, 2023 Cred ca ar fi un exercițiu util, chiar dacă cu pretul pierderii unui timp. Vin niste zile libere pe care trebuie să le umplu cu ceva activitate la interior, pt că vremea afară nu e chiar prielnica pt altele. Fiind cu forma si cuplare specifica, e mai usor de folosit decât să improvizez un soclu pt acumulator sau să pun niste sârme pe un alimentator de laptop. Dar ideea nu e rea, cred că și în asemenea dispozitive pot găsi piese pt depanare. Am o cutie din carton plină cu fel de fel de alimentatoare de laptop. Multumesc pt idee. Edit-cred că soluția cu alimentator de laptop va fi planul B, in caz că nu reușesc nimic cu cel ars, dar aș prefera varianta originală, chiar dacă pare o porcarie. Cu timp mai mare de încărcare aș putea folosi un încărcător de 2,4A, dar iarăși vin si spun, nu atât obiectul in sine contează, o porcarie din asta cum ii zici, e cca 80 lei, ci faptul ca il pot rezolva(sau nu). Mai dezmorțim forumul și cu activitate, nu numai cu bodega. Parcă am devenit prea comozi... Link spre comentariu
antonvasileeee Postat Decembrie 7, 2023 Partajează Postat Decembrie 7, 2023 Daca mosfetul este in scurt si rezistenta de i sense arsa > a juns tensiunea de 300V si in comparatorul din CI driver ( circuitul de monitorizare a curentului din driver ) . Tensiunea pe rezistenta de 0.3 ohm este mica in functionare normala sub 3V . Fara dubii ci driver defect . Se masoara rezistenta sau caderea de tensiune pe condensatorul de filtraj al tensiunii de alimentare a integratului si de acolo incepe depanarea . Pentru inceput se inlocuieste integratul si se verifica componentele aferente . Se alimenteaza din sursa separata cu 18V si se verifica daca exista oscilatie pentru comanda mos . Se poate alimenta si inainte de inlocuire si se fac aceleasi teste daca nu exista consum exagerat pe integrat. CI driver se poate recupera din sursele de tv chinezesti urmarind configuratia pinilor . Pentru cei cu putina rutina e simplu de facut . Link spre comentariu
antonvasileeee Postat Decembrie 7, 2023 Partajează Postat Decembrie 7, 2023 Daca a ajuns 300V pe driver toate componentele din circuitul lui au fost supuse unui soc de supratensiune . Uneori mosul cedeaza din patriotism dar se poate datora si snubberului defect . Link spre comentariu
Marian Postat Decembrie 7, 2023 Partajează Postat Decembrie 7, 2023 4 hours ago, antonvasileeee said: Se masoara rezistenta sau caderea de tensiune pe condensatorul de filtraj al tensiunii de alimentare a integratului si de acolo incepe depanarea . ? 4 hours ago, antonvasileeee said: Daca mosfetul este in scurt si rezistenta de i sense arsa > a juns tensiunea de 300V si in comparatorul din CI driver ( circuitul de monitorizare a curentului din driver ) . Nu neaparat. Siguranta s-a ars inaintea shuntului ( ca altfel nu s-ar mai fi ars ), iar shuntul prin mosfet a scrurtcircuitat ce a ramas in condul principal din primar, pana sa cedeze shuntul e posibil ca pe condul ala sa fi ramas suficient de putin incat sa nu compromita circuitul de monitorizare curent, de investigat configuratia exacta acolo. 4 hours ago, antonvasileeee said: Se alimenteaza din sursa separata cu 18V si se verifica daca exista oscilatie pentru comanda mos . De ce 18 si nu 12? Sau 15? Apoi, controller-ul trimite comanda pwm catre mosfet doar cand toate conditiile impuse de el sunt indeplinite. Pentru asta trebuie identificat CI-ul si vazut de monitorizari are pentru a le anula sau simula dupa caz. Sigur, posibil sa mearga si asa cum umplere maxima pentru ca nu detecteaza nimic pe reactia de tensiune, dar poate sa aiba si un control in curent, sa depinda de o anumita rampa pe Isens, si atunci fara sa stii exact ce CI e, e la ghici. Si nu poti improviza orice CI, traful e calculat pentru niste parametri destul de bine determinati, la fel si reteaua de snuberizare, si reactia in tensiune si curent ( ca e incarcator, deci sigur asa si reactie in curent ). Pana nu identifici originalul nu poti sti ce se poate folosi ca inlocuitor acolo. Poti cel mult scoate o schema cat mai completa de pe placa, masori inductante traf si poti calcula cam ce i-ar trebui. Dar e munca de chinez batran... Link spre comentariu
doru3160 Postat Decembrie 7, 2023 Autor Partajează Postat Decembrie 7, 2023 Ok, incerc sa strang ce stiu acum ca e dus. In ideea asta am jumulit de pe o placa un mosfet, fs14um9. Ar fi bun dupa datele de catalog,(cel putin așa banuiesc) dar are capsula neizolata. Cred ca pot rezolva asta. Pe tester arata așa Desi am placi multe, majoritatea au triace-tiristori in circuitul primar. Mai caut sa vad ce pun in locul suntului, si pe urma masor restul, sa vad ce mai gasesc avariat. A iesit la iveală si marcajul... Sper sa se înțeleagă. D3 e (aproape) sârmă. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum