Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motor monofazat se supraincalzeste


Postări Recomandate

  • Răspunsuri 23
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Acum 4 ore, validae a spus:

Dacă are condensator străpuns nici nu pornește.Stabilizatorul centrifugal poate fi o cauză, dacă are așa ceva.

E foarte posibil să aibă, am avut o moară de cereale cu pietre care avea astfel de regulator.O porcărie depășită tehnic, sursă de defecte. Ar avea mare noroc să fie din cauza regulatorului centrifugal, dar până nu dă capacul jos, nu avem de unde ști.

 

Ala il banuiesc si eu ca ar fi defect. Si cred ca are, in cutia motorului unde sunt legaturile, din motor ies 3 fire mai groase si 2 mai subtiri, dintre care unul merge la condensatorul de pornire, cel de 75uf. Celalalt nu mai stiu exact unde merge, acum nu sunt acasa.Daca il anulez fara sa.l demontez, doar din legaturi, iar in locul lui pun un buton pe cate il apas cateva secunde la pornire e ok? Din cate am citit cam asta face centrifugalul.

@sla sigur e o caricatura chinezeasca, garantat e aluminiu,nu are o placuta cu informatiile de care spui, are doar o ericheta pe care scrie; 220v, 50hz, 1500w, 3000rpm. Are doi condensatori, unul de 15uf si unul de 75uf pe care scrie si Start Motor. 

Dar ne facem treaba cu ele. Mai am o moara de cereale si o tocatoare de fructe tot chinezesti cu motoare asemanatoare cu care nu am avut absolut nicio problema de cativa ani, si nici nu le.am menajat.

Editat de silviu1393
Link spre comentariu

Regulatorul asta face, câtă vreme motorul nu se învârte, închide contactul ce introduce condensatorul de pornire.După ce atinge turatia care cauzează îndepartarea greutăților centrifugale, contactele se deschid.Dacă acele contacte au ramas lipite (desi e puțin probabil) asta ar cauza practic frânarea motorului, prin forțarea înfășurării auxiliare.Mai degrabă cred că are un scurtcircuit sau e subdimensionat (220V) și asta cauzează încingerea prematură.

Link spre comentariu
Acum 11 ore, silviu1393 a spus:

.Daca il anulez fara sa.l demontez, doar din legaturi, iar in locul lui pun un buton pe cate il apas cateva secunde la pornire e ok? Din cate am citit cam asta face centrifugalul.

Da,asta e cea mai simpla metoda de diagnosticare si daca merge bine,poate ramane asa.

Link spre comentariu

Misterul a fost elucidat. Operatia a reusit, pacientul a murit. 

Lasand gluma la o parte, am salvat motorul.

Deci el are 2 condensatori. Unul permanent de 15uf si unul de pornire de 75uf comandat de contact centrifugal. Care la mine era blocat pe inchis, deci mergea continuu cu 90uf. Am tras 2 fire de la condensatorul de pornire, cu un intrerupator, provizoriu de proba. Ca sa constat ca motorul porneste si doar cu condensatorul permanent de 15uf. Asa ca am anulat cu totul condensatorul de pornire impreuna cu centrifugalul. Motorul porneste si merge impecabil, nu mai vibreaza, nu mai incalzeste, are si turatie mai mare. Inca nu am avut cand sa.l bag in sarcina, daca ma ajuta vremea probez maine. 

Acum va intreb, e ok sa mearga doar in condensatorul de lucru? Banuiesc ca da din moment ce cel de pornire era actionat de centrifugal doar la pornire.

Si inca o intrebare, din pura curiozitate, cam ce putere reala are motorul daca porneste cu un condensator de 15uf 250V? Mai vazusem pe aici o lista cu puterea in functie de grosimea axului, asta are 15mm grosime.

Link spre comentariu

Dacă porneste în gol poate porni probabil si cu 15uF, în sarcina sigur nu ar avea cuplu suficient.  La acționarea concretă din cazul asta motorul porneste aproape în gol, inseamna ca il puteti lasa asa. Referitor la putere, dacă 1500W este puterea absorbita, puterea utila utila este cca 1100. 

Editat de sla
Link spre comentariu

Condensatorul de pornire mai avea și rolul de a compensa suprasarcinile, când motorul ar fi avut tendința de oprire.Atunci capacitatea suplimentară i-ar fi dat un ,,zvâc,, mai mare, dar numai când turația tindea spre zero.El fiind cuplat continuu prin porcăria aia centrifugală, era practic parțial frânat.Am mai scris anterior, dar chiar nu credeam să se fi sudat contactele alea...dar e bine că a fost numai asta.

Link spre comentariu

Nici nu e sigur ca s-au sudat contactele, eu cred ca este defect releul, mecanic, poate s-a blocat ciuperca de plastic care culiseaza pe ax la acționarea brațelor cu greutăți, ciuperca desface contactele releului centrifugal. Doar deschizând motorul se poate vedea cauza, dar nu stiu daca merita. 

Link spre comentariu

Pai motorul acum porneste in gol, adica e montat pe masina dar nu are sarcina, doar ce roteste axul masinii in gol. Sarcina ii dau cand bag porumb. Din ce inteleg, celalalt condensator il mai ajuta daca in functionare dadea sa se opreasca, adica daca abuzam de utilaj. Teoretic nu ar trebui sa fie probleme atata timp cat nu abuzez sa bag ca inecatul in ea, ceea ce e si normal, e o masinarie ieftina, cand cumperi asa ceva esti constient ca nu poti abuza.

Daca am timp poate il si desfac sa vad ce s.a intamplat cu centrifugalul, desi daca merge asa nu mi.as mai baga nasul in motor.

Eu tin sa va multumesc pentru ajutor si implicare!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări