daniels Postat Septembrie 19, 2023 Partajează Postat Septembrie 19, 2023 Cu cat timpul de incarcare a bobinei e mai mare cu atat scanteia e mai mare. depinde si de turatie. Link spre comentariu
amudsen Postat Septembrie 19, 2023 Partajează Postat Septembrie 19, 2023 Pentru fiecare cilindru ai o bujie, aia cu 4 bobine era pentru 4 cilindri, in consecinta se adapteaza. Idee pentru multiscanteie aici. Link spre comentariu
Marius78 Postat Septembrie 20, 2023 Autor Partajează Postat Septembrie 20, 2023 Acum 15 ore, daniels a spus: Cu cat timpul de incarcare a bobinei e mai mare cu atat scanteia e mai mare. depinde si de turatie. Deci, eu cu 4 țimpi, chiar și cu doar 1 cilindru, sunt "mai lent" decât 2 timpi... generatorul ala a costat la vremea lui, 10000lei, printre caracteristici waw, e silențiozitate și stabilitatea, și întrucât nu știu cum sa ii masor turația, cred ca lucrează la turații mici, față de alte pârâituri... cu puțin noroc, azi fac circuitul și îl și montez și va voi răspunde... se poate atașa și un mic video? Ca sa îl vedeți,auzi? Multumesc Link spre comentariu
Marius78 Postat Septembrie 20, 2023 Autor Partajează Postat Septembrie 20, 2023 Acum 15 ore, amudsen a spus: Pentru fiecare cilindru ai o bujie, aia cu 4 bobine era pentru 4 cilindri, in consecinta se adapteaza. Idee pentru multiscanteie aici. Știm bine ca aici este vorba doar de un cilindru și nu mi-ati putut răspunde la întrebarea mea ca tot m-ati trimis la studiat motoare Otto... ce diferența este între scanteia produsă la un monocilindru 2 timpi și cel de 4 țimpi... Mulțumesc Link spre comentariu
daniels Postat Septembrie 20, 2023 Partajează Postat Septembrie 20, 2023 E vorba de timpul dintre 2 scantei. Cu cat timpul dintre 2 scantei este mai mare, cu atat scanteia are mai multa energie. Pt aceiasi turatie, la un motor cu 4 timpi timpul dintre 2 scantei este dublu comparativ cu um motor in 2 timpi. Link spre comentariu
Marius78 Postat Septembrie 20, 2023 Autor Partajează Postat Septembrie 20, 2023 Acum 16 minute, daniels a spus: E vorba de timpul dintre 2 scantei. Cu cat timpul dintre 2 scantei este mai mare, cu atat scanteia are mai multa energie. Pt aceiasi turatie, la un motor cu 4 timpi timpul dintre 2 scantei este dublu comparativ cu um motor in 2 timpi. Săru'mâna... asa bănuiam și eu...deci avantaj pt motorul meu... o sa dureze sa leg componentele, ca trebuie sa repar si masini, dar sper ca azi sal pornesc...sau sa incerc macar Link spre comentariu
Marius78 Postat Septembrie 20, 2023 Autor Partajează Postat Septembrie 20, 2023 Am executat circuitul, l-am instalat, dar nu am scânteie...circuitul este bun aș spune e, pt ca în gol, cu ieșirea către bobina deconectați, am în sfârșit impulsuri, nu constant cum este cu modulul original, dar tensiunea impulsurilor cu firul către bobina în aer este foarte mica, deși la întrare am tensiune bună... vreo alta rezistenta, alt triac? Atașez componentele cumparate Link spre comentariu
Marius78 Postat Septembrie 20, 2023 Autor Partajează Postat Septembrie 20, 2023 Încă o observație... dacă pun un tester cu led pe impuls, abia se vede, dar se vad impulsurile... însă când conectez impulsul la circuit, nu se mai vede... e posibil ca rezistenta de întrare sa fie prea mare, implicit sa deschidă prea puțin triacul? Aici dvs ma ma ajutați. Mulțumesc Link spre comentariu
amudsen Postat Septembrie 20, 2023 Partajează Postat Septembrie 20, 2023 Vezi ca la sfarsitul paginii 2 ai schema cu amplificator. Link spre comentariu
cirip Postat Septembrie 20, 2023 Partajează Postat Septembrie 20, 2023 (editat) Va salut, Intamplarea face ca recent m-am ocupat si eu de o instalatie de aprindere si as vrea sa va impartasesc experienta mea. Impricinatul: Motor de barca outboard, Mercury 175 HP, anul fabricatiei 1976, 6 cilindri in V, 2 timpi, 6 bobine de inductie, doua cutii de aprindere (Switch Box) a cate 3 canale fiecare. Simptome initiale: lipsa scanteie la toti cilindri. Masuratorile initiale au fost facute la rece cu ohm-metrul digital si am constatat ca una dintre bobinele de inalta tensiune este intrerupta. Am incercat sa dam tensiune de vreo 170V - 200V din exterior cutiilor de aprindere, vreo 2 bobine scanteiau, dar celelalte nu dadeau nimic. Cutiile de aprindere au fost urmatoarele suspecte. Bineinteles ca erau pline de maclavais. Amicul pe care il ajutam a zis ca e dispus sa sape in ele, ca sa vedem ce e acolo. Dupa ce le-a fiert si a scos in mare parte rasina, am reusit sa pricep cum functioneaza. Fiecare canal de aprindere contine doua tiristoare, unul mai sensibil, care primeste semnal de la bobina trigger si al doilea de putere, care produce descarcarea condensatorului pe bobina de inductie. Cele doua tiristoare sunt cuplate printr-un traf de impulsuri. Din fericire toate componentele erau cu terminale, nu SMD. Ambele cutii erau defecte, dar in mod diferit. Prima cutie pe care am luat-o la scarmanat avea mai multe componente defecte, in general diode si unul sau doua tiristoare. A doua cutie nu avea nicio piesa defecta, dar nu functiona. Am descoperit o multime de trasee fisurate si intrerupte, cel mai probabil din cauza vibratiilor. Intreruperile erau invizibile cu ochiul liber. Le-am identificat numai prin masuratori de continuitate. Am refacut traseele cu cositor si fire si cutia a devenit functionala. O observatie interesanta, desi pe forumurile de specialitate se spune ca cutiile trebuie sa fie identice. Aiurea! Cutiile sunt cele originale si sunt diferite dpdv al componentelor. Functionalitatea, insa, cum era de asteptat, este identica. Aprinderea este de tip CDI (Capacitor Discharge Ignition). Cum aveam sa aflu mai tarziu, pentru ca nu ma ocup cu motoare, exista doua tipuri de CDI: AC-CDI si DC-CDI. La AC-CDI, bobina care incarca condensatorul de inalta tensiune are o perioada de trece prin zero, care permite tiristoarelor sa decupleze. Aprinderea la care am lucrat este de tip AC-CDI. La DC-CDI este necesar ca invertorul care incarca condensatorul de inalta sa fie oprit pentru cateva sute de microsecunde pentru a permite tiristorului care a dat scanteia anterioara sa iasa din conductie si sa inceapa o noua incarcare. Daca invertorul nu este oprit, curentul sustinut de invertor impiedica iesirea din conductie a tiristorului care tocmai a dat scanteie. In aceasta situatie, incarcarea condensatorului pentru urmatoarea scanteie nu mai este posibila. In final, dupa cateva luni de sapat, am bricolat un invertor care are aceasta functie de a fi oprit cam 800us dupa fiecare scanteie. Ceea ce am facut eu este destul de elaborat si am facut-o pentru ca am acces la aparatura si chef de lucru in regim de hobi. Daca era s-o fac pe bani, probabil ca ma lipseam. Ar fi fost prea multa munca cu rezultate finale indoielnice si slab remunerate. Ca sa pot testa fara sa trebuiasca sa stau cu motorul in brate, sa dau la cheie si sa mimez un motor care merge intre 600rpm la ralanti si 6000rpm la blana, am facut un mic artificiu. Am conectat un osciloscop digital la bobinele trigger, l-am rugat pe amicul meu sa dea la cheie si am inregistrat forma de unda. Am transferat forma de unda intr-un generator de functii, iar iesirea am folosit-o la testarea cutiilor de aprindere si a invertorului. Practic generatorul de functii scotea la iesire ceea ce ar fi scos bobina trigger a motorului in functiune. Am putut simula si turatia. Din calcul reiese ca frecventa de aprindere intre 600 si 6000rpm la un motor cu 6 cilintri in 2 timpi este intre 60 si 600Hz. Pe la 300Hz (echivalentul a 3000rpm), adica 300 scantei pe secunda, invertorul nu prea mai face fata; tensiunea incepe sa scada pana la nivelul la care rateaza scantei. Tot timpul, functionarea "pe banc", folosind generatorul, a fost monitorizata pe un osciloscop digital cu 4 canale. Puteam vedea simultan impulsul de trigger, descarcarea si reincarcarea condului de inalta tensiune, curentul prin bobina de inductie si pulsul de blocare temporara a convertorului. A fost o experienta interesanta. A venit si momentul adevarului, in care am conectat sandramaua la motor, improvizat, doar ca sa vedem daca "tuseste". Nu i-am pus benzina, ci amicul i-a dat cu spray de pornit motoare la rece, direct in cilindri. Mi-a spus ca de fapt este eter. Cand a dat la cheie, a bubuit de cateva ori, dar la una dintre explozii s-a vazut pe volanta ca a dat inapoi si atunci ne-am oprit. Amicul mi-a spus ca nu a notat ordinea conexiunilor intre bobinele trigger si cutiile de aprindere si probabil ca a gresit ceva si timingul era in sfecla (cilindri inversati), dar l-am considerat un experiment reusit datorita celor cateva explozii destul de viguroase. Prin urmare scanteieste. Chiar am tras o burta de ras, ptr ca dupa prima explozie a dat afara pe esapament, in spatele elicei, un somoiog de ceva arzand. Banuiala a fost ca o fi fost un cuib de soarece. Cuibul fiind din fibre textile inflamabile, a luat foc, iar suflul gazelor arse l-a scos afara. Una peste alta, e foarte multa munca specializata pentru a repune in functiune aprinderea unui motor prin reproiectarea/reconstructia sistemului de aprindere. Daca optiunea exista, cred ca e preferabila procurarea de piese originale sau macar after-market si inlocuirea lor. Daca nu as fi facut-o ca hobi si nu as fi avut aparatura specializata ca sa masor si sa inteleg ce se intampla, in mod special osciloscop, probabil ca nu reuseam mare lucru. E posibil sa am la indemana forme de unda si ceva filme de la testare, daca prezinta interes. Spor la treaba! Editat Septembrie 20, 2023 de cirip Link spre comentariu
Marius78 Postat Septembrie 20, 2023 Autor Partajează Postat Septembrie 20, 2023 Acum 1 oră, cirip a spus: Va salut, Intamplarea face ca recent m-am ocupat si eu de o instalatie de aprindere si as vrea sa va impartasesc experienta mea. Impricinatul: Motor de barca outboard, Mercury 175 HP, anul fabricatiei 1976, 6 cilindri in V, 2 timpi, 6 bobine de inductie, doua cutii de aprindere (Switch Box) a cate 3 canale fiecare. Simptome initiale: lipsa scanteie la toti cilindri. Masuratorile initiale au fost facute la rece cu ohm-metrul digital si am constatat ca una dintre bobinele de inalta tensiune este intrerupta. Am incercat sa dam tensiune de vreo 170V - 200V din exterior cutiilor de aprindere, vreo 2 bobine scanteiau, dar celelalte nu dadeau nimic. Cutiile de aprindere au fost urmatoarele suspecte. Bineinteles ca erau pline de maclavais. Amicul pe care il ajutam a zis ca e dispus sa sape in ele, ca sa vedem ce e acolo. Dupa ce le-a fiert si a scos in mare parte rasina, am reusit sa pricep cum functioneaza. Fiecare canal de aprindere contine doua tiristoare, unul mai sensibil, care primeste semnal de la bobina trigger si al doilea de putere, care produce descarcarea condensatorului pe bobina de inductie. Cele doua tiristoare sunt cuplate printr-un traf de impulsuri. Din fericire toate componentele erau cu terminale, nu SMD. Ambele cutii erau defecte, dar in mod diferit. Prima cutie pe care am luat-o la scarmanat avea mai multe componente defecte, in general diode si unul sau doua tiristoare. A doua cutie nu avea nicio piesa defecta, dar nu functiona. Am descoperit o multime de trasee fisurate si intrerupte, cel mai probabil din cauza vibratiilor. Intreruperile erau invizibile cu ochiul liber. Le-am identificat numai prin masuratori de continuitate. Am refacut traseele cu cositor si fire si cutia a devenit functionala. O observatie interesanta, desi pe forumurile de specialitate se spune ca cutiile trebuie sa fie identice. Aiurea! Cutiile sunt cele originale si sunt diferite dpdv al componentelor. Functionalitatea, insa, cum era de asteptat, este identica. Aprinderea este de tip CDI (Capacitor Discharge Ignition). Cum aveam sa aflu mai tarziu, pentru ca nu ma ocup cu motoare, exista doua tipuri de CDI: AC-CDI si DC-CDI. La AC-CDI, bobina care incarca condensatorul de inalta tensiune are o perioada de trece prin zero, care permite tiristoarelor sa decupleze. Aprinderea la care am lucrat este de tip AC-CDI. La DC-CDI este necesar ca invertorul care incarca condensatorul de inalta sa fie oprit pentru cateva sute de microsecunde pentru a permite tiristorului care a dat scanteia anterioara sa iasa din conductie si sa inceapa o noua incarcare. Daca invertorul nu este oprit, curentul sustinut de invertor impiedica iesirea din conductie a tiristorului care tocmai a dat scanteie. In aceasta situatie, incarcarea condensatorului pentru urmatoarea scanteie nu mai este posibila. In final, dupa cateva luni de sapat, am bricolat un invertor care are aceasta functie de a fi oprit cam 800us dupa fiecare scanteie. Ceea ce am facut eu este destul de elaborat si am facut-o pentru ca am acces la aparatura si chef de lucru in regim de hobi. Daca era s-o fac pe bani, probabil ca ma lipseam. Ar fi fost prea multa munca cu rezultate finale indoielnice si slab remunerate. Ca sa pot testa fara sa trebuiasca sa stau cu motorul in brate, sa dau la cheie si sa mimez un motor care merge intre 600rpm la ralanti si 6000rpm la blana, am facut un mic artificiu. Am conectat un osciloscop digital la bobinele trigger, l-am rugat pe amicul meu sa dea la cheie si am inregistrat forma de unda. Am transferat forma de unda intr-un generator de functii, iar iesirea am folosit-o la testarea cutiilor de aprindere si a invertorului. Practic generatorul de functii scotea la iesire ceea ce ar fi scos bobina trigger a motorului in functiune. Am putut simula si turatia. Din calcul reiese ca frecventa de aprindere intre 600 si 6000rpm la un motor cu 6 cilintri in 2 timpi este intre 60 si 600Hz. Pe la 300Hz (echivalentul a 3000rpm), adica 300 scantei pe secunda, invertorul nu prea mai face fata; tensiunea incepe sa scada pana la nivelul la care rateaza scantei. Tot timpul, functionarea "pe banc", folosind generatorul, a fost monitorizata pe un osciloscop digital cu 4 canale. Puteam vedea simultan impulsul de trigger, descarcarea si reincarcarea condului de inalta tensiune, curentul prin bobina de inductie si pulsul de blocare temporara a convertorului. A fost o experienta interesanta. A venit si momentul adevarului, in care am conectat sandramaua la motor, improvizat, doar ca sa vedem daca "tuseste". Nu i-am pus benzina, ci amicul i-a dat cu spray de pornit motoare la rece, direct in cilindri. Mi-a spus ca de fapt este eter. Cand a dat la cheie, a bubuit de cateva ori, dar la una dintre explozii s-a vazut pe volanta ca a dat inapoi si atunci ne-am oprit. Amicul mi-a spus ca nu a notat ordinea conexiunilor intre bobinele trigger si cutiile de aprindere si probabil ca a gresit ceva si timingul era in sfecla (cilindri inversati), dar l-am considerat un experiment reusit datorita celor cateva explozii destul de viguroase. Prin urmare scanteieste. Chiar am tras o burta de ras, ptr ca dupa prima explozie a dat afara pe esapament, in spatele elicei, un somoiog de ceva arzand. Banuiala a fost ca o fi fost un cuib de soarece. Cuibul fiind din fibre textile inflamabile, a luat foc, iar suflul gazelor arse l-a scos afara. Una peste alta, e foarte multa munca specializata pentru a repune in functiune aprinderea unui motor prin reproiectarea/reconstructia sistemului de aprindere. Daca optiunea exista, cred ca e preferabila procurarea de piese originale sau macar after-market si inlocuirea lor. Daca nu as fi facut-o ca hobi si nu as fi avut aparatura specializata ca sa masor si sa inteleg ce se intampla, in mod special osciloscop, probabil ca nu reuseam mare lucru. E posibil sa am la indemana forme de unda si ceva filme de la testare, daca prezinta interes. Spor la treaba! Din toată istoria ta, am reținut ce ma arde ... dacă te-ai uitat pe schema generatorului, exista un fir, cel rosu, care nu știu exact ce presteaza... acel reset la triac... însă montajul meu pare ca merge,,dar în gol, da impulsuri de ieșire... iau în seama sa citesc și a doua pagina, cu acel amplificator... Bravo ție...am făcut și eu câteva proiecte complicate, și sigur nu voi face a doua oara... Ps: norocul tău ca ai putut sa îndepărtezi pasta în care era inecata... la mine parca este ciment... Acum 1 oră, amudsen a spus: Vezi ca la sfarsitul paginii 2 ai schema cu amplificator. Leu am văzut o diferență care a mai remarcat-o cineva... în chema sunt doar 3 diode... în schiță de implantare sunt 4... ce naiba sa fac? Link spre comentariu
Marius78 Postat Septembrie 20, 2023 Autor Partajează Postat Septembrie 20, 2023 Discrepante mari între ele... Link spre comentariu
daniels Postat Septembrie 20, 2023 Partajează Postat Septembrie 20, 2023 Una e cu tiristor, cealalta cu triac. Link spre comentariu
amudsen Postat Septembrie 20, 2023 Partajează Postat Septembrie 20, 2023 BT 151 este tiristor. Vezi ca necesita ridicator tensiune. Link spre comentariu
validae Postat Septembrie 20, 2023 Partajează Postat Septembrie 20, 2023 Ai scris că pe plăcuța aprinderii există și un integrat.Cred că nu va fi deloc simplu de reconstruit o aprindere, deși nu imposibil. Însă nu va fi cu trei diode și un tiristor în niciun caz. Multitudinea de pini de pe acea plăcuță nu e acolo degeaba, caută alt modul de aprindere că pierzi timpul degeaba cu schemele astea simple, care sunt potrivite altor motoare. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum