Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Cateva nelamuriri legate de cele mai bune optiuni circuit electric


Postări Recomandate

Se da urmatoarea situatie:

- pereti caramida, tavan cu schemet metalic + osb + paneluri mdf (deci lemn)

- bransament monofazat cu MCB de 32A si conductori de 6mmp

- ca si consumatori viitori pompa de caldura/plita cu inductie/cuptor electric

- se are in vedere achizita de panouri fotovoltaice in viitor si eventual daca e nevoie bransament trifazic.

- de la tablou se merge in fiecare camera cu 5x2.5mmp intr-o doza de ramificatie. Din aceasta doze 2 fire se folosesc pentru lumina, 2 pentru priza si impamantarea. Se merge cu circuit dedicat pentru fiecare priza/intrerupator. Vorbesc aici despre consumatorii normali gen TV, PC, consola de jocuri etc.. Circuite dedicate pentru consumatorii mari. Deci practic singurele conexiuni sunt in tablou si in doza de ramificare si cel mai probabil s-ar face cu cleme wago.

- RCCB-uri curba A de 30mA la care se leaga in serie 4-5 MCB-uri in funcie de consumatori

 

Si acum nelamuririle mele legate atat de circuitul electric cat si de unele component din tablou.

1) Din cate vad in normativ diferenta de amperaj avand in vedere consumul maxim, intre conductori si cabluri este de 0.5A-1A deci nu e mare. Ce e mai bine de folosit cablu sau conductori separati?

2) este mai buna pozarea prin perete cu conductori prin tuburi de copex (trasee mai lungi) sau pozarea direct peste tavanul OSB folosind copex si cablu cu intarzierea propagarii flacarii (trasee sensibil mai scurte daca se merge pe direct) ?

3) daca se foloseste cablu + copex peste OSB care este riscul de incendiu sau ce alte probleme pot aparea? Se ia aici in considerare B13 pentru prize (3x2.5mmp), B6 pentru lumina (3x1.5mmp), B16 pentru cuptorul electric (3x2.5mmp) , B20 pentru plita electrica 5x2.5mmp (in manual la plita electrica am vazut ca are optiunea de a lega 2 fire la faza, 2 fire la nul si impamantarea, urmand ca faza si nul sa se grupeze cate 2 in tablou), B25 3x6mmp pentru pompa de caldura (insa aici e pozat vizibil)

4) urmeaza sa vina o firma pentru impamantare si ma gandesc sa schimb 3x6mmp in 5x10mmp. 6mmp mi se pare ca e prea putin desi ar trebui sa duca fara probleme 36A. 5x10mmp mi-ar permite pe viitor un eventual bransament trifazic dar fiind conductor mai gros nu s-ar incalzi asa tare. Vad ca altii recomanda fire de 16mmp dar mi se pare cam gros totusi. Ce parere aveti? 

5) Sper sa nu se considere reclama insa ce parere aveti despre Releu digital de protectie tensiune, Sinotimer, reglabil intr 1- 63A,, ecran digital LED, SVP-916-63A - eMAG.ro  ca si metoda cat mai simpla dar eficienta pentru protectie la supratensiune? Partea cu releu si contactor mi se pare cam complicata

6) Ce parere aveti de AFDD, merita folosit?

 

Imi cer scuze pentru cearceaful lung si va multumesc ca ati citi pana aici. Orice sfat il primesc cu placere. Toate cele bune va doresc.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 5
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

Top autori în acest subiect

Ai grijă cu diferențialele curba A și 30mA, nu le pune pe post de ,,siguranță generală,, și după ele alte siguranțe.Vei avea bătăi de cap cu diverși consumatori ce au curenți reziduali ,,naturali,, fără a vorbi de un defect de izolație.Vorbesc aici de curenți induși capacitiv. Te vei pomeni că rămâi fără curent când ţi-e lumea mai dragă.

Pune diferențiale doar pe circuitele ce deservesc mașina de spălat, boiler.În general electrocasnice care lucrează în mediu umed și risc aferent sporit de electrocutare.Nu cred că ai șanse mari să te electrocutezi grav în dormitor...

Aș recomanda cablu masiv, nu lițat.Electricienii cam fug de el din cauza rigidității.

Și ține cont întotdeauna, siguranțele protejează cablajul nu aparatul alimentat.

Deci alege cablajul în funcție de consumatorii ce vor fi alimentați, iar siguranțele în funcție de secțiunea cablajului....

Link spre comentariu

Multumesc mult pentru raspunsuri! Apreciez foarte mult.

 

Eu ma gandeam sa am RCCB + 3-4 MCB-uri in asa fel incat sa fie toata instalatia din casa protejata de diferentiale insa sa nu fie unul general sa nu stiu din ce cauza decupleaza. Poate ar fi mai ok atunci RCBO pentru masina de spalat vase/rufe/pompa de caldura/instalatia de afara.


Cablu masiv obligatoriu, cel litat din cate stiu eu conform normativului se foloseste doar la instalari mobile. Nu stiu insa daca merita cablu sau conductoare separate. Cablul ar fi mai usor de tras prin copex (chiar daca merge in tencuiala nu mi se pare ca e chiar ok sa fie direct) are intarzierea propagarii flacarii (ceea ce nu stiu daca are vreo relevanta daca e prin perete si dozele in legaturi sunt cu cleme wago) insa la calculul puterii se scade 1A probabil datorita faptului ca nu are racirea asa de buna. Insa totusi pare a fi neglijabla.

 

Mai ma o nelamurire legata de normativ, in tabelul cu puterile pentru fiecare tip de conductor sunt precizate valorile pentru 70 de grade. Cum se raporteaza asta la timp? Ca daca pun 18A pe un fir de 2.5mmp nu cred ca ajunge la 70 de grade in 2 minute ci poate intr-o ora de folosire continua. Sau e considerat cum ar functiona continuu la amperii respectivi?

Link spre comentariu

În cazul consumurilor mari pe timp îndelungat, mai avantajos e conductorul separat, are parte de o răcire mai bună, faţă de cablul compact.Din ce am auzit, prin vest se practică mult cablarea cu cabluri cu trei fire, pe considerentul uşurinţei montajului.Ce mai bună alegere se găseşte totuşi în normative....

Link spre comentariu

Bun găsit!

S-o luăm metodic.

 Protecția diferențială de mare sensibilitate (30 mA) este obligatorie pentru toate circuitele, indiferent de destinația lor. 

 

Dacă tavanul are structură combustibilă (OSB), atunci el poate fi asimilat cu pardoseala combustibilă a podurilor (chiar dacă nu este folosit pentru circulație). În acest caz, normativul prevede utilizarea obligatorie a copexului metalic. De fapt, cred că este singura situație în care normativul cere doar copex metalic. În toate celelalte situații în care pozarea traseelor se face pe structură combustibilă, se poate utiliza (și chiar este recomandat!) copexul din plastic care satisface proba cu fir incandescent la 960 grade Celsius. Prin urmare, pentru traseele electrice peste tavanul din OSB vă recomand cablu CYY-F introdus în copex metalic cu manta exterioară din PVC.

 

Puteți folosi cablu de 5x2,5 mmp pentru circuit de prize + iluminat, dar nu vă recomand, deoarece reprezintă o supradimensionare inutilă a conductoarelor circuitului de iluminat (adică risipă de material și costuri mai mari). Indiferent care este varianta de cablare pe care o veți alege în final, vă rog să aveți în vedere că trebuie să duceți un conductor PE la fiecare loc de lampă, chiar dacă corpurile de iluminat folosite nu au carcase metalice.

 

Pentru cablare puteți folosi atât cabluri, cât și conductoare. Vă atrag atenția că sunteți în eroare atunci când afirmați că normativul nu permite utilizarea conductoarelor sau cablurilor multifilare în instalațiile fixe. Această interdicție nu mai există din 1998, așa că puteți utiliza ambele variante fără restricții. Există câteva interdicții, și anume, în copex metalic să introduceți doar cabluri, nu conductoare și să nu pozați cablurile direct în zidărie, fără protecție mecanică suplimentară, decât dacă în fișa lor tehnică este permis acest mod de montaj.

 

Puterile receptoarelor electrice enumerate de dvs. sunt cam mari pentru branșamentul monofazat standard de 6 kW pe care îl aveți. Ați putea încerca să obțineți o suplimentare de putere până la 9 kW în monofazat (atât cât este maximul permis de normativ și de standardul SR 234-2008) sau să solicitați un branșament trifazat. Chestiunea asta ar trebui s-o tranșați mai înainte de a vă apuca de instalația casei, ca să nu fiți nevoit să modificați ulterior tabloul și coloana electrică, fiindcă va fi mai dificil.

 

 Echiparea „default” a tablourilor electrice ar trebui să fie cu disjunctoare având curba de declanșare C. Curba B se utilizează doar în cazul în care aveți circuite cu lungimi de peste 18-20 m. Evident, nu este greșit să alegeți curba B, dar e posibil să aveți costuri mai mari, întrucât dispozitivele cu curbă B sunt, de regulă, mai scumpe. În mod normal, curba de declanșare se determină corect prin măsurători sau calcule, neexistând în practică curbe „bune” sau „rele”.

 

Legat de AFDD-uri, ele trebuie montate pe fiecare circuit în parte, nu ca protecții generale. Sunt puțin cam ciudate, fiindcă nu prea există în prezent posibilitatea testării lor. Au apărut pe piață aparate cu care se pot testa aceste dispozitive, dar momentan prețurile lor sunt prohibitive chiar și pentru unele firme sau persoane fizice atestate/autorizate ANRE.

 

Legat de temerea dvs. referitoare la posibilitatea apariției incendiilor, cele mai vulnerabile părți ale unei instalații electrice o reprezintă conexiunile. Dacă acestea sunt executate corect și dacă protecțiile sunt alese judicios în raport de secțiunile și modurile de pozare ale cablurilor sau conductoarelor, n-ar trebui să apară vreodată astfel de evenimente nedorite.

Link spre comentariu

@flomelomanul in primul rand doresc sa va multumesc din suflet pentru raspunsul detaliat, cu trimiteri la normativ. Se vede ca chiar stiti despre ce vorbiti.

 

As mai avea 3 intrebari, daca va permite timpul:

- care sunt beneficiile unui circuit mai scurt fata de unul mai lung? Evident in afara de pret. De ex un circuit cu 5-7m mai lung se va incalzi mai tare ca si cel scurt?  

- exista o alta metoda de extra protectie peste copexul metalic de pe tavan sa devina si mai sigur? Retin ca am citit pe undeva, insa cred ca nu era in normativul de la noi, ca se pot proteja cu beton de o anumita grosime (parca 3 cm era in jurul tuburilor). Este viabila operatiunea asta pentru sa zicem cablul principal de alimentare care e mai solicitat? Sau exista alt fel de folii/protectii etc? Ar mai fi varianta cu profil de rigips CD pus deasupra și sub copex să fie închis în el. Asta e asa vorba aia sa suflu si in iaurt. 

- Am inteles din mesaj ca in zona conexiunilor apar probleme, este ok ca electricianul sa faca conexiunile cu cleme wago? Alta solutie propusa a fost torsadarea si folosirea unei mufe din aceea cu surub (cred ca ii zice morseta). Din cate am citit la wago nu ar trebui sa apara in timp problemele care apar cu eventuala destrangere a suruburilor.

 

Va multumesc tare mult inca odata si va doresc toate cele bune si spor in tot ceea ce faceti! 

Editat de alinescoo
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări