Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

alimentare led-uri inseriate din banda led rigida chinezeasca


Adrian07

Postări Recomandate

Buna ziua!

 

Am cateva benzi led rigide cu care am incercat sa iluminez acvariul, dar am renuntat datorita randamentului extrem de scazut ... se poate bricola ceva iluminare prin inseriere si eliminare rezistente? ... de exemplu, la Banda Rigida LED 5730 72SMD/ML pentru un modul de 3 leduri alimentat la 12V curentul masurat este 40mA, tensiunea pe un led este de 1,9V si rezistenta de limitare este de 150ohmi ... daca scoatem toate rezistentele si inseriem ledurile, pentru lungimea benzii de 660mm avem 48 leduri ... gasesc un driver de curent constant sa scoata 90-110V si 40mA (4-5W), sau este usor de confectionat asa ceva ? ... este safe sa am tensiuni asa mari in zona umeda (condens in lampa) deasupra acvariului? ... in cazul in care vreau sa folosesc mai multe asemenea "instalatii" de benzi led rigide modificate, trebuie drivere separate, sau se pot combina in paralel (cu driver de x40mA) sau in serie la zzzV? ... :scarpin

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 6
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • validae

    3

  • Dxxx

    2

  • Adrian07

    2

Top autori în acest subiect

Nu încerca să depășești puterea maxim disipabilă a benzii. Mai bine fă-ți corpuri de iluminat cu leduri de calitate și putere suficientă, puse pe radiatoare generoase și alimentate cu drivere potrivite.

Link spre comentariu

ideea este sa fac ceva cu benzile care le am, sa nu le arunc ... macar un experiment cu o banda, suntat rezistente, inseriat leduri, alimentare in curent constant ... un driver led de 40mA CC si tensiune 90-110V imi trebuie in prima faza

Editat de Adrian07
Link spre comentariu

Scoțând rezistorii de limitare vei crește probabil incontrolabil curentul prin leduri. Nu poți suprasolicita oricât ledurile.Cu titlu de experiment, poți folosi cea mai simplă sursă de curent constant, o punte redresoare cu un condensator de 1-2uF/400Vc.a. înseriat cu unul din brațele de alternativ.Ca protecție la vârfuri tranzitorii poți pune o diodă Zenner cu tensiunea cu câțiva Volți mai mare decât cea de deschidere a stringului.Sau diode înseriate cu valori găsibile, dacă valoarea nu e standard.

Ții cont că pentru fiecare 100nF de capacitate obții circa 7mA curent prin leduri.

Link spre comentariu

1. Ce spune imediat mai sus @validae este ceea ce eu sfatuiesc sa evitati in orice imprejurare, cu exceptia a ceva "de testat leduri" si numai in mod exceptional.

  • in primul rand ca nu asigura separare galvanuica de retea, este ca si cand intentionat cauti probleme...
  • in al doilea rand limitarea pe reactanta capacitiva are caracteristica ca impedanta oferita tinde la zero pentru fronturi bruste... adica la conectare/deconectare poti sa ai curent de zeci/sute de ori mai mare, ceea ce sigur distruge in timp ledurile. De asta varianta cu reactanta merge doar cu un drosel (inductanta = bobina).
  • la acvaristica oricum total interzis din cauza lipsei de separare galvanica.

2. ON-TOPIC:

- ce propui nu prea merita, mai ales daca eficienta este probata ca proasta.

- totusi, daca vezi munca ca "distractie" si nici nu vrei sa arunci baghetele... atunci poti incerca, bineinteles.

- fiind banda discreta este relativ usor sa modifici mai ales rezistentele...

 

Ai intuit bine: sa scoti rezistentele este o buna idee:

Hai sa calculam:

- 3 leduri inseriate inseamna ~9V (3x3V) desi tu zici ca ar cadea numai 1,9V???

Inteleg ca sunt leduri albe, deci sunt pe la 3V. Poate fi 1,9V numai daca discutam de leduri rosii, caz in care ar fi 1,9x3 = 5,7V

- in oricare caz restul tensiunii este "ars" de rezistenta, care nu face decat sa incalzeasca planeta.

- pierderea de putere ar fi 25% la led alb si 53% la led rosu... evident asta fiind o sursa mare a scaderii eficientei de emisie (raportat la puterea intrata).

Daca raportam la puterea utila pierderea pe rezistente ar fi 33%/alb si 113% la rosu!

 

Exista un amendament: daca sa zicem concluzionezi ca vrei sa pui leduri inseriate corespunzand la 5 celule... atunci elimini 4 dintre rezistente si o lasi numai pe una (poti si sa o schimbi cu valoare mai mica) asta in caz ca vei dispune mai multe din catene in paralel, acea rezistenta ramasa avand rol de echilibrare.

 

Ce se pare ca nu stii este "uzualul" pentru surse CC (curent constant):

- cele interne, din becuri se prefera sa aiba in sarcina o singura catena... cat mai lunga de leduri. Asta pentru ca au randament maxim cu tensiuni de iesire peste 150V, si nu fac separare galvanica (uzual sunt un buck de inalta tensiune cu iesire in curent constant).

Dar astea merg doar daca conexiunea de inalta tensiune (aia ~200V curent continuu si constant) este interna, intr-un corp relativ etans si care nu este destinat mediilor umede, inclusiv acvariu.

- sursele CC uzuale si cumparabile ca unitati monobloc pentru puteri de zeci de W au de obicei curenti de iesire spre led intre 0,3 si ceva mai mult de 1A iar tensiunile rareori depasesc 100V... desigur depinde mult de putere.

Toate asigura separatie galvanica si o droaie de protectii.

Unele pot sa fie mai destepte: fiabilitate / etansare / eficienta mare / PFC / dimming etc. Cele cu etansare buna IP67 si peste sunt ce cauti pentru acvariu... teoretic poti sa le scufunzi in apa.

 

Deci va trebui sa faci catena de astfel de lungime incat sa fie in domeniul sursei.

Si va trebui sa pui atatea catene in paralel incat curentul prin fiecare catena sa fie sub 40mA... Dar fiind chinezisme iti recomand curent sub 10mA.

Ai sursa de 300mA atunci pui 30 catene in paralel.

Da, iti recomand sa "scoti" doar un sfert din puterea la care tinde chinezul, nu este nici o greseala. Daca el zice 14W/m si ai baghete in total de 2m eu iti recomand maxim 7W.

Link spre comentariu

Pe scurt, eu am mentionat solutia de mai sus cu titlu de experiment, ieftin și ușor de realizat, în lipsa unui driver dedicat și nu ușor de găsit.

Folosesc soluția de multi ani la surse de iluminat de mică putere, unde un driver nu se justifică, dar cu izolatia de rigoare.

 

Link spre comentariu

Evident, se intelegea asta... insa nu stiu daca OP cunostea toate limitarile pe care le-am precizat.

 

Totusi, daca vrei sa folosesti pe perioada mai lunga montajul si nu incomodeaza lipsa de separatie galvanica ar fi bine sa faci urmatorul artificiu:

  1. calculezi / estimezi / gasesti in DS curentul maxim admis pentru leduri in impuls - este de asteptat sa fie de cateva ori mai mare decat curentul de lucru, probabil de peste 5 ori mai mult. Daca diferenta este mai mica atunci trebuie sa pui un driver corect, nu aproximatia asta... Dar uzual ledurile de 20mA rezista in impuls la peste 100mA.
  2. daca curentul se functionare dorit este sa zicem 20 mA calculezi condensatorul sa limiteze la ~25mA si adaugi in serie o rezistenta care sa duca limitarea totala la 20mA.
  3. in acest fel in functionare stabila 80% din limitare o ai pe reactanta,  nu disipa caldura si numai restul de 20% incalzeste rezistenta, de obicei suficient de putin.
  4. in regimuri tranzitorii sau fronturi bruste impedanta condensatorului tinde spre zero, dar atunci rezistenta limiteaza ea singura la 100mA, impuls care nu degradeaza ledul... spre deosebire de cazul fara rezistenta unde poti sa ai mai multi Amperi.

 

Ramane insa sfatul meu pentru incepatori de a evita astfel de montaj, care poate fi pentru ei periculos, si posibil nici sa nu priceapa modul de functionare si calcul...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări