ghimpe-- Postat August 21, 2023 Partajează Postat August 21, 2023 Se da masina de spalat rufe Zanussi ZWS2101 cu urmatorul defect: Pompa de evacuare merge dar motorul nu se invarte decat cateva grade in ambele sensuri. Am scos cureaua, dar motorul se manifesta la fel, se invarte 2-3grade si maraie. Am verificat carbunii si sunt buni si am curatat si lamelele de la rotor. Taho pare ok, cand invart cu mana rotorul am pana la 1.9v pe pinii lui. Rezistenta statorului este de 2.9 ohm Am facut urmatoarele teste: 1.Am urmat ghidul de testat motoare postat de @validae (https://www.elforum.info/topic/103553-verificarea-motoarelor-universale-cu-rotor-bobinat/#:~:text=Se rotește cu mâna ușor,scurtcircuite sau întreruperi în bobine. ) cu urmatoarele rezultate: - becul are o usoara variatie in intensitate (foarte putin perceptibila) - masurand intre lamelele rotorului, am zone cu 0,00mv pana la 0.50mv. Valorile cresc, respectiv scad, (de la 0.00mv la 0.50mv si iar catre 0.00mv in pasi de circa 0.10mv ) pe parcursul a cateva perechi de lamele. Aici m-am gandit ca rotorul este defect si am trecut la testul nr.2: 2. Am inseriat periile cu statorul si l-am alimentat la 24v DC. Motorul se invarte cu viteza constanta si trage 3A, dar nu are putere deloc. Lamelele rotorului se incing destul de tare. Cum nu ma pricep deloc la motoare, poate ma lamureste cineva daca testele 1 si 2 se exclud reciproc sau conditiile de test nu sunt concludente. Motorul pare ca are codul 4055113304 si echipeaza masini Zanussi EWS si Electrolux EWS. Nu l-am gasit in Romania, dar pe siteuri din afara. Are rost sa ma bag in placa electronica sau e clar defect motorul? Am mai observat un lucru: cand motorul da sa porneasca nu il pot ajuta, este blocat. Cand i se taie alimentarea il pot invartii. E posibil sa primeasca comanda sa se invarta in ambele sensuri si deaceea sa se blocheze? Poate spun prostii, dar nu ma pricep deloc la motoare. PS: am masurat triacul in circuit si nu este in scurt. Link spre comentariu
validae Postat August 21, 2023 Partajează Postat August 21, 2023 Dacă la testarea inițială între unele lamele ați măsurat clar 0V (Zero Volți) atunci aveți scurt pe rotor și motorul e defect iremediabil.Chiar dacă nu e scurt pe toate, e suficient doar pe câteva ca să nu mai poată funcționa corect. Link spre comentariu
BRANCA Postat August 21, 2023 Partajează Postat August 21, 2023 Când rotorul are spire în scurt scânteiază puternic cãnd e alimentat şi se învârte,de asemeni lamelele se încălzesc puternic. Link spre comentariu
validae Postat August 21, 2023 Partajează Postat August 21, 2023 Repet, când la diagnosticarea rotorului cu metoda expusă pe topicul dedicat se măsoară pe unele lamele o tensiune oarecare iar pe altele zero clar, rotorul e iremediabil defect.Cazul de față pare un defect clar din cele descrise. Faceți rost de un motor sau dacă nu găsiți unul compatibil ca prindere, schimbați doar rotorul cu unul recuperat de la un motor bun.Am făcut asta când aveam un motor cu prindere diferită, dar rotor identic. Dacă puneți poză cu eticheta motorului și eventual scoateți rotorul și-l măsurați, poate am unul compatibil.Am vreo trei motoare bune și m-aș putea lipsi de unul. Link spre comentariu
ghimpe-- Postat August 21, 2023 Autor Partajează Postat August 21, 2023 @BRANCA, scântei nu scoate. @validae, o sa pun poze cu motorul, dar scrisul este destul de indescifrabil. O sa scot rotorul să îl pozez/ masor. Poze cu motorul: https://imgur.com/a/WzxIoDa Poze cu rotorul: https://imgur.com/a/WLYsCLq Link spre comentariu
validae Postat August 21, 2023 Partajează Postat August 21, 2023 Când ajung mâine seară unde am motoarele, verific dacă e vreunul compatibil.Revin mâine seară. Dacă cumva până atunci găsiți altundeva, dați-mi mesaj...dar cele noi sunt scumpe (300-400 Lei) iar SH doar prin vreun noroc găsiți, fiindcă și când dai mașina la ,,rabla,, în primul rând ei cer să ai motor pe ea, bun sau defect, dar să fie acolo... Link spre comentariu
modoran Postat August 21, 2023 Partajează Postat August 21, 2023 Eu nu am văzut motoare sa se manifeste așa, cele cu rotorul defect se învârt normal, doar că fac flăcări la perii, in rest nici nu zici că e defect. Când oprești curentul alea defecte se opresc repede, alea bune se învârt mai mult timp singure Link spre comentariu
ghimpe-- Postat August 21, 2023 Autor Partajează Postat August 21, 2023 @validae, astept cu interes vesti de la dumneavoastră! @modoran, aveți vre-o sugestie ce as putea sa mai verific? Pentru mine este prima dată când testez/desfac un motor. Am mai găsit pe PCB uln2003 bușit, l-am schimbat dar defectul se manifesta în continuare. Releele se aud cum cuplează. Link spre comentariu
BRANCA Postat August 21, 2023 Partajează Postat August 21, 2023 Dacă nu are putere motorul e clar că e defect.Până nu rezolvi cu el ce vrei să mai verifici... 2003 ce comanda?Să nu mai ai şi alte defecte în afară de motor. Link spre comentariu
validae Postat August 21, 2023 Partajează Postat August 21, 2023 ULN2003 e un buffer (arie de tranzistori tranzistori cu colector în gol) ce transmite comenzile între controller și diversele relee sau triace, el asigură atât comanda fermă în curent dar și o anumită protecție dacă se străpunge accidental un triac de exemplu. Dacă microcontrollerul comandă direct prin porturile de ieșire un triac și acesta se străpunge, atunci ieșirea controllerului poate fi expusă direct tensiunii de rețea, venită prin triacul străpuns. Dacă intercalezi un etaj buffer, comandat printr-o rezistență de valoare relativ mare, controllerul mai are o șansă să scape în caz de străpungere a triacului, deși cea mai bună izolare e doar prin optocuplor sau optotriac, dar asta nu se practică pe motive de costuri decât la scule profi sau foarte scumpe... Dacă ai bufferul ULN2003 afectat, asta e cauzată cel mai probabil de străpungerea unuia din triacii comandați de el, poate fi cel de la blocajul ușii sau pompa de evacuare, de exemplu. Ar fi bine să testezi toți triacii în afară de cel al variatorului motorului, care deja a fost verificat. Dacă metoda de diagnosticare anterioară a motorului nu a părut destul de relevantă (deși practic e exhaustivă) motorul se poate testa funcțional relativ simplu și prin alimentare directă de la rețea dar fiind obligatoriu deconectat de la mufa dinspre placa de comandă.Trebuie însă identificate clar cele patru fire care răspund de alimentarea motorului, apoi se face o punte (ștrap) între cele două mijlocii și pe cele marginale se aplică rețeaua, preferabil înseriind și un bec de 100W sau o rezistență de putere ca balast de protecție (un termoplonjor, feon, radiator electric, etc) care să limiteze curentul de scurtcircuit în caz de eroare sau avarie gravă a motorului testat. Alimentat corect și fiind bun, motorul ar trebui să se rotească cu turație foarte mare în gol. Cu tamburul cuplat prin curea, trebuie să-l rotească voios dacă e bun. Există și posibilitatea ca în caz de eroare de soft a controllerului, motorul să fie comandat simultan în ambele sensuri, dar în acest caz nu se rotește ci doar ,,mârâie,,. Am pățit asta la prima mașină de spălat ce am avut-o, un Indesit vertical. Am depistat defectul punând în paralel cu fiecare releu câte un led martor, înseriat cu o rezistență de 1k. Astfel am putut monitoriza comenzile date de controller. După comanda de încălzire a apei, uneori controllerul comanda simultan ambele relee de schimbare a sensului, cauzând blocarea motorului.Cauza era din soft, am rescris memoria EEPROM până m-am lăsat păgubaș și am luat altă mașină, aia era și ruginită rău, capacul fiind afectat rău estetic și funcțional. Link spre comentariu
ghimpe-- Postat August 22, 2023 Autor Partajează Postat August 22, 2023 (editat) @BRANCA, am zis că motorul nu are putere când l-am alimentat la 24v DC. De învârtit se învârtea frumos, turație constantă. Acest fapt ma intrigă: de ce la 24v DC se învârte și pe mașină nu merge. @validae, m-am gândit să îl leg direct la 220v dar mi-a fost cam frica sa nu fac vre-o prostie. Ușa se blochează/deblochează normal, alimentarea cu apă funcționează normal, pompa de evacuare funcționează normal. Când se pregătește să învârtă tamburul, se aude releul (probabil cuplează releul de selecție sens rotație) și apoi când încearcă să rotească motorul se aude un mârâit/bâzâit și se mișcă foarte puțin dar suficient cât să vezi in ce direcție vrea sa se rotească. Daca incerc in acel moment să îl ajut sa se rotească, nu pot, este "înțepenit". După ce se oprește comanda către motor, îl pot invartii cu un deget. Buna ideea cu leduri pe relee! Editat August 22, 2023 de ghimpe-- Link spre comentariu
BRANCA Postat August 22, 2023 Partajează Postat August 22, 2023 (editat) Am înțeles,nu are putere la tensiune mică.E normal. Verifică motorul la 230V,cum a sugerat Validae.E cel mai concludent. Uite aici o schemă de legături.Cele tahogenerator nu se folosesc.Se vede şi puntea făcută cu violet pe schemă,între perii şi stator. https://new.electricianexp.com/en/9/dlja-chistoty-i-porjadka/stiralnaja-mashina/zamena-i-podkljuchenie-dvigatelja/ Era să uit ceva.Schimbarea sensului de rotatie bănui că se face cu relee.Verifică cele 2 relee să nu fie unul cu contacte sudate. Editat August 22, 2023 de BRANCA Link spre comentariu
ghimpe-- Postat August 22, 2023 Autor Partajează Postat August 22, 2023 L-am probat acum pe direct la 220v AC. Motorul învârte cuva foarte bine dar face scântei de parcă sudează cineva acolo.. Link spre comentariu
BRANCA Postat August 22, 2023 Partajează Postat August 22, 2023 (editat) ghimpe--.E "oablă",adică e dus rotorul!Alt rotor sau alt motor...Dacă merge mult aşa arde lamelele colectorului. Editat August 22, 2023 de BRANCA Link spre comentariu
validae Postat August 22, 2023 Partajează Postat August 22, 2023 Am scris de la bun început că-i rotorul dus.El nu pornea pe mașină fiindcă la pornire e acționat prin regulatorul cu triac, iar la acea tensiune mică nu mai avea niciun cuplu din cauza scurtului de pe rotor.... Revin diseară după ce vin de la locația unde am motoarele...poate are noroc să am unul identic. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum