Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Probleme la reparatia unui Pacific


BNedelcu

Postări Recomandate

 BNedelcu.Până alimenntezi separat vezi că ai ieşire pentru audio,înainte de ampul final.Cel puțin aşa văd eu pe schema Pacific care o am şi care nu ştiu dacă e identică cu a ta...Aşa poți asculta zgomotul părții RF+ detecție.

Şi blocul audio se poate testa  având intrare separată.

 Alimentarea este cu plusul la masă,tipică pentru tranzistori pnp germaniu.

Dacâ tensiunea s-a măsurat față de masa indicată în ampul de joasă,pe ramura "minus" sunt 8,6V.Masa apare după o rezistență de 560 ohmi.

 Practic montajul se alimentează cu plusul direct la AC181K,deci înainte de rezistența 560 ohmi,iar minusul la emitor AD155.Tensiunea ar fi undeva sub 12V,depinzând de toleranța zennerului şi Vb-e a AD155.

 Cel mai mic zgomot îl obții alimentând dintr-un acumulator de 12V.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 106
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • BNedelcu

    24

  • Marele Savant

    13

  • sesebe

    9

  • doru3160

    9

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Acum 7 ore, BNedelcu a spus:

 

Nu imi este foarte clara schema si nu inteleg de ce au folosit regulatie pe partea negativa. 

 

Pt ca la vremea respectivă era la indemana tranzistorul pnp, si cu asta doar atat s-a putut. Acum binenteles ca poti folosi orice altceva pt a face stabilizarea si nu ,,regulatia de tensiune,, dar cat timp AD ul ala isi face treaba, nu vad ce te deranjează. Doar daca e strapuns si nu ai altul sa inlocuiesti, poti sa te gândești sa modifici alimentarea, dar din cate văd, mai bine o lași așa. Trebuie avut in vedere ca strapungerea tranzistorului serie din stabilizator, duce instantaneu la strapungerea finalilor audio. Deci paguba maxima. De asta eu as decupla alimentarea aparatului, as pune la punct stabilizatorul cu o sarcina de 0,5A si pe urma as cupla la loc, stiind ca alimentarea isi face treaba. Să lucrezi la stabilizator cu restul aparatului cuplat, e un fel de ruleta rusească. 

Link spre comentariu

Multumesc domnilor care au bunavointa sa ma ajute! 

 

Nu vad cum as putea sa ma recompensez.

 

Scriu cod pentru microcontrolere. Daca are cineva un proiect in minte si nu ma depaseste, ajut cu drag, gratis. Doar microcontrolere AVR, ST ARM Cortex M0/M3/M4, RISC-V. 

 

Am modificat puntea cu una GBU 4J, am schimbat condensatorii de pe bratele puntii cu ceramici de 100nF/50V. Sunet identic rau. 

 

Tensiunea pe condensatorul de filtraj este corecta de 20V

 

Am schimbat cei doi condensatori C261 si C253, electrolitici de pe etajul radio de langa mufele DIN, cel de 200uF cu un 470uF/25V si cel de 10uF/15V cu un 10uF/50V. 

 

Sunet mult imbunatatit, se poate asculta fara sa deranjeze exagerat. 

 

Ascult in acest moment Radio Romania Actualitati. 

 

Mentionez ca nu am conectat antena. Nu ajuta cu nimic. 

 

Oare ce pot imbunatati? 

 

Cred ca se poate mai bine. 

Link spre comentariu
Acum 1 oră, BNedelcu a spus:

Nu vad cum as putea sa ma recompensez.

Piti sa-ti cumperi o bere, daca vrei sa te recompensezi!

Acum 1 oră, BNedelcu a spus:

Oare ce pot imbunatati? 

 

Cred ca se poate mai bine. 

  Ce anume te deranjeaza si vrei sa imbunatatesti? Este totusi un receptor de clasa medie, cel mai probabil asculti posturi AM, ce anume nu-ti place la el?

  Si nu ai spus cit este tensiunea de alimentare la iesirea din stabilizator!

Acum 11 ore, BRANCA a spus:

Alimentarea este cu plusul la masă,tipică pentru tranzistori pnp germaniu.

Un fel de. Plusul este conectat la masa, dar dupa o rezistenta de 2-300 de ohmi, nu direct!

Link spre comentariu

D-nule @BNedelcu, îmi cer scuze că mă bag, eu nefiind electronist. 

 Eu unul nu aș fi schimbat vreodată respectiva punte redresoare cu seleniu montată din fabrică, dacă era în stare bună de funcționare. Singurul "dezavantaj" care îl are o astfel de punte redresoare în cazul de față prin comparație cu o punte cu siliciu este căderea de tensiune mai mare, ceea ce se compensează din proiectare prin o tensiune alternativă de intrare ceva mai mare.

Link spre comentariu

Ce anume vrei să obții de la acel radio de fapt ? Un sunet mai bun decât a avut din concepție ?

Dacă asta vrei, îndepărtează-i stabilizatorul original și etajul final audio, pune-i un stabilizator cu LM317 și un etaj final modern și mai performant și vei obține maximul de performanță.Bănuiesc că partea de recepție vrei să rămână originală....

Link spre comentariu

Antena externa (adica o sarma agatata de ceva) inrautateste receptia, capteaza fulgere, scantei electrice, alimentatoare in comutatie etc).

 

Doar antena interna de ferita mai poate fi utilizata astazi: este directiva, asadar va trebui sa rotesti cu totul radioreceptorul, pana prinzi postul cu tarie maxima, iar parazitii cu atenuare maxima (o baraiala de la retea, modem etc. poate fi atenuata, minimul este posibil sa fie critic, cateva grade in plan orizontal).

Pune radioul la ferestra, sau scoate-l afara daca locuiesti la curte (dar si in cest caz cauta o locatie departe de firele aeriene, de iluminatul cu led etc. Uneori, deplasarea cu numai 2-3 metri duce la gasirea unui maxim al receptiei, plimba-te cu un radioreceptor de buzunar prin curte si pe strada - si vei fi lamurit...).

 

Circuitele nu le poti imbunatati, daca nu sunt dereglate receptia este suficient de buna - restul, paraielile, fasaitului apartin influentelor extene, din ce in ce mai puternice.

 

Ce mai poti face (pentru linistea sufletului) este sa culegi semnalui radio de la intrarea poptentiometrului de volum, deci de la mufa de inregistrare pe magnetofon, si sa il aplici la un amplificator extern (care stii ca reda corect) - vezi daca auditia este mai buna, adica verifici daca amplificatorul audio al radioreceptorul are vreo buba.

 

Inca mai poti face ceva radical: alimentezi radioul de la baterii (alcaline, li-ion etc.), aplicand tensiunea dupa redresor - stabilizator. Nu conteaza o diferenta de 1 volt pe acolo. Consumul din baterii nu va depasi 20...30 mA la o auditie in in surdina. Vei fi uimit ce de posturi de radio slabe vei prinde dupa amurg, posturi care erau inecate de sistenul RAA al radireceptorului chinuit de parazitii transmisi prin reteaua electrica.

Editat de Sorin2015
completare
Link spre comentariu

Dacă în apropierea (în aceeași cameră) radioului ai tv, laptop sau orice alt aparat alimentat cu sursă în comutație, va fi imposibil să înțelegi ceva din recepția pe AM.

Link spre comentariu

Se pare că vorba, mai binele, e dușmanul binelui, e adevărată. Pt ce stie sa facă, aparatul asta e ok așa cum e. Cu alt amplificator, va deveni neputincios difuzorul. Ca sa nu mai vorbim de alimentare, care cu siguranta va trebui suplimentată pt consum mai mare. Deci mai mare deranjul. Daca ai ajuns la forma in care aparatul funcționează stabil, ca un ultim upgrade, iti recomand modificarea blocului de uus, ca sa poti receptiona macar jumate din ce se poate. Sau un convertor de frecvență extern, e mai simplu. Te asigur ca satisfacția va fi pe măsură. In caseta aia, acel difuzor face treaba bună. Mai mult nu ai ce scoate. Poate sa umbli putin la pick up, desi mecanica aia nu e nici pe departe ce trebuie pt discuri de calitate, dar te poti delecta cu muzica de pe discuri vechi, fără pretenții. 

Link spre comentariu

Varianta corecta era: "Nu vad cum as putea sa ma recompensez fata de dumneavoastra."

 

Nu am avut posibilitatea sa mai scriu pana azi pentru ca in josul paginii de forum imi aparea un mesaj cum ca am depasit numarul de postari pe zi.

 

Am incarcat in Google Photos mai multe poze cu modificarile pe care le-am facut aparatului de radio Pacific:

https://photos.app.goo.gl/7ZRAvwQhD2QLEWbaA

 

In acelasi director partajat am pus si schema pe care am folosit-o pentru aparatul Pacific.

 

Puntea redresoare cu seleniu am schimbat-o pentru ca nu am vrut sa risc sa se intample sa bubuie cand sunt copii prin preajma si sa inhaleze pulberea pe care o disperseaza in aer.

 

Am testat alimentarea cu doua baterii de 9V in serie conectate pe condensatorul de filtraj de 1500uF, ca sa vad daca se imbunatateste receptia, sau daca dispare zgomotul, insa nu s-a imbunatatit cu nimic, se aude identic ca atunci cand alimentez la priza.

 

Considerati ca are rost sa incerc sa fac stabilizarea cu LM337 in loc de AD155+ZENNER 12V ? 

Din cate am citit stabilizatoarele tranzistor-zenner au zgomot destul de mare care afecteaza circuitele sensibile.

 

Cele doua componente care sunt lipite fix pe pinii transformatorului de alimentare, in primar, sunt un condensator X2 de 680nF (F862DP684K310ZLH0J) si un varistor de 275V (S20K275), pentru orice eventualitate. Trebuie sa adaug conexiunea pentru un fuzibil, ceea ce nu am facut inca.

 

Va rog sa imi spuneti daca sunt corecti urmatorii pasi pentru tragerea in banda a blocului UUS:

 

1. se scot 2 spire la bobina oscilatorului (L104 ???)

2. se scot 3 spire la bobina antenei (L102 ???)

3. se elimina condensatorii trimeri (C104 si C114 ???)

4. se maresc paderii la 33pF, respectiv 47pF (care sunt paderii ???)

Link spre comentariu

Punțile cu seleniu nu sunt chiar atât de periculoase, sunt doar depășite din punct de vedere tehnologic.

Ca să fie periculoasă, ar trebui să răzui insistent oxidul de pe toate plăcile și să-l prizezi....slabe șanse.

Se pate folosi fără probleme stabilizator cu LM317 sau și mai simplu un LM7812 în locul vechiului stabilizator, folosindu-i doar radiatorul, puntea și filtrajul. Stabilizarea ,,pe minus,, a fost aleasă atunci doar din cauza utilizării unui PNP ca regulator serie.Deși se putea pune PNP și pe ramura pozitivă, cu mici modificări în schemă.

Punând un LM317 sau 7812 ai beneficia de o rejecție excelentă a riplului de filtraj.Condensatorii paralel cu diodele punții trebuie păstrați, ei atenuează zgomotul de comutație al diodelor cu siliciu...

Am mai scris, nu tot zgomotul provine din filtrare sau din componentele utilizate, trebuie să depărtați radioul de sursele în comutație care se află mai peste tot, altfel slabe șanse să ascultați ceva pe AM...ori audiția va fi însoțită de tot felul de bârâituri.

Link spre comentariu
Acum 1 oră, BNedelcu a spus:

 

Va rog sa imi spuneti daca sunt corecti urmatorii pasi pentru tragerea in banda a blocului UUS:

 

1. se scot 2 spire la bobina oscilatorului (L104 ???)

2. se scot 3 spire la bobina antenei (L102 ???)

3. se elimina condensatorii trimeri (C104 si C114 ???)

4. se maresc paderii la 33pF, respectiv 47pF (care sunt paderii ???)

In Tehnium nr7 din 2000 ai descrisă toată procedura de modificare a blocului de uus. Te poti inspira si din materialul de la Selena, dar diferentele sunt mari intre blocuri. 

In Tehnium se vorbeste de blocul de uus de Gloria, dar este aproape la fel cu cel de pe Pacific. 

Si aici mai poti citi câte ceva folositor, dacă ai răbdare. De fapt aia e sectiunea unde trebuia sa postezi, si cred ca mai era un topic despre Pacific... 

 

Link spre comentariu

Multumesc din nou tuturor celor care au avut bunavointa sa ma ajute cu sfaturi.

O sa incerc si stabilizarea cu LM337, ca sa vad daca se aude mai bine si o sa scriu rezultatul aici pe forum.

 

Mai am doua intrebari in afara topicului.

 

Am cateva aparate de radio Traviata 1 pe lampi pe care le indragesc foarte, foarte tare.

Unul doar sasiul, scos din cutie la care ascult, urmeaza sa slefuiesc cutia si sa o lacuiesc cu shellac,

inca doua sasie functionale cu tot cu FM si unul complet, neatins, la care doar i-am schimbat condensatorul de filtraj.

 

Am taiat condensatoarele de filtraj si am bagat in ele alte condensatoare noi, dupa care le-am inchis cu

banda de aluminiu adeziva, ca sa arate identic.

 

Caut pe cineva sa ma invete cum sa aliniez acest tip de aparat de radio.

 

Am la lucru un generator de semnal, RIGOL, cu doua canale, care merge pana la 160MHz

si cu care se pot genera semnale modulate AM si FM si osciloscop de 200MHz. 

 

Mentionez ca sunt dispus sa platesc (nu si pielea de pe mine).

 

E damblaua mea si vreau sa invat.

 

Am cumparat lampi de rezerva pentru el pana am ajuns sa am o cutie gigantica,

ECH81, EBF89, EL84, ECC83, ECC85, si variantele rusesti pentru unele dintre ele,

ca sa fiu sigur ca nu o sa imi lipseasca niciodata si o sa ascult si la 70 de ani,

daca da Dumnezeu sa o duc pana atunci.

 

Am editat schema pentru Traviata 1, ca sa fie mai lesne de inteles pentru mine, si am inceput sa lucrez la PCB-ul

acestui radio (Traviata 1), ca sa il refac identic cum a fost desenat de fabrica, si se afla la link-ul de mai jos:

 

https://photos.app.goo.gl/XE85yPpxVcvWsXHk8

 

Lucrez cand pot, in timpul liber. Imi doresc sa reusesc sa fabric circuitul imprimat identic cu originalul si sa 

refac aparatul de la zero. Nu vreau sa redesenez schema in Eagle sau Altium, ci sa o copiez identic prin

metoda fotografica. Nu ar fi dificil si chiar s-ar mai putea optimiza pe ici pe colo, dar nu ar fi ca aceea desenata de mana.

 

Rog, daca se gaseste cineva care ar avea rabdarea necesara sa explice cuiva care nu are habar de radio prea mult,

dar are cat de cat habar de electronica si intelege repede, sa imi lase mesaj.

 

De fiecare data cand il pornesc si ascult muzica pe Romantic FM, are ceva sunetul de la difuzorul ala vechi

de ma tine in loc, pana si sotia a venit si mi-a zis ca felul in care se aude are ceva special. Probabil caldura 

sunetului pe care o dau tuburile.

 

Totodata daca cumva are cineva de vanzare o sita serigrafica pentru fabricarea circuitului

imprimat, cod P21714, pentru acest tip de radio, sunt dispus sa o cumpar.

 

Stima!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări